Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
bvva
Luuletko, että romanikulttuuri ja romanielämä on nyt, tässä ajassa suuressa muutoksessa?

Itse olen ainakin törmännyt "järkevästi" ajatteleviin mustalaisnuoriin jotka ovat valmiita hylkäämään "paskat" perinteet ja haluavat tilalle molempien "kulttuurien" hyvät puolet
 
Miten suhtaudutaan, jos teini juo siideriä tai vaikka imppailee liimaa?

Näin erään teinin pihalla odottamassa ja puhelimeen huusi ettei ole näitä tehnyt ja sitten joku nuori mistalaisnainen haki hänet autolla. Osaatko sanoa että mistä tässä oli kyse. Auton kyytiin noustessaan tämä teini alkoi itkemään.

Oliko tää nainen joku serkku tms? Miksi se haki teinin pihalta?

Jäi vain mieleen kun taannoin näin tällaisen tapauksen
Jälkimmäiseksi mainittu ei ole ok kenenkään kohdalla, alkoholin käyttöön suhtaudutaan väljemmin poikien/miesten kohdalla, mutta kukapa nyt kuitenkaan tykkäisi, jos oma lapsi lipittelisi siideriä jossain nurkan takana.

Alkoholin käyttö ei saisi mennä omien vanhempien tai muiden heihin verrattavissa olevien, esim. tädit, sedät, enot, yms. korviin, ja koko tapahtuma yleensä kysyttäessä kielletään, koska on häpeällistä vastata toisin. Kyse on siis voinut olla tuosta.

Joskus sattuu niin, että jonkun ihmisen väitetään tehneen joitain sellaista, mitä hän ei ole tehnyt. Jotain tällaistakin on voinut olla.

Enpä osaa sanoa, kuka tuo hakija on ollut. Onko ollut äiti, täti tai joku muu läheinen ihminen? Teini on voinut olla kylässä jonkun luona, ja hänet on sitten haettu kotiin?
 
[QUOTE="Milka";26670510]Niin ja mikä- juttu se on..
Romaninaisen pitää TAPELLA (väkivaltaisesti) jos haluaa seurustella jonkun kanssa, ja toiset sitä vastuttaa?
Tuolla Kontulan suunnalla tällasta tapahtuu kokoajan..
Niin, ja erään tuttavan vaimo, joka on valkolainen hankki hameen sen takia että saa rahaa kelasta/sossusta.
Ja se Hame on ihan karseessa kunnossa. Likainen, risa, tupakan polttamia reikiä jne...
Eikö se ole jo häpeäksi??[/QUOTE]

Ei romaninaisen pidä mitenkään tapella, mutta saattaa kyllä saada joltain selkäänsä, mikäli haluaa olla sellaisen ihmisen kansa jota ei millään konstilla suostuta hyväksymään. En sitten tiedä, mitä ne Kontulan kaaleet siellä touhuavat ja miksi tappelemalla tappelevat, jos näin tosiaan on... Kun yleensä ei siis ole.

Hmm, eihän hameen perusteella saa rahaa mistään... :O Kyllä siinä pitää täyttyä ne muut toimeentulotukeen tarvittavat edellytykset.

Kyllä tuollaiset vaatteet on häpeäksi, eikä noita saisi kyllä käyttää kuin korkeintaan siivoushameina omassa kodissa.
 
[QUOTE="Sanna";26670539]Ihme pokkurointia ja nöyristelyä tämä ketju täynnä. Kun keskustellaan sovinistisesta, tyttöjä ja naisia alistavasta kulttuurista, jossa on täysin järjettömiä tapoja, jotka kuluttavat turhaan yhteiskunnan varoja ja resursseja, niin on käsittämätöntä tämä pokkurointi. Sama käyttäytymismalli ilmenee somalien ja monikulttuurisuuden 'ihannoimisessa' ja ylisuvaitsemisessa. Kun sinne suuntaan kumarretaan, niin samalla pyllistetään valtaväestölle ja ns. normaaleille käytöstavoille.

Sitä en kiellä, etteikö aloittaja olisi ollut asiallinen. Mutta ihan yhtä asiallliseen aloitukseen tulee muissa ketjuissa vaikka mitä paskaa niskaan. Haukutaan, nimitellään, vähätellään ja mitätöidään. Ei puhettakaan tällaisista kiittelyistä ja korulaiseista tyyliin "kunnitoitan sinua ja tapojasi".[/QUOTE]

No, pysyypähän edes joku ketju asiallisena. Tosin saisivat kyllä pysyä muutkin ketjut, jotka tuntuu olevan täynnä loputonta eripuraa.

Ei tarvitse mitenkään nöyristellä tai pokkuroida, ja oman mielipiteensä - olipa se sitten millainen tahansa - voi kyllä sanoa täälläkin, ihan vapaasti. Samallahan täällä avautuu kenties ihan uusia keskustelujen suuntia esimerkiksi siitä, mitä ongelmakohdille pitäisi tai voisi tehdä.
 
[QUOTE="Sanna";26670626]En ymmärrä sitä, kun jatkuvasti toitotetaan, että vanhempia ihmisiä kunnioitetaan. Kuitenkin mustalaiset kiertävät jatkuvasti vanhusten kodeissa varastelemassa. Ja tämä nykyinen buumi on kaiken huippu, kun keskellä päivää varastetaan korutkin väkisin rollaattorimummoilta kaulasta.

Mihin se vanhempien ihmisten kunnioitus on hävinnut? Vai eikö se koske 'muun värisiä' ihmisiä? Varsin rasistiselta kulttuurilta kuulostaa.[/QUOTE]

Kyllä mulle - ja aivan varmasti monelle muullekin - on opetettu, että ihan jokaista kanssaihmistä pitäisi kunnioittaa ikään tai rotuun katsomatta. Etenkin niitä vanhempia. Jokaisella on varmaan jossain myös olemassa ne tavalliset, kulttuurien rajat ylittävät käytöstavat, mutta miksi niitä ei sitten käytetä onkin kokonaan toinen juttu.

Kaikki asiat, joita romanikulttuurissa toteutetaan vanhempien ihmisten kunnioittamiseksi, eivät päde valkolaisvanhuksiin; esimerkiksi puheisiin liittyvät tabut, pukeutuminen, jne. Tämä ei silti missään nimessä tarkoita sitä, että ketään saisi kohdella huonosti. Meillä on sellainen sanonta kuin "Kunnioitus sille kelle se kuuluu" - juurikin vanhemmalle väelle. Vanhempien pitäisi opettaa lapsilleen, miten ollaan ja käyttäydytään - aika moni asia lähtee kotoa.

Miksi joku käyttäytyy huonosti - no en mä siihen osaa vastata, sitä pitäisi kysyä näiltä ryöstelijöiltä itseltään, hehän sen parhaiten tietävät miksi tekevät. Noita syitä huonolle käytökselle - kuinkahan mones kerta lienee, kun kirjoitan tämän - olen tässä ketjussa pohtinut aiemmin.
 
"Vieras"
Mites suhtaudutaan mustalaisnaiseen, jolla on tavalliset vaatteet, mutta usein vielä niin, että värikkäät liivit näkyy valkoisen paidan alta läpi? Puhuu imetyksistään ka muista.

Entä romani naiseen, jonka kaikki lapset ovat eri isälle ja kaikki isät ovat eri kansallisuutta, on neekeriä ja kiinalaista ja valkolaista ja romanikin.


Oikeesti, mä tiedän, et näitä ihmisiä vältellään. Varsinkin jälkimmäinen on muille ilmaa, olen nähnyt sen. Minusta teidän pitää muuttua ja koko kulttuuri eli kiellot, sitähän teidän kulttuuri on, pitää muuttua. Mutta ette ole niin rohkeita, paitsi nää tälläset, joille ei sitten enää muut romanit puhu.
 
[QUOTE="Sanna";26670702]Eipä ole ihan syyttä haukuttu ja syrjitty.

Mustalaisilla on ollut vuosikymmeniä samat mahdollisuudet kuin kaikilla muillakin suomalaisilla kouluttautua ja nostaa itsensä tuosa jamasta samalle viivalle muiden kanssa. Eivät vaan ole halunneet, vaan ovat itse valinneet tämän toisen tien.

Pään silittely menneisiin huonoihin kokemuksiin ei auta, vaan menestyminen on kiinni omasta itsestä. Kaikki vain eivät halua tarttua heille suotuihin tilaisuuksiin, vaikka niitä jopa heille tyrkytettäisiin.[/QUOTE]

Minusta haukkuminen ja syrjiminen ei silti ainakaan paranna asioita, pikemminkin kasvattaa entisestään sitä kuilua, mikä voidaan ainakin osin romaniväestön ja valtaväestön välillä olevan. Minä haluaisin, että tällaisia kuiluja ei olisi, entäs sinä?

Riitaan tarvitaan myös kaksi osapuolta, ei toinen voi yksinään riidellä. Molemmissa väestöissä lienee syytä sille, miksi asiat ovat niin kuin ovat.

Älä käsitä tätä niin, että puolustelisin esim. kouluttamattomuutta tai työttömyyttä - en, sillä paljon on itsestäkin kiinni.

Mutta, osa vanhemmista ihmisistä (esim. oma mummoni, kohta yhdeksänkymppinen) on nähnyt sen ajan, jolloin vielä kierreltiin eikä pysyvää asuinpaikkaa ollut. (Jos olikin, niin asunto oli monesti ihan purkutuomiolla oleva, erittäin surkeassa jamassa, siis.) Yövyttiin siellä, mistä sen yösijan sai - jonkun saunassa, talossa, missä nyt milloinkin.

Koulunkäynti ei tietenkään tuon kulkemisen keskellä onnistunut, mutta "ennen vanhaan" se ei välttämättä ollut haitaksi; silloin saattoi tienata ilman ammattiakin (ja rehellisesti!) ihan eri tavalla, kuin esimerkiksi tänä päivänä, jolloin ammatti on useimmissa tapauksissa välttämätön työnsaannin kannalta.

Kyllähän senkin ajan mustalaislapsia koulussa kävi, osalla sitten meni kaikessa paremmin ja osa alkoi asennoitua valtaväestöön toisella tavalla.

Tuota aikaa nuo kaikista vanhimmat ovat siis nähneet, ja joko tahallisesti tai tahattomasti siirtäneet omia asenteitaan myös seuraavalle sukupolvelle.

On totta, että tästä päivästä taaksepäin meillä on ollut täysin yhtäläiset mahdollisuudet kouluttautumiseen, mutta yritän tässä nyt sanoa sitä, että noiden mainitsemieni asioiden vuoksi ne muutoksen tuulet puhaltavat hitaasti. Asenteet ja ajatukset elävät sitkeässä - ikävä kyllä - ja ne, joille se asenne "Koulua ei tarvitse käydä, kun muutenkin pärjää" on syvälle iskostunut, eivät välttämättä selityksistä huolimatta ymmärrä, että se koulunkäynti on oikeasti monestakin syystä tärkeää. Työtä tuon asenteen kumoamiseksi on valtaväestön taholta tehty paljon, ja tehdään edelleen.

Nuoremmalle polvelle - minullekin - sellaiset asiat, kuin kelvollinen asunto, säännöllinen ruoka, automaattinen oppivelvollisuus ovat tietysti itsestäänselviä asioita. Mutta kuten sanottu, moni asia lähtee kotoa...
 
"Argh"
Minusta tuo kuukauden lapsivuodeaika on aika mainio. Kuukauden loma kotitöistä synnytyksen jälkeen!

Noista selkäsaunoista sun muista en sitten liiemmin perusta. Ilmeisesti miehen mukaan karanneelle nuorelle naiselle annetaan varsin yleisesti selkään sen jälkeen, kun tämä on tavan vuoksi kotiin haettu.
 
[QUOTE="Sanna";26671303]Älä viitsi. Ei täällä mitään vainota. Päinvastoin patistellaan mustalaisia laittamaan lapsensa kouluun, jotta työllistyisivät aikuisena. Heitä hyysätään enemmän kuin muita kansalaisia. Siinäpä se vika juuri onkin, etteivät pääse omille jaloilleen. Miksi vaivautua, kun kerran ei ole pakko.[/QUOTE]

Historiassa tunnetaan kyllä mustalaisvainoja. Voidaan tarkastella myös muiden maiden romanien oloja, ja ehkä heidän kohdalla voidaan vainoista puhua edelleenkin. Ehkä niitä ei enää tämän päivän Suomessa ole sellaisessa muodossa kuin aiemmin, mutta kylläpä sitä rasismia ja syrjintääkin ihan oikeasti on. Ja vaikka nykypäivän Suomessa ei sinällään mitään vainoamista olekaan, niin asenteet ja ajattelumallit on monen kohdalla todella vanhaa perua, ja niistä on hankala päästä eroon.
 
Miksi parikymppiset mustalaismiehet haukkuvat omien tapojensa vaikeutta, jos kunnioittaminen on niin tärkeää?

Uimahallissa käy usein niin, että siellä on nuoria miehiä treenaamassa ja sitten joku vanhempi mustalaismamma tulee uimaan ja pojat ovat kulman takana piilossa punttisalilla niin kauan että mamma on lähtenyt pois. Ja pojat purnaavat kun eivät voi treenata eivätkä pääse pois uimasta
Koska moni asia koetaan vaikeaksi, ja kyllähän meidän tavat esim. tuollaisissa mainitsemasi tapahtuman kaltaisissa tilanteissa vaikeita ovatkin, tympeitä, jopa. Voihan sitä sitten tietysti kysyä niinkin, että miksi olla yhteisössä/noudattaa tapakulttuuria, jollei miellytä, mutta ei se ihan niin yksinkertaista ole...

Kunnioittaminen on totta kai tärkeää, mutta on hyvä, että kritiikkiäkin löytyy. Mielipiteensä voi myös jokainen sanoa, sillä eipä se niitä tapoja loukkaa, vaikka niihin ei tyytyväinen olisikaan.
 
Luuletko, että romanikulttuuri ja romanielämä on nyt, tässä ajassa suuressa muutoksessa?

Itse olen ainakin törmännyt "järkevästi" ajatteleviin mustalaisnuoriin jotka ovat valmiita hylkäämään "paskat" perinteet ja haluavat tilalle molempien "kulttuurien" hyvät puolet
Näin uskon. Asenteet on muuttuneet suurelta osin ja ovat muuttumassa koko ajan. Se vaikuttaa taas sitten muihinkin asioihin.
 
Tuo sama
Tämä imppaajatyttö ei lähtenyt äitinsä matkaan vaan jonkun toisen naisen...
Jäin vain miettimään tuota, että mihin mahtoi tytön viedä ja mitä tälle tehdä. Ei ole pariin päivään näkynyt tätä teiniä.

Hänellä ei vielä ollut sitä hienoa hametta
 
"Vieras"
Minusta teillä ei ole aitoa kunnioitusta, vaan muuri nuorten ja vanhojen välillä. Teille kunnioitus on häpeämistä, kerroksesta toiseen juoksemista, sanojen välttelyä.

Minulle kunnioitus on ihan jotain muuta, jotain, mitä en usko voivani mustalaiselle koskaan selittää. :-( kunnioitus ei ole palvontaa, eikä se ole mielistelyä. Se ei ole valehtelua (puhtaussäännöt joita ei noudateta kun kukaan ei näe) eikä se ole näennäistä siveellisyyttä. Kunnioitus on arvon antamista, se on toisen kohtaamista, se on ystävällinen sydän toista kohtaan. Se on toisen pitämistä arvokkaana. Siihen ei kuulu muurit, pokkuroinnit, teeskentely, tai valehtelu.
 
[QUOTE="Vieras";26671612]Mites suhtaudutaan mustalaisnaiseen, jolla on tavalliset vaatteet, mutta usein vielä niin, että värikkäät liivit näkyy valkoisen paidan alta läpi? Puhuu imetyksistään ka muista.

Entä romani naiseen, jonka kaikki lapset ovat eri isälle ja kaikki isät ovat eri kansallisuutta, on neekeriä ja kiinalaista ja valkolaista ja romanikin.


Oikeesti, mä tiedän, et näitä ihmisiä vältellään. Varsinkin jälkimmäinen on muille ilmaa, olen nähnyt sen. Minusta teidän pitää muuttua ja koko kulttuuri eli kiellot, sitähän teidän kulttuuri on, pitää muuttua. Mutta ette ole niin rohkeita, paitsi nää tälläset, joille ei sitten enää muut romanit puhu.[/QUOTE]

Riippuu ihan ihmisestä. Siis niistä, jotka välttelevät.

Nainen, joka pukeutuu sillä lailla että alusvaatteet kuultaa alta, voi aiheuttaa monissa hämmennystä, ehkä siksikin saatetaan vältellä.

En minä näe, että kumpaakaan pitäisi kartella... Mun tuttavapiiriin kuuluu montakin naista, ketkä pukeutuu valtaväestön tavoin, eikä se ole koskaan ollut mulle mikään ongelma vaikka itse eri tavoin pukeudunkin. Onko se välttelyn syy sitten nuo heidän vaatteet vai joku muu, niin sitäpä en osaa sanoa.

Tunnen muutamankin naisen, keillä kaikki lapset eri isälle - osa lasten isistä on valkolaisia ja osa romaneja. Eihän se, että lapsia on monelle eri miehelle, tietenkään ihanteellisin tilanne ole, mutta asiat nyt ei aina ole niin yksinkertaisia...
 
[QUOTE="Argh";26671840]Minusta tuo kuukauden lapsivuodeaika on aika mainio. Kuukauden loma kotitöistä synnytyksen jälkeen!

Noista selkäsaunoista sun muista en sitten liiemmin perusta. Ilmeisesti miehen mukaan karanneelle nuorelle naiselle annetaan varsin yleisesti selkään sen jälkeen, kun tämä on tavan vuoksi kotiin haettu.[/QUOTE]

Kyllä tuo monessa kodissa on vielä varsin yleistä. Toisaalta, eihän kukaan ole näkemässä, mitä kenenkin kotona tapahtuu. Ei kukaan selkäänsä automaattisesti saa, ja tuntuukin monesti että nuoret naiset syyttä suotta "kehuskelevat" saaneensa selkäänsä, vaikka näin ei olisikaan.
 
Tämä imppaajatyttö ei lähtenyt äitinsä matkaan vaan jonkun toisen naisen...
Jäin vain miettimään tuota, että mihin mahtoi tytön viedä ja mitä tälle tehdä. Ei ole pariin päivään näkynyt tätä teiniä.

Hänellä ei vielä ollut sitä hienoa hametta
Olisiko sitten ollut joku sukulainen, sisar tai serkku. Tai täti. Äkkiseltään tulisi mieleen, että on vienyt tytön kotiin ja että jos tuollaisia epäilyksiä imppailuista tms. on ollut, niin varmaan tyttö sitten siellä kodissaan napottaa eikä saa liikkua missään vähään aikaan. Jos tytöllä joku ongelma on, niin onhan voinut viedä tytön hoitoonkin.
 
Dllf
Naapurissa asuu mustalaisia, olen ihmetellyt, että miksi teini kantaa perheen vauvaa aina ulkona (alle 1v)

Onko teillä yleinen tapa, että vanhemmat lapset hoitavat nuorempia? Aina se on tuon tytön sylissä pihalla tai työntelee vaunuja.
 
"meee"
[QUOTE="Vieras";26671987]Minusta teillä ei ole aitoa kunnioitusta, vaan muuri nuorten ja vanhojen välillä. Teille kunnioitus on häpeämistä, kerroksesta toiseen juoksemista, sanojen välttelyä.

Minulle kunnioitus on ihan jotain muuta, jotain, mitä en usko voivani mustalaiselle koskaan selittää. :-( kunnioitus ei ole palvontaa, eikä se ole mielistelyä. Se ei ole valehtelua (puhtaussäännöt joita ei noudateta kun kukaan ei näe) eikä se ole näennäistä siveellisyyttä. Kunnioitus on arvon antamista, se on toisen kohtaamista, se on ystävällinen sydän toista kohtaan. Se on toisen pitämistä arvokkaana. Siihen ei kuulu muurit, pokkuroinnit, teeskentely, tai valehtelu.[/QUOTE]

Mä olen aivan samaa mieltä. Ja monesti on ollut tilanteita, joissa olen jopa ajatellut, että tämäkö on nyt sitä kunnioitusta. Ei ainakaan minuun silmiini.

Minä pidän monista romaneista. Tai ei sillä taustalla ole mitään väliä, vaan sillä minkälainen on ihmisenä. Mutta tämä tapakulttuuri on jostain hyvin syvältä, enkä voi sietää sitä. No ei mun onneksi tarvitsekaan kuin hyvin harvoissa tilanteissa :D
 
[QUOTE="vieras";26672113]Miksi mustalaiset eivät tee töitä?[/QUOTE]

Syvä huokaus.

Suosittelen sua nyt selailemaan tätä ketjua, sillä jos asia ihan tosissaan kiinnostaa, niin olen täällä kyllä esittänyt omia pohdintojani ja mielipiteitäni aiheesta ja tuonut ilmi myöskin sen, että itse olen työelämässä ollut ja tulen sinne palaamaan, kunhan on sen aika.
 

Yhteistyössä