hätäsektio ja pystyviilto? vai vaakaviilto?

Mä olen asian niin kuullut et hätäsektio on pystyyn (serkullani takana 2 hätäsektiota ja ne on pystyviilloilla) ja suunniteltu sektio on vaakaan. Tosin sata varma en ole kun ei ole oma kohtaista kokemusta.
 
mä olen kans kuullut tuon että lääkäristä riippuu. mutta ajattelinkin kysellä miten suuri osa tehdään pystyyn ja miten suuri osa vaakaan. olen kai turhamainen kun en pystyviiltoa haluaisi koristamaan vatsaani koko loppuiäkseni... :ashamed:
 
Lääkärien mukaan pystyviilto paranee nopeammin ja rasittaa kroppaa vähemmän. Hätäsektio tehdään käsittääkseni aina pystyviiltoon ,kun näin on sutjakkaampi avata. Normi sektio tehdään vaakaviiltoon juuri kosmeettisista syistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Lääkärien mukaan pystyviilto paranee nopeammin ja rasittaa kroppaa vähemmän. Hätäsektio tehdään käsittääkseni aina pystyviiltoon ,kun näin on sutjakkaampi avata. Normi sektio tehdään vaakaviiltoon juuri kosmeettisista syistä.
Itse olen kuullut, että suunnitellussa ja kiireellisessä sektiossa tehdään vaakaviilto, bikinirajaan, itselleni tehtiin sellainen suunnitellussa sektiossa. Hätäsektiossa tehdään pystyviilto, joka on vaikeampi paranemaan ja kuulemma kipeämpi. Olen kuullut, että jos on paljon ylipainoa voidaan tehdä pystyviilto.

Samaan aikaan osatolla oli hätäsektiossa olleita äitejä ja heillä oli pystyviilto ja olivat tosi kipeitä.
 
Hätäsektiossa tehdään aina pystyviilto, kiireellisessä ja suunnitellussa vaaka. Ihmiset vaan kutsuu omia kiirreellisiä sektioitaan hätäsektioksi. Kiireellinen sektio tehdään jos vauvan vointi huononee (esim sydänäänten lasku ja hidas palautuminen) kun taas hätäsektio silloin kun esim vauvan sydänäänet romahtaa ja eivät palaa enää normaalille tasolle tai lähellekkään. Eli hätäsektiossa oikeasti on vauvalla todellinen hengenvaara ja kiireellisessä sektiossa taas vauva ei voi hyvin.
 
No sekä mutsilla että kaverilla oli nimenomaan hätäsectiot, molemmilla oli ennen aikaiset supistukset ja vauvan tila romahti, sydänäänet heikkeni eikä palautunut sekä molemmat ennenaikaisia. Ja silti eri viillot. Ja sama sairaalakin kaiken lisäksi.
 
Mulle tehtiin suunnitellussa sektiossa pystyviilto, kun siinä oli vanha arpi. Jos ei olis ollut, niin oltas tehty vaakaviilto mut lääkäri kysy saako tehdä samasta arvesta ettei tule lisää arpia mahaan ja se sopi mulle.. Mä ainakin paranin tosi nopeeta ja ku kuunnellu juttuja joille tehty vaakaviilto niin ovat olleet kauemmin kipeinä eli yksilöllisiä juttuja varmasti noi paranimiset.

Ja musta oli niin, et jos nukutetaan niin yleensä tehdään pystyviilto kun sieltä sen vauvan vissiin saa nopeemmin ulos.. En ole kyllä varma, mut näin muistelisin..
 
Mulle tehtiin kiiireellinen sektio pahan raskausmyrkytyksen vuoksi. Vauvalla ei siis ollut mitään hätää kohdussa, rv26+5 tehtiin. Nukutuksessa jouduttiin tekemään ja vaakaviilto, kun vauva oli sopivasti ihan kohdun alaosassa ja helposti löydettävissä. Lääkäri kyllä kysyi lupaa tehdä pystyviilto, mutta ei tarvinut.
 
mulla tehtii kiireellinen sektio kun vauvan sydän äänet laski joka supistuksella.. ja mulla on viilto pystyssä ja sisällä viillot on poikittain.. tämä kuulemma sen takia et saatiin vauva nopeasti pihalle, kun kysyin asiaa leikanneelta lääkäriltä...

ni ja en tiiä onko mulla nyt ollu sit sen kipeämpi tuo hava, ku 4tuntia heräämöstä pääsyn jälkee lähdin kävelee.. nyt on synnytyksestä aikaa reilu 2kk, haava on vielä sellainen et sen kyllä huomaa tietyissä touhuissa,esim reippaammassa liikunnassa mut muuten ei ole elämää haitannu... :)
 

Hätäsektio tehdään aina nukutettuna, pystyviillosta. Tähän johtaa joko vauvan tai äidin tilan vakava romahtaminen. Vauva on saatava maailmaan niin pian kuin mahdollista. Eli heti, on hätä. Käsittääkseni leikkaustehdään synnytyssalissa, tai siinä tilassa missä ollaan, ellei leikkaussaliin ole pitkä matka.

Kiireellinen suunniteltu sektio. Vauvan tila ei ole vielä niin hälyyttävä ja voipi odottaa hiukan pidempään, oliko tuossa aikarajana että leikkauspäätöksestä puolen tunnin kuluessa leikataan. Kiireellinen suunniteltu sektio tehdään puudutuksessa (ellei tälle ole jotain estettä). Leikkaustehdään vaakaviillosta. Äiti siirretään leikkaussaliin.

Suunniteltusektio vaakaviillosta ja puuduttamalla (ellei tälle ole estettä).
 
Hätäsektio nukutus ja pystyviilto.

Minut vietiin leikkaussaliin kiireellistä sektiota varten ja oltiin aikeissa pistää puudutuspiikkiä selkään (siinä selkä köyryssä odottelin pistosta jo), kun lääkäri alko kailottaan,et vauva on saatava ulos justiinsa, ei ole aikaa hukattavissa, nukutetaan. Sitten pimeni, ja nelisen tuntia myöhemmin tapasin lapseni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Lääkärien mukaan pystyviilto paranee nopeammin ja rasittaa kroppaa vähemmän. Hätäsektio tehdään käsittääkseni aina pystyviiltoon ,kun näin on sutjakkaampi avata. Normi sektio tehdään vaakaviiltoon juuri kosmeettisista syistä.
Hätäsektiossa tehdään pystyviilto, joka on vaikeampi paranemaan ja kuulemma kipeämpi. Olen kuullut, että jos on paljon ylipainoa voidaan tehdä pystyviilto.

Samaan aikaan osatolla oli hätäsektiossa olleita äitejä ja heillä oli pystyviilto ja olivat tosi kipeitä.
Ei ole kokemusta kuin pystyviillosta, mutta en mä ymmärtääkseni ollut erityisen kipeä. Seuraavana päivänä sektiosta kävelin suihkuun ja vessaan ja sitä seuraavana en enää tarvinnut minkään valtakunnan kipulääkkeitä. Viikon päästä ei enää tuntunut missään, näkyi vain. Mulla ei tosin ole vertailukohtaa, etten tiedä palauduinko nopeasti vai hitaasti.
 
simppu
Itselläni on eka synnytys vasta edessä, mutta toisenlaisen leikkauksen johdosta minulla on tehty vatsaan kahdesti pystyviilto. Tämä siksi, että sen paraneminen on nopeampaa. Aluksi saattaa olla kipeämpi kuin vaakaviilto, mutta palautumisen kerrottiin olevan nopeampaa, sillä vaakaviillossahan vedetään lihassäikeet poikki ja niiden ennalle palautuminen on pidempiaikainen juttu.
Pystyviillosta voin sanoa sen verran, että ei ollut erityisen kipeä kun ommeltiin piilotikeillä. Ensimmäisellä kerralla laitettiin kamalat/rumat tikit, joiden solmut törröttivät ulkona. Haava oli niin ruma, että itketti! Ja kaiken lisäksi vielä tulehtui jne. Toisella kerralla olinkin sitten enemmän kuin tyytyväinen! Eroa oli kuin yöllä ja päivällä!
Millaiset tikit teille on laitettu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nanonano:
Hätäsektiossa tehdään aina pystyviilto, kiireellisessä ja suunnitellussa vaaka. Ihmiset vaan kutsuu omia kiirreellisiä sektioitaan hätäsektioksi. Kiireellinen sektio tehdään jos vauvan vointi huononee (esim sydänäänten lasku ja hidas palautuminen) kun taas hätäsektio silloin kun esim vauvan sydänäänet romahtaa ja eivät palaa enää normaalille tasolle tai lähellekkään. Eli hätäsektiossa oikeasti on vauvalla todellinen hengenvaara ja kiireellisessä sektiossa taas vauva ei voi hyvin.
mulle tehty kiireellinen sectio taysissa,ja vauvalla oli kyllä hengenvaara. en menisi sanomaan noin kun jokainen tarina yksilöllinen.

 
Lääkiksessä väittivät että hätäsektio tehdään aina pystyviillosta yleisanestesiassa. Jos on tehty vaakaviillosta niin on ollut "vain" kiireellinen sektio. Pystyviillosta avaaminen on huomattavasti nopeampaa, ja jos hätä on niin aina mennään pystystä.

Yllättävän moni muuten vakuuttaa että on tehty hätäsektio, ja kun vähän enemmän haastattelee niin vauvan ulos saamiseen on mennyt sektiopäätöksestä se 20min, ehditty spinaalipuuduttaa ja tehty vaakaviiltoon. Tällöin kyseessä on yleisempi kiireellinen sektio.

Kiireelliseen sektioon voi johtaa vauvan hengenvaara ihan samoin kuin hätäsektioonkin; siinä vain ei ole ihan niin kiire kuin hätäsektiossa. Hengenvaaratkin ovat yksilöllisiä..
 
Yleensä hätäsektio tehdään pystyviiltoon. Kiireellinen ja suuniteltu tehdään vaakaviillosta. Joussakin tapauksissa, jos on ennestään sektio tehty voidan (lääkäristä riippuen) mennä vanhasta arvesta riippumatta siitä onko pysty- vai vaakaviilto.
 

Yhteistyössä