hätäsektio ja pystyviilto? vai vaakaviilto?

minulle tehtiin pari viikkoa sitten hätäsektio nukutuksessa, koska vauvan syke laski ja aloin vuotamaan verta runsaasti (näin luki papereissakin). haava on erittäin siisti ja huomaamaton vaakaviilto. erittäin nopeasti olen toipunut leikkauksesta :)
 
Minulle tehtiin hätäsektio (vauvalla oli hengenvaara, sydän käyrät menivät 50 ja kun tuli pieni supistus niin syke laski) rv34. puudutuksella ja vaakaviilto.. mutten tiedä sitten missä se hätäsektion ja kiirreellisen sektion raja menee?!?
 
Se raja menee siinä, minkä gynekologi sanoo. Hän määrittelee sectioiden kiireellisyyden. Raja saattaa olla häilyvä ja riippuu myös osin siitä minkälainen puudutus äidillä on. Jos epiduraali on paikalla ja se toimii, ei mene hirveän kauaa ennenkuin äiti on viiltovalmiina ja vauva ulkona, mutta jos ei ole puudutusta ollenkaan, niin voi mennä aikaa ennenkuin anestesiologi löytää puudutus kohdan ja silloin on vain helpompi laittaa uneen, jos ei heti onnaa. Viilto riippuu gynekologista ja vanhoista arvista. Pääsääntöisesti hätäsectioissa tehdään pysty ja muuten vaaka viilto, mutta ei aina. Olen töissä paikassa jossa tehdään suunniteltuja, kiireellisiä ja hätäsectioita.
 
Itellä takana kolme sektioo. Ensimmäinen hätänä jolloin pystyyn, toinen kiirellisenä ja vaakaan ja kolmas suunnitellusti vaakaan. Lääkäri sanoi että aina kun mahdollista tehdään vaakaan. Jos pää laskeutunut ja helppo ottaa vaakana. Pystyyn jollei ole laskeutunut ja tarvii ottaa pois mahdollisimman nopeasti. Mutta kai se vähän riippuu lääkäristäkin :flower:
 
Anoppi on sairaanhoitaja, ja leikkurissa töissä. sanoi että tilanteen mukaan mennään, jos suinkin voidaan hätäsektio tehdään vaakaviillolla ja puudutuksessa. Itselle tehtiin tällainen hätäsektio 2004.
 
Miulle tehtiin hätäsektio 20.8. pystyviillolla ja nukutuksessa. Syynä hätäsektioon oli vauvan sykkeiden lasku synnytyksen aikana. Napanuora oli ollut erityisen pitkä ja se oli kietoutunut kaksi kertaa vauvan kaulan ympäri ja kerran jalan ympäri. Lastenlääkärin mukaan lapsi ei olisi selvinnyt hengissä, ellei hätäsektiota olisi tehty, joten oltiin miehen kanssa todella kiitollisia lääkärille leikkauspäätöksestä. Synnytys oli kuitenkin sen verran rankka, että vauva joutui olemaan ekat 4vrk vauvateholla, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin :heart:
 
Mulle tehtiin hätäsektio vaakaviillolla. Oli kyllä ihan hätä-hätäsektio, vauvan sydänäänet romahti ja lääkäri sanoi että saatava ulos 6 minuutissa, nukuttamalla tehtiin. Vaakaan tehtiin varmaan siksi että mulla oli yksi suunniteltu sektio takana ja siitä vaakaviilto, kuulemma eivät tee viiltoja "ristiin".
 
hätäsektio tehdään aina PYSTYVIILLOSTA! muuten kyseessä on kiireellinen tms päivystyssektio. jos on oikeasti hätä, ymmärtää varmaan jokainen ettei silloin mietitä miltä näyttää ristiviilto bikineissä. vaikka ois edellinen leikattu vaakaviillosta.

älkää pliis sekoittako näitä kahta asiaa. joskus kiireellinenkin sektio tehdään yleisanestesiassa jos siihen nähdään tarve. silti sektio ei ole hätäsektio, jos on aikaa puuduttaa ja leikellä vaakaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
hätäsektio tehdään aina PYSTYVIILLOSTA! muuten kyseessä on kiireellinen tms päivystyssektio. jos on oikeasti hätä, ymmärtää varmaan jokainen ettei silloin mietitä miltä näyttää ristiviilto bikineissä. vaikka ois edellinen leikattu vaakaviillosta.

älkää pliis sekoittako näitä kahta asiaa. joskus kiireellinenkin sektio tehdään yleisanestesiassa jos siihen nähdään tarve. silti sektio ei ole hätäsektio, jos on aikaa puuduttaa ja leikellä vaakaan!
Kyllä mulla oli ihan hätä-hätäsektio käsittääkseni, hirmuinen kiire ainakin tuli, tosiaan annettiin 6 minuuttia aikaa saada vauva ulos siitä kun sektiopäätös tehtiin.

Ei se syy vaakaviiltoon ollut haavan ulkonäkö vaan se että ristiviilto on kai riski haavan kestämisen kannalta tai jotain. En tiedä niin tarkkaan mutta jotain tällaista selitettiin, olin vaan leikkauksen jälkeen niin kuutamolla etten oikein muista.
 
Minulle tehty marraskuussa -07 hätäsektio ja se tehtiin pysty viillolla :| klo: 04.14 päätettiin hätäsektiosta ja poika oli maailmassa jo 04,22 ja siinä välissä kuitenkin leikkuriin,nukutettiin ja avattiin. Lääkärin tapasin seuraavana päivä ja hän sanoin että hätäsektiossa ihan aina pysty viilto! Kiireellinen sektio on sama asia kuin 20min sektio ja silloin leikataan vaakaa. Hätäsektiossa on kyse aina äidin tai vauvan hengen vaarasta! itse jopa tunsin avauksen kun en kerinnyt nukahtamaan joten siinä on todellinen hätä kyseessä. Ketään ei avata tajuissaan ellei ole pakko!
 
Hanne88 ja Helmiäinen, teillä on näköjään kovasti ehdotonta tietoa siitä mikä on hätäsektio! Itselleni tehtiin viime tiistaina hätäsektio poikkiviillolla. Odottelin ti aamulla synnytyksen käynnistämistä puoliltapäivin. Olin sydänkäyrässä kun yhtäkkiä kätilö huomasi klo 9:30, että sydänäänet romahtivat eivätkä palautuneet. Hän soitti hälytyskelloa, lääkäri ryntäsi huoneeseen ja teki sektiopäätöksen. Sairaalasänkyni työnnettiin juosten hissiin ja leikkaussaliin. Klo 9:34 olin nukutettu ja 9:37 vauva oli ulkona. Synnytyskertomuksessa lukee, että sektion syynä oli istukan reuna-ablaatio, se oli siis alkanut repeytyä, lapsivesi oli veristä ja sikiö osoitti merkkejä hapenpuutteesta. Sikiö oli täysiaikainen ja kiinnittynyt.
Olen toipunut aika hyvin, eilen pääsin kotiin ja sen jälkeen olen kovasti (vähän liikaa!) miettinyt, miten olisi käynyt jos en olisi jo ollut sairaalassa ja sattumalta juuri silloin sydänäänikäyrässä kun vauvan sydänäänet heikkenivät. Tyhmähän sellaista vatvoa että mitä jos, mutta näin hormonihyrskyissä ihanaa tyttövauvaa hoitaessa se vaan palautuu koko ajan mieleen, että miten paljon oli onnea matkassa. Ja sitten kyyneleet taas virtailee..
 
Määritelmäkysymys. Hätäsektion määritelmään kuuluu nukutus ja pystyviilto. Mutta jotkut kokeneet lääkärit tekevät hätäsektiotilanteessakin vaakaviillon. Sitä voi sitten kukin pohtia että mikä sektio se on, kun hätä oli ja vaakaan viillettiin. Ei kai sillä ole lopulta merkitystä... Mutta kirjallisuudessa määritelmä menee kuten yllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Anoppi on sairaanhoitaja, ja leikkurissa töissä. sanoi että tilanteen mukaan mennään, jos suinkin voidaan hätäsektio tehdään vaakaviillolla ja puudutuksessa. Itselle tehtiin tällainen hätäsektio 2004.
puudutus kestää niin kauan, että se ei kyllä hätäsektio ole. Kiireellinen voi kyllä olla.
 
Riippuu leikkaavan lääkärin kokemuksesta/tottumuksesta sekä siitä on potilasta aiemmin leikattu vatsan alueelta, tekeekö hätäsektiossa vaaka- vai pystyviillon. Eli ei nykyään hätäsektio automaattisesti tarkoita pystyviiltoa.

Itselläni 9/2008 Helsingin NKL:lla hätäsektio (päätös klo 9.18, vauva ulkona 9.25) yleisanestesiassa sydänäänten romahtamisen vuoksi ponnistusvaiheessa. Vaakaviilto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nanonano:
Hätäsektiossa tehdään aina pystyviilto, kiireellisessä ja suunnitellussa vaaka. Ihmiset vaan kutsuu omia kiirreellisiä sektioitaan hätäsektioksi. Kiireellinen sektio tehdään jos vauvan vointi huononee (esim sydänäänten lasku ja hidas palautuminen) kun taas hätäsektio silloin kun esim vauvan sydänäänet romahtaa ja eivät palaa enää normaalille tasolle tai lähellekkään. Eli hätäsektiossa oikeasti on vauvalla todellinen hengenvaara ja kiireellisessä sektiossa taas vauva ei voi hyvin.
No ei kyllä ihan näinkään mene, itsellä hätäsektio ihan papereidenkin mukaan, ja erittäin paha hengenvaara vauvalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
hätäsektio tehdään aina PYSTYVIILLOSTA! muuten kyseessä on kiireellinen tms päivystyssektio. jos on oikeasti hätä, ymmärtää varmaan jokainen ettei silloin mietitä miltä näyttää ristiviilto bikineissä. vaikka ois edellinen leikattu vaakaviillosta.

älkää pliis sekoittako näitä kahta asiaa. joskus kiireellinenkin sektio tehdään yleisanestesiassa jos siihen nähdään tarve. silti sektio ei ole hätäsektio, jos on aikaa puuduttaa ja leikellä vaakaan!
Älä pliis yleistä!! Hätäsektioitakin tehdään joskus vaakaviillosta. =) Kuten mulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kattikati:
valmennuksessa meille selitettiin sektiotyypit juuri noin, miten nanonano on tiivistänyt. Mutta elämähän on juuri siitä ainutlaatuista, ettei se mene aina niinkuin on kirjoitettu...
Hei! Mun korvaan särähti tekstistä vaan se että jos tehdään hätäsectio, niin silloin on hengenvaara.. Me nähtiin oma tyttö 9h syntymän jälkeen koska lääkärit tekivät töitä hänen kanssaan koko sen ajan heti kun nostettiin kohdusta. Neiti oli hengenvaarassa syntyessään vaikka sectio oli kiireellinen eikä hätäsectio. Kaikki onneksi kääntyi hyvin. Olin tuota aiempaa vastausta kirjoittaessani vielä niin herkillä asian suhteen että kommentoin tuollalailla, koska loukkaannuin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammu84:
mulla hätäsektio takana ja selvisin erittäin siistillä vaakaviillolla =)
Näin myös minulla :wave: Ja ilman nukutusta tehtiin hätäsektio, jotkut kuulema nukutettukin.

Niin ja nanonanon mukaan pystyviilto tehtäs aina hätäsektiossa, niin kyllä mulla ainakin papereissa lukee hätäsektio ja nyt neljännessä raskaudessa olen jutellut myös th:n kanssa hätäsektiosta ja tästä syystä sain pelkopolillekin lähetteen.
Syy hätäsektioon oli vauvan sydänäänten romahtaminen, eivätkä sydänäänet palautuneet normaalille tasolle. Lisäksi juuri ennen leikkauspäätöstä huomattiin että vauva ei edes mahdu tulemaan virheellisen asennon vuoksi ja lisäksi oma vointikin oli vaakalaudalla. Leikkauspäätös kun tehtiin, niin vauva oli maailmassa n. 5 minuutin kuluttua.
 

Yhteistyössä