G: Syötkö monivitamiinia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://www.drtolonen.com/document.asp?id=95

Tuossa vielä linkki drTolosen sivuilla, en tarkoita että luen sitä kuin raamattua, toki sivuilla suositellaan käyttämään DrTolosen tuotteita. Tuossa nyt on vaan hyvä listaus muistakin vitamiineista. Varmasti jollakin on lisättävää tai kommentoitavaa..

Mariella,
jos (punainen?) liha tuntuu liian tuhdilta raskausaikana, niin korvaa se kevyemmillä proteiininlähteillä, kuten kalalla, kanalla, kananmunalla ja maitotuotteilla. Sopivat esimerkiksi salaatteihin ja keittoihin hyvin! Ja jos vatsasi kestää papuja (kidneypapuja, kikherneitä tms), niin nekin ovat loistavia salaatissa.

Kyllä nykypäivänä suurimmassa osassa ravinto-oppaita todetaan että monipuolinen kasvisruokavalio on hyväksi odottajalle, kunhan hän tosiaan huolehtii ravintoaineiden saannista.

en voi sanoa syöväni hirveän monipuolisesti mutta en silti syö mitään vitamiinilisiä enkä kalkkilisiä.. vaikka kyllähän ne on niistä selitelly neuvolassa.. ei vaan mene kurkusta alas.. mutta hiukset on hyväs kunnos ja kynnet + kaikki muu.. miksi siis turhaan syödä.

Voiko kylmäpuristetuilla kasviöljyillä korvata kalaöljyvalmisteet? Syön siis kalaa, mutta niinä päivinä kun en syö yritän ottaa pellavansiemen-vehnänalkioöljyä, vaikka pahaa onkin. Sisältää sekä omega 3- että omega 6 -rasvahappoja. Pellavansiemeniähän ei saa syödä, mutta onko tuossa öljyssä mitään miksi sitä ei saisi syödä? Tai vastaavasti onko yhtä tehokasta kuin kalaöljyvalmisteet (esim. E-EPA)

Hyvin ravintoainetiheään ruokavalioon ei tarvitse MITÄÄN lisiä raskausaikanakaan, mutta se edellyttää näitä:
- foolihappo: leseitä, täysjyväviljaa jne. päivittäin + miel. pinaattia/nokkosta jne. kasvikunnan tuotteita
- D-vitamiini: 2-3 lasia D-vitaminoitua maitoa, piimää tai jogurttia päivittäin sekä 2-3 krt/vko LAADUKASTA KALAA eli kuhaa, siikaa, ahventa tai muikkua (ei isoimpia yksilöitä)
- A-vitamiini: porkkanaa, pinaattia ym. kasviksia ja kasvirasvoja päivittäin + em. kaloja
- rauta: edes vähän lihaa/veriruokia ja paljon leseitä, täysjyväpuuroja ja leipiä sekä paprikaa ym. kasviksia
Itse en osta vitamiinivalmisteita, koska ravintoaineanalyysin (Nutrica) perusteella saan kaikkea tarpeeksi, useimpia (vesiliukoisia) vitamiineja n. 200 % raskausajan suosituksiin verrattuna. Ruoka-aineiden valinta ja ruoanlaitto tietysti vaatii vähän vaivaa, joten kukin taaplaa tyylillään.

Piti vielä jatkaa, että noista kotimaisista kaloista tehdyssä ateriassa on helposti 20-30 mikrogrammaa D-vitamiinia, kun esim. kalapuikkoja tulisi kilo päästäkseen 10 mikrogrammaan.

Tuosta ravintoaineanalyysistä: Jos on erikoisruokavalio/paljon allergioita, voi päästä ravitsemusterapeutille (riippuu kunnasta,onko sellaista) ainakin kannattaa kysyä. Myös kaikkein isoimmissa neuvoloissa ja työterveysyksiköissä voi hyvinkin olla Nutrica, mutta tarkan analyysin tekeminen on aikaavievää, eikä niitä siksi tehdä rutiinisti. Mutta minun neuvoni on, että kannattaa kysyä tutuilta terveys- tai liikunta-alan opiskelijoilta, heillä opintoihin kuuluu yleensä ruokapäiväkirja-analyysin tekoa.

Vielä noista ravintoaineista: foolihapon saantisuosituksiin päästäkseen täytyy todella syödä paljon niitä sisältäviä tuotteita, onnistuu kyllä jos esim. leseitä laittaa sämpylöihin, jogurttiin ja kaikkeen mihin muuten tulisi korppujauhoja. MUTTA foolihapon saantisuositusten turvaraja on aika suuri, muistaakseni keskimääräinen saanti on 250-280µg ja syntyneet lapset on olleet terveitä. Lähinnä tuo suositus foolihappolisästä on paikallaan manner-Euroopassa, meillä täysjyväviljatuotteiden ja erilaisten kasvisten käyttö on yleensä riittävää.
D-vitamiinia suosittelisin kyllä kaikille, yleensä ihmiset yliarvioivat kala-annostensa koon ja tiheyden. Kalalajit pitäisi tosiaan valita niinkuin Hippula ylempänä kertoi.
Keskikokoinen, kevysti liikkuva raskaana oleva tarvitsee 2. ja 3. kolmanneksella energiaa n. 1800-2100 kcal, jos tällä energiamäärällä haluaa täyttää suositukset, tulee käytännössä kaikki sokerinen (mehut, limsat, keksit, sokerijogurtit jne.) jättää pois sekä rasvaiset juustot jne. Innostuin vähän suoltamaan tekstiä, mutta toivottavasti oli jollekin apua.

Voihan vihtori! Olen siis syönyt noin vitamiineja, eikä mielen vieressäkään ole käynyt, ettei kantsi syödä noita joissa on sitä a-vitamiinia! Olen yhden km:n kokenut ja silloin lääkäri sanoi että kantsii alkaa syömään vitamiineja just tuon foolihapon kannalta. Ensimmäinenkin raskaaksi tulo oli erittäin hankalaa ja tämä kans. Olen nyt ollut syömättä niitä pari päivää, kun en ole päässyt apteekissa käymään.
Mun on pakko syödä vitamiineja (olen syönyt jo monta vuotta) allergioideni takia. En pysty syömään esim muita hedelmíä kuin viinirypäleitä. Niitäkään ei huvita joka päivä syödä.. =(
Kummallista, ettei se neuvolan tätikään huomannut mulle mainita asiasta, vaikka puhuimme allergioista. Hän vaan oli tyytyväinen että olen syönyt/syön vitamiineja..

Yhteistyössä