häät ja iltapuku

No joo mä olin morsiammena valkoisessa iltapuvussa kun en halunnut mitään kermakakkuja ja helmoja =) Mutta vieraana kannattaa miettiä että missä häitä vietetään, onko asu tilaan nähden liian juhlava. Ja ehkä muun perheen/kavaljeerin pitäisi olla myös edustavia vaatetukseltaan ettei tule ihan ristiriitaista tunnelmaa. Mutta muuten kyllä voi laittaa iltapuvun ja panostaa, isot juhlathan ne on.
 
riippuu tietenkin häistä mutta kyllähän ne yleensä on sen verta juhlavia tilaisuuksia että voi vallanmainiosti pukeutua parhaimpiin..ota selvää mitä morsiammella on pukuna,ei ehkä suotavaa kuitenkaan että olisi juhlavampi puku kuin itse päätähdellä.
 
Se riippuu tilaisuuden luonteesta. Ihan oikeastihan etiketin mukaan, mikäli naisella on iltapuku, miehellä pitäisi olla frakki.
En laittaisi itse iltapukua häihin, ellei sitten kutsussa erikseen mainittaisi pukukoodina juhlapukua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:16 Ninniliina kirjoitti:
Se riippuu tilaisuuden luonteesta. Ihan oikeastihan etiketin mukaan, mikäli naisella on iltapuku, miehellä pitäisi olla frakki.
En laittaisi itse iltapukua häihin, ellei sitten kutsussa erikseen mainittaisi pukukoodina juhlapukua.
Nyt on taas termit sekaisin. Jos miehellä on frakki, on naisella juhlapuku, naisen juhlapuku on aina koko pitkä, nilkat peittävä yms. Iltapukua nainen taas käyttää jos miehellä on tumma puku, naisen iltapuku on juhlava, se voi olla lyhyempikin tai juhlava housuasu.
 
meilä oli miehen veljen häissä sisaruksilla ja niiden vaimoilla kaikilla iltapuvut ja oli minusta ihan tyylikäs

mutta varmaan riippuu siittäkin miten läheinen olet hääparin kanssa... itse en varmaan jonkun kaukaisemman sukulaisen tai ei niin hyvän kaverin/tutun häihin laittais iltapukua mutta se on makuasia ja niistähän ei voi kiistellä :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:19 Taitai kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:16 Ninniliina kirjoitti:
Se riippuu tilaisuuden luonteesta. Ihan oikeastihan etiketin mukaan, mikäli naisella on iltapuku, miehellä pitäisi olla frakki.
En laittaisi itse iltapukua häihin, ellei sitten kutsussa erikseen mainittaisi pukukoodina juhlapukua.
Nyt on taas termit sekaisin. Jos miehellä on frakki, on naisella juhlapuku, naisen juhlapuku on aina koko pitkä, nilkat peittävä yms. Iltapukua nainen taas käyttää jos miehellä on tumma puku, naisen iltapuku on juhlava, se voi olla lyhyempikin tai juhlava housuasu.
Muoks: juu - ihan totta, juhlapuku on se ihan oikea termi. (juhlapukuasiat itsellä vaan tässä juuri mielessä, niin sekoilen...) kiitos korjauksesta
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:24 äitiliini75 kirjoitti:
meilä oli miehen veljen häissä sisaruksilla ja niiden vaimoilla kaikilla iltapuvut ja oli minusta ihan tyylikäs

mutta varmaan riippuu siittäkin miten läheinen olet hääparin kanssa... itse en varmaan jonkun kaukaisemman sukulaisen tai ei niin hyvän kaverin/tutun häihin laittais iltapukua mutta se on makuasia ja niistähän ei voi kiistellä :LOL: :LOL:
Juhlapukeutumisen määrittelee juhlien luonne, ei juhlanjärjestäjien läheisyys...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:36 Helmi-Kana kirjoitti:
Oon kaasona heinäkuussa ja teetän pitkän puvun/mekon sinne kullan-mustasta satiinikankaasta. Onko se sitten iltapuku vai mikä? :whistle:

Tästä puserosta muunnellaan ammattiompelijan kanssa se mekko:

Hmm... Mustaa kaasolle. Ei nyt suoranainen etikettimoka mutta nyrjähdys kuitenkin. Vaikka onkin ihan ok että häissä vaatetuksessa on mustaa, sitä tulisi olla mahdollisimman vähän.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:39 Taitai kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:36 Helmi-Kana kirjoitti:
Oon kaasona heinäkuussa ja teetän pitkän puvun/mekon sinne kullan-mustasta satiinikankaasta. Onko se sitten iltapuku vai mikä? :whistle:

Tästä puserosta muunnellaan ammattiompelijan kanssa se mekko:

Hmm... Mustaa kaasolle. Ei nyt suoranainen etikettimoka mutta nyrjähdys kuitenkin. Vaikka onkin ihan ok että häissä vaatetuksessa on mustaa, sitä tulisi olla mahdollisimman vähän.
Mustaa on todella vähän, enemmän kullanvärinen, se kankaan kuvio on pisaroita ja ne pisaroiden ääriviivat on mustalla.
 
Fleur de la Cour
Yleensä en ole häissä ihan iltapuvussa asti, vaikka toki ihan juhlapukuun pukeudun, mut kerran olen ollut iltapuvussakin, mieheni oli kavereiden häissä bestman ja morsiuspari velvoitti pukeutumaan frakkiin oikeen silinterihatun kera kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, koska olin bestmanin seuralaisena häissä mun oli pakko laittaa päälle iltapuku, pitkät hansikkaat ja käydä kampaajalla että mulla oli juhlakampaus. Ne häät olivat iltatilaisuus, toisinaan häät ovat päivemmällä ja niihin pukeudutaan enempi jakkupukumallisesti ja laitetaan hatut.. kannattaa hiukan ottaa selvää, jos ei suoraan morsiusparilta kehtaa kysyä niin joltain läheiseltä kuiteskin joka on näitä häitä järkkäämässä..

p.s. muuten jos noudattelee etikettiä joka on vuosisadan alussa luotu niin joutuu ihan suohon, nykyään kaipais sellaista nykyaikaistettua etikettiopasta, sillä eipä tainnut olla isomummulla huolena kirkossa onko kännykkä kiinni, hän taisi pohtia vain että missä on hansikkaat ettei sormet näy muulle kirkkokansalle..<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:40 Helmi-Kana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:39 Taitai kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:36 Helmi-Kana kirjoitti:
Oon kaasona heinäkuussa ja teetän pitkän puvun/mekon sinne kullan-mustasta satiinikankaasta. Onko se sitten iltapuku vai mikä? :whistle:

Tästä puserosta muunnellaan ammattiompelijan kanssa se mekko:

Hmm... Mustaa kaasolle. Ei nyt suoranainen etikettimoka mutta nyrjähdys kuitenkin. Vaikka onkin ihan ok että häissä vaatetuksessa on mustaa, sitä tulisi olla mahdollisimman vähän.
Mustaa on todella vähän, enemmän kullanvärinen, se kankaan kuvio on pisaroita ja ne pisaroiden ääriviivat on mustalla.
Ok, no sitten, näin jo sieluni silmin kaason seisomassa siellä alttarin reunalla mustassa kultalmeella koristellussa luomuksessa :)
 

Yhteistyössä