G: Uskoontulo ja sen vaikutus omassa elämässä/lähipiirissä

Mulle on aivan sama uskooko tuntemani ihmiset johonkin uskontoon. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia, ja sellaisena se tulisikin pysyä.
Valitettavasti olen joutunut epämiellyttävään tilanteeseen ystävän käännyttyä erääseen uskonnolliseen yhteisöön. Sieltä alkoi tulla niin paksua tekstiä sen suhteen miten syntistä elämää elän, joteen väkisinkin välit viileni.
Jokaisen ihmisen tulisi pystyä kunnioittamaan läheisen uskoa tai uskonnottomuutta. Vaikka kuinka itse olisi löytänyt onnen ja autuuden jonkun uskonnon parista, sitä ei saa missään tilanteessa tuputtaa muille.

Rikollisten uskoontuleminen on hieman kyseenalaista. Monihan kokee saavansa Jumalalta anteeksi niin murhat kun raiskaukset. Ihminen kuitenkin on itse vastuussa tekemisistään. Murhaaja ei muutu kiltiksi uskon avulla, vaikka kuinka niin uskottelisi maailmalle. Ihmisessä on jotain pahaa, jos kykenee tekemään kamalia asioita. Ja ei sitä pahaa Jumala poista. Toki on ymmärrettävää kuinka heikoilla hetkillä apua aletaan etsiä oman pään ulkopuolelta. On helpompaa uskotella ettei ole itse vastuussa teoistaan.
 
^
Onneksi Jumalan Armo on suurempi sitä rikollistakin kohtaan kuin ihmisten mielipiteet.
Raamattu muuten sanoo, että jokainen ihminen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla. (UT Room. 3:23-24)
Sanotaan myös että veriruskeatkin synnit voi saada anteeksi.
(VT Jesaja 1:18)
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25901016:
Mulle on aivan sama uskooko tuntemani ihmiset johonkin uskontoon. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia, ja sellaisena se tulisikin pysyä.
Valitettavasti olen joutunut epämiellyttävään tilanteeseen ystävän käännyttyä erääseen uskonnolliseen yhteisöön. Sieltä alkoi tulla niin paksua tekstiä sen suhteen miten syntistä elämää elän, joteen väkisinkin välit viileni.
Jokaisen ihmisen tulisi pystyä kunnioittamaan läheisen uskoa tai uskonnottomuutta. Vaikka kuinka itse olisi löytänyt onnen ja autuuden jonkun uskonnon parista, sitä ei saa missään tilanteessa tuputtaa muille.

Rikollisten uskoontuleminen on hieman kyseenalaista. Monihan kokee saavansa Jumalalta anteeksi niin murhat kun raiskaukset. Ihminen kuitenkin on itse vastuussa tekemisistään. Murhaaja ei muutu kiltiksi uskon avulla, vaikka kuinka niin uskottelisi maailmalle. Ihmisessä on jotain pahaa, jos kykenee tekemään kamalia asioita. Ja ei sitä pahaa Jumala poista. Toki on ymmärrettävää kuinka heikoilla hetkillä apua aletaan etsiä oman pään ulkopuolelta. On helpompaa uskotella ettei ole itse vastuussa teoistaan.
Peesi tälle.

Ja vielä lisään, että syntisellä pahaa tehneellä ihmisellä, oli sitten rikollinen tai muuten vain väärin toisia kohdellut, on se omatunto. Halu tuntea Jumala, joka antaa ne pahat asiat anteeksi, on ihan ihan ihmisen sisään rakennettu pyrkimys parempaan. Siinäkin mielessä uskoontulo on loogista hädän ja ahdistuksen hetkellä.

Riippuu ihmisestä, kuka haluaa katsoa asiaa hengellisestä näkökulmasta, kuka psykologisesta - mutta missään tapauksessa uskoon tulo ei ole negatiivinen asia. Tärkeintä, että ihminen saa sisimpäänsä rauhan, vaikka sitten uskon kautta.
 
^
Onneksi Jumalan Armo on suurempi sitä rikollistakin kohtaan kuin ihmisten mielipiteet.
Raamattu muuten sanoo, että jokainen ihminen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vaille.
Sanotaan myös että veriruskeatkin synnit voi saada anteeksi.
Sä puhut selkeästi ristinuskosta. Itse viittaan uskonnoilla KAIKKIIN maiilman uskontoihin.
Jumalan armo ei poista ihmisten kärsimyksiä. Jos rikollinen on murhannut, raiskannut, kiduttanut. Uhrin omaisia tuskin lämmittää ajatus Jumalan armosta. Kyllä lähin apu löytyy terapiasta, ei suinkaan uskonnosta.
 
Terapiaa en toki kielläkään, kyllä uskovakin voi joutua turvautumaan maalliseen ammatti auttajaan.
Ihminen on kuitenkin sielu, henki ja ruumis.
Sielun hätään itse en kyllä maallisilta auttajilta saisi apua, vaan sielunhoidollinen keskustelu(rukouksen kanssa) ja Jumalan Sana hoitaa ihmisen sisimpää.
 
"ookoo"
Hyvä juttu jos joku saa apua, voimia ym. hyvää elämäänsä uskonnon kautta. Kunhan eivät tule sitä minulle tuputtamaan ja uskovat sen, että voi elää hyvää elämää ja olla "hyvä ihminen" ilman uskontoakin. Minulle on hyvin tärkeää elää sellaista elämää, etten vahingoita ketään ja elän ennen kaikkea sellaista elämää, ettei tarvitse kantaa mistään huonoa omaatuntoa tai elää arvojensa vastaisesti. Minulla on selkärankaa, lähimmäisen rakkautta ja korkea moraali ilman uskontoakin. Kunhan kukaan uskovainen ei tule minua dissaamaan "huonommaksi ihmiseksi" niin en minäkään heitä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
Terapiaa en toki kielläkään, kyllä uskovakin voi joutua turvautumaan maalliseen ammatti auttajaan.
Ihminen on kuitenkin sielu, henki ja ruumis.
Sielun hätään itse en kyllä maallisilta auttajilta saisi apua, vaan sielunhoidollinen keskustelu(rukouksen kanssa) ja Jumalan Sana hoitaa ihmisen sisimpää.
Jokainen toki itse määrittelee sen mikä on sielu. Oman näkökantani mukaan sielu on ihmisen henki, se mihin KAIKKI vaikuttaa. Ja sielulle parasta hoitoa on terapia. Valmiiksi painetut raamatun lauseet, tuskin tuovat apua elämässä. Paitsi jos haluaa uskoa niin. Kuten kaikissa uskonnoissa.
Muslimi löytää totuuden koraanista, sinä taas löydät sen Raamatusta. Ja molemmat ovat yhtä oikeassa.
 
Horuksen silmä,
ET voi sanoa niin, ettei Jumalan Sanan rohkaisut ja lupaukset auta elämässä, jos ei ole henk.koht. kokemusta.
Varmasti auttavat niitä ihmisiä jotka uskovat Jumalan sanaan. Mutta yhtälailla joku voi löytää avun jostain ihan muusta. Lapsetkin uskovat ties mihin, kuka joulupukkiin, maahisiin, keijuihin jne. En kiellä ettei usko auta ihmisiä jotka uskovat uskonnon auttavan heitä. Mutta se uskonnon tuoma totuus, ei ole ainoa oikea totuus jollekin toiselle. Siksi on hienioa, että meillä täällä kylmässä pohjolassa on uskonvapaus. Jokainen voi itse valita mihin uskoon.
 
Olen, mutta mista Sina sen tiedat.
Miksi en vois kysya?
Se olis vastaus ehka siihen onko uskominen sisapuolista vai ulkopuolista.
Siihen onko uskominen itse hankittua vai onko se ulkoa pain vastaan otettu.
Mitä tarkoitat tällä? :whistle:

Itse olen saanut tulla uskoon yli 20v. sitten tai silloin usko tuli minuun.
Sain vastaanottaa Jeesuksen sydämeeni ja elämääni. :heart:
 
"trolli"
Ja mikä ihmeen fetissi teidän jumalalla on esinahkoihin? Hänhän määräsi kiduttaa pikkuvauvoja silpomalla heidän elimiään, onpa armollista! Se vauva taatusti tuntee nahoissaan jumalan rakkauden..

Millä perustelette avuttomien vauvojen kiduttajajumalan palvomisen?
 

Yhteistyössä