Syitä niiden, jotka näin käyttäytyvät, tekosiin voi vain arvailla. Omia pohdintojani olen asiasta esittänyt täällä jo aiemmin.Miksi olette epärehellistä kansaa ja varastatte niin paljon?
Uhkailut tehtiin niin taitavasti, että parhaimmassakin tapauksessa olisi ollut vain ns. sana sanaa vastaan, ja senkin olisi varmasti pystynyt vääntämään jotenkin "väärinkäsitykseksi", jos olisi tarve vaatinut. Äitini pelkäsi sen verran, että kehotti minuakin pysymään kaukana ja välttelemään kontaktia, mutta perheen lapsiin törmäsin usein pihalla/puistossa/koulussa, jolloin ne tulivat tönimään minua ja huutelemaan kaikkea. Pienellä paikkakunnalla kukaan ei oikein halunnut puuttua tilanteeseen. En edes muista, että menikö ne syytteet läpi, mutta tuomio oli joka tapauksessa pieni jos sellaista tuli. Olin itsekin vielä sen verran pieni, että en kunnolla ymmärtänyt tilannetta ja siitä varmaan jäi sellainen opittu välttelyreaktio myöhemmällekin iälle. (Vaikka siinä talossa oli kyllä ongelmia myös valtaväestöön kuuluvien ihmisten kanssa, meillä oli niin hyvä tuuri naapureiden suhteen. )Enpä kyllä ihmettele, vaikka pelännyt oletkin - onhan tuollainen kauhea tilanne, olipa se uhkailija/kiusaaja sitten kuka hyvänsä. Koettiko kukaan "korkeammalta" taholta saada asiaa kuriin tms? :O
Teilläpä on ollut melkoisia naapureita... Vaikka on noista "mahtavista" naapureista minullakin kokemuksia,... eikä ne kokemukset suinkaan rajoitu valtaväestön edustajiin, yhdessäkin pihassa oli naapurina toinen romaniperhe ja kyllä se perhe sen verran erikoinen kaikkine kommervenkkeineen oli, että ei siinä pitemmän päälle pystynyt asumaan. Tosin se talo oli muutenkin sellainen, että vaihtuvuus oli suurta. Pisimpään taisivat asua vain ne, joiden elämä oli siinä mallissa että häiriö sinne tai hänne ei haitannut, ja sitten tietenkin ne häiriköt itse. Aika pian mekin asuntoa vaihdettiin - ja vuokrayhtiötä. Sen jälkeen on ollut rauhallista.Uhkailut tehtiin niin taitavasti, että parhaimmassakin tapauksessa olisi ollut vain ns. sana sanaa vastaan, ja senkin olisi varmasti pystynyt vääntämään jotenkin "väärinkäsitykseksi", jos olisi tarve vaatinut. Äitini pelkäsi sen verran, että kehotti minuakin pysymään kaukana ja välttelemään kontaktia, mutta perheen lapsiin törmäsin usein pihalla/puistossa/koulussa, jolloin ne tulivat tönimään minua ja huutelemaan kaikkea. Pienellä paikkakunnalla kukaan ei oikein halunnut puuttua tilanteeseen. En edes muista, että menikö ne syytteet läpi, mutta tuomio oli joka tapauksessa pieni jos sellaista tuli. Olin itsekin vielä sen verran pieni, että en kunnolla ymmärtänyt tilannetta ja siitä varmaan jäi sellainen opittu välttelyreaktio myöhemmällekin iälle. (Vaikka siinä talossa oli kyllä ongelmia myös valtaväestöön kuuluvien ihmisten kanssa, meillä oli niin hyvä tuuri naapureiden suhteen. )
Mutta nyt vanhemmalla iällä olen tajunnut sen, että "mätiä omenoita" mahtuu kaikkiin kansanryhmiin. Toki tilastojen valossa toisissa ryhmissä voi olla enemmän laittomuuksia tai ongelmia kuin toisissa, mutta hyviäkin ihmisiä löytyy kaikkialta, kunhan jaksaa etsiä ja pitää mielen avoimena.
Tiedän kyllä sellaisiakin tapauksia. Joissain tapauksissa hiukset saatetaan pätkäistä muuten vain ihan lyhkäisiksi. Joissain tapauksissa saattaa tapahtua jotain muutakin.
Nainen voi joutua väkivallan kohteeksi erilaisin tavoin. Voi siis saada selkäänsä, joskus pahempaakin...Pakko nyt kyllä kysyä tähän tarkennusta, eli mitä muuta voi tapahtua jos pettää puolisoaan? ja vaikka jo melkein aavistan tän vastauksen.. Varmasti valkolaistenkin ja muiden maalaisten keskuudessa on näin..
Kerrassaan ihana kulttuuri. Avoimmuutesi ei ole aiheuttanut minussa ymmärrystä teitä romaneja kohtaan, päinvastoin. Onhottaa tyhmät ja onnettomat tapanne.Nainen voi joutua väkivallan kohteeksi erilaisin tavoin. Voi siis saada selkäänsä, joskus pahempaakin...
Söin keittiössä, mutta en koskenut niihin astioihin, joista meillä käyvä vanhempi väki syö/juo. Periaatteessahan niitä ei pitäisi enää meille/meidän keittiöön päästää, mutta koska kukaan ei ole näkemässä/kuulemassa ollut miten meillä on tehty,..... Näin toimitaan myös monessa muussa paikassa.Kun lapsenteko on niin hävettävää, niin miten teillä toimittiin ton häpeemisen kanssa? Saitko syödä keittiössä? Ja muutenkin, syöttekö samassa ruokapöydässä koko perhe?
Mies saa olla mukana synnytyksessä, mutta kaikki miehethän ei synnytykseen halua osallistua. Esikoisen syntymässä mies oli mukana, muihin ei ehtinyt Usein mukana onkin sitten joku samanikäinen sukulaisnainen tai ystävä. Minä siis olen kaikissa muissa paitsi esikoisen synnytyksessä, ollut paikalla yksin.Saako mies olla mukana synnytyksessä vai onko siellä samanikäinen sukulaisnainen vain, vai ootte ihan yksin?
Entä terveydenhuollossa jos asioitte, niin saako vanhempi romaninainen kertoa terveysasioistaan itseään nuoremalle henkilölle, valkolaiselle (vaitiolovelvollisuus sitoo terv. huollossa)
Ja opetetaanko lapset sietämään fyysistä kipua pienestä pitäen, varsinkin pojat? et jos sattuu niin sanotaan ettei satu? (näin siis kävi kerran mun vastaanotolla jossa lasta sattu niin kauheasti ja vanhemmat vaan sano ettei satu yhtään, väittivät ettei oo kuumetta, ja lapsi tulikuuma). Sanoin tälle lapselle suoraan, et mä kyllä huomaan että sulla on kipuja. Ne romanivanhemmat meni ihan hiljasiksi.
Totta, eikös juuri Afganistanissa leikattu nenä irti joltain naiselta, joka oli paikallisen käsityksen mukaan käyttäytynyt epäsiveellisesti?Näinhän voi käydä ihan missä tahansa kulttuurissa. Ihan arki päivää jossain afganistanissa esim.
26.Kuinka vanha sä olet ap?
Ohhoh, en voi ymmärtää miksi joku tekee tuollaista viattomalle luontokappaleelle. Todella kuvottavaa... minä en ole noista myrkytystapauksista kuullut koskaan aiemmin. Itse olen eläinrakas, ja kaikki muutkin tuntemani romanit keillä lemmikkejä on, kohtelevat niitä käsittääkseni hyvin.Alkuperäinen kirjoittaja länkkäri;26664318:Miten romanit yleensä kohtelee eläimiä?
Me kerran myytiin heikäläisille pieni pentu, maksoivat muistaakseni jopa rahat käteisellä. Toivat pennun pari päivää myöhemmin hirmu huonokuntoisena meille ja huusivat että sairaan pennun myitte ja halusivat rahat takaisin ja vähän ekstraa. Porukkaa tuli sitten minibussin verran, ja koirien ja lasten takia sitten annoimme vähän rahaa jotta lähtisivät tiehensä. Ei siinä tohinassa heti edes tajunnut että pentu oikeasti voisi olla myrkytetty. Koiranostajan tytär (alle 10v) siinä itkeskeli ja silitteli pientä, ja oikeasti luulimme että jonkun tulehduksen pentu ehkä olisi voinut saada.
Pikkupentu vietiin tottakai eläinlääkäriin, ja hän sanoi että tämmöistä on ennenkin nähty. Että romanit siis myrkyttävät pentuja ja alkavat uhkailemaan koiranmyyjiä. Hän sanoi ettei voi muuta kuin odottaa ja toivoa parasta, pentu oli tosiaan ihan puoliluollut. Luojan kiitos se siitä sitten alkoi tokenemaan parissa päivässä. Jonkinlaista rauhoittavaa ressukalle oltiin annettu
Minusta jo materian varastaminen on niiiin ärsyttävää, mutta eläinten rääkkääminen rahan takia on jo aivan sairasta touhua!! Poliisille tietysti ilmoitettiin, mutta he eivät oikein noille minkään voi, kun varastetuilla autoilla liikkuvat ja ovat toistensa alibeja jne. Ahistavaa.