Häpyliitoskivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irina69
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Irina69

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia häpyliitoskivuista? Mulla alkoi kivut perjantaina työpäivän jälkeen ja jatkuivat eilen oltuani n. 3-4 tuntia shoppailemassa. Kivut selvästi johtuvat kävelystä, tosin pahimpana ne tuntuvat, kun nousee istumasta. Illalla kivut olivat niin pahat etten kunnolla päässyt edes liikkumaan, jopa maatessa kääntyminen tuntui tosi pahalta. Nyt aamulla kipu on ollut lievempää, mutta ei ole kadonnut minnekään yön aikana kuten edellisenä yönä katosi. Soitin aamulla päivystykseen ja kätilö tosi kivut heti häpyliitoskivuiksi. Totesi vain, että aikaisessa vaiheessa vaivaavat ja kertoi, että joillakin loppuraskaus voi mennä täysin levossa rankkojen kipujen vuoksi. Itsellä viikkoja vasta 16+1, joten onko jollain kokemusta kivuista näin aikaisessa vaiheessa ja jos on kuinka kauan ne ovat kohdallanne kestäneet? Entä oletteko saaneet helpotusta kipuun mistään kotikonsteista?

Moikka! Kärsin häpyliitoskivuista ekassa raskaudessa n. viikolta 20 lähtien, rv 23 alkaen jäin sairauslomalle, jota jatkettiin äitiysloman alkuun saakka. Helpotusta ei tullut mistään, pahenivat vain loppua kohden. Toivon mukaan sulla toisin, joillakin saattaa siis tulla myös helpotusta pidemmälle edetessä, kohdun kasvaessa ja vauvan asennon muuttuessa. Nyt odotan toista rv 25 ja kivut vaivaavat aika ajoin taas, mutteivät (toistaiseksi) niin voimallisina kuin ennen.

Ekassa raskaudessa vaihdoin päivittäiset kävelylenkit suosiolla uintiin. Sillä juuri se kävely pahensi asiaa, sekä juuri kävellessä, että varsinkin sen jälkeen kipu oli valtavaa. Happea haukkasin sitten muuten vain ulkona istuen, oli onneksi kevät/kesä. Portaissa kävely ja pitkään (autossa) istuminen olivat aiheuttivat myös ankaraa kipua. Sängyssä kääntyminen oli ehkä tuskallisinta, kannattaa laittaa lakanaksi esim. liukas satiinilakana, helpottaa kääntymistä ja tyynyjä reisien ja polvien väliin.

Eipä niihin kipuihin juuri apua ole, fysioterapeutilta voi kysäistä neuvoja, mutta mulla ei ainakaan auttanut kuin kävelyn "lopettaminen". Tsemppiä sulle kipuiluun, rankkaahan se on, mutta sen kestää kyllä, (vaikka pitkä aika onkin) kun tietää, että lopputulos palkitsee! :)

Mulla vaivasi raskauden aika alkuvaiheessa myös liitoskivut. Ne loppui kuitenkin jossain vaiheessa, mutta vain VÄHÄKSI aikaa. Nyt olen rv37+4 ja liitoskivut vaivaa jälleen. Tuskallisinta on yöllä kääntyminen tai matalalta istuimelta ylös nouseminen. Myös kävelylenkit täytyy lyhentää. Mulla n. 30min on ihan ok, mutta sen pidemmästi kun menee, niin illat ja yöt on karmaisevia. Pakko vaan käydä sen verran edes happihyppelyllä.

Eipä siinä sitten muu auta kuin pärjätä tän kanssa. Tänään paistoi aurinko ja mieli teki kävelemään, mutta muistaen eilisillan kivut, jätin suosiolla väliin tältä päivältä. Pakko yrittää säästää tuo kävely työmatkoille, kun ei oikein töistäkään voisi pois olla (kiireinen työprojekti päällä). Onneksi yhtenä vaihtoehtona on tehdä etäpäiviä aina välillä, jos kivut oikein pahaksi yltyvät. Toivottavasti tämä helpottaa raskauden kuluessa, ellei niin kyllä se lapsi on kuitenkin kaiken kivun arvoinen.

.. kysymys..

Siis minnekö kohti tarkalleen ottaen nuo häpyliitoskivut tuntuvat? Voiko tuntua ihan häpyhuulessa pistoksina? Ja muutenkin tuolla alapäässä pistoina?

Unohdin Irina69 kertoa, että ostin viime raskaudessa tukivyön. Käyttäessä en sen kummemmin huomannut siitä olleen apua, mutta jonain päivänä, kun unohdin sen, kivut olivat vielä pahemmat, joten sellaisen ostoa voisin suositella. Kaiketi se sitten lievittää kipuilua kuitenkin.

Edelliselle tiedoksi, että kipu kohdistuu nimenomaan jalkoväliin, ikään kuin häpyluun olisi kolauttanut johonkin, mikä ei liene mahdollista. ;) Pistelyä, jomotusta, särkyä, vihlomista ja kaikkea siltä väliltä. :/

Aniliini# kuvailikin hyvin missä ja miten kipu tuntuu, mulla tuo kipu tuntuu oikeassa häpyluussa ja heijastuu siitä myös reisitaipeeseen. Muut liitoskivut tuntuvat enemmänkin tuolla alavatsalla, eivätkä ole olleet kivuliaita, ainostaan välillä tuntuneet sellaisena kiristyksenä. Kävin eilen ostamassa Abita Baby Beltin ja aion sitä käyttää kyllä heti, kun maha tästä vielä hieman kasvaa (nyt vielä vähän löysä tuo tukivyö). Toivottavasti se helpottaa myös näitä kipuja.

Mulla liitoskivut vaivasivat tosi kovasti keskiraskauden aikana, juuri kävelyn yhteydessä. Ajattelin että kroppa on päässyt pahasti laiskistumaan kun urheilu on jäänyt vähemmälle esikoisen syntymän jälkeen. Korkeita korkojakin kyllä epäilin, mutta tasapohjaisten talvikenkien osto vaan viivästyi perhe- ja työkiireiden takia.

Uudet lättäpohjakengät helpotti tilannetta pikku hiljaa. Nyt rv 32 ja vasta tällä viikolla tajusin että liitoskivut on jääneet tosi vähälle, vaikka taas flunssakauden jälkeen oon taas alkanut hiukan urheilemaan. Oikein ihmettelin, ettei mitään liitosoireita tullut puolentunnin cross-trainer-juoksun jälkeen, vaikka kuukausi sitten olin oikeasta lonkasta aivan rampa jo 10min lenkin päätteeksi.

Kenkien lisäksi en keksi mitään muuta syytä (ellei sitten kyseessä oo yleisestikin ohimenevä ilmiö?). Lihaksia en tosiaan oo ehtinyt treenata, enkä pahemmin extraa lepäilemäänkään. Ja mahakin on parina viime viikkona pullahtanut kunnolla ulos, joten ryhti on entistä enemmän kovilla...

Ai joo, vielä yksi kysymys kiertoon muillekin:
Asun ulkomailla ja täällä jossain äitiysläpyskässä mainitaan raskausvaivataulukossa, että alavatsan kramppeihin ja liitoskipuihin voisi auttaa "nukkuminen vasemmalla kyljellä". En oo muistanut tästä neuvolassa kysyä ja kovasti on mua ihmetyttänyt mihin ihmeessä tollainen neuvo voi perustua. Onko kukaan kuulluut vastaavaa, tai keksiiko joku anatomian asiantuntija mitään loogista selitystä asialle? Voisiko vasen kylkiasento ohjata sikiön kääntymään parempaan kulmaan ettei se paina esim. jotain tiettyjä elimiä?? Häh? Itse en oo kovin paljon tätä päässyt kokeilemaan, kun mies nukkuu yleensä vasemmalla puolella ja itse useimmiten käännän rakkaalle selkäni yöunien ajaksi. :-)

Käsittääkseni kivut voivat olla myös ohimeneviä, eivätkä tosiaan kestä kaikilla koko raskautta, toivon että kuulun tähän ensimmäiseen kastiin. Korkeita kenkiä en ole nyt käyttänyt, kengissä on vain pieni kiilakorko, joten en usko että nuo kivut siitäkään johtuvat. Töissä käytän vallan matalia kenkiä, silti kivut pahenivat eilisen työpäivän aikana niin, että tänään työskentelen kotoa käsin. Onneksi työ on sen luonteista, että se onnistuu ja esimies ymmärtää hyvin syyt. No ehkä se tästä helpottaa ajan kanssa ellei niin sitten mennään tällä vuorottelusysteemillä, vuoropäivinä toimistolla ja kotona.

En tiedä mihin tuo vasemmalla kyljellä nukkuminen perustuu, mutta olen itsekin sen jostain läpykkeestä muistaakseni lukenut. Itse nukun melkein aina vasemmalla kyljellä, koska nukun vasemmalla puolella sänkyä (juu, selkä isäntään päin;). Nyt en juurikaan ole voinut muutenkaan ajatella nukkumista oikealla kyljellä, kun tuo häpyliitoskipu tuntuu juuri oikealla puolella. Lisäksi laitan vielä tyynyn polvien väliin yöksi, sekin tuntuu hieman helpottavan.

luin tosta vasemmalla kyljellä nukkumisesta ja sillä oli jotain tekemistä verenkierron kanssa ainakin. Muistaakseni=) Mutta en nyt mene vannomaan. Luulis että googlettamallakin löytyis tietoa.
Mä olen kärsinyt liitoskivuista ekassa ja tässä raskaudessa ja tyyny polvien/reisien välissä on helpottanut mua kovasti. Toinen hyvä asento ennen nukahtamista on olla selällään ja jalkapohjat yhdessä. Mua ainakin auttanut, ei tietenkään toimi kaikilla.
Tukivöistä en ole saanut apua.

tietääkö kukaan voiko näitä häpyliitos kipuja olla ilman että olisi raskaana ? nimittäin oikean nivusen läheisyydessä vihloo ja särkee jokaisesta tärähdyksestä todella paljon ja välillä tulee sähköiskumaisia pitkiä kovia vihlomisia jolloin ei voi ollenkaan liikkua. Ja en voi mitenkään olla raskaana mutta nyt kun olen etsinyt vastausta tähän selittämättömään kipuuni jota muut eivät tunnu ymmärtävän niin olen lukenut vain että vihlontaa tuntee kun on raskaana :o

Hei! Olen vasta rv 18, mutta omahoitokeinot on alkaa olla käytetty: kävelyt ja porraskävelyt minimiin, tasapainoiset ja ergonomiset istuma- ja nostoasennot ym, tyyny nukkuessa sekä polvien väliin että MAHAN ALLE (siis kyljellä maatessa). Lantiotukivyö on kokeilussa, mutta ilmeisesti paras olisi ostaa omaksi sellainen, jossa remmit menevät myös haaroista. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Liikkumisen vähentämisen (pl. uinti) lisäksi ehdottomasti paras keino on kipulääkitys. Minulle lääkäri sanoi heti, ettei invalidisoivista kivuista tarvi kärsiä (pääsin hädin tuskin kävelemään) ja määräsi 3x 1-2 Panadolia päivässä.

Mulla alkoi liitoskivut jo viikolla 12!!!! Lenkkeily, portaitten kävely, siivoaminen shoppaileminen ym. pahentaa asiaa huomattavasti! Neuvolalääkäri ei uskonut että mulla todella on nyt jo liitoskipuja (vaikka olen jo toista kertaa raskaana ja todella tiedän mitä ne on!!!) joten en neuvolasta saanut mitään neuvoja. En tiedä voisinko soittaa äitiyspolille ja kysyä asiaa. Ap, asiaa oli kyllä jo kysynytkin.

itse olen jättänyt lenkit suosiolla väliin. Uintia olen kokeillut muutamaan kertaan ja se sopii vähän paremmin.. Minulla on kuitenkin vähän alle parivuotias esikoinen jonka kanssa käyn päivisin ulkona ja leikin... eihän sitä nyt kokonaan voi lakata tekemästä mitään. Sitä minäkin vaan toivon, ettei tarvis loppuraskautta maata sängyssä..

Minttu rv 16+6

liitoskipuihin auttaa minulla ainakin kuntosalilla kun käyn niin jalkojen lähentäjien jumppaaminen, ja muutenkin liikkuminen, myös venyttely auttaa huomattavasti..

Sitten eivät liene liitoskipuja. Pahnta mitä itse tein lantion löystyessä ja liitoskipujen vaivatessa oli venyttely. Sehän availee kipeitä paikkoja entisestään ja juuri siksi mm. käveleminen sattuu.

Suosittelen ennemminkin liikkumista muuten kivun rajoissa ja TUKIVYÖTÄ, joka pitää paketin "mahdollisimman kasassa".

Hei, kuten edellinen kirjoitti, ei tosiaan ole kyse häpyliitoskivuista, jos venyttely tai lihaskuntotreeni auttaa!!! Kyse on hormonaalisesta kivusta, johon parhaat keinot on kaiken painonsiirtoja sisältävän liikunnan ja liikkumisen välttäminen (siis hissiin portaiden sijasta jne.) oikeanlainen tukivyö ja kipulääkitys.
Sitten edellisen viestin ostin Respectalta nimenomaan tähän tarkoitukseen tukivyön, jota pidän jatkuvasti. Se on auttanut niin paljon, että olen voinut pienentää tai jopa jättää ottamatta yöksi tarkoitetun kipulääkeannoksen.

tietääkö kukaan voiko näitä häpyliitos kipuja olla ilman että olisi raskaana ? nimittäin oikean nivusen läheisyydessä vihloo ja särkee jokaisesta tärähdyksestä todella paljon ja välillä tulee sähköiskumaisia pitkiä kovia vihlomisia jolloin ei voi ollenkaan liikkua. Ja en voi mitenkään olla raskaana mutta nyt kun olen etsinyt vastausta tähän selittämättömään kipuuni jota muut eivät tunnu ymmärtävän niin olen lukenut vain että vihlontaa tuntee kun on raskaana :o

Hei,
Häpyliitoskipuja voi olla ilman raskauttakin....minulla todettu häpyliitoksen nivelrikko ja odotan päätöstä ko. liitoksen luudutusleikkauksesta.

Yhteistyössä