harmittaa (joulusta)

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo mutta että ei mitään nii aika paha
ai mä käsitin että se pehmolelu oli muilta .
no, siltikin. älä turhaan tuollasesta loukkaannu ja pahoita mieltäsi. tuskin he olivat niin asiaa tarkoittaneet.. ehkä heille vain luontasesti ollu ajatus että nuin pieni ei mitään oikein vielä sillätavalla tarvitse.
eiköhän lapsesi seuraavina jouluina saa paketteja - älä hylkää ihania sukujouluja näin pienen ja höpsön asian takia jos kerta olette läheisiäkin :hug:

Mutta siis eihän sinulla voi olla paha mieli lapsesi puolesta koska hän ei kärsinyt tilanteesta yhtään.

Ja jso taas sinulla on paha mieli itsesi puolesta niin kannattaa miettiä viitsiikö sitä aikuisena ihmisenä kadehtia toisten lasten lahjoja.

no
ens vuonna osaat varautua niin, että ostat lapsellesi kasan leluja, jotta ei varmasti jää paha mieli. ei vauva paljon paketteja tarvitse. tykkää lähinnä näperrellä narujen ja paperien kanssa..

törkeää käytöstä
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mutta siis eihän sinulla voi olla paha mieli lapsesi puolesta koska hän ei kärsinyt tilanteesta yhtään.

Ja jso taas sinulla on paha mieli itsesi puolesta niin kannattaa miettiä viitsiikö sitä aikuisena ihmisenä kadehtia toisten lasten lahjoja.
Kirjoitat tosi törkeästi. Totta helvetissä minulla ainakin olsii lapsen puolesat paha mieli, kun näkisin, että kenelläkään sukulaisella ei ole tullut esim. jouluostoksilla minun lapsi mieleen.

todella tökeröä käytöstä jättää muistamatta, vaikka lapsi ei tarvitsekaan mitään. silti voisi esim. omat aterimet, oma lautanen, oma vauvanvaaka -cd ym. tulla tarpeeseen. ja olla mieleisiä.

ap
ja mietin että jos tämä jatkuu joka joulu. nii pian alkaa lapsikin tajuamaan etei saa mitään ja muut saa itsekkään en oikeastaan mitään saanut vaikka siskoni minua vuoden vanhempi sai vaikka mitä

No ei muuta kuin sanainen arkku auki ja uutta pontta lahjojen odotukseen ensi jouluna...

Nyt kun mä olen lukenut näitä plussan lahja-aloituksia olen huomannut, että lahjoihin liittyy ehkä liikaakin odotuksia ja toiveita. Ihan hyvänä ideana pidän kyllä sitä, ettei mitään..ei kerrassaan mitään..pitäisi toisilta odottaa, ettei sitten tule paha mieli. Ja toisaalta, pahasta mielestäkin kyllä toipuu..pakkohan se on. :whistle:

voi elämä
Kuules nyt ap. Ei 7kk ikäistä vauvaa harmita pätkääkään vaikka ei pakettivuoria tullut. Ei se niitä itte kuitenkaan olisi jaksanut availla. Siis ihan oikeesti. Älä nyt vedä palkokasvia nenään mitättömästä asiasta.

törkeää käytöstä
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Sinulla oli fiksuja sukulaisia ja vissiin itsekin sellainen, kun tajusitte että 7kk ikäinen ei tartte enempää kuin yhden lahjan.

Eikä muuten ensivuonnakaan oikeasti tarvita paria lahjaa enempää. 5 on jo liikaa.
Minusta ei ole mitään fiksua jättää lapsenlasta tai sisaren lasta muistamatta jouluna, oli tämän minkä ikäinen tahansa. ja varsinkin jos muistaa muita lapsenlapsia tai sisarten lapsia. Jokainen pahoittaisi oman lapsen takia vastaavassa tilanteessa mielensä.

Paitsi jos mummo esim. antoi lapselle rahaa tulevia tarpeita varten.

Alkuperäinen kirjoittaja törkeää käytöstä:

Kirjoitat tosi törkeästi. Totta helvetissä minulla ainakin olsii lapsen puolesat paha mieli, kun näkisin, että kenelläkään sukulaisella ei ole tullut esim. jouluostoksilla minun lapsi mieleen.

todella tökeröä käytöstä jättää muistamatta, vaikka lapsi ei tarvitsekaan mitään. silti voisi esim. omat aterimet, oma lautanen, oma vauvanvaaka -cd ym. tulla tarpeeseen. ja olla mieleisiä.
Ei ollut tarkoitus olla törkeä. Meillä lapset vaan ei tuon ikäisinä ole osanneet kadehtia toisten lahjoja, joten en olisi edes voinut kyseisessä tilanteessa pahoittaa mieltäni lapsen puolesta. Omasta puolestani en taas olisi sitä viitsinyt tehdä, kun kysymys on kuitenkin lasten lahjoista.

Kuten aiemmin kirjoitin, sitten kun se oma lapsi on isompi juttu on jo erilainen. Jos meillä vaikka mummu olisi jättänyt meidän 2v:n ilman lahjaa ja ostanut serkuille röykkiön paketeita niin silloin kyllä ihmettelisin ja lapsikin voisi pahoittaa mielensä.

vierastus
Meidän poika oli ekana joulunaan 2 kk ikäinen ja sai silti lahjoja. Lähimmät sukulaiset (mummit ja kummit yms) ostivat vaatteita, lastenastioita ja jokusen lelunkin. Myös itse olemme ostaneet omille lapsillemme jo ekana jouluna, samoin kummilapselle. Eihän se lapsi isompanakaan tajua kuka sukulainen on lahjat ostanut ja kuka ei, koska pukkihan ne tuo, mutta vanhemmat tajuaa kyllä.

oikeudenmukaista
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no, siltikin. älä turhaan tuollasesta loukkaannu ja pahoita mieltäsi. tuskin he olivat niin asiaa tarkoittaneet.. ehkä heille vain luontasesti ollu ajatus että nuin pieni ei mitään oikein vielä sillätavalla tarvitse.
eiköhän lapsesi seuraavina jouluina saa paketteja - älä hylkää ihania sukujouluja näin pienen ja höpsön asian takia jos kerta olette läheisiäkin :hug:
Miten niin tarvi..voihan sitä nyt ostaa vaikka uutta vaatetta tai kysyä äidiltä mitä tarvitsisi..mä olen taas sitä mieltä kaikille yhtä paljon tai ei yhtään, näin se vain menee!!

hohhoijaa
Siis joulu on laste juhla ja tässä avauksessa (taas) äiti valittaa vaikka lapsi lienee täysin tyytyväinen? 7kk vanha EI tartte mitään ja jos nyt jo itkeek kun "ensi jouluna ei tule lahjoja" ni on kyllä pahasti mielenvikainen ja arvomaailmaltaan sekaisin ap. Meillä on 6kk lapsi ja ostimme itse sille yhden välkkyvän kylpyankan vaikka isommat saivat enemmän. Ja ihan vartavasten kiellettiin sukulaisia ostamasta tuolle mitään, kyllä he vielä kerkeävät!!!

Ihan oikeesti, olkaa nyt aikuisia ja lopettakaa märinä!!! Ainoa asia mikä vaivaa apn lasta tämän joulun suhteen on se, että äiti on jostain syystä naama norsunvitulla!!! Se kyllä heijastuu lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeudenmukaista:
Miten niin tarvi..voihan sitä nyt ostaa vaikka uutta vaatetta tai kysyä äidiltä mitä tarvitsisi..mä olen taas sitä mieltä kaikille yhtä paljon tai ei yhtään, näin se vain menee!!
Mutta kun maailma ei vaan aina mene noin, kaikki eivät saa kaikkea yhtäpaljon. Ja isommilla lapsilla on kalliimmat huvit ja lelut, jos ajattelee vaikka perhettä jossa on murrosikäinen, 3v, 7v ja vauva niin jokaiselle pitäisi ostaa yhtä monta ja samanhintaista lahjaa... Ei kuulosta hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja törkeää käytöstä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Sinulla oli fiksuja sukulaisia ja vissiin itsekin sellainen, kun tajusitte että 7kk ikäinen ei tartte enempää kuin yhden lahjan.

Eikä muuten ensivuonnakaan oikeasti tarvita paria lahjaa enempää. 5 on jo liikaa.
Minusta ei ole mitään fiksua jättää lapsenlasta tai sisaren lasta muistamatta jouluna, oli tämän minkä ikäinen tahansa. ja varsinkin jos muistaa muita lapsenlapsia tai sisarten lapsia. Jokainen pahoittaisi oman lapsen takia vastaavassa tilanteessa mielensä.

Paitsi jos mummo esim. antoi lapselle rahaa tulevia tarpeita varten.
On se, koska usein pienet lapset eivät tarvitse mitenkään erityisesti tavaraa. Aina ei tarvitse olla kristillisen tasapuolinen.

Saa antaa lahjoja, mutta ei ole mitään järkeä antaa lahjoja vain sen takia, että joku muu saa lahjan. Se on ihan turhaa. Samalla periaatteella kohta pitää 7kk ikäinen saada 400e lahjat, kun 15vee saa vaikka digikameran. Ettei tule paha mieli.

oikeudenmukaista
Mutta kun maailma ei vaan aina mene noin, kaikki eivät saa kaikkea yhtäpaljon. Ja isommilla lapsilla on kalliimmat huvit ja lelut, jos ajattelee vaikka perhettä jossa on murrosikäinen, 3v, 7v ja vauva niin jokaiselle pitäisi ostaa yhtä monta ja samanhintaista lahjaa... Ei kuulosta hyvältä.
Harmi että sun ajatusmaailmaan ei sovi tuo yhtä paljon kaikille..meilläkin oli pari vuotta sitten vauvat ja isommat jo murrosikäisiä, kaikki sai samalla rahasummalla, kaikki oli myös tyytyväisiä!!

Minnuu nolotti aivan hirveesi, kun meiän poika sai paljon enemmän lahjoja kun serkkunsa, joiden kanssa vietettiin joulua :ashamed: Mie sain availla pojan (2v.) paketit, kun ei sitä kiinnostanu kun muutamat ekat. Miehen kanssa oltiin ostettu 3 lahjaa pojalle, mutta meiän äidiltä tuli varmaan 10 ja sukulaisilta vielä lisää.

Harmi että sun ajatusmaailmaan ei sovi tuo yhtä paljon kaikille..meilläkin oli pari vuotta sitten vauvat ja isommat jo murrosikäisiä, kaikki sai samalla rahasummalla, kaikki oli myös tyytyväisiä!!
No, onneksi ei tarvi ajatella noin. :D Jos on jo vauvalle kaikki tarpeellinen hankittuna eikä tämä itse lahjojen päälle mitään ymmärrä niin tuntuisi tuhlaukselta laittaa satoja euroja turhaan krääsään vain sen takia että murrosikäinen saa jonkun tarvitsemansa kalliimman laitteen.

Ja tosissaan meillä vauvat osaavat olla tyytyväisia vaikkeivat lahjoja saisi lain. Eikä nuo 3,5v ja 4,5v:kaan tuntuneet kärsivän muutaman pakettinsa kanssa kuns erkuit siinä vieressä saivat valtavat määrät (kalliimpia) lahjoja.

Onneksi anoppi oli ymmärtänyt mun vakuuttelun että perheen ainoa lapsenlapsi on tyytyväinen vähään. Eikä muuten saanut rahallisesti yhtä kalliita lahjoja kuin mitä me aikuiset saimme.

Eikä 3.5vee edes ollut katkera siitä :D

Oikeudenmukaista siun mielestä ehkä, mutta oikeesti tuo opettaa lapselle vaan ahneutta ja kateutta... Elämässä ei mene nallekarkit tasan ja sitä lapset ei tule oppimaan, jos aina jokainen saa yhtä paljon eikä vain sen verran kuin tarvitsee. Eikä tää ole miun mielipide vaan perustuu kasvatustieteeseen.
Lapselle on aivan sama saako se läppärin, kännykän ja mopon, jos se on toivonut suksia, palloa ja barbia...

juuh
Voi halleluja, minä olen pitänyt isäni uutta vaimoa sekona, koska vaatii, että hänen 40 ja 45v pojilleen ostatetaan aina saman verran lahjoja kuin meidän lapsille (isäni lastenlapsille). Että menee tasan. Onneksi mä en ikinä halua isältäni lahjoja, muutenhan pojaat saisi tuplalahjat. :D

Mutta ei olekaan isäni vaimo vissiin ainoa joka ajattelee noin.....

oikeudenmukaista
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Oikeudenmukaista siun mielestä ehkä, mutta oikeesti tuo opettaa lapselle vaan ahneutta ja kateutta... Elämässä ei mene nallekarkit tasan ja sitä lapset ei tule oppimaan, jos aina jokainen saa yhtä paljon eikä vain sen verran kuin tarvitsee. Eikä tää ole miun mielipide vaan perustuu kasvatustieteeseen.
Joo mutta mietipäs asiaa sitten kun tajuavat itse asian, toinen saa enemmän kuin toinen.......eli eipä ollakaan samanarvoisia..tai jos sun lapsesi saakin isovanhemmiltaan vähempi kuin serkkunsa ja tajuaa sen jo itsekin..luuletko ettei tulee pahaa mieltä..mut sä varmaan vaan lohdutat jotta se kuuluu kasvatukseen..näinkö???

Yhteistyössä