Haluisin oikoa väärinkäsityksiä joita teillä on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Selkeesti pistää silmään toi ruokailurytmi, sun pitää, täytyy jos haluat laihtua ja kuntoutua, syödä aamulla reilusti enemmän ja sokerittomia ruokia, ei jogurttia! Siis leipää, puuroa, vihanneksia, myös hiukan lihaa ja maitotuotteita. Aineenvaihdunta todellakin sekoittuu jos kituutat iltapäivälle sokerin voimalla. Tarviit pitkiä hiilihydraatteja, hienosti sanottuna. Sulla on säästöliekillä keho joten rasvakaan ei pala normaalisti. Terveisin entinen yli satakiloinen kilpirauhaspotilas, nyt ilman lääkkeitä ja paino pudonnut 20 kiloa /6kk.

Kuulostaa siltä että olisit hiilariherkkä jos kerran kaurapuurokin lihottaa. Muakin se lihotti. Mä söin virallisten suositusten mukaan (harvoin herkkuja ) ja liikun paljon ja silti lihoin. Onneksi en ehtinyt noin isoksi ennen kun löysin karppauksen! Nyt on makeanhimo poissa ja paino on jo kauan pysynyt ihanteessa :)

Suosittelen sullekin: www.karppaus.info (kannattaa muuten tutustua kunnolla aiheeseen ennen kun alotat ja lue vaikka joku karppikirja, esim. Karpin tapaan on hyvä )

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Kilpirauhasen toimintaa ja aineenvaihduntaa saattais saada paremmaksi ihan ruokavaliollakin, ravinteikkaalla vähähiilihydraattisella ja runsasrasvaisella ruokavaliolla, karppausta siis. Ihan laihtumiseenki suosittelisin kokeilemaan. :)

Minä laihduin karppauksella 25 kg ihan ilman tuskaa, tosin niinsanotusti hyväkarppasin. Eli syön jonkunverran ruista ja täysjyväriisiä. Enkä läträä rasvojenkaan kanssa ylenmääräisesti. Lähinnä proteiineista kalaa, kanaa, munia, vähärasvaista lihaa ja vähärasvaisia maitotuotteita. Läskin lisäksi lähti ainainen turvotus, päänsärky, pms-oireet ja makeannälkä. Ennen saatoin oikein ahmia makeaa, ns. huonojen hiilarien ja sokerien poisjättämisen jälkeen ei ole minkäännäköistä mielitekoa.

Laihduttavatko kevyttuotteet?
Kevyttuotteet itsessään eivät laihduta. Kevyttuotteet sisältävät kuitenkin vähemmän energiaa kuin vastaava "normaali" tuote. Korvattaessa "normaali" tuote kevyttuotteella annoskokoa muuttamatta voi kevyttuotteesta olla hyötyä painonhallinnassa.

Ei tietenkään ole hyötyä jos syöt kaksi kevyttuotetta yhden normaalin sijaan :D esimerkiksi, jos syöt kaksi kevytj ogurttia, ei siitä ole mitään hyötyä. Mutta, jos korvaat yhden kevyt jogurtin, yhden normaalin sijaan. Siitä on hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja kannustusta:
Kannustuksena tulevalle painonpudotukselle kertoisin, että mitä painavempi on ja mitä enemmän sitä ylipainoa on, sitä helpommin sen painon saa tippumaan.
Ja päin vastoin sitten taas kun mennään lähemmäksi sitä normaali/ihannepainoa, sitä tiukemmassa ne kilot istuu.

Minä olen myös reilusti ylipainoinen, mutta olen saanut painokäyrän lähtemään laskuun tuon kiloklubin avulla. Sitä on ihan mukava täytellä, etenkin jos itse tekee ruokansa ja tietää mitä syö.
Ohjelma myös kertoo, kun syö väärin. Ja kertoo, että mitä vielä ruokavaliosta puuttuu ja sitäkautta ohjaa oikeaan suuntaan.

samalla kun täyttelee sitä ruokapäiväkirjaa, voi pitää toisella välilehdellä kirjaa edistymisestä.

Tiedän kyllä, että terveellisesti syöminen on paljon kalliimpaa, kuin epäterveellisesti syöminen. Mutta ajan mukaan sitä oppii kyllä tekemään edullisia ja terveellisiä ruokia (esim kaalista/herneistä saa hyvää, edullista ja kevyttä ruokaa helposti).

Kiitos tästä :) Ja onnea painonpudotukseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja piutt:
Selkeesti pistää silmään toi ruokailurytmi, sun pitää, täytyy jos haluat laihtua ja kuntoutua, syödä aamulla reilusti enemmän ja sokerittomia ruokia, ei jogurttia! Siis leipää, puuroa, vihanneksia, myös hiukan lihaa ja maitotuotteita. Aineenvaihdunta todellakin sekoittuu jos kituutat iltapäivälle sokerin voimalla. Tarviit pitkiä hiilihydraatteja, hienosti sanottuna. Sulla on säästöliekillä keho joten rasvakaan ei pala normaalisti. Terveisin entinen yli satakiloinen kilpirauhaspotilas, nyt ilman lääkkeitä ja paino pudonnut 20 kiloa /6kk.

Totta, tiedän että ruokailurytmi on erittäin huonó ja sillon kun syön hyvin ja säännöllisesti paino myös tippuu. Pitää vain saada itseään niskasta kiinni ja aloittaa tai sitten kuolla hyvin nuorena. Onnea siitä että olet laihtunut :)

Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:
Kuulostaa siltä että olisit hiilariherkkä jos kerran kaurapuurokin lihottaa. Muakin se lihotti. Mä söin virallisten suositusten mukaan (harvoin herkkuja ) ja liikun paljon ja silti lihoin. Onneksi en ehtinyt noin isoksi ennen kun löysin karppauksen! Nyt on makeanhimo poissa ja paino on jo kauan pysynyt ihanteessa :)

Suosittelen sullekin: www.karppaus.info (kannattaa muuten tutustua kunnolla aiheeseen ennen kun alotat ja lue vaikka joku karppikirja, esim. Karpin tapaan on hyvä )

Pitääpä tutustua, aina uudet asiat on tervetulleita :) Ja ehkä tosiaan hiilariherkkä, en mä sitä sillon ajatellu. Jälkikäteen vaan alkanu ajattelemaan asioitakun nuorempana anto asioitten vaan olla ja tässä lopputulos.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pitääpä tutustua, aina uudet asiat on tervetulleita :) Ja ehkä tosiaan hiilariherkkä, en mä sitä sillon ajatellu. Jälkikäteen vaan alkanu ajattelemaan asioitakun nuorempana anto asioitten vaan olla ja tässä lopputulos.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ;) Mä sain terveyden takaisin ja nyt voin nauttia hyvästä ruuasta ja syödä niin paljon että olen kylläinen lihomatta, mikä ei ennen onnistunut.

Kiitos kaikille asiallisten kysymysten ja viestien lähettäjille. Ehkä tää ketju oiko joitain väärinkäsityksiä tai sitten ei :) Kiitos kuitenkin ja mukavaa kesän jatkoa. @\-----

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ;) Mä sain terveyden takaisin ja nyt voin nauttia hyvästä ruuasta ja syödä niin paljon että olen kylläinen lihomatta, mikä ei ennen onnistunut.

Olen onnellinen puolestasi :) Perehdyn asiaan tarkemmin pian, ehkä se auttaa minuakin :)

Olen onnellinen puolestasi :) Perehdyn asiaan tarkemmin pian, ehkä se auttaa minuakin :)

Tule sitten tänne raportoimaan kun olet onnistunut!

Oletko miettinyt siirtymistä vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle?

Monille ihmisille se on helppo tapa laihtua normaalipainoon ja myös pysyä siinä :)

Luepas sellaisesta norjalaisesta/ruotsalaisesta? miehestä, kuin Sten Sture Skaldeman!!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Syötkö silloinkin kun ei ole nälkä? Mussutatko koko päivän sipsejä ja karkkeja? Milloin rakkautesi ruokaan syntyi? Santsaatko montakin kertaa ruokaa?

En syö silloin kun ei ole nälkä, tietty se ettäs yön iltasin karkkia on eriasia. En mussuta joka päivä sipsejä enkä karkkeja. Sipsejä ostan ehkä kerran kuussa ja karkkia pussin viikossa. En mä rakasta ruokaa, mä en vietä päivääni syömällä kokoajan. Ja en santsaa, syön sen annoksen mikä lautasella on ja sillä pärjää hyvin.

En kertakaikkiaan usko, että näin syövä voi painaa 200 kg. Mitä sä sitten syöt, kun painoa on vaarallisen paljon??

Alkuperäinen kirjoittaja Legginssit:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Syötkö silloinkin kun ei ole nälkä? Mussutatko koko päivän sipsejä ja karkkeja? Milloin rakkautesi ruokaan syntyi? Santsaatko montakin kertaa ruokaa?

En syö silloin kun ei ole nälkä, tietty se ettäs yön iltasin karkkia on eriasia. En mussuta joka päivä sipsejä enkä karkkeja. Sipsejä ostan ehkä kerran kuussa ja karkkia pussin viikossa. En mä rakasta ruokaa, mä en vietä päivääni syömällä kokoajan. Ja en santsaa, syön sen annoksen mikä lautasella on ja sillä pärjää hyvin.

En kertakaikkiaan usko, että näin syövä voi painaa 200 kg. Mitä sä sitten syöt, kun painoa on vaarallisen paljon??

Mä en vaan syö roskaruokaa joka päivä, uskotte sitä tai ette. Paino tullut iänmyötä, en siis ole kuukadessa tai edes vuodessa lihonut. Sitä vaan lihoo monestakin syystä ja paino nousee jos ei laihduta kiloja pois. Olen syömisiäni listannu tonne ylemmäs jo niin usein, ja kuten sanoin se vaihtelee päivittäin. Mutta sipsit ja 10 kilot karkkia ei kuulu mun ruokavalioon.

Yhteistyössä