Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
Neiti Vieras
Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta! Itse olen ollut jonkin verran mustalaisten kanssa tekemisissä eikä ole mitään pahaa sanottavaa teidän kulttuuristanne, mätiä hedelmiä nyt löytyy joka puolelta. Lapsena leikin usein romaneiden kanssa kun kerrostalossamme asui yksi romaniperhe. Kävin usein kylässä ja muutaman kerran olin siellä vahdittavana. Heillä oli todella siisti koti ja heidän äiti oli todella sydämellinen ihminen ja heidän isältään sai aina karkkia. Lapset kävivät meillä välillä vessassa, silloin en kiinnittänyt asiaan huomiota mutta tämän ketjun myötä muistin asian.

Teininä opiskelin oppisopimuksella parturi-kampaajaksi ja eräänä päivänä liikeeseen tuli viisi romaninaista. Takahuoneessa kävi kiivas keskustelu siitä että "minä en ainakaan koske heidän hiuksiin"... Hävettää heidän puolestaan edelleen, mutta siis kukaan liikeestä(meitä oli työntekijöitä 7kpl:ta) ei halunut ottaa heitä asiakkaakseen paitsi minä. Joten kysyin sopiiko että minä opiskelija teen hiukset ja heille sopi. Oli kyllä rankka päivä, siis fyysisesti kun sitä tukkaa oli niin älyttömän paljon, mutta muuten oli ihanaa :). Sain heiltä kaikilta reilusti tippiä ja myöskin osa tuli välillä minulle harjoituispäiksi kun harjoittelin kampausten tekoa. Niin ja kaikista viidestä tuli minun vakioasiakaita, myöskin heidän lapsistaan.

Ja minullakin olisi kysyttävää: oletko joutunut syrjinnän kohteeksi? Jos olet niin minkälaisen?
 
  • Tykkää
Reactions: Romaninainen
"Minä"
Olen joskus kuullut, että miestään pettäneeltä romaninaiselta ajellaan hiukset pois. Onko tämä totta?
Ja miten romanit suhtautuvat naiseen jolla on kalju/lyhyt sänki tukka?
 
"Vipe"
Erikoinen ketju. Itselläni on pelkästään negatiivisia kokemuksia, joten kierrän teidät kaukaa.
Eräällä paikkakunnalla oli päiväkoti kunnan vuokratalossa, missä asusti mustalaisia. Levoton paikka, joka kärjistyi ampumisiin ja piiritystilanteeseen. Päiväkoti lähti evakkoon heidän takiaan. Paikkakunnan huoltoasemalla oli kahvilla joku vanha mustalaismies ohikulkumatkallaan. Eräs paikkakuntalainen valkolainen otti asian puheeksi hänen kanssaan, eikä mennyt kauaakaan, kun sakki muutti pois. Kunta oli täysin toimintakyvytön tässä asiassa.
 
utelias myös
Käyvätkö kulttuurissanne raskaana olevan naiset äitiysneuvolassa odotusaikana?
Entä käytättekö lapsianne neuvolassa?

Ja vielä, tavallisesti kaikki vastaan tulevat romanit ovat todella kovaäänisiä. Onko se vain kulttuurillinen tapa vai jotain muuta?
 
[QUOTE="hei";26658222]Mitä te Romanit ajattelette kuolemasta? Minkälaiset hautajaiskäytännöt teillä on?[/QUOTE]

Hei, näin kysymyksesi jo aiemmin mutta vastaamaan ehdin vasta nyt. Toivottavasti et ole kyllästynyt odottamaan :)

Kuoleman ajatellaan olevan luonnollinen ja väistämätön osa elämää, vaikka se surullinen ajatus onkin. Monen kohdalla kuolemaan ja siihen liittyviin asioihin liittyy vähän sellaista taikauskoisuutta.

Hautajaisissa on monta vaihetta. Kun joku kuolee, keräännytään yleensä yhteen vertaistuen vuoksi. Lohdutellaan niitä, jotka on vainajalle olleet lähimpiä. Sitten seuraa arkkuunlaittajaiset, jotka pyritään pitämään mahdollisimman pian kuolemantapauksesta. Vainaja siis puetaan ja laitetaan arkkuun ja tämän jälkeen voidaan kahvitella ja syödä, puhua. Tähän tilaisuuteen ei tule paikalle koko sitä väkeä, joka varsinaisiin hautajaisiin tulee, paikalla on yleensä vain lähimmät.

Lopuksi sitten varsinaiset hautajaiset, jotka jakautuvat valvojaisiin yönä ennen hautaamispäivää, ja sitten hautaustilaisuus. Käytännössä valvotaan se koko hautajaisia edeltävä yö, tarjolla on ruokaa ja sen sellaista. Kuollutta muistellaan ja tietysti muutakin tulee puhuttua. Jos liikaa väsyttää, ei tarvitse valvoa, ja yleensä vanhimmat ihmiset ja pikkulapset nukkuukin. Valvojaisissa väkeä voi myöskin olla (ja yleensä onkin) vähemmän kuin varsinaisessa hautaustapahtumassa. Hautajaisiin ei erikseen kutsuta ketään, hautajaisten kerrotaan olevan tiettynä ajankohtana ja ne, jotka kokee asian tärkeäksi itselleen, lähtevät paikalle suremaan kuollutta ja tukemaan omaisia. Hmm, hautaustapahtuman jälkeen on sitten ruoka ja kahvit, joku - tai useampikin - saattaa laulaa jonkun tilanteeseen sopivan laulun, yleistä puhelemista.
 
Tämän vastauksen oletinkin kuulevani. Minulle, ja uskon myös enemmistölle suomalaisista vanhempien ihmisten kunnioittamisen tulevan ihan luonnostaan, eikä sitä tarvitse erikseen mainita miksikään kulttuuriseksi ylpeydenaiheeksi.
Kyllä se vanhempien kunnioittaminen meilläkin ihan luonnostaan tulee, sillä mikäpä ei tulisi mihin kasvat ja lapsesta saakka opit. Mutta koska asia kuitenkin olennaisena osana meidän kulttuuriin kuuluu - ja miksei valtakulttuuriinkin - niin kyllä sen kysyttäessä voi mainita.
 
Saatteko värjätä ja leikata hiuksianne? Ei sillä että olis tarvetta, todella monella romani-naisella näyttää olevan upeat tummat kutrit. :)
Hiukset on naisen kruunu, eikä niitä pitäisi leikata :) Kyllä lyhentää voi, mutta varsinaiset lyhyet hiukset kuuluu kyllä meidän arvomaailmassa miehille.

Värjäämiseen suhtaudutaan vaihtelevasti, todella moni kyllä värjää hiuksiaan. Suosittuja värejä on punaiseen vivahtavat :)
 
Romahtaisiko romanikulttuuri jos menisitte töihin?
No, itse olen kertonut olleeni työelämässä (nyt siis äitiyslomalla), ja sinne suuntaan jatkossakin sitten, kunhan aika on kypsä. En usko, että romanikulttuuri on mun työnteostani millään tavalla kärsinyt - tai päinvastoin. Mielestäni mustalaisuus ei millään lailla ole esteenä työnteolle.
 
[QUOTE="vieras";26659607]Tätä olen kysynyt ennenkin vastausta saamatta:
Miten toimitaan jos muutetaan asuntoon jossa on avokeittiö, tai makuuhuoneeseen tai kylpyhuoneeseen pitää kävellä keittiön kautta?
Kun keittiö pitäisi pitää symbolisesti puhtaana, mutta monissa uudemmissa asunnoissa on joko avokeittiö tai keittiön kautta kulku johonkin toiseen huoneeseen.

Onko lakanoiden/petivaatteitten aina oltava valkoisia? Kirjailetteko ne itse/lisäättekö pitsit itse?[/QUOTE]

Voi, olen pahoillani. Luulin että olen tässä ketjussa tämäntyyppiseen kysymykseen vastannut jo, mutta ehkäpä se olikin sitten unta, tai erehdyksessä jätin viestin lähettämättä... No, nytpä sitten vastauksen vuoro :)

Mikäli asunnossa on avokeittiö, toimitaan samalla tavalla kuin toimittaisiin, mikäli keittiö olisi erillinenkin. Eli niissä tiloissa ei olla paitasillaan tai ilman hameita tms. Jos on käynyt niin onnekkaasti, että kylpytiloihin johtaa toinenkin ovi esim. wc:n kautta, pyritään käyttämään sitä ovea. Jos ovia on vain yksi, niin eihän siinä sitten auta kuin kulkea keittiön kautta. Sitten vain tamineet päällä sinne kylpytiloihin ja siellä vasta pois. Jos makuuhuoneeseen mennään keittiöstä, on se makuuhuone sitten yleensä joko pienten lasten tai perheen vanhempien käytössä. Kuitenkin jos makkari on perheen vanhempien käytössä, ei heidän vanhempiaan tule keittiöön tai välttämättä asuntoonkaan päästää. (Sanon välttämättä, koska tämä riippuu omasta ajatusmaailmasta ja suhtautumisesta.)

Valkoinen on puhtauden väri, ja monesti petivaatteet on valkoisia, mutta pakko niiden ei sitä kuitenkaan ole olla. Väri voi olla periaatteessa mikä tahansa. On paikkoja, joista voi tilata brodeerauksin, kirjailuin ja pitsein koristeltuja petivaatteita valmiina, mutta joka osaa ja jolla näihin on tarpeet, tekee tietysti itse. Peruskaupoissa näitä en ole nähnyt missään.
 
[QUOTE="gemma";26660158]Itse olin nimittäin aiemmin juurikin sitä mieltä, että tämä romanien "maine" kumpuaa siitä että jollain tai jonkun tutuntutulla on yksi negatiivinen kokemus romaneista ja siksi leimataan koko ryhmä, samaan tapaan kuin jos yksi teini käyttäytyy huonosti niin kaikki muutkin ovat huligaaneja.

Sen jälkeen, kun olin kesän töissä torimyyjänä, näkemykseni valitettavasti muuttui :(
Koko kesän aikana minulla oli asiakkaana YKSI romani (vanhempi mies), joka käyttäytyi asioidessaan hyvin ja "normaalisti". KAIKKI muut käyttäytyivät huonosti, esim. ottivat maistiaisia kourakaupalla tai lupaa kysymättä, puhuttelivat minua epäasialliseen sävyyn, vaativat (eri asia kuin pyytää nätisti yhden kerran) alennuksia ties millä verukkeilla, sorkkivat ja härkkivät häiritsevästi tuotteita mitatessani niitä, heittelivät roskia kojun edustalle jne..
Tämän jälkeen tulin valitettavasti siihen tulokseen, että ihan olette maineenne itse ansainneet :(

Suunnilleen sama meno jatkui työskennellessäni kaupan kassalla, siinä kyllä asiattomuudet eivät olleet näin räikeitä eikä niitä ollut ihan 99%, mutta kyllä aina sai varautua teidät nähdessään siihen että ongelmia on luvassa, enemmistö kun edelleen oli niitä ongelmia aiheuttavia tai ikävästi käyttäytyviä. Varsinkin jos joutui kieltämään jotai (esim. peliautomaatin pelaamisen lapsilta vaikka vanhempi olisikin paikalla, uusi laki nääs), niin sai todellakin varautua hurjaan huutoon ja vartijan paikalle kutsumiseen.
Onko teidän vaikea noudattaa sääntöjä, lakeja, käskyjä, koetteko jotenkin ettei ne koske teitä, että olette niiden yläpuolella?


Välillä näistä asiakkaista jäi sellainen kuva, että he oikein nauttivat omasta huonosta käytöksestään (ja pahan mielen aiheuttamisesta myyjälle), mitä ihmettelen kovasti. Oletteko te/he jotenkin (oudolla tavalla) ylpeitä omasta huonosta käytöksestänne ja maineestanne, vai ettekö vain piittaa siitä, kun tuntuu että oikein tahallaan ylläpidätte sitä, tai ette ainakaan yritä muuttaa???

Se on minusta väärin, että jos 1% käyttäytyy huonosti niin kaikki 99% leimataan ja syyllistetään, mutta jos vaikka 80% on huonokäytöksisiä, niin kyllä minusta siinä on sitten kyseessä jo ihan oma vika...

Ja tuota vielä ihmettelen, että kun sanoit teillä arvostettavan rehellisyyttä, niin se kuullostaa minusta melko oudolta, teidän maineeseen kun tuo huijaaminen ja varastelu liittyy vahvasti, eikä liene salaisuus, että omaisuusrikollisista romaneja
on paljon suurempi osa kun heitä on Suomen väestöstä... ???

Entä pidetäänkö teillä jotenkin erityisen syntisenä/likaisena tms. naista, joka on harrastanut seksiä monen miehen kanssa (tarkoitan samaan tyyliin kuin jotkut uskovaiset esim.)???

Ja vielä yksi kysymys, eikö Romania-maalla siellä etelä/itä-Euroopassa siis ole mitään tekemistä romanien kanssa???



Tosi kiva kun viitsit vastata näin asiallisesti ja hyvin, saa paljon uutta tietoa kulttuuristanne! :)[/QUOTE]

Onpas sulla kyllä ikäviä kokemuksia takana, huh :(

Monen kohdalla tuollainen käytös varmasti johtuu ihan vain yleisestä välinpitämättömyydestä ja ehkäpä he sitten kokevat samalla olevansa jotenkin sääntöjen ja lakien yläpuolella jollain tavalla. Edelleen tulee mieleen, että mitäköhän siellä kotona on mahdettu opettaa - tai onko tuo käytös tullut sitten myöhemmin huonon seuran tai ehkä omien huonojen kokemusten summana tms., syitähän voi olla monia. En siis mitenkään puolustele noita huonosti käyttäytyviä, en todellakaan, mutta pohdiskelen tässä vain noita syitä sille että miksi kummassa yleensäkään kukaan tekee noin.

Nuorison keskuudessa on yleistä sellainen tietynlainen esittäminen. Pitää olla "kovis", jollakin tapaa. Siihen voi liittää juuri törkeän puheenparren tai ihan yleisesti muiden ihmisten häiritsemisen. Jostain kumman syystä moni nuori tuntuu olevan sitä mieltä, että TUO on sitä mustalaisuutta ja että tuolla tavoin pitää jotenkin sitä omaa mustalaisuutta korostaa - itselle, muille mustalaisille ja kenties valkolaisillekin. Itse olen näistä nuorista huomannut, että heillä on taustalla usein jonkinlaista epävarmuutta.

Rikollisia tosiaan romaneissa on paljon, mutta kyllä se rehellisyys ja rehtiyskin arvostettua on. Itse inhoan kieroilua ja valehtelua yli kaiken, mielestäni sellainen käytös on kuvottavaa... eikö asioita voi vain sanoa sellaisina kuin ne ovat, miksi tieten tahtoen olla epärehellinen... Väittäisin, että nuo jotka rötöksiä tehtailevat, arvostavat rehellisyyttä myöskin omalla tavallaan... ajattelevat vissiin, että rehellinen tarvitsee olla vain toiselle romanille, "kaajeista" viis.

Jos naisella on ollut TOSI monta miestä, niin kyllä sitä suoraan sanoen hieman - tai vähän enemmänkin - huorahtavana pidetään ja hänestä siihen sävyyn puhutaan.

Romaniassa elää Euroopan suurin romanivähemmistö, ja täällä Suomessakinhan on just mm. näitä Romanian romaneja, jotka kerjäävät, myyvät ruusuja, kauppaavat sormuksia ja mitä nyt sitten tekevätkin... Mutta tosiaan Romania ei ole mikään romanien kotimaa tai alkuperäismaa, meillähän ei varsinaista isänmaata ole, mutta siihen tulokseen on tultu että Intian ja Pakistanin rajoilta romanit on lähtöisin.

Kysy vain lisää, vastaan kyllä mielelläni :)
 
Onpa mukavaa kuinka hienosti, asiallisesti ja rauhallisesti ap on jaksanut vastata kysymyksiin.
Keskustelu on avartanut tietoja romanien elämästä, kiehtovaa lukea näitä vastauksia. :) :flower:

Onko siis romanisääntö syynä siihen ettei romaninainen voi käydä yläkerrassa vierailemassa
valkolaisen luona, vaan lähettää vaikka lapsen kysymään tai kutsumaan heille jos on asiaa ?

Saako valkolaisnainen tervehtiä vanhempaa romanimiestä, vai onko se paheksuttavaa,
pitäisikö miun odottaa ensin hänen tervehtivän minua ?
Mukavaa, että olen saanut näitä asioista sinulle ja muillekin valaista :) Mielestäni romanikulttuurista kertominen on yksi avain ja askel kohti parempaa yhteisymmärrystä ja suvaitsevaisuutta, sillä kukapa meistä voisi väittää olevansa sataprosenttisen ennakkoluuloton silloin, kun on kyse tyystin vieraista asioista... :)

Asuvatko nämä romanit ko. valkolaisten alakerrassa tai asuuko alakerrassa joku toinen romaniperhe? Tai käykö ko. talossa ehkä muita romaneja jossain alakerran asunnossa? Noissa tapauksissa ainakin tuo lapsen asialle laittaminen voidaan perustella kulttuurisilla tavoilla, mutta jollei mikään näistä mainitsemistani asioista ole esteenä, niin ihan hyvin nainen voi käydä asialla itsekin. Monesti lapsi kuitenkin laitetaan asialle, ikään kuin nuoremmuuttaan... heh.

Kyllä voi tervehtiä vanhempaa romanimiestä, ei siinä mitään pahaa ole. Voit tervehtiä ensin, ei tarvitse odottaa :)
 
"gemma"
Onpas sulla kyllä ikäviä kokemuksia takana, huh :(

Monen kohdalla tuollainen käytös varmasti johtuu ihan vain yleisestä välinpitämättömyydestä ja ehkäpä he sitten kokevat samalla olevansa jotenkin sääntöjen ja lakien yläpuolella jollain tavalla. Edelleen tulee mieleen, että mitäköhän siellä kotona on mahdettu opettaa - tai onko tuo käytös tullut sitten myöhemmin huonon seuran tai ehkä omien huonojen kokemusten summana tms., syitähän voi olla monia. En siis mitenkään puolustele noita huonosti käyttäytyviä, en todellakaan, mutta pohdiskelen tässä vain noita syitä sille että miksi kummassa yleensäkään kukaan tekee noin.

Nuorison keskuudessa on yleistä sellainen tietynlainen esittäminen. Pitää olla "kovis", jollakin tapaa. Siihen voi liittää juuri törkeän puheenparren tai ihan yleisesti muiden ihmisten häiritsemisen. Jostain kumman syystä moni nuori tuntuu olevan sitä mieltä, että TUO on sitä mustalaisuutta ja että tuolla tavoin pitää jotenkin sitä omaa mustalaisuutta korostaa - itselle, muille mustalaisille ja kenties valkolaisillekin. Itse olen näistä nuorista huomannut, että heillä on taustalla usein jonkinlaista epävarmuutta.

Rikollisia tosiaan romaneissa on paljon, mutta kyllä se rehellisyys ja rehtiyskin arvostettua on. Itse inhoan kieroilua ja valehtelua yli kaiken, mielestäni sellainen käytös on kuvottavaa... eikö asioita voi vain sanoa sellaisina kuin ne ovat, miksi tieten tahtoen olla epärehellinen... Väittäisin, että nuo jotka rötöksiä tehtailevat, arvostavat rehellisyyttä myöskin omalla tavallaan... ajattelevat vissiin, että rehellinen tarvitsee olla vain toiselle romanille, "kaajeista" viis.

Jos naisella on ollut TOSI monta miestä, niin kyllä sitä suoraan sanoen hieman - tai vähän enemmänkin - huorahtavana pidetään ja hänestä siihen sävyyn puhutaan.

Romaniassa elää Euroopan suurin romanivähemmistö, ja täällä Suomessakinhan on just mm. näitä Romanian romaneja, jotka kerjäävät, myyvät ruusuja, kauppaavat sormuksia ja mitä nyt sitten tekevätkin... Mutta tosiaan Romania ei ole mikään romanien kotimaa tai alkuperäismaa, meillähän ei varsinaista isänmaata ole, mutta siihen tulokseen on tultu että Intian ja Pakistanin rajoilta romanit on lähtöisin.

Kysy vain lisää, vastaan kyllä mielelläni :)
Kiitos vastauksesta :)

Tähän vielä lisäisin että nämä kaikki huonokäytöksiset asiakkaat ovat siis olleet selkeästi aikuisia ihmisiä (yli 25v), ja monilla vielä lapsia mukana... Voi vaan kuvitella millaiset käytöstavat he oppivat :(

Harrastaako teikäläiset tai teikäläisten lapset varsinkin sellaisia harrastuksia mitä valtaväestö, esim. ratsastus, jääkiekko, partio, tanssi, kuvataidekerho jne, mitä niitä nyt on, vai vietättekö vapaa-aikanne lähinnä omienne parissa?
 
Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta! Itse olen ollut jonkin verran mustalaisten kanssa tekemisissä eikä ole mitään pahaa sanottavaa teidän kulttuuristanne, mätiä hedelmiä nyt löytyy joka puolelta. Lapsena leikin usein romaneiden kanssa kun kerrostalossamme asui yksi romaniperhe. Kävin usein kylässä ja muutaman kerran olin siellä vahdittavana. Heillä oli todella siisti koti ja heidän äiti oli todella sydämellinen ihminen ja heidän isältään sai aina karkkia. Lapset kävivät meillä välillä vessassa, silloin en kiinnittänyt asiaan huomiota mutta tämän ketjun myötä muistin asian.

Teininä opiskelin oppisopimuksella parturi-kampaajaksi ja eräänä päivänä liikeeseen tuli viisi romaninaista. Takahuoneessa kävi kiivas keskustelu siitä että "minä en ainakaan koske heidän hiuksiin"... Hävettää heidän puolestaan edelleen, mutta siis kukaan liikeestä(meitä oli työntekijöitä 7kpl:ta) ei halunut ottaa heitä asiakkaakseen paitsi minä. Joten kysyin sopiiko että minä opiskelija teen hiukset ja heille sopi. Oli kyllä rankka päivä, siis fyysisesti kun sitä tukkaa oli niin älyttömän paljon, mutta muuten oli ihanaa :). Sain heiltä kaikilta reilusti tippiä ja myöskin osa tuli välillä minulle harjoituispäiksi kun harjoittelin kampausten tekoa. Niin ja kaikista viidestä tuli minun vakioasiakaita, myöskin heidän lapsistaan.

Ja minullakin olisi kysyttävää: oletko joutunut syrjinnän kohteeksi? Jos olet niin minkälaisen?
Joskus meidät on miehen kanssa käännytetty parin ravintolan ovelta romanivaatteiden takia. On siis suoraan sanottu, että tervetulleita ollaan, mutta ilman romanivaatteita. Joihinkin ravintoloihin taas ei ole otettu nimenomaan mustalaisuuden takia. Näinä kertoina portsarit ovat pahoitelleet asiaa ja sanoneet, että ravintolan omistaja on kieltänyt enää päästämästä romaneita sisälle, kun on ollut niin paljon ongelmia... No, ymmärränhän minä tuon, mutta ikävää kuitenkin että joutuu itse kärsimään muiden tyhmyyksistä.

Muuten en kai voi sanoa varsinaisesta syrjinnästä kärsineeni, ennakkoluuloista kyllä sitten enemmänkin juuri esim. kaupoissa ja työelämässä.
 
[QUOTE="Minä";26660249]Olen joskus kuullut, että miestään pettäneeltä romaninaiselta ajellaan hiukset pois. Onko tämä totta?
Ja miten romanit suhtautuvat naiseen jolla on kalju/lyhyt sänki tukka?[/QUOTE]

Tiedän kyllä sellaisiakin tapauksia. Joissain tapauksissa hiukset saatetaan pätkäistä muuten vain ihan lyhkäisiksi. Joissain tapauksissa saattaa tapahtua jotain muutakin.

Romaninaisella pitäisi aina olla tukka päässään, ja kun tällainen tapaus sattuu, ei nainen lähde kaljun päänsä/lyhyen tukkansa kanssa muiden romanien eteen ennen kuin on hankkinut peruukin/hiuslisäkkeen, kumpaa nyt sitten enemmän tarvii.

Jos valkolaisnaisella on kalju pää tai lyhyet hiukset, niin se ei mitenkään hätkähdytä.
 
[QUOTE="Vipe";26660777]Erikoinen ketju. Itselläni on pelkästään negatiivisia kokemuksia, joten kierrän teidät kaukaa.
Eräällä paikkakunnalla oli päiväkoti kunnan vuokratalossa, missä asusti mustalaisia. Levoton paikka, joka kärjistyi ampumisiin ja piiritystilanteeseen. Päiväkoti lähti evakkoon heidän takiaan. Paikkakunnan huoltoasemalla oli kahvilla joku vanha mustalaismies ohikulkumatkallaan. Eräs paikkakuntalainen valkolainen otti asian puheeksi hänen kanssaan, eikä mennyt kauaakaan, kun sakki muutti pois. Kunta oli täysin toimintakyvytön tässä asiassa.[/QUOTE]

Harmi, että sulla on negatiivisia kokemuksia - toivottavasti saat yhden positiivisen vaikkapa minusta, tämän ketjun kautta :)
Lain pitäisi kyllä koskea ihan kaikkia suomalaisia, ja on käsittämätöntä miten asioihin ei puututa (ajoissa)... vaikka kaiketi siihenkin on omat syynsä. Hyvä kuitenkin, että edes joku sai lyötyä tuolle rymysakille lain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja utelias myös;26660981:
Käyvätkö kulttuurissanne raskaana olevan naiset äitiysneuvolassa odotusaikana?
Entä käytättekö lapsianne neuvolassa?

Ja vielä, tavallisesti kaikki vastaan tulevat romanit ovat todella kovaäänisiä. Onko se vain kulttuurillinen tapa vai jotain muuta?
Kaikki ei tietenkään käy, mutta kyllä useimmat, jotka näistä palveluista ja niiden tähdellisyydestä on tietoisia, käy. Minä olen jokaisessa raskaudessa käynyt, ja lastenneuvolan puolelle siirryttyä sitten lapsia käyttänyt siellä.

Monella romanilla on kova ääni, mutta tietysti porukassa se ääni tuppaa nousemaan vielä entisestään ja kaipa jotenkin, joukolla kun useimmiten ollaan, on moni tottunut kailottamaan. En minä kuitenkaan sanoisi tuota kulttuuriin liittyväksi, paremminkin muuten vain opittua - ja varmaan monesti tahatontakin - toimintaa.
 
tumma valkolainen
Mitäköhän mustalaiset ajattelee nähdessään valkolaisnaisen, joka käyttää mustaa pitkää hametta ja pitkä tumma tukka on letitetty ?

En tarkoita goottityyliä, vaan enemmän sellaista naisellista.
 
Miten romanit käyttävät alkoholia? Miten te suhtaudutte siihen?

Joillakin alkoholinkäyttö on kohtuullista tai sitä ei ole ollenkaan, mutta joillakin läikkyy pahasti yli...

Naisten ei pitäisi periaatteessa juoda alkoholia ollenkaan - tai jos juo, niin sitten vain oman miehensä aikana. Jos nainen heiluisi humalaisena esim. muiden miesten aikana, niin tämä olisi miehelle (ja toki myöhemmin naiselle itselleenkin) todella, todella noloa...

Miehillä alkoholinkäyttö on enemmänkin sitä, että humalassa ei pitäisi mennä vanhempien ihmisten eteen, ellei sitten ole hätä kyseessä. Vaikka onhan niitä vanhempia miehiä, jotka juovat nuorempiensakin kanssa eivätkä ikärajoitteista perusta mitään. Miesten alkoholinkäyttö on ihan normaalia eikä sitä paheksuta.
 
[QUOTE="gemma";26661417]Kiitos vastauksesta :)

Tähän vielä lisäisin että nämä kaikki huonokäytöksiset asiakkaat ovat siis olleet selkeästi aikuisia ihmisiä (yli 25v), ja monilla vielä lapsia mukana... Voi vaan kuvitella millaiset käytöstavat he oppivat :(

Harrastaako teikäläiset tai teikäläisten lapset varsinkin sellaisia harrastuksia mitä valtaväestö, esim. ratsastus, jääkiekko, partio, tanssi, kuvataidekerho jne, mitä niitä nyt on, vai vietättekö vapaa-aikanne lähinnä omienne parissa?[/QUOTE]

Sanoppa muuta, on se kyllä kumma miten moni ei ollenkaan ajattele sitä, millainen vaikutus omalla käytöksellä on lapsiin. Siihen, mitä he oppivat ja miten itse tulevaisuudessa käyttäytyvät. Surullista, en mä ainakaan haluaisi, että lapseni toistaa niitä virheitä, mitä itse olen tehnyt.

Kyllä romanilapsetkin harrastaa, mutta monella harrastukset jää teini-iän kynnyksellä unholaan. Tanssi on muuten tosi yleinen harrastus romanilapsilla, hevosharrastuksia on myös paljon, sekä nyrkkeilyä, painia tai muuta samantyyppistä urheilua :) Kuntosaleilla käy usea, ikään ja sukupuoleen katsomatta.
 
Mitäköhän mustalaiset ajattelee nähdessään valkolaisnaisen, joka käyttää mustaa pitkää hametta ja pitkä tumma tukka on letitetty ?

En tarkoita goottityyliä, vaan enemmän sellaista naisellista.
Hmm, en minä ainakaan ajattele mitään erityistä... Eihän pitkät, mustat hameet ole mikään romanien yksinoikeus tms., tuo kyseinen vaateparsihan on ihan normaali. Kenties jollekin saattaa pälkähtää päähän tulla kysymään, oletko kaaleita. :)
 
rur
Miten käytännössä noita asuinpaikkakysymyksiä yms. koordinoidaan? Siis jos romaniperhe haluaa muuttaa Lohjalta Ivaloon tai isommassa kaupungissa kaupunginosasta ja talosta toiseen, miten varmistetaan, että se sopii paikalla ennestään asuville/miten tiedetään, onko alueella ylipäätään romaneja? Onko romaniyhteisö tosiaan niin pieni ja tiivis, että aina joku tuttu tai tutuntuttu tietää asianlaidan vai onko jossakin jokin kirjanpito asiasta?

Millainen on perheen itsemäärämisoikeus muuttoasioissa? Voiko perhe muuttaa asiasta neuvottelematta toisaalle, vai tarvitseeko toimi hyväksynnän esim. vanhemmilta romaneilta? Entä muissa asioissa, onko vanhemmilla yhteisön jäsenillä paljon sanavaltaa ja jos on, niin millaisiin asioihin esim?
 

Yhteistyössä