gyne otti näytteen kysymättä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultrassa kävijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ultrassa kävijä

Vieras
elikkä olin ultrassa tänään, ja gyne ennen ultraamista oli työntänyt sinne sen jonkun metallisen vekottimen ja otti valkovuotonäytteen, kysyi vielä että onko papa otettu. sanoin että on. en siis missään tapauksessa olisi antanut ottaa papaa... ja on tod otettu.

ei siis kai ottanut papaa, mutta jotain siinä sillä metallilla siis ronkki. Sanoi että puhtaalta näyttää... mietin vaan onko tällainen ihan normikäytäntö raskausultratessa?? lisäksi nyt on valkovuodossa sitten ollut hieman väriä mukana :-I

jos ne ei tunge sinne sitä metallista/tai muovista juttua. riippuu paikasta, niin miten sä kuvittelet et se gyne näkee sinne ilman apuvälineitä...? ja varmaankin sen näytteen otti pumpulipuikolla jossa katsotaan onko hiivaa. sormilla kopeloidaan ainoastaan kohdun kaulan pituus...

Multa otettiin infektionäytteitä keskiraskaudessa, kun oli paljon supistuksia varhaisilla viikoilla. Ehkä gyne arvioi sun vuodon perusteella, että oli syytä ottaa näyte.

Mielestäni tosi hyvä, että tutkitaan jos aihetta. Eikä se papakaan ole normiraskaudessa paha juttu. (vaikka ymmärrän kyllä, että eihän sitä kukaan mielikseen otata kahteen kertaan)

Joissain maissa papa kuuluu raskauden normaaleihin tutkimuksiin. Mullekin tehty esikoista odottaessani, asuin USA:ssa silloin. Pientä vuotoa oli vuorokauden verran.

jos ne ei tunge sinne sitä metallista/tai muovista juttua. riippuu paikasta, niin miten sä kuvittelet et se gyne näkee sinne ilman apuvälineitä...? ja varmaankin sen näytteen otti pumpulipuikolla jossa katsotaan onko hiivaa. sormilla kopeloidaan ainoastaan kohdun kaulan pituus...

joo no siis sanoinkin että ENNEN ultraamista, eli sitten työnsi vielä erikseen sen muovisen pötkylän!! tiedän kyllä, kiitos vaan.

ja ei ollut mitään vuotoa, mistä ois ollut aihetta olettaa yhtään mitään. sanoikin siis että puhtaalta näyttää. papa-kokeen otosta on tietääkseni kahtalaista mielipidettä raskauden aikana. jotkut ei sitä suosittele.

Ensin se siis otti "valkovuotonäytteen", sitten äkkiä ei minkäänlaista vuotoa ollutkaan eikä näytettä otettu, ruoja meni vain työntämään jonkun instrumentin sisään.

Enpä keksi ongelmaasi muuta ratkaisua, kuin että jätät tästä lähtien ultrat käymättä.

Kyllähän ne melko rutiinisti ottaa perus kokeet, ainakin multa on otettu joka kerta. Joko alkuraskauden ultrassa tai sitten ekalla neuvolalääkärikäynnillä. Papankin ovat joskus ottaneet jos ei ole pitkään aikaan otettu. Eikös se ole vaan hyvä, kun ovat huolellisia, muuten vinguttaisi että tulehdusta oli mutta nyyh kun ei tienny kun ei koetta tehty!?

Alkuperäinen kirjoittaja ultrassa kävijä;22667311:
joo no siis sanoinkin että ENNEN ultraamista, eli sitten työnsi vielä erikseen sen muovisen pötkylän!! tiedän kyllä, kiitos vaan.

ja ei ollut mitään vuotoa, mistä ois ollut aihetta olettaa yhtään mitään. sanoikin siis että puhtaalta näyttää. papa-kokeen otosta on tietääkseni kahtalaista mielipidettä raskauden aikana. jotkut ei sitä suosittele.

Ainahan sitä suositellaan,jos sen otosta on paljon aikaa,tai siin on joskus ollu muutoksia.

Mut sun tapaukses se oli vissiin vasta otettu?Jolloin sitä ei ois kyl tarvinnu ottaa.

Ensin se siis otti "valkovuotonäytteen", sitten äkkiä ei minkäänlaista vuotoa ollutkaan eikä näytettä otettu, ruoja meni vain työntämään jonkun instrumentin sisään.

Enpä keksi ongelmaasi muuta ratkaisua, kuin että jätät tästä lähtien ultrat käymättä.

joo kuule kiitos vaan vastauksestasi, aika ikävään tyyliin kirjoitat, taitaa olla huono päivä, joten toivon ettet enää vaivaa päätäsi asiallani.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22667380:
Kyllähän ne melko rutiinisti ottaa perus kokeet, ainakin multa on otettu joka kerta. Joko alkuraskauden ultrassa tai sitten ekalla neuvolalääkärikäynnillä. Papankin ovat joskus ottaneet jos ei ole pitkään aikaan otettu. Eikös se ole vaan hyvä, kun ovat huolellisia, muuten vinguttaisi että tulehdusta oli mutta nyyh kun ei tienny kun ei koetta tehty!?

Mä oon vinkunu lähinnä siitä et otetaan kokeita,mut niiden tuloksista ei kerrota.
Bakteeritulehdus jäi kertomatta,toisel kertaa pissatulehdus.
Tai et otetaan papa ku edellisestä kerrasta alle vuos aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä seuraavaksi;22667420:
Mä oon vinkunu lähinnä siitä et otetaan kokeita,mut niiden tuloksista ei kerrota.
Bakteeritulehdus jäi kertomatta,toisel kertaa pissatulehdus.
Tai et otetaan papa ku edellisestä kerrasta alle vuos aikaa.

No eiköhän gynekologi ihan silmämääräisesti saa päättää ja varsinkin julkisella puolella (kun sinä et edes itse maksa) mitä tutkimuksia pitää ottaa? Vai oisko niin hyvä että kohdunsuulla näyttää jotain epäilyttävää ehkä olevan mutta kun rouva raskaana oleva ilmoittaa papasta olevan alle vuoden niin uutta ei oteta vaikka siell'ä silmämääräisesti syöpä leviäis?

Se on kuitenkin se lääkäri vastuussa omasta työstään joten lääkäri päättää, et sinä. Jos kieltäydyt, papereihin sanellaan että potilas kielsi ottamasta tulehdusnäytteitä. Siinäpä sitten kitiset kun jää jotain hoitamatta ja toteamatta.

no kuule miten niin julkisella????? koska niin sanoin?? oli siis yksityislääkäri, että tämäkin nyt tuli sitten selväksi, ihme jankkaamista täällä! Kyllä se kuuluu ihan potilaan perusoikeuksiin, että hoidosta päätetään yhteistyössä. Tosiaankin tässä se papa on otettu parin kk:n sisään, satun nyt itse tietämään. Hoh hoi... sullakin varmaan äiti 44v. rankka päivä takana, rentoutumista sinne!

eli ne "ankankaulat" on siis eri asia kuin papan otto, vaikka siinä otettaisiin näyte valkovuodosta tms nesteestä? miten papan otto eroaa tästä?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22667475:
No eiköhän gynekologi ihan silmämääräisesti saa päättää ja varsinkin julkisella puolella (kun sinä et edes itse maksa) mitä tutkimuksia pitää ottaa? Vai oisko niin hyvä että kohdunsuulla näyttää jotain epäilyttävää ehkä olevan mutta kun rouva raskaana oleva ilmoittaa papasta olevan alle vuoden niin uutta ei oteta vaikka siell'ä silmämääräisesti syöpä leviäis?

Se on kuitenkin se lääkäri vastuussa omasta työstään joten lääkäri päättää, et sinä. Jos kieltäydyt, papereihin sanellaan että potilas kielsi ottamasta tulehdusnäytteitä. Siinäpä sitten kitiset kun jää jotain hoitamatta ja toteamatta.

Oishan se kiva kuvitella et tilanne on ollut tuollainen,mut ku ei ole ollut.
Ja nimenomaa olen kitissyt ku jääny kuurit saamatta.

Olenkin käynyt nykyisin yksityisellä,niin saa ainakin sellaista palvelua ku haluaapi.

Alkuperäinen kirjoittaja ultrassa kävijä;22667497:
eli ne "ankankaulat" on siis eri asia kuin papan otto, vaikka siinä otettaisiin näyte valkovuodosta tms nesteestä? miten papan otto eroaa tästä?

No ne ankankaulat on yleensä ne metalliset, jotka tungetaan sisään. Papassa ronkitaan sinne kohdun suulle pulloharjalla ja jollain muullakin, tulehdusnäytteen kuvittelisin olevan lähinnä jollain vanupuikolla pyyhkimistä, täytyy sanoa, etten niin tarkkaan ole katsellut mitä kaikkea käyttävät.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä seuraavaksi;22667508:
Olenkin käynyt nykyisin yksityisellä,niin saa ainakin sellaista palvelua ku haluaapi.
Täällä on onneksi arvostettuna yksityisenäkin toimiva kokenut gyne myös neuvolalääkärinä, ei tarvitse mennä yksityiselle.

no kuule miten niin julkisella????? koska niin sanoin?? oli siis yksityislääkäri, että tämäkin nyt tuli sitten selväksi, ihme jankkaamista täällä! Kyllä se kuuluu ihan potilaan perusoikeuksiin, että hoidosta päätetään yhteistyössä. Tosiaankin tässä se papa on otettu parin kk:n sisään, satun nyt itse tietämään. Hoh hoi... sullakin varmaan äiti 44v. rankka päivä takana, rentoutumista sinne!

Koska mä sanoin että sä olisit julkisella käynyt? Mä sanoin että LÄÄKÄRI SAA ITSE PÄÄTTÄÄ MITÄ PITÄÄ OTTAA ja VARSINKIN JULKISELLA kun et siellä edes itse mitään maksa. Ihme sössö ämmä olet! Mä mitään kantaa ole sun käymisiis ottanut tollo, sanoin vain että lääkäri päättää ja sä voit kieltäytyä mutta siitä tulee papruihin merkintä. Vastuu on sitten sulla.

No mikä sun mielipiteesi on, miten sen kahden kuukauden takainen tutkimus erosi tämänkertaisesta?

Ok. kiitos vieras! kaipa kyseessä oli joku "lievempi" tutkimus kuin papa...

tähän ketjuun kirjoitti nyt myös joku nimim. mitä seuraavaksi tuon siteeraamasi kommentin, eli itse en ole ottanut mitenkään kantaa yksityislääkäri vs terv.keskus, tai arvottanut yksityislääkäriä jotenkin paremmaksi, ainoastaan mainitsin, ja vain siksi (!), kun joku huomautti, etten olisi itse maksanut hoidosta tms....

Alkuperäinen kirjoittaja ultrassa kävijä;22667562:
Ok. kiitos vieras! kaipa kyseessä oli joku "lievempi" tutkimus kuin papa...

tähän ketjuun kirjoitti nyt myös joku nimim. mitä seuraavaksi tuon siteeraamasi kommentin, eli itse en ole ottanut mitenkään kantaa yksityislääkäri vs terv.keskus, tai arvottanut yksityislääkäriä jotenkin paremmaksi, ainoastaan mainitsin, ja vain siksi (!), kun joku huomautti, etten olisi itse maksanut hoidosta tms....

Huomautan edelleen että minä en ottanut kantaa siihen kävitkö yksityisellä vaiko julkisella. Mainitsin vain nuo kaksi vaihtoehtoa. Itse aloit suu vaahdossa riehumaan ja kuvittelemaan mun jotain just sun maksuistas tässä nimenomaisessa tapauksessa sanoneen.

Alkuperäinen kirjoittaja ultrassa kävijä;22667578:
okei äiti 44v. onpa sulla pinna pikkuisen kireällä, mutta asiasi tuli selväksi, kivaa loppuiltaa! ei tarvi tähän enää osallistua :-)

Sinulla se pinna kireällä on kun huudat ihmisille miten sattuu asian vierestä ja osallistun toki tähänkin jos tahdon. Miten estät? Kidnappaatko mun hiiren?

Kelaa taaksepäin ja näytä missä sanoin sun julkisella käyneen? Niinpä.

Kaipa tiedät, milloin sulta otetaan papa kun kerran olet ko. tutkimuksessa ollut? Kestäähän se vähän aikaa, ja näytteitä otetaan kolmesta kohtaa. Olisit kysynyt lääkäriltä, mitä tekee? Mä ainakin kysyn aina jos jää jotain epäselvää. Kun eihän sitä kukaan muu voi tietää mitä on otettu/tehty.