G: vähän työelämästä ja koulutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? Tarkoitan tässä vakituisella työllä jatkuvaa tai lyhyitä katkoja sisältävää mitä tahansa työtä myös sijaisuuksia jne. Toisin sanoen minkä ikäisenä olet siirtynyt työelämään?

2. Minkä ikäinen olet?

3. Kuinka kauan opiskelit? Ja onko useampia tutkintoja?

4. Teetkö koulutusta vastaavaa työtä?

5. Oletko välillä ollut työstä pois hoitovapaalla ja kuinka kauan?

Kysyn sen vuoksi, kun keskustelin muutaman kaverini kanssa, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä vielä reilu 30 ikävuoteen mennessä ja pitävät tätä nykyaikana yleisempänä vaihtoehtona tämän ikäisellä. Olen kuulemma harvinaisuus (ehkä kaveripiirissäni olenkin), kun olen alakohtaisessa työpaikassa tehnyt valmistumiseni jälkeen jo vakituisena 5 vuotta töitä ja sitä ennen suorittanut kaksi tutkintoa, myös opiskelujen ohella tein alakohtaisia töitä. Itse ajattelen kuuluvani kuitenkin niihin pitkään opiskelleihin ja vähän työtä tähään ikään (31v.) mennessä tehneihin...Olenk uitenkin onnekas, kun paikkani vakinaistettiin pian valmistumiseni jälkeen. En mielipidettä ole kyllä kavereilleni uskaltanut ihan suoraan sanoa... Mielestäni yli kolmekymppinen, joka ei ole töitä tehnyt muutamaa pari kesätyöpaikkaa lukuunottamatta, on laiskuri, kun kyse ei ole kuitenkaan työpaikkojen puutteesta vaan siitä ettei niihin hae ollenkaan. Miten ne ihmiset meinaat eläkkeensäkin tienata?

Alkuperäinen kirjoittaja :
1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? Tarkoitan tässä vakituisella työllä jatkuvaa tai lyhyitä katkoja sisältävää mitä tahansa työtä myös sijaisuuksia jne. Toisin sanoen minkä ikäisenä olet siirtynyt työelämään?

2. Minkä ikäinen olet?

1. siivoojana aloitin 18v ja se oli vakkaripaikka.
2. lukion jälkeen opiskelin 2x 1v ja ei tutkintoa. Siirryin suoraa työelämään.
3. noh. myyjänä toimin.
4. Irtisanoin itseni ennen äitiysloman alkua. Muutin pois kaupungista samalla. olin kotona 3v jolloin pääsin toiseen työhön.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? 26

2. Minkä ikäinen olet? 39

3. Kuinka kauan opiskelit? Ja onko useampia tutkintoja? 5 vuotta. Kohta on 2 tutkintoa.

4. Teetkö koulutusta vastaavaa työtä? Jep.

5. Oletko välillä ollut työstä pois hoitovapaalla ja kuinka kauan? 3 kertaa, yht. n. 4 v.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen?

*26 vuotiaana

2. Minkä ikäinen olet?

*35 vuotias

*Opiskelin 3,5v

*Kyllä teen

*Hoitovapailla en ole ollut, mutta meillä oli kolme lasta ennenkuin siirryin tälle nykyiselle alalleni. Ja kolme lasta on tässä vuosien varrella vielä syntynyt. Normaalit äitiyslomat olen ollut pois työkuvioista.

2. Minkä ikäinen olet?

Kysyn sen vuoksi, kun keskustelin muutaman kaverini kanssa, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä vielä reilu 30 ikävuoteen mennessä ja pitävät tätä nykyaikana yleisempänä vaihtoehtona tämän ikäisellä. Olen kuulemma harvinaisuus (ehkä kaveripiirissäni olenkin), kun olen alakohtaisessa työpaikassa tehnyt valmistumiseni jälkeen jo vakituisena 5 vuotta töitä ja sitä ennen suorittanut kaksi tutkintoa, myös opiskelujen ohella tein alakohtaisia töitä. Itse ajattelen kuuluvani kuitenkin niihin pitkään opiskelleihin ja vähän työtä tähään ikään (31v.) mennessä tehneihin...Olenk uitenkin onnekas, kun paikkani vakinaistettiin pian valmistumiseni jälkeen. En mielipidettä ole kyllä kavereilleni uskaltanut ihan suoraan sanoa... Mielestäni yli kolmekymppinen, joka ei ole töitä tehnyt muutamaa pari kesätyöpaikkaa lukuunottamatta, on laiskuri, kun kyse ei ole kuitenkaan työpaikkojen puutteesta vaan siitä ettei niihin hae ollenkaan. Miten ne ihmiset meinaat eläkkeensäkin tienata?

Valmistuin yliopistosta 27 v ja tuolloin aloitin työelämässä. alussa harjoittelujaksoja ja muita pätkiä, 28 v vakituinen.
Yksi yliopistotutkinto on, opiskelin maksimiajan, eli käytin kaikki kuukaudet, yli 5v.
olen ollut hoitovapaallla ja nyt olen työtön, koska jouduin miehen työn saannin takia irtisanoutua vakituisesta työstäni.

Mielestäni on aika hassua huolehtia eläkkeistä, en usko, että niitä enää 10-20 vuoden päästä maksetaan. ei ainakaan nykyisessä mittakaavassa. ei mikään valtio kykene maksamaan 30 vuotta ihmisille lähestulkoon palkan suuruisia tukia, kun vanhusten terveydenhoitomenoja kasvatetaan samaan aikaan keksimällä uusia sairauksia ja hoitoja. Eihän joskus 20 vuotta sitten puhuttu esim. jostain kolesterolista tai lihavuuden hoidosat leikkauksilla.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? 20 (tosin työskentelin säännöllisesti opintojen ohessa 17v alkaen)

2. Minkä ikäinen olet? 28

3. Kuinka kauan opiskelit? Ja onko useampia tutkintoja? 4v. Yksi tutkinto + 2v. yksi muu koulutus

4. Teetkö koulutusta vastaavaa työtä? Koulutusta vastaavaa kyllä. Tutkintoa vastaavaa en.

5. Oletko välillä ollut työstä pois hoitovapaalla ja kuinka kauan? Palaan syksyllä töihin oltuani melkein 2v poissa lapsen syntymän vuoksi.

2. Minkä ikäinen olet?

1. n. 20 v.
2. 29 tulee heinäkuussa täyteen.
3. Olen lukion jälkeen käynyt aikuiskoulutuksena tarjoilijan ja osastonsihteerin koulutukset sekä yrittäjän ammattitutkinnon. Enemmän ja vähemmän työn ohessa. Viimeisin kouluni päättyi syksyllä 2008.
4. Tavallaan, olen edelleen yrittäjä, mutta vain sivutoiminen ja myyjänä toimin ns. "päivätöissä" eli vakituisessa ja täysipäiväisessä työssäni.
5. Olen ollut 2 x äitiys- ja hoitovapaalla, melko päivälleen vuoden hoitovapaalla äitiysloman jälkeen eli vajaan 4 vuotta pois työelämästä. Keikkaa olen heittänyt koko ajan ja yrityksen olen perustanut kun esikoiselta jäin hoitovapaalle, eli eläketurva mm. tulee sieltä kautta, yrittäjän eläkevakuutusmaksujen kautta edes jotain kertymää yrittäjähistoriankin ajalta.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? Lukion jälkeen 1 vuosi "koulukäynti avustajan" jonka jälkeen ammatin opiskelut ja töihin vakkaripaikalle 22v ->

2. Minkä ikäinen olet? 28

3. Kuinka kauan opiskelit? Ja onko useampia tutkintoja? Lukio 3v ja toisenasteen ammatillinen koulutus 2v + amk 3v (kesken vielä erityisammattitutkinto)

4. Teetkö koulutusta vastaavaa työtä? juup

5. Oletko välillä ollut työstä pois hoitovapaalla ja kuinka kauan? äitiysloma ja hoitovapaa + opintovapaa, työstä pois noin 2vuotta (1 lapsi)

1. Aloitin opiskelujen ohessa vakituisen työn 16-vuotiaana. Sitä ennen olin jo kahtena kesänä kesätöissä koko lomat.
2. Täytän 26
3. Minulla on kolme ammattitutkintoa. Opiskelin 5 vuotta, tein ohessa ilta- ja yötöitä, sitten pääsin vakituiseen työhön 22-vuotiaana, jonka ohessa opiskelin vielä siis kolmannen tutkinnon.
4. Työni vastaa kahta koulutustani.
5. Olin äitiysloman verran poissa työelämästä 2008-2009 välisenä aikana.

Ja todellakin katson suu auki jo 20-vuotiaita, jotka eivät ole vielä mitään töitä tehneet.

1. Olen aloittanut tekemään säännöllisesti töitä 21-vuotiaana (osin osa-aikaisena). Vakkarityötä 23-vuotiaana
2. 34
3. Vissiin aika tasan 8 vuotta opiskelin, jos esim lukio pitää tähän laskea (en miellä sitä kyllä miksikään tutkinnoksi). Aloitin vakitöiden tekemisen kylläkin jo opiskeluaikana.
4. Teen
5. 8kk äitiys+vanhempainvapaata eli en ole ollut hoitovapaalla.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen?
- 24-vuotiaana

2. Minkä ikäinen olet?
- 26-vuotias

- Opiskelin yliopistossa 4 vuotta ja olen siis maisteri. Nyt haaveissa toinen yliopistotutkinto.

- Suunnilleen :) vähän liian vastuullista

- En.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Ja todellakin katson suu auki jo 20-vuotiaita, jotka eivät ole vielä mitään töitä tehneet.
Mielenkiinnosta, miksi (saa töllistellä mua)?

no kyllä mäki katson kummallisesti jos oot parikymppinen etkä päivääkään oo ollu töissä..

mites kesällä? millä sitä elää? iskä-äitin rahoilla vai?

Mielestäni yli kolmekymppinen, joka ei ole töitä tehnyt muutamaa pari kesätyöpaikkaa lukuunottamatta, on laiskuri, kun kyse ei ole kuitenkaan työpaikkojen puutteesta vaan siitä ettei niihin hae ollenkaan. Miten ne ihmiset meinaat eläkkeensäkin tienata?

Voi vi''u kun ei ihmiset voi tajuta, et elämäntilanteita on erilaisia, koulutuksiakin. Itse olen kohta 27, ja jos oikein hyvin käy, ehdin vakituisehkoon työhön just ennen kolmekymppiä. Olenko laiskuri, kun olen sitä ennen saanut 2 lasta? Opiskellut korkeakoulututkinnon? Jos haluan erikoistua, saan "opiskella" vielä 5-6 vuotta lisää, olenko sittenkin laiskuri, koska erikoistumisaikahan ei ole tavallaan työtä, vaan opiskelua (no, palkkaahan siitäkin saa, ja töissä ollaan.)

Entä jos sairastuu? Onko silloinkin laiska? Joutuu vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle?

Yleensä, jos ihminen ehtii olla yli kolmekymppiseksi töissä käymättä, hänellä on siihen hyvät syyt. Kyllä niitä töitä ehtii tehdä vanhempanakin, mutta lasten pikkulapsiaikaa ei voi siirtää. Samoin joissakin koulutuksissa oikeasti kestää yli 6 vuotta, ja jos ei esim. ole heti päässyt opiskelupaikkaansa, ei se 30 jää kauas ihan normaalitahdillakaan. Saati jos on niitä lapsia saanut välissä.

Eläköön ap, eläköön ajattelutapa, jossa kaikkien pitää tehdä kaikki samassa järjestyksessä, samalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

no kyllä mäki katson kummallisesti jos oot parikymppinen etkä päivääkään oo ollu töissä..

mites kesällä? millä sitä elää? iskä-äitin rahoilla vai?
Juu tottakai. Mä kyllä taisin tehdä kesätöitä pari viikkoa ja opiskella loput. Vastaus rahoitukseen on tietysti opintoraha.

Mitä vaikutusta sillä on jos ei ole tasan 20-vuotiaana saanut kesätöitä ja käy syömässä kotona? 30-kymppisestä minäkin jo katsoisin, sillä mitä hyötyä on vuosien opiskelusta, jos sitä ei ole yhtään missään yrittänyt hyödyntää. Yleensä valmistuminenkin vaatii kuitenkin työssäkäyntiä.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? En ole vielä aloittanut.

2. Minkä ikäinen olet? 26

3. Kuinka kauan opiskelit? Ja onko useampia tutkintoja? Olen opiskellut 3,5 vuotta lukion jälkeen (eli 5,5 v jos lukio lasketaan opiskeluksi), vielä 2,5 vuotta jäljellä.

4. Teetkö koulutusta vastaavaa työtä? En.

5. Oletko välillä ollut työstä pois hoitovapaalla ja kuinka kauan? Olen ollut, 4,5 vuotta hoitovapaalla, ja puoli vuotta sairaslomalla.

Minusta on todella outoa jos ihminen ei ole teininä tehnyt lainkaan kesätöitä, tai opiskelujen ohessa vaikka ollut duunissa? Kyllähän töitä pitäisi ehtiä tekemään ennen parinkympin rajapyykkiä.
Ei meillä ainakaan vanhemmat olisi katsoneet että kesällä vaan maattaisiin kuin ellun kanat, piti ansaita itselleen rahaa käydä jäätelöllä tai huvipuistossa. Ja itse piti maksaa puhelinlaskut kesäisin kesätyörahoista. Ja opiskelujen ohessa paiskottiin töitä grillillä ja siivoojana illat ja viikonloppuyöt. Eli en voi käsittää miten joku ei tosiaan työelämästä tiedä mitään 20-vuotiaana, saati kolmekymppisenä! :o :$

Minusta on todella outoa jos ihminen ei ole teininä tehnyt lainkaan kesätöitä, tai opiskelujen ohessa vaikka ollut duunissa? Kyllähän töitä pitäisi ehtiä tekemään ennen parinkympin rajapyykkiä.
Ei meillä ainakaan vanhemmat olisi katsoneet että kesällä vaan maattaisiin kuin ellun kanat, piti ansaita itselleen rahaa käydä jäätelöllä tai huvipuistossa. Ja itse piti maksaa puhelinlaskut kesäisin kesätyörahoista. Ja opiskelujen ohessa paiskottiin töitä grillillä ja siivoojana illat ja viikonloppuyöt. Eli en voi käsittää miten joku ei tosiaan työelämästä tiedä mitään 20-vuotiaana, saati kolmekymppisenä! :o :$

Ap:han nimenomaan kertoi halveksivansa ihmisiä, jotka eivät ole
kesätöitä lukuunottamatta olleet missään työssä.

Ei ole mitenkään outoa, että yliopistosta valmistuu vähän vajaa 30- vuotiaana ja ilman ns. oikeaa työkokemusta omalta alalta. Kyllähän opiskelijat kesätöissä yleensä joutuvat käymään, mutta harva saa vakituista työtä omalta alaltaan ennen valmistumista (toki jotkut saa) . Minä olen valmistuessani 29 v ja työkokemusta vain vähän. Eihän se hyvä juttu ole työnsaannin kannalta, mutta minun elämäni ei muutenkaan ole mennyt keskiverrosti ikinä. Olisihan se ollut helppoa jos niin olisi ollut, mutta en jaksa olla katkera. Pääasia on, että suunta on oikea edes nyt, eikä vasta vaikkapa 10 vuoden kuluttua.

Yhteistyössä