Haavaumat alapäässä? Kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
Tää on mun viimeinen oljenkorsi!

Mua on vaivannut yli 10 vuotta välillä ärtyvät haavaumat alapäässä, tietyssä kohtaa välilihassa, siinä pimpsan ja peräaukon välillä. Ne aina välillä katoaa ja välillä ilmestyy. Olen juossut aikoinaan lääkärissä niiden takia. Yksi veikkas hiivaa, toinen sanoi suorilta käsin mitään kokeita ottamatta että mulla on herpes. On otettu koepalaa eikä mitään löytynyt. Laktoosin pois jättäminen mulla helpotti pitkäksi aikaa mutta nyt taas on tullut haavaumia vaikka oon ihan laktoosittomalla ruokavaliolla.

Ei kellään ois vastaavia kokemuksia kun mä en enää keksi mitä voisin tehdä? Seksielämä heikossa kun ei paljon innosta venytellä tuota seutua kun ne haavaumat on tosi kipeitä. Käsisuihkullakin kun pesen niin kiljahtelen, mies ihmettteli että mikä mulla on! :(

Onko sulle tehty papa-koetta niiden haavaumien aikana? Kondylooma tekee syyliä. Ne voivat olla niin pienen pieniä, että niitä ei todellakaan paljaalla silmällä näe. Ja ne syylät voivat sitten tuntua haavautumina/aueta/jotain. En tiedä, mutta näin olen kuullut. Niitä syyliä/haavautumia voi olla joka puolella alapäätä. Kondylooma on sellanen viheliäinen, että se ei välttämättä aina näy papassakaan.

Pyydäpä Pevaryl-resepti. Se on hiivalääke, aino joka tepsi mulla kamalaan kutinaan ja kiristelyyn ulkosynnyttimis! Saatavana rasvana ja puikkona, myös semmonen 15 pv pitempi mieto kuuri. Aloin myös pestä pyllyni aina kakalla käynnin jälkeen. Lienee sekin auttanu asiaa, vaikka luulis että aikuinen pyyhkiä osaa....

sama vika rahikaisella mut mulla ne on mennyt aina ohi sillä että oon pessyt paikat 3 kertaa pvässä ja varsinki kakkosen jälkeen ja antanut ilmakylpyjä sekä laittanu semmosta peräpukamavoidetta haavaumiin. mut se on inha vaiva, tiedän kokemuksesta:/

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
eikös jostain kupasta tuu tollainen haavauma juuri noille tienoille?

Heh. Kyllä kai siihen haavaumatkin kuuluu, mutta se on yleensä niin raju sukupuolitauti, että ap ei varmastikaan olisi kymmentä vuotta sen kanssa elellyt. Ja sen oireet olisi aika selkeitä miehelläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Toivottavasti olet käynyt siis ihan gynellä ja mielellään yksityisellä, ja juuri silloin, kun haavaumat akuuttina! Terveyskeskuksissa tiedon määrä vaihtelee...

joo olen käynyt yksityisellä gynellä ja kolmella eri lääkärillä sekä pari kertaa terveyskeskuksessa kysynyt mut ei löydy selitystä.koepala otettiin haavaumasta mutta ei löytynyt mitään :(

sen oon huomannut että mökkireissut yms missä ei pääse värkkiään niin paljon pesemään saa vaivan pahenemaan. mä olen pukamavoiteella kanssa noita hoitanut kun se rauhoittaa ainakin, mut ei ne koskaan tunnu kokonaan häviävän :( kai tän kaa on vaan totuttava elämään, lienee kokeiltaa tuota kolmasti päivässä pesua vaikka se taas tuntuu niin kuivattavalta ajatuksena jo...

Tuskinpa se sitten kondyloomaakaan. On se vaihtoehto varmasti jo tutkittu...Älä kolmea kertaa päivässä pese! On liian kuivattavaa jo. Auttaiskohan Bebanthen voide. Sehän on hyvä kaikkiin haavauman tapasiin ja sitä voi laittaa ihan limakalvoillekin. Alusvaatteet kannattaa pitää sellasina jotka ei ärsytä.

Tuttu vika. Tosi inhottavan kivuliaatkin haavaumat häpyhuulten "saumakohdassa", välilihan ja peräaukon ympärillä. Tulee ja katoaa. Edellä onkin hyviä neuvoja, jotka ovat mullekin tepsineet. Eli lääkäri käski (vihdoin) lotrailla kuiviin limakalvoihini Ceridal-öljyä (apteekista ilman reseptiä) joka kerta pissalla käynnin jälkeen. Eikä kuullemma voi käyttää liikaa. Ollaan käytetty herkempiinkin hetkiin. Voipi muka heikentää kondoomin kestoa. Sitten jos oikein yltyy haavat, niin päivässä parissa paranee Bebanthenin rasvaisella voiteella. Ja tietty vakiot: ilmakylpyjä, ei tiukkoja housuja, allergiatestattuja hajusteettomia/väriaineettomia pyykkiaineita, Erisania tms. ph n. 5,5 saippuaa tai mielellään vain vettä alapään pesuun. A-vitamiini, esim. kalanmaksaöljyn syönti, (joskus söin B-vitamiinia huuliherpekseen ja aftoihin). Sitten huomasin senkin että kestokuukautissuojia (igu*lee) käyttäessä on olo parempi, koskapa ne hengittää mukavasti esim. kesä kuumalla. Itse juoksentelin gynellä n. 2 v. Hiivaa oli muka silmämääräisesti ja n. 5 eri voidetta kokeilin tuloksetta/ärtyi vain. kondyloomaakin epäilivät ja kuureja söin. Näytepala oli puhdas. Yms. Nyt olen pärjäillyt nuilla edellä mainituilla konsteilla enkä ole lääkärissä juoksennellut.

Olen kärsinyt samasta vaivasta muutaman vuoden. Kaksikymmentä vuotta käynyt samalla kokeneella yksityisgynellä eikä hänkään pystynyt sanomaan mikä on syynä haavaumiin. Nyt on vaihdevuodet menossa ja hieman helpottanut ilmeisesti kun ei tarvitse suojia entiseen malliin käyttää ja ihoärsytys vähenee. Käytän puuvillaa ja allergiatestattuja pesuaineita. Laktoosi-intoleranssin vuoksi jo kymmeniä vuosia vlruokavalio. Välillä kokeilin Canesten -voidetta, jota käytetään sienitulehdukseen, ehkä vähän auttoi. Kiitos Ceridal vinkistä. Muistuikin mieleen, että aikoinaan sairaalassa antoivat sitä imetyksen alkuvaiheessa kivuliaisiin rintoihin. Jaksamisia kohtalotovereille!

näistä ohjeita ku luin ni on hyötyä. minulla on nyt 2 viikkoa ollu kutinaa ja kirvelyä ja haavaumia löytyy. ennen ei ole ollut. vaikuttaa kyllä iho todella kuivalta. pesen päivittäin ja oon laittanu bepanthenia.. toivottavaasti paranee, ei kiinnostais lääkäriin tän takia mennä. en ymmärrä mistä tämä voi johtua.sukupuolitauti ei ole mahdollinen..

Joo taisipa hyvinkin olla ärhäkkä hiivatulehdus. Kävin Gynekolla Oulussa, kyllä ne siellä osaa, ja kunnon puolenvuoden kuuri estolääkitystä. Niin ja Pimafucort hiivavoide (taitaa olla reseptivapaa) auttoi heti päivässä pahimpaan kutinaan, turvotukseen ja ihottumaani alapään taivealueilla. Huippua! Mutta yksi huono puoli on se, että nuissa tableteissa tahtoo olla laktoosia, ja minulla on maitoallergia. Maha ihan sekaisin. Jos jotain hyvää niin jotain huonoakin.. puuh. Taitaa olla jotain taikaa, että hiiva tulee helpommin kun on aivan maidoton ruokavalio. Onko muilla samoja kokemuksia?

Ihan tuttua! Mullekkin tulee noita haavoja aina silloin tällöin...eikä läheskään aina liity hiivaan. Haava tulee usein kuukautisten aikaa, etenkin jos käytän siteitä paljon. Ilmeisesti side "hautoo" jotenkin?!
no, jokatapauksessa...Mitä useammin pesee lämpimllä vedellä, ja pari kertaa päivässä laittaa BEBANTENIA, niin aika nopeesti häviää tuo haava!

Suosittelen lämpimästi kaikille naisille ja erityisesti hiivatulehduksista kärsiville kuukautiskuppia hautovien ja hiostavien siteiden tilalle. Kuminen kuppi astetaan kuukautisten aikana emättimen sisälle ja tyhjennetään muutaman kerran päivässä. On täysin tiivis, yötkin voi huoletta nukkua ilman pöksyjä ja alapää saa siten hengittää vapaasti. Itse vaihdoin siteet kuppiin vajaat kaksi vuotta sitten enkä vaihtaisi takaisin siteisiin enää mistään hinnasta! Alapään vaivat ovat helpottaneet huomattavasti. Pisteenä iin päälle, kuukautiskuppi on myös rahaa ja ympäristöä säästävä vaihtoehto...

minullakaan ei koskaan ole ollut tällaisia vaivoja mutta nyt on kaksi kuukautta tämä vaivannut. en ymmärrä mistä tämä kutina ja kirvely ja haavaumat johtuvat. välillä on helpottanut hetkeksi pariksi päiväksi ja sit taas. kuukautisten aikana ongelma ei ole niin paha.. mistä lie sekin johtuvan? olen käyttänyt bebanthenia vaivaan mutta ei ole oikein auttanut. auttaa vain vähän ja pian taas samanlainen kutina ja kirvely. Siteistä tämä ei varmaan johdu koska kutinaa on muulloinkin kuin menkkojen aikaan enkä käytä mitään pikkuhousujen suojia. ikääkin minulla on niin vähän ni en usko että hiivatulehduskaan on. osaisko joku kertoa? olen epäillyt että onko minulla allergia kondomin kumiin mutta nyt olen pitänyt taukoa seksistä vaivani vuoksi eikä ole vaikutusta ollut. voivatko tiukat farkut aiheuttaa tätä esim hiertämällä?

Alkuperäinen kirjoittaja keijunlilja-77:
Tuttu vika. Tosi inhottavan kivuliaatkin haavaumat häpyhuulten "saumakohdassa", välilihan ja peräaukon ympärillä. Tulee ja katoaa. Edellä onkin hyviä neuvoja, jotka ovat mullekin tepsineet. Eli lääkäri käski (vihdoin) lotrailla kuiviin limakalvoihini Ceridal-öljyä (apteekista ilman reseptiä) joka kerta pissalla käynnin jälkeen. Eikä kuullemma voi käyttää liikaa. Ollaan käytetty herkempiinkin hetkiin. Voipi muka heikentää kondoomin kestoa. Sitten jos oikein yltyy haavat, niin päivässä parissa paranee Bebanthenin rasvaisella voiteella. Ja tietty vakiot: ilmakylpyjä, ei tiukkoja housuja, allergiatestattuja hajusteettomia/väriaineettomia pyykkiaineita, Erisania tms. ph n. 5,5 saippuaa tai mielellään vain vettä alapään pesuun. A-vitamiini, esim. kalanmaksaöljyn syönti, (joskus söin B-vitamiinia huuliherpekseen ja aftoihin). Sitten huomasin senkin että kestokuukautissuojia (igu*lee) käyttäessä on olo parempi, koskapa ne hengittää mukavasti esim. kesä kuumalla. Itse juoksentelin gynellä n. 2 v. Hiivaa oli muka silmämääräisesti ja n. 5 eri voidetta kokeilin tuloksetta/ärtyi vain. kondyloomaakin epäilivät ja kuureja söin. Näytepala oli puhdas. Yms. Nyt olen pärjäillyt nuilla edellä mainituilla konsteilla enkä ole lääkärissä juoksennellut.

Minullakin on ollut jo kauan ihan sama pulma, samoissa paikoissa, käynyt gynekologilla, ja totenut saman että näillä yllämainituilla konsteilla selviää. Ruokavaliota pitäisi vielä varmaan muuttaa mutta en tiedä olenko vielä valmis uhrautumaan... Jättää pois sokeri, vehnäjauhot, hiivat yms... Ainakin luulen että jos syön paljon suklaata niin vaivat pahenevat!!

Mulla on vähän outo tilanne, otin tossa viikko sitten jälkiehkäsyn ja nyt mul alko eilen tulee ihan ku ois kuukautiset mut vähä tummempaa vuotoa... mitä se on onko normaalia? menkkakivut tuli myös siinä samalla,mutta se siinä on että viimeisimmät menkat loppuivat 9 päivää sit eli ei viel ois pitäny tulla pitkään aikaa. johtuuko tää siitä pilleristä? ,sit viel semmone et mulla on tullu eile samaa aikaa ku toi vuoto alko niin haavaumia alapäähän ,toinen haava on tosi pieni ja se on ihan ylhäällä ,mutta toine haava on välinahassa ja ne on aika kipeitä ,mitä niille pitäis tehä ,kannattasko mennä lääkäriin ,vai odotella viellä jonkin aikaa? ,sukupuolitauti tää ei voi ainakaan olla, koska mun poikaystävä on vakituinen ja muutenki tutkittu ja mutkin on tutkittu ja ei pitäis olla ,mut vähä jännittää et mikä tää vois olla ,pystyskö kukaan auttaa?

hellou
nyt tarttisin vähän vinkkejä
eli tuossa joulun aikaan tuli noita haavaumia alapäähän. just häpyhuulten "saumakohdista". luulin sen johtuvan ilmaston vaihtumisesta (olin ollu lämpösessä paikassa puoli vuotta ja kaikki tietää suomen kuivan kylmän ilman vaikutuksen limakalvoihin sun muihin). ceridalia ja bepskua meni hulluna ja alko vähän rauhottua...mutta nyt alapään iho hilseilee. kutinaa on ollut tuon koko ruljanssin ajan. vältän tiukkoja housuja ja yritän hyppiä alapää paljaana kotona kun mahdollista ja pesen pelkällä vedellä.
mutta osaako kukaan antaa neuvoja??

Yhteistyössä