Haaveena vauva 2023

Aivan joo toi vois ehkä olla syynä ! Hampaat ei oo nyt tulehtuneet eikä vaivaa, mutta ennaltaehkäisevästi haluttais poistaa. Täytyy nyt vähän miettiä siirtääkö yritystä vai kuinka, poistoajan sain vasta marraskuun loppuun
mä kysyin poistoarvion yhteydessä että onko kuinka kiireellinen että on hoidot menossa, ei kuulemma ollu kiire.. ja siitä on nyt kaks vuotta aikaa, välillä käyny tarkistuttaa ettei tilanne oo menny pahaks.. :) ja hoitoja ei tosiaan oo nyt sen takia pitäny keskeyttää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lunni_ ja jekkis87
Taustalla jo muutaman kuukauden seuraillut ja ajattelin, josko sitä liittyis keskusteluunkin. Listalle ei vielä haluja ole liittyä, ehkä myöhemmin sitten.

Taustatietona, että ollaan 29-vuotiaita molemmat ja esikoista tässä nyt yritetään. Kesäkuussa keskenmenon koimme aikaisilla viikoilla, sen jälkeen ei ole plussaa testissä näkynyt. Aiemmin mentiin tyylillä tulee jos on tullakseen, mutta nyt enemmän yritystä ollut.

Ovulaatiota en tästä kierrosta ole saanut tikutettua. Itsellä epäsäännöllinen kierto ja endometrioosi taustalla. Kierrot yleensä 32-34, mutta helpostikin voi viikolla tai yli heittää. Ovis yleensä siinä kp17-18 tienoilla ollut, nyt tosiaan siis plussaa en saanut. Viikko siitä alkoi rintojen arkuus, joka itsellä tyypillistä heti ovulaatiosta aina menkkojen alkuun asti. Tästä nyt siis reilu viiikko, oletettavasti ovis ollut 28.8., kun maanantaina rintojen arkuus alkoi. Nyt muutaman päivän ajan ollut alavatsan jomottelua ja painon tunnetta, lisäksi tänään repäisykipuja ollut pari kertaa. Kovasti jännätään nyt joko tärppäsi! 🤩
 
@Nokare Siis mä kyl kans välillä mietin, et miten ihmeessä sitä pärjäis kahen kanssa tai just jos tulee kauheen huonovointinen raskaus ni ees sen yhen kanssa. o_O No nämä on näitä, kyllä sitä sit pärjää kun on pakko tietysti. Ja toisaalta tosiaan usein tulee myös niitä fiiliksiä kun kuvittelee miten ihanaa se olisi saada toinen tuollainen muru.:love:
 
mä kysyin poistoarvion yhteydessä että onko kuinka kiireellinen että on hoidot menossa, ei kuulemma ollu kiire.. ja siitä on nyt kaks vuotta aikaa, välillä käyny tarkistuttaa ettei tilanne oo menny pahaks.. ja hoitoja ei tosiaan oo nyt sen takia pitäny keskeyttää
Okei! Kiva kuulla ettei välttämättä menis akuutiksi raskauden aikana.. loppujen lopuks raskausaika on kuitenkin tosi lyhyt ja tärppäämisessäkin voi tietty kestää 😁 joka tapauksessa tässä kierrossa mahdollisuus raskaudelle jo on 🤷🏼‍♀️
 
Aivan joo toi vois ehkä olla syynä ! Hampaat ei oo nyt tulehtuneet eikä vaivaa, mutta ennaltaehkäisevästi haluttais poistaa. Täytyy nyt vähän miettiä siirtääkö yritystä vai kuinka, poistoajan sain vasta marraskuun loppuun
Antibiootteja on myös ihan turvallisia raskauden ja yrityksen aikana kuten amoksisilliini ja kefexin jotka on myös yleisesti käytettyjä. Jouduin just ite syömään molemmat kuurit nielutulehdukseen 🙄
Uskoisin että kommentti on hammaslääkärin varotoimi lähinnä liittyen puudutteisiin ja kipulääkkeisiin ja kysyisin asiaa ihan erikseen joko omalta äitiyspolilta tai teratologisesta palvelusta että onko jokin hyvä syy välttää yritystä ja hampaiden poistoa yhtä aikaa vai ei. Ja on syytä välttää mutta jos poisto ei ole nyt välttämätön niin jättäisin sen myöhemmäksi. Tai yrittäisin kinuta jotain aiempaa peruutusaikaa tms.
 
@Nokare Siis mä kyl kans välillä mietin, et miten ihmeessä sitä pärjäis kahen kanssa tai just jos tulee kauheen huonovointinen raskaus ni ees sen yhen kanssa. No nämä on näitä, kyllä sitä sit pärjää kun on pakko tietysti. Ja toisaalta tosiaan usein tulee myös niitä fiiliksiä kun kuvittelee miten ihanaa se olisi saada toinen tuollainen muru.
Jep! Tuttuja ajatuksia😄😍🤢🤩❤ Aina sitä jotenkin sitten sopeutuu ja oppii elämään uuden tilanteen kanssa. Toivotaan, että ensi vuodelle semmoinen meille on tulossa!🥰
 
Antibiootteja on myös ihan turvallisia raskauden ja yrityksen aikana kuten amoksisilliini ja kefexin jotka on myös yleisesti käytettyjä. Jouduin just ite syömään molemmat kuurit nielutulehdukseen
Uskoisin että kommentti on hammaslääkärin varotoimi lähinnä liittyen puudutteisiin ja kipulääkkeisiin ja kysyisin asiaa ihan erikseen joko omalta äitiyspolilta tai teratologisesta palvelusta että onko jokin hyvä syy välttää yritystä ja hampaiden poistoa yhtä aikaa vai ei. Ja on syytä välttää mutta jos poisto ei ole nyt välttämätön niin jättäisin sen myöhemmäksi. Tai yrittäisin kinuta jotain aiempaa peruutusaikaa tms.
joo onhan niitä ns.turvallisiakin antibiotteja olemassa, mut ite koen että kaikki ”ylimääräset” lääkkeet olis syytä jättää pois. Toki eihän se ylimääränen olis tossa tapauksessa mut vältettävissä kuitenkin :)
 
Moikka, hetken jo seuraillut täällä keskustelua ja nyt ajattelin itsekin liittyä🙂 Toinen lapsi haaveissa ja vihdoin ollaan miehen kanssa samaa mieltä, että nyt on sopiva aika alkaa yrittämään. Esikoinen sai alkunsa heti ensimmäisestä kierrosta, joten hieman jännittää saako baby #2 alkunsa myös helposti vai ei 😬
 
  • Tykkää
Reactions: Lapinlikka
vierailija
Käsittääkseni hammaslääkärikäynnit on aina vähän riski raskaana ollessa, etenkin isommat operaatiot, kun suussa on niin paljon bakteereita, että suun operoinnissa on suuri tulehduksien ym. riski etenkin raskausaikana. Siksi suositellaankin aina, että hampaat olisi hoidettu kuntoon jo rakautta yrittäessä, ettei hammaslääkärioperaatioita tarvitsisi tehdä raskausaikana.
 
Oon pitäny pientä taukoa kun taapero ja työt pitäny kiireisenä. Lopetin 2 viikkoa sitten imetyksen kokonaan kun huomasin ettei esikoinen niin halunnutkaan enää sitä. Ovulaatiota oon testannut jo viime viikosta lähtien, mutta tänään siihen digitestiin tuli hymynaama🙂

Lauantaina kerettiin tallettelemaan ja eilen nousi pientä lämpöä ja kauheat limat oli ja mukana vähön myös punasta verta 🤔 oisko se ollu eilen jo kun en joka päivä ihan samaan aikaan oo testaillut.. No tänään ja huomenna pitää yrittää ja joko se riittää tai si ei riitä 😄

Mulle voi päivittää huomiselle dpo0
 
joo onhan niitä ns.turvallisiakin antibiotteja olemassa, mut ite koen että kaikki ”ylimääräset” lääkkeet olis syytä jättää pois. Toki eihän se ylimääränen olis tossa tapauksessa mut vältettävissä kuitenkin
Näinhän se on, mutta meinasin ettei ne antibiootit silti se niin iso riski ole että yritys tarvisi nyt laittaa yli 4kk tauolle vain sen takia.
 
Mä epäilen kanssa, että toi hammaslääkärin suositus liittyisi enemmän niihin bakteereihin. Mullehan ei tehty esim. hammaskiven poistoa kun olin raskaana, siitä syystä että verenkiertoon voi päätyä jotain inhaa operaation yhteydessä.

Kävinkin täällä aiemmin lurkkaamassa ja puhumassa mietteistäni kolmannen lapsen suhteen kun on opiskelut vielä kesken. Päädyin siihen että yritetään nyt kuitenkin, eka raskaus 24v oli keskenmeno/tuulimuna eikä tässä enää nuoremmiksi tulla. 😅 jännitin tässä ite että ois perjantaina päässyt tekemään raskaustestin, mutta menkat alkoikin 5 päivää etuajassa sunnuntaina, tosi lyhyt kierto... mutta ehkä tämä kierto olisi normaalimpi... kapseli jäi jo huhtikuussa pois, mutta ehkä se sotkee kiertoa edelleen.

Onnea plussanneille ja tsemppiä kaikille yrittäjille ja jännääjille 😁
 
Onnea plussanneille 💕

Tsempit uuteen kiertoon joutuneille ❤

On kp24 ja tänään tuli jo ihan mahdotonta menkka kramppia 😭Hikipuuska tuli myös edellis aamuna herätessä . Kierto jää jälleen lyhyeksi 😕
Soitin maanantaina neuvolaan no siellä vaan vastaaja ja viesti että vasta ensi viikolla paikalla neuvolantäti 🙄Soitin sitten naapuri kuntaan ,kun on useampi neuvola samassa sairaanhoito piirissä.Siellä oli aivan ihana täti joka otti tosissaan ja lupasi laittaa lääkärille kannan otto pyynnön ja tää hoitaja lupasi soittaa mahdollisimman pian minulle.Vielä ei ole soittanut.Ymmärsi huoleni ja sen että haluan nopeasti tietää tuloksesta. Otti myös ylös mikä kp koe tehty.Lopuksi vielä lohdutti että kyllä kaikki järjestyy💕 Tuntui siltä että tämä täti oli aidosti kiinnostunut ja empaattinen 😊Samaa ei voi sanoa oman kunnan neuvolan tädistä.

@mamma41 tsemppiä 💕 Miehesi on kuin omani. Kun kerroin noista kokeista yms.. niin ihan kun häntä ei kiinnostaisi 😥Ei kysele ei kommentoi vaikka kerron uudesta kierrosta yms..Ja itse hän on tähän yritykseen lähtenyt mukaan, kun kierukan poiston jälkeen ei ole kondomeja hankkinut tähän päivään mennessä.
 
Mä epäilen kanssa, että toi hammaslääkärin suositus liittyisi enemmän niihin bakteereihin. Mullehan ei tehty esim. hammaskiven poistoa kun olin raskaana, siitä syystä että verenkiertoon voi päätyä jotain inhaa operaation yhteydessä.

Kävinkin täällä aiemmin lurkkaamassa ja puhumassa mietteistäni kolmannen lapsen suhteen kun on opiskelut vielä kesken. Päädyin siihen että yritetään nyt kuitenkin, eka raskaus 24v oli keskenmeno/tuulimuna eikä tässä enää nuoremmiksi tulla. jännitin tässä ite että ois perjantaina päässyt tekemään raskaustestin, mutta menkat alkoikin 5 päivää etuajassa sunnuntaina, tosi lyhyt kierto... mutta ehkä tämä kierto olisi normaalimpi... kapseli jäi jo huhtikuussa pois, mutta ehkä se sotkee kiertoa edelleen.

Onnea plussanneille ja tsemppiä kaikille yrittäjille ja jännääjille
Mulla taas viime syksyn raskaudessa ei hammaslääkäri sanonut mitään että haittaisi raskaus, pari reikää paikattiin. Tosin hammasröntgenestä kieltäydyin vaikkei se kuulemma haittaa kun on niin kaukana vatsasta (silti hoitaja ja lääkäri menee eri huoneeseen aina 🙄) ja muutenkaan en tahdo paikatessa puudutusta.
Tää mun hammaslääkäri taitaa muutenkin olla aika dille ja harkitsen pyytää vaihtoa 🙁
 
  • Tykkää
Reactions: J-Annika
Onnea plussanneille

Tsempit uuteen kiertoon joutuneille

On kp24 ja tänään tuli jo ihan mahdotonta menkka kramppia Hikipuuska tuli myös edellis aamuna herätessä . Kierto jää jälleen lyhyeksi
Soitin maanantaina neuvolaan no siellä vaan vastaaja ja viesti että vasta ensi viikolla paikalla neuvolantäti Soitin sitten naapuri kuntaan ,kun on useampi neuvola samassa sairaanhoito piirissä.Siellä oli aivan ihana täti joka otti tosissaan ja lupasi laittaa lääkärille kannan otto pyynnön ja tää hoitaja lupasi soittaa mahdollisimman pian minulle.Vielä ei ole soittanut.Ymmärsi huoleni ja sen että haluan nopeasti tietää tuloksesta. Otti myös ylös mikä kp koe tehty.Lopuksi vielä lohdutti että kyllä kaikki järjestyy Tuntui siltä että tämä täti oli aidosti kiinnostunut ja empaattinen Samaa ei voi sanoa oman kunnan neuvolan tädistä.

@mamma41 tsemppiä Miehesi on kuin omani. Kun kerroin noista kokeista yms.. niin ihan kun häntä ei kiinnostaisi Ei kysele ei kommentoi vaikka kerron uudesta kierrosta yms..Ja itse hän on tähän yritykseen lähtenyt mukaan, kun kierukan poiston jälkeen ei ole kondomeja hankkinut tähän päivään mennessä.
Oliko niin että vastaus ei näy omakannassa? Voit käydä TK vastaanotossa pyytämässä tuloksen ja pyytää vaikka sen tulostettuna. Ne ei välttämättä osaa kertoa mitä verikoe arvo kertoo mutta ainakin tiedät vastauksen
 
@Lunni_ Saitkin vastauksia tohon hammaslääkäriasiaan muutoin kuin että millasta se on. Vai oliko yks vastaus, kenties. No, mulla on poistettu kaikki justiin siks, ettänne ei ois mahtunu paikoilleen. Eli suurin osa napattiin silleen, etteivät vielä olleet kokonaan puhjenneet. Ensimmäisen ienraja tulehtui jatkuvasti, siihen annettiin ab kuuri. Muissa ei ollut kuuria ollenkaan, ja ihan hyvin meni kun oli tosi tarkka putsailun ja sen semmoisen kanssa. Ja varoo, ettei sinne haavaan muodostunut hyytymä lähde irti. Se suojaa bakteerien pääsyltä verenkiertoon ja luu on siellä yleensä paljaana alla.

Yleensä tarttin särkylääkkeen vain poistopäivänä kun lääkärissä annettu puudute alkoi laantua. Seuraavan päivän pärjäsi OK. Lämpö nousi (rasitus/stressi) vähän jokasen poiston jälkeen (normaalia, kun ei jatku = tulehdus). Kylmän käyttö edesauttoi olotiloja, kun ei pääse sitten naama turpoamaan niin paljoa.

MUTTA. Tämähän on varsin yksilöllistä, ja riippuu vahvasti myös siitä, millaset juuret sulla on niissä. Eli pitääkö operoida oikeen, vai saako ne sieltä kiskomalla. Kiskotut paranee aika äkkiä lopulta, mutta jos pitää kovasti halkoa ientä ja tehdä temppuja, menee vähän kauemmin ja voi parantuessa jomotella enempi.

Suosittelen että pyydät ottaan aina kummakki samalta puolelta (ala+ylä) kerralla, ni pääset vähemmillä poistokerroilla. En sitten taas suosittele ottaan kaikkia kerralla, syöminen on aika vaikeaa sen jälkeen. 🤭 Ja varmaan jomottelee reippaammin.

Itse operointi ei mulla sattunut lainakan, koska oli hyvät puudutteet. Mutta äänimaailma on toki vähän inhottava. Kannattaa kysyä saatko ottaa kuulokkeet, jos sellanen ahdistaa. Hetken siin joutuu kummiski oleen. Ja sit se vaan hassusti kiskoo, kun ne vääntää niitä hampaita irti, mikä voi tuntua pelottavalta jos odottelee jatkuvasti että sattuuko kohta. Mutta kun ovat hyvin puuduttaneet ni ei se kipu sieltä iske. :) Eli rohkeesti vaan! Mutta tosiaan jos ne ei ole akuutit just esim 1-2v aikana poistaa, kaiketi ne voi siellä odotella. Jos niissä taas on riski oireiluun, niin sitten kannattaa varautua siihen, että se oireilu voi olla melko inhottavaakin. (Särky, ientulehdukset, reikiintyminen) Ja ne saattaa tietty puskea vaikka missä asennossa sieltä, eli jos hml on ajatellut, että pitää asap poistaa siksi, ettei viereinen hammas kärsi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunni_

Yhteistyössä