Haaveena vauva 2023

@nobelius aivan joo tietysti👌🏻 ymmärrän itekin ton ajatuksen ettei välttämättä haluaisi jouluvauvaa.. mäkään en haluaisi synnyttää joulun pyhinä, mutta kun se laskettu aika ei kerro milloin vauva syntyy (keskosuus, yliaikaisuus yms), niin tuskin pidetään taukoa vaikka ei nyt ens kierto onnistuisi.
Totta tuo, ettei la määrittele milloin vauva syntyy. Mut aina voi yrittää ajoittaa 😅 Saa nähdä tuleeko koko vauvelia enää ollenkaan meille.... Ei olla valmiita enää kovin kauaa yrittämään miehen iän takia
 
Totta tuo, ettei la määrittele milloin vauva syntyy. Mut aina voi yrittää ajoittaa 😅 Saa nähdä tuleeko koko vauvelia enää ollenkaan meille.... Ei olla valmiita enää kovin kauaa yrittämään miehen iän takia
Minkä ikäinen sun mies on?

Mäkin olisin halunnut heti kaikki lapset, ja tällä viikolla syntyisi meidän viimeinen pieni jos kaikki olisi mennyt niinkuin piti! 💔 Mä en osaa ajatella itse että haluaisin tiettynä kuukautena lapsen, ollaan kuitenkin yritetty jo 15v saada perhettä kasaan, ja vielä kaipuu yhdestä on. Meille siis ihan sama onko vauva jouluna vai juhannuksena kunhan vielä yksi pieni saataisiin. 🥰🥰🥰🥰 Toivottomalta kyllä tuntuu kun ei vaan tärppää.
 
Minkä ikäinen sun mies on?

Mäkin olisin halunnut heti kaikki lapset, ja tällä viikolla syntyisi meidän viimeinen pieni jos kaikki olisi mennyt niinkuin piti! 💔 Mä en osaa ajatella itse että haluaisin tiettynä kuukautena lapsen, ollaan kuitenkin yritetty jo 15v saada perhettä kasaan, ja vielä kaipuu yhdestä on. Meille siis ihan sama onko vauva jouluna vai juhannuksena kunhan vielä yksi pieni saataisiin. 🥰🥰🥰🥰 Toivottomalta kyllä tuntuu kun ei vaan tärppää.
Mies täyttää 52 ihan kohta
 
  • Tykkää
Reactions: Kyfi
Fsh arvo on ihan samoissa kuin viime vuoden keväällä, amh tulosta vielä odottelen, eipä se sinänsä mitään kerro laadusta. Vaikea uskoa että inssistä olisi hyötyä enää meille kun omat munasolut niin huonot
 
Halaus @Kyfi 💔 tuo on kyllä raastavaa, että uusi raskaus ei ole vielä alkanut ennen edellisen laskettua aikaa 😔 vaikka mulla on tässä vielä aikaa niin silti jo mietin miten sitä selviää siitä lasketun ajan lähestymisestä kun oli jo kuvitellut kaikki päässään 💔
 
  • Surullinen
Reactions: cordola89
Meillä on yksi joulukuinen ja hänen synnytys oli yksi parhaista juuri sen takia kun synnärillä ei ollut ketään😅Kätilö ehti olla koko ajan saatavilla ja lisänä pari opiskelijaa kiikutti lämpöpakkauksia ja mehua, kivunlievityksen sai heti kun tuli tarve. Myös synnytyksen jälkeen osastolla oli ihanan kiireetöntä ja kätilöt sano et jos haluun vaikka suihkuun paina kelloa kun heillä on aikaa vahtia vauvaa😅On kokemusta siitä kun synnytän hirveen ruuhkan keskellä ja se on tosi stressaava kokemus itelle ja vauvalle. Joulukuinen on myös ihan elämässään pärjänny niin kun muut ikäiset, ei ole vaikuttanut mihinkään. Tsemppiä kaikille yrittäjille, itse tänne välillä kurkin, mutta ikää paljon niin en listoille yms halua. Haaveilen taustalla😅
 
Mä siitä puhuin että omassa kunnassa km nollaa yrityksen ja naapurin puolella ei joten sinne päästiin aiemmin, toki välissä ehti se kolmas km tulla niin sit olisi päästy omaankin mutta suivaannuin niin tästä epäreiluudesta että pysytään naapurissa jatkossakin.

Huonolla tuurilla jos raskautumisiin olisi mennyt lähes vuosi kerrallaan niin oltaisiin voitu joutua odottamaan yrityksen alusta yli 3v ennen hoitoon pääsyä. Yrityksen alkaessa olin 36v joten olisin ollut yli 39v hoitojen alkaessa. Koska myöskään yli 35v ei täällä pääse 6kk yrityksen jälkeen vaan sama vuosi, kaikille
Mä oon ajatellut kahtoo nyt tän kierron ja soitella sitten tk:n jos pääsis jonottaa lapsettomuushoitoihin. Sitten mennyt se puol vuotta keskenmenosta. Ainakin jos vois nähä että kroppa toimii niinkun pitää tai saada apua ovulaatioon. Viime kierrossa kun tuli välivuotoa hetken ajan. Pitää vielä mieheltä varmistaa että sille ok, kun alkuun puhuttiin kesästä että soitellaan sitten...tosin sano jo aiemmin että tottakai on mukana, mitä vaan vaatiikaan ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Lunni_
Minä en "uskaltaisi" pitää taukoa yrityksestä pelkästään mahdollisen syntymäajan määrittelyn vuoksi. Sitten saisi oikeastaan pitää ainakin 2kk taukoa jottei LA osu noin 15.11.-15.1. välille, koska kaikki tällä välillä mahdollistaa helposti joulukuisen vauvan (toki myöhemmätkin lasketut ajankohdat, jos esim kovasti ennenaikainen).

Lisäksi kun joka munasolu ei ole lisääntymiskelpoinen niin jos huono säkä käy ja just tauon aikana irtoaa se hyvä munasolu ja sen ympärillä sitten taas heikkoja. Lisäksi muutkin kohdun olosuhteet ym. tietty vaikuttaa.

No meille syntyi just loppuvuoden 2022 vauva - ja minä itse olen *erittäin* loppuvuodesta syntynyt - eikä nämä vaikuta oikein mitenkään mihinkään niin ehkä en vaan ymmärrä. 😁
Viime joulu oli taianomainen meidän perheessä vastasyntyneen kanssa 🥰
Eikä mua ois haitannut olla vaikka joulunpyhät synnärillä jos niikseen. Sehän on vaan yksi joulu kuitenkin, ja taatusti sen arvoista.
Ja tämä talvi on ollut ihanaa pesiä rauhassa kotona, kun ulkona pimeää eikä mihinkään muutenkaan oikein huvita mennä.
Esikoisen kanssa "harmitti" paljon enemmän kun syntyi kesällä, niin koko kesä meni vähän ohi sohvan nurkassa imettäessä.

Mutta toki jokainen ihan vapaasti miettii omalla kohdallaan. 😊 Oli vaan pakko jakaa omat ajatukset.

(Minäkin tääklä taustalla kun vähän salaa jo haaveilen kolmannesta 😆)
 
Meillä on yksi joulukuinen ja hänen synnytys oli yksi parhaista juuri sen takia kun synnärillä ei ollut ketään😅Kätilö ehti olla koko ajan saatavilla ja lisänä pari opiskelijaa kiikutti lämpöpakkauksia ja mehua, kivunlievityksen sai heti kun tuli tarve. Myös synnytyksen jälkeen osastolla oli ihanan kiireetöntä ja kätilöt sano et jos haluun vaikka suihkuun paina kelloa kun heillä on aikaa vahtia vauvaa😅On kokemusta siitä kun synnytän hirveen ruuhkan keskellä ja se on tosi stressaava kokemus itelle ja vauvalle. Joulukuinen on myös ihan elämässään pärjänny niin kun muut ikäiset, ei ole vaikuttanut mihinkään. Tsemppiä kaikille yrittäjille, itse tänne välillä kurkin, mutta ikää paljon niin en listoille yms halua. Haaveilen taustalla😅
Varmasti ollut ihana synnytys sitten, kun palvelu pelannut noin hyvin 😄👍🏻

Meillä kävi tuuri viimeksi syyskuisen kanssa, ettei synnärillä ollut kuin yksi äiti samaan aikaan. Yhtä arpapeliä nuo päivät/resurssit kuin tuo, miten lähelle laskettua-aikaa sitten menekään itse synnytys.

Ehkä vielä noihin loppuvuoden lapsiin meillä liittyy se, että yksi lokakuinen poika jo meillä on ja kielellinen kehitys on jatkuvasti ollut ikätasosta jäljessä. Ammattilaiset ovat sanoneet, että loppuvuoden pojilla on isot riskit jäädä ikätasosta jälkeen juuri puheasioissa (eli ammattitermein kielellisen kehityksen puolella), mikä sitten vaikuttaa ihan valtavasti esimerkiksi oppimiseen. Kaikesta selviää, teetättää vaan hirmuisesti työtä tuollainen.

Alkuvuoden lapset ovat "pahimmillaan" aivan eri viivalla kehityksessä päiväkoti-iässä ja kouluun lähdössä. Sitäkin ajatellen, itseään helpottamaan, alkuvuoden lapsen kanssa tulisi toivottavasti olemaan helpompaa noissa asioissa.

Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, mitä haasteita tulee kunkin lapsen kohdalla, mutta neljättä yrittäessä tulee ajateltua aika eri tavalla kuin silloin ensimmäistä yrittäessä... En koe enää jääväni mistään paitsi, jos neljättä ei meille suoda, sitten kohtalo on tarkoittanut juuri näin tapahtuvan. 🥰

Kaikkien toiveet ja ajatukset on ihan ok ja jokainen on miettinyt varmasti omalta kohdaltaan asiat. Meillä näin 😊 Minusta on kiva lukea teidän muiden näkemyksiä ja kokemuksia, toivottavasti joku "hyötyy"/tykkää lukea mun kokemuksia myös tai saa vaikka henkistä tukea omille ajatuksilleen ❤
 
Minä en "uskaltaisi" pitää taukoa yrityksestä pelkästään mahdollisen syntymäajan määrittelyn vuoksi. Sitten saisi oikeastaan pitää ainakin 2kk taukoa jottei LA osu noin 15.11.-15.1. välille, koska kaikki tällä välillä mahdollistaa helposti joulukuisen vauvan (toki myöhemmätkin lasketut ajankohdat, jos esim kovasti ennenaikainen).

Lisäksi kun joka munasolu ei ole lisääntymiskelpoinen niin jos huono säkä käy ja just tauon aikana irtoaa se hyvä munasolu ja sen ympärillä sitten taas heikkoja. Lisäksi muutkin kohdun olosuhteet ym. tietty vaikuttaa.

No meille syntyi just loppuvuoden 2022 vauva - ja minä itse olen *erittäin* loppuvuodesta syntynyt - eikä nämä vaikuta oikein mitenkään mihinkään niin ehkä en vaan ymmärrä. 😁
Viime joulu oli taianomainen meidän perheessä vastasyntyneen kanssa 🥰
Eikä mua ois haitannut olla vaikka joulunpyhät synnärillä jos niikseen. Sehän on vaan yksi joulu kuitenkin, ja taatusti sen arvoista.
Ja tämä talvi on ollut ihanaa pesiä rauhassa kotona, kun ulkona pimeää eikä mihinkään muutenkaan oikein huvita mennä.
Esikoisen kanssa "harmitti" paljon enemmän kun syntyi kesällä, niin koko kesä meni vähän ohi sohvan nurkassa imettäessä.

Mutta toki jokainen ihan vapaasti miettii omalla kohdallaan. 😊 Oli vaan pakko jakaa omat ajatukset.

(Minäkin tääklä taustalla kun vähän salaa jo haaveilen kolmannesta 😆)
Pakko kommentoida tähänkin erilaisesta kokemuksesta ❤😄
Itsellä on toukokuinen, loppupuolella syntynyt ja itse taas tykkäsin, kun pystyi imettämään joka paikassa, myös ulkona ilman kauheeta säätämistä vaatteiden ja lämpöjen kanssa. Esikoinen leikki puistossa ja mä imetin vieressä samalla ☀

Niinhän se on, että kaikessa on puolensa ja mitä kukakin toivoo ja haluaa 👍🏻🫶🏻 Eikä se lopputulos edes sitten välttämättä vastaa sitä mitä alunperin ajatteli... Se on elämää
 
Varmasti ollut ihana synnytys sitten, kun palvelu pelannut noin hyvin

Meillä kävi tuuri viimeksi syyskuisen kanssa, ettei synnärillä ollut kuin yksi äiti samaan aikaan. Yhtä arpapeliä nuo päivät/resurssit kuin tuo, miten lähelle laskettua-aikaa sitten menekään itse synnytys.

Ehkä vielä noihin loppuvuoden lapsiin meillä liittyy se, että yksi lokakuinen poika jo meillä on ja kielellinen kehitys on jatkuvasti ollut ikätasosta jäljessä. Ammattilaiset ovat sanoneet, että loppuvuoden pojilla on isot riskit jäädä ikätasosta jälkeen juuri puheasioissa (eli ammattitermein kielellisen kehityksen puolella), mikä sitten vaikuttaa ihan valtavasti esimerkiksi oppimiseen. Kaikesta selviää, teetättää vaan hirmuisesti työtä tuollainen.

Alkuvuoden lapset ovat "pahimmillaan" aivan eri viivalla kehityksessä päiväkoti-iässä ja kouluun lähdössä. Sitäkin ajatellen, itseään helpottamaan, alkuvuoden lapsen kanssa tulisi toivottavasti olemaan helpompaa noissa asioissa.

Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, mitä haasteita tulee kunkin lapsen kohdalla, mutta neljättä yrittäessä tulee ajateltua aika eri tavalla kuin silloin ensimmäistä yrittäessä... En koe enää jääväni mistään paitsi, jos neljättä ei meille suoda, sitten kohtalo on tarkoittanut juuri näin tapahtuvan.

Kaikkien toiveet ja ajatukset on ihan ok ja jokainen on miettinyt varmasti omalta kohdaltaan asiat. Meillä näin Minusta on kiva lukea teidän muiden näkemyksiä ja kokemuksia, toivottavasti joku "hyötyy"/tykkää lukea mun kokemuksia myös tai saa vaikka henkistä tukea omille ajatuksilleen
Meidän marraskuun lopun poika kyllä myös kärsii kovin kielen kehityksen ongelmien kanssa. On nyt 3v ja kesällä syntyneet siskonsa puhuneet jo alle 2-vuotiaana kuin vettä vaan. Ja kummityttö, joulukuun lopun lapsi, oppi lukemaan alle 5-vuotiaana 😊 En tiedä onko enemmän vaikutusta kuitenkin sitten sukupuolella kuin syntymäkuukaudella, mutta yhtä kaikki mielenkiintoista pohdittavaa !
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Meidän marraskuun lopun poika kyllä myös kärsii kovin kielen kehityksen ongelmien kanssa. On nyt 3v ja kesällä syntyneet siskonsa puhuneet jo alle 2-vuotiaana kuin vettä vaan. Ja kummityttö, joulukuun lopun lapsi, oppi lukemaan alle 5-vuotiaana 😊 En tiedä onko enemmän vaikutusta kuitenkin sitten sukupuolella kuin syntymäkuukaudella, mutta yhtä kaikki mielenkiintoista pohdittavaa !
Molemmat vaikuttaa, juurikin sukupuoli ja syntymäkuukausi. 👍🏻 Lisäksi perimä ja genetiikka on yksi merkittävä tekijä joka vaikuttaa. Sitten on pienemmässä roolissa olevia tekijöitä, mm. esikoisuus, ympäristötekijät ja selittämättömiä tekijöitä.
Aiheeseen kun on itsekin tullut kiinnitettyä huomiota niin kyllä tuon eron huomaa.
 
Viivojen tihrustaja täällä taas Kuinka paljon cb early detect antaa roskishaamuja?
Eilisessä testissä ei näy tosiaan mitään, mutta jotain on tämänpäiväisessä, mutta reilusti testiajan jälkeen...


Pahoittelut omanapaisuudesta, tälläsiä roskisviivoja ei oo ikinä miun testeissä näkynyt
mulla ei oo tosta testistä kokemusta, mutta kyllähän siinä selkeä haamulainen on. Huomenna uusi testi kehiin, josko se antaisi jo testiajalla viivan 😍👍🏻
 
Meiltä löytyy lokakuinen, marraskuinen ja joulukuinen😅Ja kaikilla ollut kehitys ok eli aattelisin, että on enenpi ominaisuus kun liittyy syntymäkuukauteen. Joulukuinen on nyt ensi syksynä menossa eskariin ja on koko meidän sakista ainut joka on oppinut jo lukemaankin ennen eskaria. Toivotaan ettei kukaan pahoita mieltään näistä, jokainen saa yrittää tai olla yritättämättä, toivon, että kaikki täällä saa sen nyytin syliin jossain vaiheessa, oli se sitten jouluna tai juhannuksena. Sekään kun ei ole itsestään selvää, että sen vauvan saa💔
 
Viivojen tihrustaja täällä taas Kuinka paljon cb early detect antaa roskishaamuja?
Eilisessä testissä ei näy tosiaan mitään, mutta jotain on tämänpäiväisessä, mutta reilusti testiajan jälkeen...


Pahoittelut omanapaisuudesta, tälläsiä roskisviivoja ei oo ikinä miun testeissä näkynyt
Mulla on noista kaks tollaista vahvistunut raskaudeksi mutta kaksi tai kolme ollut vain yhen päivän ja seuraavana ei, liekö ollut kemiallisia sitten ehkä. Eli saattaa olla plussan alku hyvinkin, huomenna varmaan näkee tuleeko viivaa ehkä jo testiajalla.
 
Ootteko tehneet ovulaatiotestit mihin vuorokauden aikaan?
Lueskelin Taysin lapsettomuuden hoito sivuilta ja raskauskeijun sivuilta, että ovulaatiotesti suositellaan tehtävän noin klo 10-16 välillä (lähteestä riippuen). Aamupissassa pitoisuus voi olla liian laimea ja siksi näyttää virheellisesti. 🤔 Pohdin vaan, miten mä käytännössä tän hoitaisin kun oon töissä aina tuohon aikaan. Alanko siellä purkkiin pissaamaan ja mittailemaan ja miten kummassa muistan työkiireiden keskellä. 😅🤔
 
Ootteko tehneet ovulaatiotestit mihin vuorokauden aikaan?
Lueskelin Taysin lapsettomuuden hoito sivuilta ja raskauskeijun sivuilta, että ovulaatiotesti suositellaan tehtävän noin klo 10-16 välillä (lähteestä riippuen). Aamupissassa pitoisuus voi olla liian laimea ja siksi näyttää virheellisesti. Pohdin vaan, miten mä käytännössä tän hoitaisin kun oon töissä aina tuohon aikaan. Alanko siellä purkkiin pissaamaan ja mittailemaan ja miten kummassa muistan työkiireiden keskellä.
Mä olen tehnyt yleensä iltapäivällä 16-17 aikaan. Ei kai sen muuten ole niin väliä mutta ihan aamua tosiaan kai kannattaa välttää ja pyrkiä tekemään suunnilleen samaan aikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mollama
Ootteko tehneet ovulaatiotestit mihin vuorokauden aikaan?
Lueskelin Taysin lapsettomuuden hoito sivuilta ja raskauskeijun sivuilta, että ovulaatiotesti suositellaan tehtävän noin klo 10-16 välillä (lähteestä riippuen). Aamupissassa pitoisuus voi olla liian laimea ja siksi näyttää virheellisesti. Pohdin vaan, miten mä käytännössä tän hoitaisin kun oon töissä aina tuohon aikaan. Alanko siellä purkkiin pissaamaan ja mittailemaan ja miten kummassa muistan työkiireiden keskellä.
Mä tein aamulla ja illalla. https://aijaa.com/speb0c
Noi viimeiset on eiliseltä, selkeästi tuokp 13 ilta oli kaikkein vahvin. Ohjeet sanoo, että pitäis tähän lopettaa nyt testailu, joten jospa seuraavaksi sitten raskaustestien vuoro (toivottavasti) parin viikon päästä ❤ 😄
 
  • Tykkää
Reactions: Mollama
Onpa täällä ollut ihanan ymmärtävä ja avoin keskustelu lasten syntymäajoista! Hienoa, että palstalla ilmapiiri on pysynyt näin hyvänä ja ihmiset kommentoi pääsääntöisesti tosi kunnioittavasti eri näkökulmista.

Mä en oo perehtynyt aiheeseen kovin tarkkaan, muistan vaan hämärästi itsekin kuulleeni, että loppuvuoden lapsilla saattaa olla jotain ongelmia koulussa, tuolla ylhäällähän tuota avattiin. Liittyykö nämä vain koulutien alkuun, vai onko vaikka jossain yliopistossa nähtävillä eroja syntymäkuukauden mukaan?

Oon ite lokakuinen, samoin kuin ainokaiseni, jolla koulu lähtenyt ihan hyvin liikkeelle. Neroimmat kaverini ovat marras-joulukuun vaihteessa syntyneitä, joten ihan tällä otannalla en ole kovin peloissani. Lisäksi kuulun siihen ikäryhmään, jolla ei ole varaa oikein pelata, se on raskauduttava nyt tai heti tai ei ollenkaan.

Mutta kaikkiaan, ois mielenkiintoista, jos keskustelu jatkuisi, ja jos ois ihan linkkejäkin heittää jostain vertailututkimuksista!
 
Meiltä löytyy lokakuinen, marraskuinen ja joulukuinenJa kaikilla ollut kehitys ok eli aattelisin, että on enenpi ominaisuus kun liittyy syntymäkuukauteen. Joulukuinen on nyt ensi syksynä menossa eskariin ja on koko meidän sakista ainut joka on oppinut jo lukemaankin ennen eskaria. Toivotaan ettei kukaan pahoita mieltään näistä, jokainen saa yrittää tai olla yritättämättä, toivon, että kaikki täällä saa sen nyytin syliin jossain vaiheessa, oli se sitten jouluna tai juhannuksena. Sekään kun ei ole itsestään selvää, että sen vauvan saa
Itse en ole ajatellut ollenkaan sitä, että olisin huolissani lapsen kehityksestä tai muusta jos la olisi vuoden lopulla!
Olen itse keväällä syntynyt ja esikoiseni myös. Olen kevään lapsi, ja se aika on itselle niin ihanaa pimeän talven jälkeen joten siksi kevätvauva olisi ihana! Toki sitten loppuvuoden vauva toisi iloa pimeään talveen.❤
Mutta syntyisipä vauva koska tahansa niin se on juuri paras päivä.🥰
 

Yhteistyössä