Haluan kuolla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olin viime perjantaina saattamassa isääni viimeiselle matkalle ja isällä oli halu elää viimeiseen asti. Kun kipulääkepumppu aloitti toimintansa ja nesteytys sekä ravinto lopetettiin pidin isääni kädestä. Hän kuoli noin 7 tuntia myöhemmin. Sinä, joka olet nuori ihminen ja kaikki elämä on sinun omissa käsissäsi niin haista sinä pitkä sanonko mikä.
Osanottoni myös minulta, muistan hyvin nuo samat viime hetket vanhempieni kohdalla.

Kuitenkin tuon lihavoidun kohdan olisit voinut jättää kirjoittamatta.
 
vierailija
Että oksettaa ihmiset, jotka puhuvat itsetuhoisuudesta jonain "huomiohakuisuutena". Jos on vain pahaa sanottavaa masentuneista niin kannattaisi olla hiljaa kun ei masennuksesta mitään ymmärrä
 
vierailija
Olin viime perjantaina saattamassa isääni viimeiselle matkalle ja isällä oli halu elää viimeiseen asti. Kun kipulääkepumppu aloitti toimintansa ja nesteytys sekä ravinto lopetettiin pidin isääni kädestä. Hän kuoli noin 7 tuntia myöhemmin. Sinä, joka olet nuori ihminen ja kaikki elämä on sinun omissa käsissäsi niin haista sinä pitkä sanonko mikä.
Ettäs kehtaat sanoa vakavasti masentuneelle ja itse murhaa harkitsevalle ihmiselle noin! Haista sinä kuule itse vaan...Pas kiainen olet
 
vierailija
Minulla on yli 500 omaiskeskustelua ja kuolemissa on ehkä 10 itsemurhaa joten tiedän mistä puhun. Ihminen, joka aikoo tehdä itsemurhan ei puhu siitä kenellekään vaan hoitaa homman. Vastaavasti nämä mt tapaukset sekä skitsofreniaa sairastavat pelleilevät elämällään ja hakevat huomiota. Tiedän tapauksia, jotka ottivat lääkkeitä ns sopivasti ja sitten soittivat apua tai riipivät ranteitaan mutta eivät vetäneet niitä reilusti auki jne.
No olisitko ollut tyytyväinen jos olisivat kuol leet niin sitten eivät ainakaan "hakeneet huomiota"?
 
vierailija
Minulla on yli 500 omaiskeskustelua ja kuolemissa on ehkä 10 itsemurhaa joten tiedän mistä puhun. Ihminen, joka aikoo tehdä itsemurhan ei puhu siitä kenellekään vaan hoitaa homman. Vastaavasti nämä mt tapaukset sekä skitsofreniaa sairastavat pelleilevät elämällään ja hakevat huomiota. Tiedän tapauksia, jotka ottivat lääkkeitä ns sopivasti ja sitten soittivat apua tai riipivät ranteitaan mutta eivät vetäneet niitä reilusti auki jne.
Ja on aika moni itsa.rilla uhkaillut lopulta sen toteuttanut. Ehkä aluksi voi olla hätähuuto mutta lopulta ihminen sitten tekee sen lopullisen ratkaisun, kun hätähuutoa on vähätelty eikä ole tajuttu ajoissa että ihminen on todella syvissä vesissä...
 
vierailija
Suurin ongelma on se, että niitä omia ongelmiaan katsoo liian läheltä ja siksi olisi tärkeää päästä ulos siitä mustasta jätesäkistä ja nähdä, että aurinko paistaa ja asioille voidaan tehdä jotain. Olen käynyt lasten syöpäosastolla ja olen myös joutunut käymään mielisairaalassa ja olen vahvasti sitä mieltä, että ihminen, joka uhkailee itsemurhalla jne hakee myötätuntoa mutta todellisuudessa ei ole aikomustakaan päättää elämäänsä. Ne jotka sen tekevät eivät vingu vaan hoitavat homman.
Jaa että sinusta itse murha yritys on "vinkumista" mikäli ihminen ei onnistu aikeissaan? Olet sai ras, oikeasti
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies
vierailija
Tuntuu itse masennusta jo pitkään sairastaneena aika pahalta lukea kommentteja, joissa itsetuhoisia syytetään huomiohakuisuudesta ym. Kunpa kaikki vähättelijät ymmärtäisitte, miten tuskallista on sairastaa masennusta ja että kaikki eivät siitä koskaan parane, vaikka saisivat lääkkeitä ja terapiaa. Onneksi minua ei kukaan syllistänyt, kun lääkeyliannostuksen takia päädyin suljetulle lähes kuukaudeksi...Mikäli joku oli siinä syyttänyt huomiohakuisuudesta niin olisi mennyt kuppi ns nurin
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Tässä on muutama linkki ap:lle sekä muillekin infoksi.



Kriisipuhelin 09 2525 0111

 
vierailija
Niin ehkei puhu sit loppuvaiheessa, kun on päättänyt tehdä sen. Mutta on saattanut puhua itsemurha-aikeistaan aikaisemmin.
Hei yksikään näistä itsemurhan tehneistä ei ollut sanallakaan maininnut mitään. He eivät olleet masentuneita tai muutenkaan antaneet mitään viestiä henkilökohtaisesta päätöksestään. Tuli omaisille täydellisenä yllätyksenä. Sen sijaan näitä skitsoja, jotka lääkkeillä kymmeniä kertoja juuri rimaa hipoen mutta kuolemaa peläten niin voi halvattu. Te joilla vaikeaa niin käykää siellä pienten syöpälasten osastolla katsomassa kun ne enkelit taistelevat aidosti hengestään.
 
vierailija
Suurin ongelma on se, että niitä omia ongelmiaan katsoo liian läheltä ja siksi olisi tärkeää päästä ulos siitä mustasta jätesäkistä ja nähdä, että aurinko paistaa ja asioille voidaan tehdä jotain. Olen käynyt lasten syöpäosastolla ja olen myös joutunut käymään mielisairaalassa ja olen vahvasti sitä mieltä, että ihminen, joka uhkailee itsemurhalla jne hakee myötätuntoa mutta todellisuudessa ei ole aikomustakaan päättää elämäänsä. Ne jotka sen tekevät eivät vingu vaan hoitavat homman.
Miten lasten syöpäosasto liittyy aiheeseen? Ajatteletko, että kun joku lapsi on syöpäsairas niin minä en saisi sairastaa masennusta enkä ainakaan olla "huomiohakuinen"? Se, että maailmassa on erilaisia sairauksia, traagisia kohtaloita, ym, ei vähennä minun omaa henk koht kärsimyksen määrää. Kun se masennus ei parane jollakin ihme positiivisella ajattelulla ja "olisit kiitollinen ettet ole syöpäsairas!" kommenteilla vain päinvastoin pahenee jos sitä vähätellään, etenkin läheiset ihmiset
 
vierailija
Hei yksikään näistä itsemurhan tehneistä ei ollut sanallakaan maininnut mitään. He eivät olleet masentuneita tai muutenkaan antaneet mitään viestiä henkilökohtaisesta päätöksestään. Tuli omaisille täydellisenä yllätyksenä. Sen sijaan näitä skitsoja, jotka lääkkeillä kymmeniä kertoja juuri rimaa hipoen mutta kuolemaa peläten niin voi halvattu. Te joilla vaikeaa niin käykää siellä pienten syöpälasten osastolla katsomassa kun ne enkelit taistelevat aidosti hengestään.
Oletko koskaan miettinyt, miltä tuntuu ihmisestä, joka ottaa kymmeniä kertoja yliannostuksen? Luuletko, että ns normaali ihminen tekee niin? Mietippä joskus, miten massiivisesti ihminen kärsii kun ottaa noitä yliannostuksia. Sinun mielestä se on jotain sairasta huomiohakuisuuttta, itse voin kertoa sinulle ihan kokemuksesta, että et halua kokea hel vettiä nimeltä vakava masennus. Nimittele vaan skitsoksi voimiesi tunnossa ja ajattele itse olevasi meidän yläpuolella jos se sinut onnelliseksi tekee :) Voi olla, että karma kos taa sinulle vielä joku kaunis päivä ja oletkin itse se "skitso" tai joku rakas läheisesi
 
vierailija
Hei yksikään näistä itsemurhan tehneistä ei ollut sanallakaan maininnut mitään. He eivät olleet masentuneita tai muutenkaan antaneet mitään viestiä henkilökohtaisesta päätöksestään. Tuli omaisille täydellisenä yllätyksenä. Sen sijaan näitä skitsoja, jotka lääkkeillä kymmeniä kertoja juuri rimaa hipoen mutta kuolemaa peläten niin voi halvattu. Te joilla vaikeaa niin käykää siellä pienten syöpälasten osastolla katsomassa kun ne enkelit taistelevat aidosti hengestään.
"Enkelit" voi luoja oikeasti...Miten se syövän sairastaminen muka tekee kenestäkään enkeliä, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen? Ihan ihmisiä ollaan kaikki...Ei ne "enkelit" ole yhtään sen parempia sairaudestaan huolimatta. Sinulle voisi tehdä hyvää joskus visiitti jossain suljetulla...
 
vierailija
Hei yksikään näistä itsemurhan tehneistä ei ollut sanallakaan maininnut mitään. He eivät olleet masentuneita tai muutenkaan antaneet mitään viestiä henkilökohtaisesta päätöksestään. Tuli omaisille täydellisenä yllätyksenä. Sen sijaan näitä skitsoja, jotka lääkkeillä kymmeniä kertoja juuri rimaa hipoen mutta kuolemaa peläten niin voi halvattu. Te joilla vaikeaa niin käykää siellä pienten syöpälasten osastolla katsomassa kun ne enkelit taistelevat aidosti hengestään.
Kuule kun se ei sitä vakavasti masentunutta auta, vaikka kuinka kävisi jossain syöpäosastolla! Koita nyt tajuta että masennus on SAIRAUS eikä parane millään "vierailenpa nyt syöpäosastolla ja olen sen jälkeen kiitollinen ja masennus paranee"-metodilla. Ja voisit lakata nimittelemästä sairaita ihmisiä skitsoiksi, kertoo aika paljon sinusta ihmisenä, että halveksit henkisesti sairastuneita, ihan kuin he itse olisivat syyllisiä siihen, että sairastavat masennusta. Monella takana kovia traumoja, esim seks hyväksi käyttöä lapsena ym ja kaikki ei koskaan pääse niistä traumoista yli...
 
Hei yksikään näistä itsemurhan tehneistä ei ollut sanallakaan maininnut mitään. He eivät olleet masentuneita tai muutenkaan antaneet mitään viestiä henkilökohtaisesta päätöksestään. Tuli omaisille täydellisenä yllätyksenä. Sen sijaan näitä skitsoja, jotka lääkkeillä kymmeniä kertoja juuri rimaa hipoen mutta kuolemaa peläten niin voi halvattu. Te joilla vaikeaa niin käykää siellä pienten syöpälasten osastolla katsomassa kun ne enkelit taistelevat aidosti hengestään.
Juu mut ihmisiä on erilaisia.

-huomionhakuiset/
mustasukkaiset jotka sanoo "jos jätät mut, tapan itteni." Mutta eivöt tapa itseään.

-itsemurhalla uhkailijat jotka toteuttaa sen

-rauhallisen oloiset ja tasapainoiselta NÄYTTÄVÄT masentuneet, jotka eivät puhu itsemurha-aikeistaan ja toteuttavat sen.

Mä olen erittäin hyvä peittelemään ahdistusta ja masennusta. Kukaan ei huomaisi tuolla ihmisten parissa mitään, jos pohtisin vakavissani itsemurhaa.
 
vierailija
Miten lasten syöpäosasto liittyy aiheeseen? Ajatteletko, että kun joku lapsi on syöpäsairas niin minä en saisi sairastaa masennusta enkä ainakaan olla "huomiohakuinen"? Se, että maailmassa on erilaisia sairauksia, traagisia kohtaloita, ym, ei vähennä minun omaa henk koht kärsimyksen määrää. Kun se masennus ei parane jollakin ihme positiivisella ajattelulla ja "olisit kiitollinen ettet ole syöpäsairas!" kommenteilla vain päinvastoin pahenee jos sitä vähätellään, etenkin läheiset ihmiset
Hah. Olen hautaamassa isääni ja menossa ensi kuussa paksunsuolen tähystykseen juurikin syöpäepäilyn takia. Ex mies oli biipolaarinen ja mummo skitsofreniaa sairastava. Ensimmäinen muisto on 4 v kun mummo yritti itsemurhaa. Tein töitä yli 10 vuotta kuoleman kanssa ja lisäksi terveydenhuollon alan koulutus, että näitä juttuja on nähty ja eletty.
 
vierailija
Hei yksikään näistä itsemurhan tehneistä ei ollut sanallakaan maininnut mitään. He eivät olleet masentuneita tai muutenkaan antaneet mitään viestiä henkilökohtaisesta päätöksestään. Tuli omaisille täydellisenä yllätyksenä. Sen sijaan näitä skitsoja, jotka lääkkeillä kymmeniä kertoja juuri rimaa hipoen mutta kuolemaa peläten niin voi halvattu. Te joilla vaikeaa niin käykää siellä pienten syöpälasten osastolla katsomassa kun ne enkelit taistelevat aidosti hengestään.
Ole sinä kuule kiitollinen siitä, ettet ole koskaan sairastanut vakavaa masennusta. Syöpäkin saattaa olla helpommin voitettavissa kuin vakava, pitkäaikainen masennus...
 
vierailija
Hah. Olen hautaamassa isääni ja menossa ensi kuussa paksunsuolen tähystykseen juurikin syöpäepäilyn takia. Ex mies oli biipolaarinen ja mummo skitsofreniaa sairastava. Ensimmäinen muisto on 4 v kun mummo yritti itsemurhaa. Tein töitä yli 10 vuotta kuoleman kanssa ja lisäksi terveydenhuollon alan koulutus, että näitä juttuja on nähty ja eletty.
No luulisi, että noilla spekseillä ymmärtäisit mielten sairauksista jotain, ettö olisit oppinut. Mutta selvästikään et ole...Mitä se kertoo sinusta? Empatiakykyä et ainakaan omaa
 
vierailija
Hah. Olen hautaamassa isääni ja menossa ensi kuussa paksunsuolen tähystykseen juurikin syöpäepäilyn takia. Ex mies oli biipolaarinen ja mummo skitsofreniaa sairastava. Ensimmäinen muisto on 4 v kun mummo yritti itsemurhaa. Tein töitä yli 10 vuotta kuoleman kanssa ja lisäksi terveydenhuollon alan koulutus, että näitä juttuja on nähty ja eletty.
Pitäisikö tuntea jotain myötätuntoa sinua kohtaan? Sori vaan, en tunne. Et sinäkään tunne myötätuntoa vakavasti masentuneita tai muitakaan s k i t s o j a kohtaan
 
vierailija
Oletko ap yhtään kiinnostunut hengellisistä asioista? Auttaisiko esim rukoilu? Minä rukoilen puolestasi, että saat apua tuohon masennukseen <3
Psalmit:
50
:15 Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua
 
vierailija
No luulisi, että noilla spekseillä ymmärtäisit mielten sairauksista jotain, ettö olisit oppinut. Mutta selvästikään et ole...Mitä se kertoo sinusta? Empatiakykyä et ainakaan omaa
Mistä sinä voit tietää kuinka empatiakykyinen olen. Olen yrittänyt kaikkeni monen mt potilaan kanssa mutta kun eväät ja taidot loppuu niin mitäpä teet? Äärimmäisen tärkeää on että ihminen itse hakee apua, itse on hoitomyönteinen, itse haluaa toipua, itse nostaa itsensä joko lääkkeiden, terapian, vertaistuen jne avulla. En voi tehdä enempää.
 
Järkyttävää.:(
Tuntuu todella pahalta, että tunnet noin.

En ole mikään tuputtaja. Haluan vain kertoa tuttavani tarinan pähkinänkuoressa.
En tiedä miksi, mutta hän yllättäen avautui minulle tällä viikolla. Hän on yksinäinen 40 v mies ja hällä on ollut mielenterveydellisiä ongelmia vuosia. Rankka lapsuus jätti pahat arvet. Hän kävi vuosia terapiassa, mutta hän ei löytänyt sieltä mielenrauhaa eikä balanssia, vaikka hän saikin sieltä tarvittavat työkalut. Yksinäisenä ihmisenä hän kaipasi jutteluseuraa ja alkoi sattumalta käymään paikallisessa seurakunnassa. Melko nopeasti hän alkoi tuntea rauhaa ja hän sai laitettua levällään olevat asiansa järjestykseen. Hänellä oli paljon taloushuolia ja itsetunto-ongelmia jne.
Yhtäkkiä hän sisäisti monta asiaa mitä hän oli käynyt vuosia läpi terapiassa ja pystyi laittamaan nämä käytäntöön.
Hän kertoi lopuksi iloisena, että hänellä on nykyään sydämessä rauha ja hänellä on hyvä olla. Hän tuntee itsensä tarpeelliseksi ja on joissain asioissa itsestään jopa ylpeä.

Mitäs jos sinäkin kävisit juttelemassa jossain seurakunnassa?

Kun tuntuu siltä, että ei ole enää mitään menetettävää niin nosta kädet ylös ja anna muiden auttaa.❤

Toivotan sinulle paljon voimia ja rohkeutta hakea apua. Sinä olet arvokas!
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: KalaMies ja Echo
Hah. Olen hautaamassa isääni ja menossa ensi kuussa paksunsuolen tähystykseen juurikin syöpäepäilyn takia. Ex mies oli biipolaarinen ja mummo skitsofreniaa sairastava. Ensimmäinen muisto on 4 v kun mummo yritti itsemurhaa. Tein töitä yli 10 vuotta kuoleman kanssa ja lisäksi terveydenhuollon alan koulutus, että näitä juttuja on nähty ja eletty.
Tota...jos sä oot menettäny just isäs ja syöpäepäily päällä, niin mitäs jos jättäisit auttamisen ja kuuntelemisen muille, joilla ei oo akuuttia kriisiä? Oot stressaantuneen kuuloinen itsekin.
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies
vierailija
Mistä sinä voit tietää kuinka empatiakykyinen olen. Olen yrittänyt kaikkeni monen mt potilaan kanssa mutta kun eväät ja taidot loppuu niin mitäpä teet? Äärimmäisen tärkeää on että ihminen itse hakee apua, itse on hoitomyönteinen, itse haluaa toipua, itse nostaa itsensä joko lääkkeiden, terapian, vertaistuen jne avulla. En voi tehdä enempää.
"Sen sijaan näitä skitsoja, jotka lääkkeillä kymmeniä kertoja juuri rimaa hipoen mutta kuolemaa peläten niin voi halvattu" Tässä lauseessa osoitit aikamoista epäempaattisuuta meitä skitsoja kohtaan. Ehkä olisi pitänyt onnistua eka kerralla ottamaan se tap pava annostus niin meitä ei sitten ainakaan voisi syyttää huomiohakuisuudesta
 

Yhteistyössä