Y
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Yhdessä lapsessa ei ole mitään kamalaa sille, joka yksilapsisen perheen haluaa.
Itse halusin suuren perheen koska koin että sellainen täyttää paremmin niin minun , puolisoni kuin lastenkin tarpeet ja meillä kapasiteettia sen niin henkisean kuin aineelliseenkin huoltamiseen oli.
Yhden lapsen kanssa olisin mm. joutunut koko ajan varomaan, etten alista lasta lelukseni (esim. sulje pois tai kutista mitättömiin muita tärkeitä aikuissuhteita kuin vain suhteen vanhempiinsa) eli olisin menettänyt mahdolliseen mutkattomaan yhdessäoloon ja vapaisiin rakkaudenilmaisuhin - ilman siis pelkoa siitä, että ylikorostan merkitystäni lapsen elämässä.
Yhden lapsen kanssa olisin joutunut myös kohtaamaan sen, että valinnallani riistän lapselta sen, minkä itse koin ja koen lapsuudenkodin tärkeimmäksi anniksi - elävät, läheiset suhteet sisaruksiin, jotka kantavat halki elämän.
Yhden lapsen kanssa olisin saanut jakaa vain yhden lapsen kiinnostuksenkohteet, harrastukset ja valinnat. Olisin jäänyt moninkymmenkertaisesti köyhemmäksi elämysten suhteen.
Yhden lapsen kanssa minä olisin leikkinut lasta lapselle (jotta ainokaisella olisi ollut leikkikaveri) sen sijaan että isossa porukassa lapset ovat saaneet leikkiä lasten kanssa ja kohdata vanhemmat vanhempina ja mummin mummina.
Yhden lapsen kanssa olisin aikanana saanut vain yhden lapsen lapsenlapset enkä olisi saanut mahdollisuutta elää mummina tiiviillä, rakastavalle ja toinen toistaan tukevalle serkuslaumalle.
Jne.
Jollakin toisella nuo asiat toimivat toisin ja silloin valinnatkin varmasti toiset.
Paljon samoja syitä mitä muut jo maininneet. Yks minkä olen kanssa pistänyt merkille, että usein jos on yksi lapsi niin siitä yhestä tulee hemmoteltu ärsyttävä nirppanokka kakara, joojoo riippuu kasvatuksesta mutta itellä taipumus lellimiseen ja jos vaan yks sais tän kaiken lellimisen niin olisin vielä joskus pulassa![]()