G: vähän työelämästä ja koulutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Ja todellakin katson suu auki jo 20-vuotiaita, jotka eivät ole vielä mitään töitä tehneet.
Mielenkiinnosta, miksi (saa töllistellä mua)?

no kyllä mäki katson kummallisesti jos oot parikymppinen etkä päivääkään oo ollu töissä..

mites kesällä? millä sitä elää? iskä-äitin rahoilla vai?
Juu tottakai. Mä kyllä taisin tehdä kesätöitä pari viikkoa ja opiskella loput. Vastaus rahoitukseen on tietysti opintoraha.

Mitä vaikutusta sillä on jos ei ole tasan 20-vuotiaana saanut kesätöitä ja käy syömässä kotona? 30-kymppisestä minäkin jo katsoisin, sillä mitä hyötyä on vuosien opiskelusta, jos sitä ei ole yhtään missään yrittänyt hyödyntää. Yleensä valmistuminenkin vaatii kuitenkin työssäkäyntiä.

Kesätyöt ovat kunnan tukemia suurin osa ja paikkoja ihan varmasti löytyy kun on ajoissa liikkeellä! Kun lähti viimeistään maaliskuussa kyselemään hommia, sai valita mukavimmat paikat päältä. Me oltiin kaupungilla maalareina. Oli mukavaa työtä, palkka ei päätä huimannut mutta oli iso raha meille.
Ja en kyllä katso asioiden olevan hyvin jos parikymppinen juoksee äidin kattiloilla syömässä? Vaikea ymmärtää tuollaista epäitsenäisyyttä kun itse tienannut ruokarahansa nuoresta asti.

Ja todellakin katson suu auki jo 20-vuotiaita, jotka eivät ole vielä mitään töitä tehneet.

Minusta on todella outoa jos ihminen ei ole teininä tehnyt lainkaan kesätöitä, tai opiskelujen ohessa vaikka ollut duunissa? Kyllähän töitä pitäisi ehtiä tekemään ennen parinkympin rajapyykkiä.
Ei meillä ainakaan vanhemmat olisi katsoneet että kesällä vaan maattaisiin kuin ellun kanat, piti ansaita itselleen rahaa käydä jäätelöllä tai huvipuistossa. Ja itse piti maksaa puhelinlaskut kesäisin kesätyörahoista. Ja opiskelujen ohessa paiskottiin töitä grillillä ja siivoojana illat ja viikonloppuyöt. Eli en voi käsittää miten joku ei tosiaan työelämästä tiedä mitään 20-vuotiaana, saati kolmekymppisenä! :o :$

Mikä puhelinlasku? Mä ostin ekan kännykän vasta vuonna 94 :ashamed:, kun mulla oli töitä. Mun piti kyllä tehdä kaikki koti- ja puutarhatyöt elämistä vastaan, joten ellun kanana ei voinut olla. Mutta sen kun tekee kotona, se ei ole palkkatyötä. Mä kylläkin opiskelin lukioaikana yliopistossa jo, joten ainoastaan sunnuntai olisi ollut vapaana. Arki-illat ja lauantai oli luentoja ja laskuharkkoja.

Paitti että olinhan minä "töissä" ennen yliopistoa ja 20 vuotta. Sain työkkäristä työhönosoituksen ja tein pari kuukautta hommia sairaalassa. Sorppa, mä en vaan miellä tuota koskaan ihan oikeiksi töiksi.

1. Aloitin vakituisen työn 23-vuotiaana. Kesätöissä 16 v. lähtien
2. 40 vuotta
3. Ylioppilas, merkonomi, tradenomi, lisäksi yks ammattitutkinto ja syksyllä 2008 sain yliopistosta opiskelupaikan....Olen edelleen töissä
4. Kuta kuinkin
5. Yksi äippäloma, ja hoitovapaa 3kk. Yks välivuosi aupairina

Kesätyöt ovat kunnan tukemia suurin osa ja paikkoja ihan varmasti löytyy kun on ajoissa liikkeellä! Kun lähti viimeistään maaliskuussa kyselemään hommia, sai valita mukavimmat paikat päältä. Me oltiin kaupungilla maalareina. Oli mukavaa työtä, palkka ei päätä huimannut mutta oli iso raha meille.
Ja en kyllä katso asioiden olevan hyvin jos parikymppinen juoksee äidin kattiloilla syömässä? Vaikea ymmärtää tuollaista epäitsenäisyyttä kun itse tienannut ruokarahansa nuoresta asti.

Jos käy lukion neljässä vuodessa, on noin 20-vuotias kirjoittaessaan. Moni lukiolainen asuu vielä kotonaan ja syö vanhempiensa kanssa samasta jääkaapista. Minusta siinä ei ole mitään outoa.

Sinulla on todella kova maailmankuva. Suosittelisin sinulle vapaaehtoistyötä. Näkisit erilaisia ihmiskotaloita ja oppisit suhtautumaan hieman pehmeämmin niihin, joilla asiat eivät ole menneet yhtä hyvin kuin sinulla.

Alkuperäinen kirjoittaja :
1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? Tarkoitan tässä vakituisella työllä jatkuvaa tai lyhyitä katkoja sisältävää mitä tahansa työtä myös sijaisuuksia jne. Toisin sanoen minkä ikäisenä olet siirtynyt työelämään?

2. Minkä ikäinen olet?

3. Kuinka kauan opiskelit? Ja onko useampia tutkintoja?

4. Teetkö koulutusta vastaavaa työtä?

5. Oletko välillä ollut työstä pois hoitovapaalla ja kuinka kauan?

1. Kesätöitä olen tehnyt joka kesä 12-vuotiaasta lähtien, varsinaisesti töihin menin sairaanhoitajakoulutuksen jälkeen 22-vuotiaana v.2000. Tein sijaisuuksia (olin kuitenkin töissä koko ajan), koska se mielestäni soveltui silloin hyvin elämäntilanteeseeni.

2. 31-vuotias

3. Kävin peruskoulun, lukion ja 3,5-vuotisen sairaanhoitajatutkinnon. Nyt olen vaihtamassa alaa, opiskelen kolmatta vuotta oikeustieteellisessä.

4. Tällä hetkellä opiskelen päätoimisesti, ennen kolmannen lapsemme syntymää (05/2007) tein keikkatyötä sairaanhoitajana oikisopiskelujeni ohessa.

5. Meillä kolme lasta; ekasta lapsesta olin pois 1v8kk työelämästä. Toisesta olin pois 1v3kk. Kolmas on syntynyt oikeustieteellisessä opiskeluaikanani, olin poissa opinnoista 1v3kk. Enempää lapsia ei hankita eli 33-vuotiaana tulen siirtymään "lopullisesti" työelämän pariin.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Minusta on todella outoa jos ihminen ei ole teininä tehnyt lainkaan kesätöitä, tai opiskelujen ohessa vaikka ollut duunissa? Kyllähän töitä pitäisi ehtiä tekemään ennen parinkympin rajapyykkiä.
Ei meillä ainakaan vanhemmat olisi katsoneet että kesällä vaan maattaisiin kuin ellun kanat, piti ansaita itselleen rahaa käydä jäätelöllä tai huvipuistossa. Ja itse piti maksaa puhelinlaskut kesäisin kesätyörahoista. Ja opiskelujen ohessa paiskottiin töitä grillillä ja siivoojana illat ja viikonloppuyöt. Eli en voi käsittää miten joku ei tosiaan työelämästä tiedä mitään 20-vuotiaana, saati kolmekymppisenä! :o :$

Ap:han nimenomaan kertoi halveksivansa ihmisiä, jotka eivät ole
kesätöitä lukuunottamatta olleet missään työssä.

Oho, jäi tuo kohta lukematta. Mutta monesti kyllä ahkerat opiskelijat tekevät myös jotain duunia vaikka omalla alallaan opiskelujen ohessa =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos käy lukion neljässä vuodessa, on noin 20-vuotias kirjoittaessaan. Moni lukiolainen asuu vielä kotonaan ja syö vanhempiensa kanssa samasta jääkaapista. Minusta siinä ei ole mitään outoa.

Sinulla on todella kova maailmankuva. Suosittelisin sinulle vapaaehtoistyötä. Näkisit erilaisia ihmiskotaloita ja oppisit suhtautumaan hieman pehmeämmin niihin, joilla asiat eivät ole menneet yhtä hyvin kuin sinulla.

Ei kuule ole aikaa vapaaehtoistyöhön kun koettaa perhettä elättää ja pitää sitä perhe-elämää yllä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen? Tarkoitan tässä vakituisella työllä jatkuvaa tai lyhyitä katkoja sisältävää mitä tahansa työtä myös sijaisuuksia jne. Toisin sanoen minkä ikäisenä olet siirtynyt työelämään?

2. Minkä ikäinen olet?

1. 23
2. Kakkosella alkaa
3. Neljä vuotta päätoimisesti, loput siinä sivussa
4. Koulutuksesta valmistui vähän kahdentyyppiseen työhön. Toista olen tehnyt, toista haluaisin.
5. Nyt olen, en tiedä kuinka kauan.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen?

Kahta kuukautta vaille 16-vuotiaana, jolloin mut pyydettiin paikalliselle ärrälle hommiin. Tein yleensä 2-3 päivää viikossa töitä opiskelujen ohessa. Lisäksi olin kiertävänä ärrätätinä muilla kioskeilla. 21-vuotiaana vaihtui järjestys sitten niin että työn ohella opiskelin :).

2. Minkä ikäinen olet? täytän elokuussa 32.

3. Kuinka kauan opiskelit? Ja onko useampia tutkintoja? Ensin kävin amiksen (leipuri) niin että opiskelun ohella tein työtä. Samoin puolet lukiosta. Toisen puolen kävin iltakoulussa töiden ohella. Kauppiksen kävin oppisopimuksella ja nyt on tradenomiopinnot iltaopiskeluna väliaikaisesti telakalla.

Eli olen leipuri ja yo-merkonomi, sekä tradenomiopiskelija. Opiskelun vuosimäärää en tiedä.

4. Teetkö koulutusta vastaavaa työtä? Leipurin hommia en oo tehnyt ikinä, mutta kaupallisella alalla ja myyntihommia olen tehnyt aina. Siis olen.

5. Oletko välillä ollut työstä pois hoitovapaalla ja kuinka kauan? Nyt olen toista kuukautta hoitovapaalla ja tarkoitus on olla vielä ainakin reilu vuosi. Tosin varmaan aika piankin alan tehdä jotain hommia hoitovapaan ohessa.

Esikoisesta olin työstä pois kolmisen kuukautta (siis äitiysloman lisäksi). Sen jälkeen aloitin osa-aikahommat niin että poitsu oli edelleen kotihoidossa, minä ja mies vaihdettiin lennossa kotivahtina oloa kun toinen tuli töistä ja toinen lähti töihin.

Päivääkään en ole ollut työttömänä.

Oho, jäi tuo kohta lukematta. Mutta monesti kyllä ahkerat opiskelijat tekevät myös jotain duunia vaikka omalla alallaan opiskelujen ohessa =)

Myös opiskelijat joilla on lapsia? Ei mulla vaan olis voimavaroja, eikä aikaakaan. Joskus silloin, ku ei vielä lapsia ollut, yritin käydä opiskelun ohella töissä. Opiskelut alkoivat kärsiä niin paljon, että oli pakko lopettaa työt. Silti en koe olevani erityisen laiska, mun voimavarat eivät vaan riitä.

1. 12 vuotiaana aloitin opiskeluiden ohella. Perheyrityksessä 3 arki-iltaa+viikonloput. Lainsäädännön 15 vuoden ikäraja kun ei koske edelleenkään yrittäjiä ja heidän puolisoitaan tai lapsiaan.

2. Nyt 35 vuotta

3. 5 tutkintoa. KTM:ään asti.

4 & 5. Tällä hetkellä en tee koulutusta vastaavaa työtä. Olen hoitovapaalla. Syksyllä toki palaamassa töihin. Sekään ei koulutusta vastaavaa. Koulutus on kansainvälinen suuntautumisvaihtoehto aasiaan kauppaan mutta taloushallinnon töitä teen.

Vastentahtoisesti en ole ollut päivääkään työttömänä. Töiden ohella olen aina opiskelllut kaikki eri tutkintoni.

Mikä puhelinlasku? Mä ostin ekan kännykän vasta vuonna 94 :ashamed:, kun mulla oli töitä. Mun piti kyllä tehdä kaikki koti- ja puutarhatyöt elämistä vastaan, joten ellun kanana ei voinut olla. Mutta sen kun tekee kotona, se ei ole palkkatyötä. Mä kylläkin opiskelin lukioaikana yliopistossa jo, joten ainoastaan sunnuntai olisi ollut vapaana. Arki-illat ja lauantai oli luentoja ja laskuharkkoja.

Paitti että olinhan minä "töissä" ennen yliopistoa ja 20 vuotta. Sain työkkäristä työhönosoituksen ja tein pari kuukautta hommia sairaalassa. Sorppa, mä en vaan miellä tuota koskaan ihan oikeiksi töiksi.

Mä sain kännykän synttärilahjaksi 14-vuotiaana, ja itse maksoin kesäisin laskuni. Meillä on yrittäjäperhe ja penskasta asti sitä on opettettu töitä tekemään, siks mulla on tässä jyrkät näkemykset. Kotityöt ja puutarhatyöt kuuluivat TIETENKIN myös lapsille :o , se nyt oli itsestään selvää.
Ja minä pidän työnä myös sellaista työtä joka ei juuri alaa vastaa, ei minullakaan ole ravintola-alan koulutusta mutta kyllä silti olin 3 ja puoli vuotta pizzaa ja grillieväitä vääntämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Myös opiskelijat joilla on lapsia? Ei mulla vaan olis voimavaroja, eikä aikaakaan. Joskus silloin, ku ei vielä lapsia ollut, yritin käydä opiskelun ohella töissä. Opiskelut alkoivat kärsiä niin paljon, että oli pakko lopettaa työt. Silti en koe olevani erityisen laiska, mun voimavarat eivät vaan riitä.

Se on eri asia jos opiskeluaikoina jo on lapsia.

1. Minkä ikäisenä olet aloittanut "vakituisen" työn tekemisen?
-En vielä. Muutaman kesän kesätöitä, yks veny pari kk pitempään.

2. Minkä ikäinen olet?
-tänään 22v.

-varsinaisesti lukion loppuun. Sen jälkeen 3 koulua aloittanu mutta lopettanu saman tien. Sielä välissä kävin talouskoulun, puoli vuotta.

-

-

1. Aloitin työelämän 20-vuotiaana, sitä ennen oli kesähommia ollut.

2. 36 vee

3. eka tutkinto 89-92, toinen 99-2003, kolmas tekeillä

4. Teen

5. eka pätkä pois työelämästä 94-98, toka pätkä pois töistä 11kk ja tämä kolmas pätkä tulee olemaan 11kk.
(4 lasta siis)

Olen siirtynyt vakituisesti työelämään 26-vuotiaana.

2. Minkä ikäinen olet?

27 vuotta.

Opiskelin 6 vuotta. Liikunnanohjaajan (AMK) tutkinto ja Kasvatustieteen maisterin tutkinto (luokanopettajan koulutusohjelma).

Kyllä, molempien koulutusteni.

Sain esikoisen opiskellessani toista tutkintoa. Olin välissä töissä ennen pikkukakkosen syntymää. Esikolta olin kotona vain 9kk ja toiselta en vielä tiiä..

Yhteistyössä