Hampaiden narskuttelu/pureminen yhteen yöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niska"

Vieras
Miten estää hampaiden pureminen yhteen yöllä? Hitto, ku niskat aina kipeenä, eikä mikään auta. Purentakiskot on käytössä, mutta puren kuitenkin. Onko joku löytänyt jonkin hyvän konstin tähän vaivaan.

Mä käyn noista kiskoista juttelee perjantaina, ne on kyllä aika hintavat, varsinkin yksityisellä. Ja en tiedä onko niistä mulekkaa apua.
Mä käyn säännöllisesti hierojalla ja on vielä sellanen tyyny mikä tukee niskoja et mulla se vika taitaa olla jossai muussa.

[QUOTE="niska";29842231]Miten estää hampaiden pureminen yhteen yöllä? Hitto, ku niskat aina kipeenä, eikä mikään auta. Purentakiskot on käytössä, mutta puren kuitenkin. Onko joku löytänyt jonkin hyvän konstin tähän vaivaan.[/QUOTE]

Onko sulla jotenkin "vääränmalliset" ne kiskot jos niistä ei apua ole? Mulla auttaa kiskot.

Tänä vuonna olen monta kertaa käynyt hammaslääkärissä noiden kiskojen kanssa. Hampaita on hiottu ja kiskot paranneltu niin, et ovat passelit ja tuntuvat kyllä suussa hyviltä. En vain tajua miten ne voi estää puremasta hampaita yhteen, ihan helppohan niidenkin kanssa on purra hampaat yhteen, puree vain. Toki suojaavat hampaita kulumiselta, ja vaurioilta.

[QUOTE="niska";29842307]Tänä vuonna olen monta kertaa käynyt hammaslääkärissä noiden kiskojen kanssa. Hampaita on hiottu ja kiskot paranneltu niin, et ovat passelit ja tuntuvat kyllä suussa hyviltä. En vain tajua miten ne voi estää puremasta hampaita yhteen, ihan helppohan niidenkin kanssa on purra hampaat yhteen, puree vain. Toki suojaavat hampaita kulumiselta, ja vaurioilta.[/QUOTE]

Sama juttu. Minullakin on ihan priimaksi hiottu kisko, joka tuntuu tosi hyvältä suussa. Silti usein yöllä herätessä huomaan purevani kiskoa, eli ei se sitä puremista estä, vaan tosiaan suojaa hampaita. Hammaslääkärikin sanoi minulle, että toiset joutuvat uusimaan kiskon suht useinkin, kun purevat sen rikki.

Voi kun ois joku konsti millä sais tän vaivan veks. Pää on pökkyrässä koko ajan, ei ajatuskaan tahdo aina kulkea. Mulla vasta ekat kiskot, kauheesti en narskuttele, joten voi kestää vähän pidempään. Puren vain pirun kovaa hampaita yhteen.

Minä juuri tänään aloitin ketjun omista kivuistani: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2362895-onko-kenellakaan-kokemusta-vyyhtipaansaryn-paranemisesta-botuliinipistoksista-kroonisen-paansaryn-hoidossa/. En tiedä johtuvatko puremisongelmani niskasta, vai ovatko niskavaivat purentaperäisiä. Niin ärsyttäviä kipuja ollut putkeen viime syksystä asti, että aika epätoivoisia hetkiä tulee välillä koettua. Seuraavaksi kokeillaan, josko neurologilta saisi jotain apua, kun tavalliset lääkärit ja hammaslääkärikään eivät auttavaa konstia keksi. Kyllä minä purentakiskosta olen osittaista apua kasvosärkyyn saanut, mutta en lähimainkaan täydellistä apua, eikä päänsäryt ole helpottaneet juuri ollenkaan. Välillä parempana, välillä pahempana.

Mä käyn noista kiskoista juttelee perjantaina, ne on kyllä aika hintavat, varsinkin yksityisellä. Ja en tiedä onko niistä mulekkaa apua.
Mä käyn säännöllisesti hierojalla ja on vielä sellanen tyyny mikä tukee niskoja et mulla se vika taitaa olla jossai muussa.

Minkä hintaiset noi kiskot muten ovat? Olen miettinyt jos tytölle sellaiset hankkisin. Kuulemma narskuttelee hampaita öisin..., Meillä tämä vaiva kulkee suvussa.

Minkä hintaiset noi kiskot muten ovat? Olen miettinyt jos tytölle sellaiset hankkisin. Kuulemma narskuttelee hampaita öisin..., Meillä tämä vaiva kulkee suvussa.

Minä olen nyt maksanut ensimmäisen hammasteknikon laskun 170 € ja yhden hammaslääkärikäynnin 23 €. Vielä on tulossa yksi lasku hammasteknikolta ja kolme laskua hammaslääkäriltä. Alunperin hammaslääkäri sanoi, että tulee maksamaan kaikkiaan 250 €, mutta kyllä vaan menee sen summan yli.

Minä olen nyt maksanut ensimmäisen hammasteknikon laskun 170 € ja yhden hammaslääkärikäynnin 23 €. Vielä on tulossa yksi lasku hammasteknikolta ja kolme laskua hammaslääkäriltä. Alunperin hammaslääkäri sanoi, että tulee maksamaan kaikkiaan 250 €, mutta kyllä vaan menee sen summan yli.

Ou nou! AIka tyyristä puuhaa! Voisikohan alaikäinen saada ne kunnalliselta puolelta halvemmalla...?

Ou nou! AIka tyyristä puuhaa! Voisikohan alaikäinen saada ne kunnalliselta puolelta halvemmalla...?

Tämä minun kiskoni on kunnalliselta puolelta. Kustannukset varmasti riippuvat siitäkin, saadaanko priimamuotti tehtyä heti ensimmäisellä kerralla. Minulla ainakin leuka oli niin jäykkänä ensimmäistä muottia tehdessä, että piti paikat ensin rentouttaa ns. sekundakiskon kanssa ja sitten jonkin ajan päästä otettiin uusi muotti ja lähetettiin uudestaan hammasteknikolle.

Tämä minun kiskoni on kunnalliselta puolelta. Kustannukset varmasti riippuvat siitäkin, saadaanko priimamuotti tehtyä heti ensimmäisellä kerralla. Minulla ainakin leuka oli niin jäykkänä ensimmäistä muottia tehdessä, että piti paikat ensin rentouttaa ns. sekundakiskon kanssa ja sitten jonkin ajan päästä otettiin uusi muotti ja lähetettiin uudestaan hammasteknikolle.

Ok. Eli kannattaa ehkä mennä mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin sinne hammaslääkäriin kyselemään niitä ksikoja...

Itsekin narskuttelen, mutta tämä ei ole koskaan vaivannut mua, eikä vaivannut ensimmäisen yhdessä nukutun vuoden jälkeen miestäkään... Nyt lähinnä huolestuttaa kun tyttöni on alkanut narskuttaa, että hänen hampaansa "hioutuvat" kuten minunkin...

Ok. Eli kannattaa ehkä mennä mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin sinne hammaslääkäriin kyselemään niitä ksikoja...

Itsekin narskuttelen, mutta tämä ei ole koskaan vaivannut mua, eikä vaivannut ensimmäisen yhdessä nukutun vuoden jälkeen miestäkään... Nyt lähinnä huolestuttaa kun tyttöni on alkanut narskuttaa, että hänen hampaansa "hioutuvat" kuten minunkin...

Joo, kyllä minä ainakin tämän oman kokemuksen perusteella suosittelen hakeutumaan hammaslääkärille mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin.

Meillä on niin, että minä puren hampaita lujasti yhteen ja mies narskuttelee. Ja minulla on hirveitä oireita, miehellä ei lainkaan. Miehen hampaiden kunnosta tosin ei ole tietoa, kun ei tuo ryökäle mene hammaslääkäriin.

Joo, kyllä minä ainakin tämän oman kokemuksen perusteella suosittelen hakeutumaan hammaslääkärille mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin.

Meillä on niin, että minä puren hampaita lujasti yhteen ja mies narskuttelee. Ja minulla on hirveitä oireita, miehellä ei lainkaan. Miehen hampaiden kunnosta tosin ei ole tietoa, kun ei tuo ryökäle mene hammaslääkäriin.

Meillä sukuvaivana juuri hampaiden narskuttelua. Mulla se on esim hionut osan hampaista tasaisiksi ...

Minä juuri tänään aloitin ketjun omista kivuistani: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2362895-onko-kenellakaan-kokemusta-vyyhtipaansaryn-paranemisesta-botuliinipistoksista-kroonisen-paansaryn-hoidossa/. En tiedä johtuvatko puremisongelmani niskasta, vai ovatko niskavaivat purentaperäisiä. Niin ärsyttäviä kipuja ollut putkeen viime syksystä asti, että aika epätoivoisia hetkiä tulee välillä koettua. Seuraavaksi kokeillaan, josko neurologilta saisi jotain apua, kun tavalliset lääkärit ja hammaslääkärikään eivät auttavaa konstia keksi. Kyllä minä purentakiskosta olen osittaista apua kasvosärkyyn saanut, mutta en lähimainkaan täydellistä apua, eikä päänsäryt ole helpottaneet juuri ollenkaan. Välillä parempana, välillä pahempana.

Ai sä olit kans aloittanut vastaavan ketjun tänään. Tiedätkö mitä, mulla ollut kipuja jo 7 vuotta, jotta välillä oon kyllä aika epätoivoinen. Pääsenkö koskaan eroon tästä. On toki välillä vähän helpompia kausiakin, mutta kipuja on kuitenkin aina.

[QUOTE="niska";29842481]Ai sä olit kans aloittanut vastaavan ketjun tänään. Tiedätkö mitä, mulla ollut kipuja jo 7 vuotta, jotta välillä oon kyllä aika epätoivoinen. Pääsenkö koskaan eroon tästä. On toki välillä vähän helpompia kausiakin, mutta kipuja on kuitenkin aina.[/QUOTE]

Jatkuvat kivut on kyllä niin helvetillinen riesa. Minulla oli ihan järkyttävän pahat oireet viime syksystä alkaen helmikuuhun asti, jolloin aloitin Triptylin lääkitsemään kroonista kipua. Se taittoi vaivoilta kaikkein pahimman kärjen, mutta päiväkään ei oireetta mene. Silloinkin jos sanon, että tänään oli hyvä päivä, niin ihan jatkuvaa puristuksen tunnetta on päässä. Ja niskanseutu ja kaula on koko ajan pirun kipeänä, vaikka kuinka harrastan liikuntaa ja käyn säännöllisesti hierojalla. Tuo sinun potemasi 7 vuotta kuulostaa aika kamalalta. Toki se auttaa jaksamaan, jos on helpompia päiviä/pidempiä kausia, mutta kyllä sitä soisi avun ja helpotuksen kaikille kroonisesta kivusta kärsiville. Itselläni viime kesä oli melkein oireetonta aikaa, joten elän toivossa jos tänäkin vuonna kävisi sama juttu.

Ja mulla koko viime vuosi oli yhtä helvettiä, aiemmin yhtä paha tilanne oli silloin kun tää vaiva alkoi. Mulla olo pahenee esim. saunassa. Hierojalla kun käyn niin olo helpottuu ehkä yhdeksi päiväksi. Triptyliä olen kans joskus syönyt, taittoi just pahimman terän, mutta ei vienyt vaivaa veks. Mulla kans toi puristuksen tunne päässä ja niskassa/kaulassa. Välillä huimaa, ja iskee kovaa väsy ym. ym epämiellyttävää

[QUOTE="niska";29842570]Ja mulla koko viime vuosi oli yhtä helvettiä, aiemmin yhtä paha tilanne oli silloin kun tää vaiva alkoi. Mulla olo pahenee esim. saunassa. Hierojalla kun käyn niin olo helpottuu ehkä yhdeksi päiväksi. Triptyliä olen kans joskus syönyt, taittoi just pahimman terän, mutta ei vienyt vaivaa veks. Mulla kans toi puristuksen tunne päässä ja niskassa/kaulassa. Välillä huimaa, ja iskee kovaa väsy ym. ym epämiellyttävää[/QUOTE]

Minulla sauna välillä helpottaa, välillä pahentaa. Veikkaan, että riippuu siitä onko kivun taustalla silloin migreeniä vai ei. Minulla ainakin on niin monenlaisen tuntuista kipua ja oiretta, etten aina osaa erottaa mikä on jännityspäänsärkyä, mikä migreeniä ja mikä johtuu suoraan purennasta. Väsymys on aina hirmuinen varsinkin parin oikein kunnon särkypäivän jälkeen. Minä en tuosta Triptylistä uskaltaisi varmaankaan ikimaailmassa luopua, koska se vei ihan kamalan paineen tunteen päästä. Monta kuukautta meni siten, että tuntui siltä kuin kivulias paine poksauttaisi suonen päästä, ja paheni aina makuuasennossa. Nukahtamislääkkeiden avulla nukuin n. 5 kk.

Kunnallisella puolella jonkun taisi olla muutaman satasen luokkaa, se itse kisko maksoi varmaan vähän päälle satasen, muut käynnit sitten ottivat oman maksunsa (muottien teko, sovitus, kontrollit). Alaikäiselle varmaan tulisi maksamaan vain tuon kiskon tekemisen maksun. Mutta ei ne kovin kauaa kasvavalle lapselle mene, kun tulee uusia hampaita.

Yhteistyössä