@Tiutiti Tää tieto ei varmaan ainakaan helpota sua mut mulla oli siinä varhain keskenmenneessä ehkä eka oire se et iltasin väsytti aikaisin ja heräsin jo klo 06 virkeänä, kun normirytmi ei oo ihan toi. Tää siis ilmeni jo ennen menkkojen poisjääntiä.
@Minic Joo tuosta alkoholialtistuksesta on useampaa koulukuntaa. Meillekin 2010 seudussa amk:ssa opetettiin että vaurioiden riski on pienempi silloin kun hedelmöittynyt munasolu ei ole vielä kiinnittynyt kohtuun. Sitten taas viime vuosina on tullut toisenlaisiakin tuloksia ja arveluita, tässä artikkelissa jotain avattu niistä:
https://yle.fi/uutiset/3-8683206
Tässä oleellisimmat suorana lainauksena:
" Alkoholialtistuksella aivan raskauden alkuvaiheessa voi kuitenkin olla vakavia seurauksia, sillä juuri ensimmäiset viikot ovat kriittistä aikaa lapsen kehitykselle.
Elinten muodostuminen alkaa jo, kun hedelmöittymisestä on kulunut kolme viikkoa. Ensimmäisinä kehittyvät aivot ja sydän, sen jälkeen alkunsa saavat kädet, jalat ja silmät.
Vaurioita voi tulla jo ennen kuin alkio on yhteydessä äidin verenkiertoon, sillä alkoholi kykenee läpäisemään solukalvot.
– Alkoholia kannattaisi tämän vuoksi välttää jo siinä vaiheessa, kun lasta yritetään, sanoo epigenetiikan dosentti Nina Kaminen-Ahola Helsingin yliopistosta.
– Tämä koskee myös miehiä. Tutkimukset osoittavat, että runsas alkoholinkäyttö vaurioittaa myös siittiöitä."
Mä oon nyt pisteessä jossa haluan minimoida alkoholin vaikutuksen keskenmenoihin. Mutta ymmärrän että vuosien yrittämisessä sitä ei todellakaan jaksa/halua/voi 24/7 tehdä.