Häät tulossa paljonko yleensä annetaan hääparille rahaa??? KOMMENTOIKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kutsuvieras Jenny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nii ja riippuu tietty et minkäikäsii lapsia?mut jos ei ole varaa antaa 100e ni antakaa vähemmän,älkää nyt sentakia jättäkö menemättä,ei se raha niin tärkeetä ole!

Minusta on kiusallista antaa rahaa lahjana. Kivempi on jos on lahjalista mistä voi valita sopivan hintaisen lahjan.
Mutta tosiaan itse olen sitä mieltä että 50e/pariskunta on riittävä. Olisihan se kivaa antaa vaikka 500e, mutta kotihoidontuella tuollaisia summia on paha mennä antamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja lyyti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kun täällä on nyt niiiin paljon näitä etiketistä ja rahoista tietäviä. Sanokaa nyt mitä 7 henkinen perhe (2 aiku+5 lasta) antaa miehen serkulle (todella harvoin ollaan tekemisissä, nähdään kerran vuodessa korkeintaan juhlissa) lahjaksi??? Veikkaan, että tulee aika isoja summia :)

No satasen mä antaisin. Ainakin jos meette häihin koko perheellä.

Ok me taidetaan jättää menemättä. Ei me 100? todellakaan anneta lahjaksi. Koska jo sen takia, että pyysivät meiltä häihin lainaksi erästä isompaa juttua.

Eli te jätätte menemättä häihin, koska täällä palstalla olevien mielestä 100? on sopiva summa häälahjaksi! Anna vaan palstan ja tutemattomien ihmisten määrätä sinun elämästäsi...
Te annatte sen verran kun teidän mielestä on hyvä summa. Jos teillä ei ole varaa tuohon 100?:n, niin sitten annatte vähemmän! Häihin ei ole sisäänpääsymaksua ja tuo tavaran lainaaminen saattaa sinänsä jo olla ihan riittävä häälahja, mehän ei teidän tilannetta tiedetä! Te annatte juuri sellaisen lahjan kuin teille sopii!
Mutta jos kysyt yleistä mielipidettä, niin tuollaisen sakin kanssa häihin mennessäni MINÄ antaisin varmaankin 100? lahjaksi, jos rahaa veisin.

Ok me taidetaan jättää menemättä. Ei me 100? todellakaan anneta lahjaksi. Koska jo sen takia, että pyysivät meiltä häihin lainaksi erästä isompaa juttua.

Mutta häälahjahan kuuluu antaa, vaikka ei häihin menisikään. Jos siis etikettiä mietitään.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:

Mutta häälahjahan kuuluu antaa, vaikka ei häihin menisikään. Jos siis etikettiä mietitään.

No ei tarvi antaa mitään. Mistä ihmiset repii näitä "etiketin mukaan,,," jos jokaiselle kumminkaimalle ja koko kylälle joutuu lahjan min. 100e aina kun kutsu tulee niin yksinkertasesti menen konkurssiin. Oikeesti kun parhaana kuukautena 3 jotka kaikki niin etäisiä ettei edes mennä (matkaakin olis) niin pitäs min 300e laittaa tässä kuussa lahjaksi menemään. Nou vei. Meidät on sitten helppo aina kutsuu kun ei me mennä noiden etästen kaukana oleviin juhliin.

Jännää, että puhutaan, ettei ole "varaa" maksaa yli 50 euroa. Voin sanoa, että meillä ON varaa, mutta kyse on puhtaasti periaattesta, ettemme maksa yli 50 euroa häälahjasta, oli se sitten rahaa tai jotain muuta.

En ole koskaan ollut häissä jossa tarjoilut on lähelläkään 50?/pää. Eikä muuten olis mun tehtävä kustantaa överihintaisia tarjoiluja. Kyllä 25/hlö riittää hyvin.

Teepä pieni kyselykierros juhlapaikkoihin ja pitopalveluihin.
Pelkästään ruoka on helposti 25-30 euroa per aikuinen. Kahvi ja kakku vähintään 5?. Siihen sitten viinit, konjakit ja yöpalat päälle.

En ole koskaan ollut häissä jossa tarjoilut on lähelläkään 50?/pää. Eikä muuten olis mun tehtävä kustantaa överihintaisia tarjoiluja. Kyllä 25/hlö riittää hyvin.

Pelkästään ruoka on helposti 25-30 euroa per aikuinen. Kahvi ja kakku vähintään 5?. Siihen sitten viinit, konjakit ja yöpalat päälle.

Ajatteleeko monikin hääpari sitten, että koska pitopalvelu ja juomat maksoi, pitää ihmisten maksaa se heille takaisin?

Minusta oli ainoastaan mukavaa TARJOTA vieraille hyvä ruoka, viinit ja konjakit ym. En odottanut kenenkään maksavan siitä minulle mitään. Ja toivon ettei yksikään vieras ajatellut niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
No ei tarvi antaa mitään. Mistä ihmiset repii näitä "etiketin mukaan,,," jos jokaiselle kumminkaimalle ja koko kylälle joutuu lahjan min. 100e aina kun kutsu tulee niin yksinkertasesti menen konkurssiin. Oikeesti kun parhaana kuukautena 3 jotka kaikki niin etäisiä ettei edes mennä (matkaakin olis) niin pitäs min 300e laittaa tässä kuussa lahjaksi menemään. Nou vei. Meidät on sitten helppo aina kutsuu kun ei me mennä noiden etästen kaukana oleviin juhliin.

Revin lähinnä kotikasvatuksestani. Ehkä meillä on pienempi tuttavapiiri, mutta olen seurannut vanhempieni esimerkkiä. Aina lähetän onnittelukortin ja kukkia tai lahjakortin, jos en paikalle pääse.

Mitä te sitten teette? Soitatte ja ilmoitatte, että ei me nyt tulla? Lähetättekö korttia edes?

Itse en kehtaisi ainakaan antaa vähempää kuin häissä kulutan. Tarjoilut on helposti 30-40 euroa per vieras. Viimeksi annettiin kaveripariskunnalle 100e.

Onko niillä lahjarahoilla tarkoutus kattaa kustannukset? Sama kun möisivät pääsylippuja juhliinsa, pkle!

Tarjoilun mukaan rahan laskeminen on sama asia kun laittaa suoraan että ei lahjoja mutta illalliskortti ostettava. Idea on täysin sama. Morsiusparin pitäs lähtee ajatuksesta että kukaan ei tuo mitään. Rahan ja lahjojen odottaminen on kornia ihan idea tasollakin. Loppuksi tosiaan vielä summat kaikkien nähtäville että voidaan oikein porukalla arvostella ettei noi Virtasetkaan, rikas perhe, antaneet kun 15e/henkilö. Häytöntä. Mä pidän edelleen kiinni että me/mä en mene kun ihan lähimpien häihin. Ei mitenkään edes pihiyden tai persaukisuuden takia vaan siksi että mä en tahdo tohon rumbaan mukaan ollenkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kutsuvieras Jenny:
Eli siis ystävän häät tulossa.Paljonko hääparille yleensä ystävä antaa rahaa?

Kokemuksia?

Eli onko siis jotain 30-40e hääraha per henkilö ja perhe/pariskunta esim 50-100e se hääraha??? Kutsussa luki,että voin ottaa avecin mukaan jos niin haluan =)

Mun mielestä perheen ei tarvitse maksaa lahjasta enemmän kuin pariskuntien. Sanoisin, et tuo 25?/työssäkäyvä aikunen on hyvä summa. Tosin etäisimmille voi antaa vähemmänkin. Itse just mietin, et en varmaan laita meidän perheeltä 50? miehen koulukaverin häälahjaan, kun eivät he edes tapaa joku vuosi. Eikä olla mitenkään läheisiä tuon pariskunnan kanssa. 40? taitaa saada riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:

Revin lähinnä kotikasvatuksestani. Ehkä meillä on pienempi tuttavapiiri, mutta olen seurannut vanhempieni esimerkkiä. Aina lähetän onnittelukortin ja kukkia tai lahjakortin, jos en paikalle pääse.

Mitä te sitten teette? Soitatte ja ilmoitatte, että ei me nyt tulla? Lähetättekö korttia edes?

Riippuu kutsujasta. Meille tulee sellasia tosi etäsiltä sukulaislta joiden kanssa ei olla tekemisissä niin varmaan toimitaan ohjeen mukaan, kutsussa yleensä on että miten tahtovat ilmotukset. Sama koskee työkavereita (ei ne ihan läheisimmät) ja näin pikkukylällä tavataan kutsua KAIKKI kyläläiset. Oikeesti aika tapauskohtasesti noi ilmotukset. Työporukan suhteen yleensä oli jotain sellasta että ne ketkä ei mene laitta kimpassa esim. kukkia tms. kustannus ihan euroissa.

Mielestäni sekin on väärin, että häälahjan suuruus mitoitetaan kulujen mukaan.

Jokainen valitsee itse, kuinka prameat häät pitää ja kuinka hyvin vieraansa kestittää. Se tapahtuu omilla rahoilla, omasta tahdosta. Ja jokainen valitsee itse, millaisella lahjalla haluaa hääparia muistaa. Sekin tapahtuu omilla rahoilla ja omasta tahdosta.

Sinänsä kyllä vähän vastustan näitä "vain rahaa, kiitos" -häitä. Juuri siitä syystä, että niissä vähemmän varakas vieras voi kokea olonsa nöyryytetyksi. Sen ei kai pitäisi olla minkään juhlan tarkoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Ajatteleeko monikin hääpari sitten, että koska pitopalvelu ja juomat maksoi, pitää ihmisten maksaa se heille takaisin?

Minusta oli ainoastaan mukavaa TARJOTA vieraille hyvä ruoka, viinit ja konjakit ym. En odottanut kenenkään maksavan siitä minulle mitään. Ja toivon ettei yksikään vieras ajatellut niin.

Juuri näin!

On omaa rajoittuneisuuttani, että en kehtaa antaa pikkusummia lahjaksi. Harva hääpari oikeasti varmaan odottaa kaikkien kulujen kattamista, mutta itse haluan pelata varman päälle.

Todellakaan ei kenenkään tarvitse maksaa tai ajatella lahjaa häiden kustannusten mukaan. Häät ovat juhla jonne vieraat on kutsuttu juhlimaan, ilman mitään vaateita. Mukava vain kun ihmiset tulee paikalle, tuli sitten ilman lahjaa tai lahjan kanssa.

Tarjoilun mukaan rahan laskeminen on sama asia kun laittaa suoraan että ei lahjoja mutta illalliskortti ostettava. Idea on täysin sama. Morsiusparin pitäs lähtee ajatuksesta että kukaan ei tuo mitään. Rahan ja lahjojen odottaminen on kornia ihan idea tasollakin. Loppuksi tosiaan vielä summat kaikkien nähtäville että voidaan oikein porukalla arvostella ettei noi Virtasetkaan, rikas perhe, antaneet kun 15e/henkilö. Häytöntä. Mä pidän edelleen kiinni että me/mä en mene kun ihan lähimpien häihin. Ei mitenkään edes pihiyden tai persaukisuuden takia vaan siksi että mä en tahdo tohon rumbaan mukaan ollenkaa.

Olen ihan samaa mieltä tästä, vaikka sen kortin ja pikku muistamisen lähetänkin aina kutsun saatuani.

Pitäs pyytä tarjottavista listaa eukäteen että vois arvioida summaa ;) Sitten jos on lihan esim lammasta nota siis inhoan noinko vähentää tämän ruuan kustannukset lahjasummasta? mites tarkka tämä logiigga on?

Pitäs pyytä tarjottavista listaa eukäteen että vois arvioida summaa ;) Sitten jos on lihan esim lammasta nota siis inhoan noinko vähentää tämän ruuan kustannukset lahjasummasta? mites tarkka tämä logiigga on?

:D

Aina tämä sama tappelu. mä oon aika varma, että antaa kuka mitä lystää, niin ei se ainakaan hääparia kiinnosta, tai ainakaan pitäisi kiinnostaa. eivät he häitään järjestä rahan toivossa, jos järjestävät, niin varmaan kannattaisi miettiä sitä naimisiinmenon merkitystä vähän syvemmin.
Anna niin paljon kun susta itsestä tuntuu hyvälle. pääasia että perustelet itsellesi, miksi annat niin paljon kuin annat. Hiiteen nää etiketit, 25-50 e/hlö...

Yhteistyössä