Grillijuhlat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria

Aktiivinen jäsen
03.06.2004
9 087
1
36
Ok. Meillä on parin viikon kuluttua lasten syntymäpäivät ja päälle ajateltiin pitää grillijuhlat.

Mitä grillattavaa olisi kiva olla?
Vieraita on tulossa kuitenkin noin 30 henkilöä, joten mikään oikein oikein pitkään kypsennettävä ei tule kysymykseen.

Mitä lisukkeeksi? Salaatteja? Patonkia? Ei kai perunaa yms. enää synttärien jälkeen tarvitse tarjota?

Hampurilaisia. Paistatte pihvit etukäteen jo, vaikka uunissa ja sit vaan grillissä lämmitätte ja sulatatte juuston päälle ja käytätte sämpylänkin grillissä. Tulee näppärästi ja siististi ja jokainen vieras voi lisukkeista koota sitten mieleisensä hampparin.

Ihana idea toi hampurilainen!

Aikuisille ollaan kyllä suunniteltu myös sitä lihaa.

By the way. Eilen illalla grillattiin ihan hirveitä porsaan pihvejä :x Mies oli ostanut jotain valmismarinaadihirvityksiä. Syötin omani koiralle, ei pystynyt syömään!

Tahmariisiä. Valmiiksi höyrytetystä riisistä tekee lättänöitä, sipaisee voita pintaan ja ripottaa vähän suolaa ja grillaa kyytipojaksi. Edullista, helppoa ja älyttömän hyvää!

Tekisin salaatin, patonkia sekä grillivartaita. Possun -ja/tai naudan sisäfilettä itse marinoitua. Uusia perunoita, keitettyjä, vartaaseen. Kaikenmaailman kasviksia, ananasta, tomaattia, paprikaa, sipulia, sieniä, maissia jne. Ja myös bratwurstia vartaisiin. Vartaat melko pieniä mielellään, käytän itse vähän pienempiä griilivartaita. Nopea grillata, vaikka esitöihin meneekin aikaa. Voi tehdä jo ajoissa valmiiksi jääkaappiin.

Naudan sisäfilettä ajattelin tehdä.
Mä en tykkää ollenkaan porsaasta enää.

Suuritöiset hommat ei oikein onnistu, sillä pääsen silloin juhlapäivän aamuna klo 10 töistä ja siinä välissä pitää vääntää vielä 4 täytekakkua ja muut kahvin kanssa tarjottavat jutut. Toki teen pakkaseen kaiken mitä pystyn etukäteen, mutta silti hommaa tulee riittämään.

Rimpsuluita hyvässä marinadissa... ainakin ajankulua.

Osterikastiketta, valkosipulia, sokeria (suolaa) ja mitä nyt haluaa sekaan heittää.

Tarkoittaako tämä ribsejä :) ?
Mä ajattelin käydä lihakaupasta oikein hakemassa. Onnistuukohan niin, että laitan ne pakkaseen tekemäni marinaadin kanssa ja sulatan juhlapäivän aamuna. Ehtiikö ne maustua?
Ribseistä tykkään, vaikka porsaanliha muuten tökkiikin.

Tarkoittaako tämä ribsejä :) ?
Mä ajattelin käydä lihakaupasta oikein hakemassa. Onnistuukohan niin, että laitan ne pakkaseen tekemäni marinaadin kanssa ja sulatan juhlapäivän aamuna. Ehtiikö ne maustua?
Ribseistä tykkään, vaikka porsaanliha muuten tökkiikin.

Ribsejä, jos hienosti tai oikein sanotaan.

Mutta periaatteessa maustuvat aika nopeasti. Ottaisin varmaan itse sulamaan edellisenä päivänä ja lämpenemään ennen grillausta.

Kuulostaa kyllä herkulliselta!

On!

Kaikki tutut, jotka ovat syöneet grillattua tahmariisiä ovat jääneet koukkun. Onhan siinä hieman vaivaa, mutta kuitenkin. Tahmariisi pestään huolella kylmässä vedessä, kolme-neljä kertaa, ehkä. Liotetaan yön yli ja höyrytetään esim. harsoon pakattuna reilu puoli tuntia, vajaa tunti. Tai sitten siihen tarkoitkseen tehdyssä vimpaimessa.
Pidetään muovipussissa, harsossa tai muuten kosteana. Ja jäähtyneenä muotoillaan annoslättänöiksi, joihin voi tökätä bambutikun, jos haluaa. Ja grillataan pintaan kullanruskeaa väriä, välillä vähän voita ja ripaus suolaa.

*ja kuola valuu taas*

Vartaita, vieraille possupaloja vaikket itse tykkäisi. Vartaista saa ihan kasvisversioitakin kivasti. Grillattu ananasrengas on aivan ihanaa.
Mun kokemuksen mukaan ne nyytit jää aina syömättä.

Yhteistyössä