Hallitus pakottaa minut eroon alle 2-vuotiaasta lapsestani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
Olen todella masentunut. Olin suunnitellut olevani kahden lapseni kanssa kotona, kunnes nuorempi täyttää 3 vuotta (eli vielä 2,5 v). Tämän päivän muutos kotihoidon tukeen tarkoittaakin sitten sitä, että minun onkin pakko mennä töihin ja laittaa lapset jo reilun vuoden päästä, jolloin kuopus ei ole täyttänyt vielä kahtakaan. Ja ok, voi olla, että mieheni voisi jäädä sitten kotiin, mutta hänellä ei ole siihen sellaista intoa kuin minulla. Minä haluan olla pienten lasteni kanssa kotona ja nyt se viedään minulta :(. Olen todella surullinen, kaikki suunnitelmat menevät uusiksi ja joudun sitten olemaan 1 v 10 kk vanhasta kuopuksestani erossa vähintään kymmenen tuntia päivässä (se aika minulla menee normaaliin työpäivään matkoineen)..

Etsi työ jossa vähemmän tunteja. Itse teen puolikasta viikkoa plus viikonloppusin keikkaa sillon tällön opistolle yms toiminimellä. Mut kuukausi palkka tulee toimistosta.

Miksi? Kotihoidontuki maksetaan vaan miehen tilille eikä sinun. Kotihoidontukea maksetaan, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ei se edellytä, että menisit töihin tai että mies jäisi kotiin.

Ei se nyt vielä kirkossa ole kuulutettua että tulee voimaan..
ja kun tulee voimaan niin vuosi voi olla 2015..

ja ainahan sulla on mahdollisuus irtisanoutua töistäsi,
kärsiä 8vko. karenssi
ja sen jälkeen nauttia työttömyyskorvauksia,
ja olla lastesi kanssa kotona.

Samaa mietin täälläkin:( Tosi surullista, että perheet eivät itse saa tehdä valintaansa ko asiassa. Meillä jää isä kotiin hoitamaan 3-vuotiaaksi, mutta silti. Olisin niiiin halunnut viettää tämän kallisarvoisen ajan itse meidän viimeisen vauvan kanssa:(

Miksi et tekisi lyhennettyä työpäivää? 60 % - 80 % - 90 %? Ja jos voit aloittaa aamun ajoissa siten, että mies vie päiväkotiin ja sinä tulet ajoissa hakemaan ei päikkypäivästä tule mitenkään liian pitkä. Luonnekysymyskin varmaan mutta usein alle kaksivuotiaan on helpompi sopeutua päiväkotiin kuin vanhemman lapsen. Minä pystyin olemaan kotona niin pitkään, että lapseni käveli ja osasi jo vähän puhuakin päikyn aloittaessaan. Ongelmia ei ollut silloin eikä vieläkään, hyvin on viihtynyt leikkiseurassa.

[QUOTE="ville";28923550]Eihän teitä kukaan pakota olemaan erossa pikku piltistänne. Teidätkin vain pakotetaan taloustalkoisiin mukaan.[/QUOTE]

Näin just ja se on oikein se!

[QUOTE="vieras";28923531]Miksi? Kotihoidontuki maksetaan vaan miehen tilille eikä sinun. Kotihoidontukea maksetaan, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ei se edellytä, että menisit töihin tai että mies jäisi kotiin.[/QUOTE]

Juuri näin. Hallitus pakottaa ainoastaan rahaliikenteen menemään miehen tilin kautta. Ei se ole kyselemässä, kuka lasta hoitaa. Lasta voi hoitaa vaikkapa mummo.

[QUOTE="ville";28923550]Eihän teitä kukaan pakota olemaan erossa pikku piltistänne. Teidätkin vain pakotetaan taloustalkoisiin mukaan.[/QUOTE]

Niin, ongelma tässä on se, että siinä tulee yhteiskunnalle kuluja, ei säästöjä, kun pistän kaksi lastani päivähoitoon sen sijaan, että olisin hoitanut heitä kotona..

Mites sitä ollaan oltu kotona aikana ennen kotihoidontukea :D joko säästöön se 300 kk nyt tai sitten töihin. Niin sitä muuallakin tehdään. Suomessa on vaan totuttu liian hyvään ja kaikesta jaksetaan aina valittaa..huoh

[QUOTE="surullinen";28923578]Niin, ongelma tässä on se, että siinä tulee yhteiskunnalle kuluja, ei säästöjä, kun pistän kaksi lastani päivähoitoon sen sijaan, että olisin hoitanut heitä kotona..[/QUOTE]

Osoitapa laskelmat tästä. Lapsukaisiasi voi isukkikin hoitaa ja sinä voit mennä tienaamaan voita leivälle.

[QUOTE="Heidi";28923574]Juuri näin. Hallitus pakottaa ainoastaan rahaliikenteen menemään miehen tilin kautta. Ei se ole kyselemässä, kuka lasta hoitaa. Lasta voi hoitaa vaikkapa mummo.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Nimenomaan oikeus hoitovapaaseen puolitetaan. Jatkossa kotihoidontuen saannille asetetaan ehdoksi hoitovapaalla olo. Ei siis mikään rahaliikennejippoilu tule kyseeseen.

[QUOTE="surullinen";28923578]Niin, ongelma tässä on se, että siinä tulee yhteiskunnalle kuluja, ei säästöjä, kun pistän kaksi lastani päivähoitoon sen sijaan, että olisin hoitanut heitä kotona..[/QUOTE]

Usko jo, ettei sun tarvitse niitä lapsia laittaa päivähoitoon. Vai onko siinä jotain ongelmaa, että rahaliikenne kulkee miehen nimissä?

[QUOTE="Heidi";28923574]Juuri näin. Hallitus pakottaa ainoastaan rahaliikenteen menemään miehen tilin kautta. Ei se ole kyselemässä, kuka lasta hoitaa. Lasta voi hoitaa vaikkapa mummo.[/QUOTE]

No mitä väliä tällä uudistuksella sitten taas on?? Ei ainakaan naisten asemaa paranna yhtään.

Onneksi sentään eskari saatiin pakolliseksi, kyllä Suomi nyt suhahtaa uuteen nousuun!

Kuten tässä jo joku sanoikin, eihän teillä tarvitse minkään muuttua. Mies voi jatkaa töissä ja sinä kotona. Erona vain se, että mies hakee tukea ja se maksetaan hänen tililleen.

[QUOTE="vieras";28923560]Miksi et tekisi lyhennettyä työpäivää? 60 % - 80 % - 90 %? Ja jos voit aloittaa aamun ajoissa siten, että mies vie päiväkotiin ja sinä tulet ajoissa hakemaan ei päikkypäivästä tule mitenkään liian pitkä. Luonnekysymyskin varmaan mutta usein alle kaksivuotiaan on helpompi sopeutua päiväkotiin kuin vanhemman lapsen. Minä pystyin olemaan kotona niin pitkään, että lapseni käveli ja osasi jo vähän puhuakin päikyn aloittaessaan. Ongelmia ei ollut silloin eikä vieläkään, hyvin on viihtynyt leikkiseurassa.[/QUOTE]

Toivonkin, että voisin sitten edes tehdä lyhennettyä päivää, mutta pelkään pahoin, että työnantaja ei suostu koko osittaiseen hoitovapaaseen :(. Veikkaan, että tämä vaihtoehto ei ole monella käynyt edes mielessä..

Alkuperäinen kirjoittaja Sivistypä;28923601:
Höpöhöpö. Nimenomaan oikeus hoitovapaaseen puolitetaan. Jatkossa kotihoidontuen saannille asetetaan ehdoksi hoitovapaalla olo. Ei siis mikään rahaliikennejippoilu tule kyseeseen.

Eli jatkossa siis työttömille vanhemmille ei makseta enää kotihoidontukea? Eikä sairauseläkkeellä oleville? Eikä opiskelville vanhemmille?

No ei se itseasiassa ihan noin mee. Sä meet töihin, maksat veroja(arvatenkin noin 500e kuussa) lisäksi makSatte miehen kanssa päivähoitomksuja noin 500e kuussa. Sinulla jää enemmän rahaa kulutetavaksi, ostat vaatteita, käytte ravintolSsa, kuntosalilla, kampaajalla, kaikesta noista ensinnäkin valtio käärii alv:t päältä pois ja sen lisäksi sinun panoksesi auttaa työllistämään nuo palveluammattilaiset jitka kenties muuten olisivat työttöminä. Kotona ollessasi et tuota tai kuluta eli olet kuollutta pääomaa yhteiskunnalle.

Ja ihan totta, kukaan ei kiellä hoitamasta lapsiasi vaikka 18-vuotiaiksi saakka kotona, yhteiskunnan vaan ei oo tarvis maksaa sinulle siitä lystistä.

[QUOTE="ville";28923596]Osoitapa laskelmat tästä. Lapsukaisiasi voi isukkikin hoitaa ja sinä voit mennä tienaamaan voita leivälle.[/QUOTE]

Kaikki isukit eivät halua tai pysty jäämään kotiin, älä ole perse.

[QUOTE="Heidi";28923621]Eli jatkossa siis työttömille vanhemmille ei makseta enää kotihoidontukea? Eikä sairauseläkkeellä oleville? Eikä opiskelville vanhemmille?[/QUOTE]

No miksi työttömän pitäisi saada enemmän rahaa lasta kotona hoitaessa kuin töistään hoitovapaalla olevan? Eikö työtön saa elämiseen jo työttömyyskorvausta.

[QUOTE="vieras";28923614]Kuten tässä jo joku sanoikin, eihän teillä tarvitse minkään muuttua. Mies voi jatkaa töissä ja sinä kotona. Erona vain se, että mies hakee tukea ja se maksetaan hänen tililleen.[/QUOTE]

Oletkohan ihan varma? Tähän asti ei tukea maksettaessa ole kiinnostanut muu kuin se, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa ja tukea on saanut. Nyt tuohon luultavasti tulee muutos ja oikeasti aletaan katsomaan, kuka hoitaa lasta. Tuollainen kikkailu, että laitetaan eri tilinumero, tuskin onnistuu. Työnantajalta luultavasti tarvitaan todistus, että on hoitovapaalla. Sellainenkin muutos luultavasti tulee, että jos lasta hoitaa mummu tai kummi tms, tukea ei saa.

Uusimmat

Yhteistyössä