Gallup: Kuinka kauan olit heräämössä sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täytyy kyllä sanoa etten yhtään muista. Eka tuli kiireellisellä sektiolla arkipäivänä. Laittoivat miut heräämössä rauhallisempaan nurkkaan ja mies ja vauva tulivat sinne suht pian. Olisiko tunti pari mennyt siellä.

Kakkosen kanssa yritettiin alatiesynnytystä mutta homma kusi pahasti ja tehtiin hätäsektio nukutuksessa. Poika syntyi puoliltaöin ja aamusella vasta pääsin osastolle ja näin vauvan. Sen verran minuun kerettiin synnytyksen aikana pumpata lääkkeitä+ nukutus että kesti aikansa saada pää selväksi.

Kolmonen tuli kiireellisellä sektiolla yöaikaan, vauva kävi heräämössä rinnalla kätilön kanssa. Miestä ei sinne laskettu. Olisiko tunti pari mennyt tällöinkin heräämössä. Itse voin kyllä tosi hyvin mutta ilmeisesti tarvittiin lääkärin lupa ennenkuin mut sai siirtää, osastolla piti jonkun keretä hakemaan mut tms. Ja yöaikaan eivät sitten kerenneet niin hyvin.

[QUOTE="Vieras";25838789]Hätäsektio ja nukutettiin, vauva syntyi 9.25, 8min päätöksestä. Heräilin ja muistan kun kysyin vauvaa ja, kelloa 11 aikaan, osastolle siirrettiin klo 15.[/QUOTE]

Ja tämä Hgin Nkl:lla, mun tuttava piirissä on niin laaja kirjo huonoja kokemuksia (melkein äitikuolemasta huonoon kivun hoitoon ja imetysfanatismiin) ettensynnyttäisi siellä vaikka maksettaisiin.

[QUOTE="Vieras";25838826]Ja tämä Hgin Nkl:lla, mun tuttava piirissä on niin laaja kirjo huonoja kokemuksia (melkein äitikuolemasta huonoon kivun hoitoon ja imetysfanatismiin) ettensynnyttäisi siellä vaikka maksettaisiin.[/QUOTE]

Ja siis huonot kokemukset nimenomaan Kättäriltä.

Niin se Haikaraa mä metsästän blogin äiti kuoli siis nyt helmikuussa sektion jälkeiseen massiiviseen hallitsemattomaan verenvuotoon tai siitä kaikki ongelmat lähtivät. Oli heräämössä vain 1,5 h ja verenvuoto alkoi osastolla.

Suunniteltu sektio, aamusta leikkaus, iltäpäivällä osastolle-> normi juttu ei mtn poikkeavaa paitsi sain jär-kyt-tä-vän kutinan nukutusaineesta (herttainen hoitaja lohdutti sen menevän ohi noin vartissa!?) no, kutina loppui n. 5min ja ilmeisesti tämä normi-ilmiö joskin epämiellyttävä kun ykskaks tuntuu kuin miljoona muurahaisia olisi aloittanut marssin ihollani... Näin Porvoossa (ajatella)

Yöllä kiireellinem sektio, siirrettiin heti leikkauksen jälkeen osastolle. Yön ikana kävi hoitaja välillä katsomssa. Vaikka tärisin ku haavanlehti ja menetin palji verta leikkauksessa

Reilu tunti, spinaalipuudutuksessa. Sain vauvan heti rinnalle ja mieskin sai olla heräämössä. Vauva oli rinnalla silloinkin kun meidät siirrettiin vuodeosastolle. 7h leikkauksesta palasi tunto jalkoihin, mitä odottelin ihan osastolla.

[QUOTE="aloittaja";25838560]Aloitukseni liittyy tuohon äidin kuolemaan, oli ollut heräämössä vain 1,5 tuntia ja sai osastolla massiivisen verenvuodon. Ihmettelin heräämössä olon lyhyttä aikaa, kun itse olin heräämössä tosiaan sen 5 tuntia, mutta onpas teidätki kiireelllä sieltä heivattu osastolle :O[/QUOTE]

eikös heräämössä olla vain sen aikaa että puudute poistuu?
Osastolla seurataan äidin vointia ja leikkauksesta paranemista- ei se sinne heräämöön kuulu.
Minä olen päässyt joka kerta pois heräämöstä kun pystynn jo liikuttamaan varpaita, eli sen parisen tuntia leikkurin jälkeen.

Olin pari tuntia siellä. Tuntui tosin viikolta, kun halusin vauvan luo. Muistan kellonajan siitä, että kotikatu tuli uusintana jostain nurkkatv:stä. Eli aika oli 16-18 suunnilleen. Mulle sanottiin, että saan poistua kun jalat liikkuu. No aika pian tahdonvoimalla sain ne liikkumaan, mutta ei riittäytkään. :|

ekan (hätäsektio, nukutus) jälkeen jotain 4 tuntia, tokan (kiireellinen, puudutus) jälkeen vajaat pari tuntia ja vauva oli mukana koko ajan ja kolmannen (suunniteltu, puudutus) jälkeen pari tuntia. Ekan ja kolmannen jälkeen vauvat oli keskolassa (esikoinen rasittui rankan synnytyksen jälkeen ja kolmosen verensokerit liian alhaalla) pari päivää, keskimmäinen siis pääsi mukaan osastolle samaan matkaan sieltä heräämön kautta.

Vauva syntyi klo 10.34 ja osastolle vauvan luo pääsin vasta kolmen kieppeissä, eli heräämössä nelisen tuntia. Salissa liikutin jo jalkoja ja nostin itse pyllyä kun siirryttiin sängyltä toiselle, eikä voinnissani ollut mitään vikaa. Yhden jälkeen olin heräämöhenkilökunnan mukaan hyvin osastollesiirtokunnossa, mutta koska kätilö kävi heräämössä kerran tuntiin ja oli juuri käynyt (ja eihän sitä nyt ylimääräistä reissua voi tehdä, onhan siinä kymmeniä metrejä matkaa!), niin seuraavaan siirtymismahdollisuuteen oli vajaa tunti. Ja sekään ei sitten toteutunut osaston kiireisen tilanteen ja hoitajien vuoronvaihdon vuoksi, joten jouduin lahoamaan heräämössä kolmeen asti etten olisi osastolla tiellä tai häiritsisi jonkun kahvituntia.

Olen itsekin ollut sairaanhoitajana, ja tiedän, että joskus on kiire ja aina ei voi hypätä asiakkaan joka toiveen mukaan, vaan muitakin potilaita on ja hoitajallakin tietysti oikeus syödä. Mutta voin kyllä sanoa että vitutti maata siellä, kun en ollut tavannut lastani ollenkaan! Tai no, varpaat vilauttivat salissa, mutta sieltäkin oli jostain syystä kiire viedä vauva pois vaikka sekä vauva että minä voimme oikein hyvin. Satuin vielä synnyttämään heinäkuussa, jolloin "sektioheräämö" on kiinni eli olin keskusheräämössä, ja sinne ei ole mitään mahdollisuutta saada vauvaa näytille tai ensi-imetykselle (sektioheräämöön teoriassa saa, käytännössä asia voi henkilökuntavajeen vuoksi olla toinen).

Ja arvatkaa sainko lasta rinnalle osastolle siirtymisen jälkeenkään... eheeeen, just sillä minuutilla oli ihan hirveen tärkeetä katsoa onko se pissinyt ja paljonko on lämpö, ja sitä ei missään nimessä voi tehdä niin että lapsi on äidin rinnalla. Parempi pyöritellä sitä siellä monen metrin päässä hoitopöydällä pitkään ja hartaudella.

Mitä, minäkö tyytymätön sairaalan toimintaan? :D

Yhteistyössä