Hankala tilanne migreenilääkkeestä peräpuikkona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nalle";24773349]miten sitä näkee omaan peräpäähänsä ilman peiliä? itse jouduin joskus aikuisena noita laittamaan itselle ja kyllä piti käsipeili ottaa avuksi että näki mihin kohtaan piti tökätä[/QUOTE]

Kyl miekin oon itelleni saanu laitettua ilman peilejä. Olemassa sormet ja tietoisuus siitä missä se paikka sijaitsee. Itelläni on suussa sulavia täsmälääkkeitä kun ei puhettakaan tabletin nielemisestä kohtauksen tullessa. Se lääkeaine tehoaa paremmin kun imigran suihke.

Itse laittaisin niin, että toinen jalka koukussa kyljellään sängyllä, tai toinen jalka maassa ja toinen koukistettuna tuolilla/pöntöllä samaan tapaan kuin tamponitkin. Selittäisin tytölle, että siinä kun itse koskee intiimialueitaan ei ole mitään häpeällistä (eikä seksissäkään) ja kertoisin tosiaan, että joskus aikuisetkin käyttävät peräpuikkoja terveyssyistä. Kehoittaisin itsekseen katsomaan käsipeilillä sijainnin, että osaa laittaa lääkkeen kohtauksen aikaankin.

Kyl miekin oon itelleni saanu laitettua ilman peilejä. Olemassa sormet ja tietoisuus siitä missä se paikka sijaitsee. Itelläni on suussa sulavia täsmälääkkeitä kun ei puhettakaan tabletin nielemisestä kohtauksen tullessa. Se lääkeaine tehoaa paremmin kun imigran suihke.

Aikuisella varmaan noin on mutta lapselle ei välttämättä yhtä helppo laittaa itse ainakin jos ei ole harjoitellut asiaa ensin. Koitappa niin että annat tytön jättää pikkuhousut jalkaan ja sitten vaan raotat sitä haaravälin kohtaa pepun puolelta sen verran että saat puikon laitettua.

[QUOTE="mä";24773360]Itselleni ei tuo Imigran-suihke toiminut, mutta nenäsumutteena saa myös Zomig-merkkisenä. Se ja pahoinvointilääkitys helpottavat ainakin minun migreenikohtauksessa. Kannattaisiko kokeilla tuota toista merkkiä?[/QUOTE]

Taitaa olla aika yksilöllistä mikä vaikuttaa kun itsellä taas Zomig ei toiminut ja Imigran paljon paremmin mutta kokeilemalla varmaan löytää mikä on paras lääke

kysyisin mäkin, että onko tytöllä esim primperania... eli ensin pahoinvointilääke ja sitten vasta puolen tunnin päästä särkylääke.

mietin myös voisiko noin nuorelle jo pohtia estolääkitystä? voisi lääkekuorma jäädä jopa pienemmäksi estolääkityksellä.... ja ainakin oisi helpompi olo.

seuraa myös lapsen ruokavaliota ja päivärytmiä. joillakin laukaisee levon vähyys, joillain hiilaripiikit ja joillain kofeiini. eihän juo esim kokista?

[QUOTE="nalle";24773349]miten sitä näkee omaan peräpäähänsä ilman peiliä? itse jouduin joskus aikuisena noita laittamaan itselle ja kyllä piti käsipeili ottaa avuksi että näki mihin kohtaan piti tökätä[/QUOTE]

Tarvitsetko sä peilin myös perseen pyyhkimiseen?

Huoh, taas tytöllä kohtaus päällä ja sama tappelu kuin aina ennenkin :( Tuntuu että kiukuttelee nyt kyllä ihan vaan periaatteesta kun ei haluaisi noita lääkkeitä. Yritin ehdottaa vaikka mitä mutta mikään ei kelpaa. Ei halua itse laittaa ja kaikki nuo eri keinot on kuulemma "ihan sama". Itkuraivarin ja puolipakottamsen jälkeen lääke nyt sisällä mutta sen seurauksena tyttö pitää mykkäkoulua eikä halua edes puhua. Ei kyllä kauaa jaksa tätä, seuraavalla kerralla annan varmaan olla ilman lääkettä ja kärsiä josko se auttaisi hyväksymään asian.

Jos tyttö ottaa sen noin raskaasti, niin anna vaan olla ilman lääkettä. Jos hän kerta mielummin kärsii kivun kuin ottaa lääkkeen. Mulle on aina ollut apua myös kääreestä. Googleta esim. perunakääre. Ja toinen hyvä kääre on kylmäkääre, joka laitetaan niin tiukalle kuin vaan suinkin mahdollista otsan ympärille. Ja jos nyt haluaa koittaa jotain suun kautta otettavaa lääkettä, niin mulle tuo pronaxen toimii tällä hetkellä hyvin, ja sitä saa lapsetkin ottaa.

Missä asennossa olet koittanut lääkettä antaa? selällään vai kyljellään maaten? tuo selällään jalat koukussa on tavallinen tapa pikkulapsilla mutta isommilla voi koittaa myös kyljellään toinen jalka koukistettuna. voi tuntua lapsesta vähemmän nololle ja mennä sitten helpommin. tuota asentoa käyttävät kai sairaalassakin

Tätä mä myös ehdottaisin. Kyljellään, niin ettei edes housuja tartte laskea kuin sen verran, että peräaukkoon sen saa. Meillä 12-vuotiaalle joutuu välillä laittaan peräruiskeen, ja juuri tuossa asennossa onnistuu parhaiten. Lapsi pääsee siinä tavallaan "piiloon", kun laittaa jalat koukkuun vatsaa vasten, ei ehkä sitten nolostuta niin kovasti.

Tätä mä myös ehdottaisin. Kyljellään, niin ettei edes housuja tartte laskea kuin sen verran, että peräaukkoon sen saa. Meillä 12-vuotiaalle joutuu välillä laittaan peräruiskeen, ja juuri tuossa asennossa onnistuu parhaiten. Lapsi pääsee siinä tavallaan "piiloon", kun laittaa jalat koukkuun vatsaa vasten, ei ehkä sitten nolostuta niin kovasti.

Komppaan! Kyljellään ehdottomasti helpoin tapa jo tuon ikäiselle!

Meillä on ollut tytöllä vaikea migreeni ja apua ollaan saatu estolääkityksestä joka siis oli emconcorn ( sydän- ja verenpainelääke) sekä tulehduskipulääkkeestä 2 kk kuurina jolloin otti lääkettä päivittäin, vaikka ei särkyä ollutkaan. Kävi myös fysioterapeutilla, nuorilla kun usein migreeniin liittyy myös jännityspäänsärky, jolloin kumpikin pahentaa toistaan ja syntyy kierre. Tuossa noin 10v alkaen otti heti säryn alettua kerralla 2x500 mg panadolia ja 2x400 mg Buranaa. Yhdessä tehosivat aika hyvin. Tämä oli siis Lastenklinikan neurologin ohje.

Hei Ap! Anteeksi vain, mutta sinun tapasi pakolla laittaa peräpuikko kuulostaa todella törkeältä. Hyvänen aika! Olen ihan tosissaan järkyttynyt. Oletko unohtanut minkälaista on olla lapsi/nuori? Juuri murrosiän alussa, muutenkin omaa vartaloa häpeillen, ei todellakaan ole ok joutua kokemaan sellaista että vanhempi repii housut jalasta ja työntää peräpuikon väkisin sisään. Hyi saasta. Lopeta se, tai sinulla on kohta teini-ikäinen joka oireilee itsetuhoisesti.

Suosittelen, että toimit fiksusti, ja jätät lääkkeet ohjeistuksineen lapsen huoneeseen, ja kerrot että niitä voi käyttää silloin kun kohtaus iskee. Sen ikäisellä viimeistään täytyy olla itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa! Ymmärrän, että ajattelet lapsen parasta, mutta toimintatapasi on niin väärä kuin voi vain olla.

Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt lukija;24852445:
Hei Ap! Anteeksi vain, mutta sinun tapasi pakolla laittaa peräpuikko kuulostaa todella törkeältä. Hyvänen aika! Olen ihan tosissaan järkyttynyt. Oletko unohtanut minkälaista on olla lapsi/nuori? Juuri murrosiän alussa, muutenkin omaa vartaloa häpeillen, ei todellakaan ole ok joutua kokemaan sellaista että vanhempi repii housut jalasta ja työntää peräpuikon väkisin sisään. Hyi saasta. Lopeta se, tai sinulla on kohta teini-ikäinen joka oireilee itsetuhoisesti.

Suosittelen, että toimit fiksusti, ja jätät lääkkeet ohjeistuksineen lapsen huoneeseen, ja kerrot että niitä voi käyttää silloin kun kohtaus iskee. Sen ikäisellä viimeistään täytyy olla itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa! Ymmärrän, että ajattelet lapsen parasta, mutta toimintatapasi on niin väärä kuin voi vain olla.

Samaa mieltä, pakottaminen ei varmasti auta asiaa yhtään vaan päin vastoin. Tuon ikäisestä tekee vanhempana helposti virhearvion. Vaikka tyttö saattaa näyttääkin vielä päälisin puolin pikkutytöltä eikä alapäässä vielä muutoksia tms. niin murrosikä alkaa pään sisällä eikä ole ok mennä äidin enää kurkkimaan alapäätä samaan tapaan kuin pikkulapsilla! Moni 11v lapsi, varsinkin tyttö, on jo henkisesti murrosiässä ja on ihan normaaliakin että ujostelee kehitystään ja tuo kiukuttelu minusta vain vahvistaa asian myös teidän tytön kohdalla. Meillä tyttö ei aikanaan 11v iässä halunnut enää tulla edes minun kanssa saunaan vaikka murrosiän muutoksia ei vielä ollut silloin näkyvissäkään, alkoi muuten vaan ujostella itseään siinä iässä ja sitä tietysti kunnioitettiin. Jos tilanne on mennyt noin lukkoon miltä se kuulostaa niin suosittelen että kun tulee sopiva rauhallinen tilanne niin juttelet tytölle ja pyydät anteeksi että olet joutunut tekemään sellaista mikä on hänelle varmasti tosi ikävää ja sitten koitat jutella miten asian voisi hoitaa. Tietysti on hankala tilanne jos tyttö ei itsekään suostu peräpuikkoja itselleen laittamaan, mutta voi hyvin olla että kun asiasta kaikessa rauhassa juttelette niin mielipide äkkiä voi muuttuakin. Mutta älä ainakaan enää väkisin laita, anna mieluummin sitten vaikka olla kerran tai kaksi ilman lääkettä jos on pakko.

itsekin olen kärsinyt migreenistä mutta ei kyllä pan suolan lopettamisella ollut mitään vaikutusta ainakaan omalla kohdalla

No siinä oleva lysiinihydrokloridi onkin vain yksi kavala tekijä monista. Tässä lista, mistä itselläni tulee AINA migreeni. Mitään lääkkeitä en käytä, en edes vitamiineja, mutta erilaiset kivut lähtevät kätevästi maustekurkumalla. En tarvi kyllä sitäkään, mutta harva lääkäri sellaista kertoo, vaikka itse siitä tietäisikin.
Tulosta luettelo arominvahventeista

Koita nyt ihmeessä opettaa lapsi itse laittamaan peräpuikko, meillä pojalla tuli sama tilanne eteen tosin oli silloin jo yläkoululainen mutta käytiin asia läpi ja opetteli itse laittamaan mutta en ymmärrä mikse jo tuon ikäinenkin oppisi itse sitä laittamaan

ei ooperäpuikoista ku lapsuuresta kokemusta kun sellaisen laitettiin peppuun kuumelääkkeeksi kotona äiti laittoi suppoja mun lapsuures on käytetty kuumelääkkeenä on niistä ittellä javeljellä kokeusta sitä en tierä kka ne migreeni lääkkeenä toimii

Yhteistyössä