Miten voin muuttaa työpaikalla muiden mielikuvaa minusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaivataan

Vieras
Olen siis hieman epävarma ja ujo mikä on vaikuttanut suhteisiin etenkin työpaikoilla. Tiedän olevani hyvä työssäni, mutta en halua kehua itseäni liikaa.. en pidä edes pomon kehuista, vaikka se onkin positiivista huomiota, mutta en tosiaan haluaisi minkäänlaista huomiota itseeni, etenkin jossain palaverissa.

Ongelmana on nyt se, että osaamistani vähätellään työkavereiden toimesta. Kaikki onnistumiset kuitataan niin ettei ne olleetkaan omaa ansiotani. Työmme on kuitenkin sellaista missä helposti näkee työnsä jäljen ja onnistumiset, pomokin näkee kuka on tehnyt mitä, joten muiden vähättely ottaa päähän. Pomo tietää osaamiseni ym. mutta muut tuntuvat haluavan luoda minusta sellaista mielikuvaa etten oikein osaa tehtäviäni, onnistun vain tuurilla jne. Minulta on myöskin tietoisesti jätetty kertomatta tiettyjä asioita, jotka olisi pitänyt tietää ja joista olisi ollut kovasti apua työssäni.. On siis tarkoituksella haettu sitä tilannetta, että tekisin virheen ja työskentelemiseni olisi mahdollisimman hankalaa ja hidasta (vaikea selittää ilman että tuon esille alaamme).

Miten teen tilanteeseen muutoksen ilman että minun tarvitsee itse kehua itseäni? Ja miten pääsen epävarmuudesta eroon? Olen kuitenkin jo lähemmäs 40, en mikään tyttönen enää. Annan muiden kävellä ylitseni, en osaa puolustaa itseäni piilov*ttuilulta, menen aina puihin.

Kuulostaa ihan mun kirjoittamaltani. Paitsi, että mä en enää jaksa välittää...Kannattaa puhua pomon kanssa, vaikka kyllä epäilen tämän jo tietävän muitten touhut, kun kerran kehuu sua palaverissa muiden kuullen. Tuo on jo kiusaamista, jos hidastetaan ja vaikeutetaan tahallaan toisten työtä. Joutuvat nämä imbesillit vastuuseen sabotoinnistaan ja se on hyvä se!

Mielikuvan luomisessa en oikein osaa neuvoa muuten kuin olemalla oma itsesi ja tekemällä työ niin hyvin kuin mahdollista. Itse ottaisin varmasti yhteyttä tuossa tilanteessa työterveyshuoltoon.

Pomo tietää aika pitkälle tilanteen, ei ehkä sitä että minulta on pimitetty tietoa, mutta muuten. On sellainen, että odottaa alaisilta tiettyä jämäkkyyttä ja vahvuutta, pitäisi osata itse pitää puolensa ja pärjätä. Jos kertoisin tuosta että on salailtu tiettyjä asioita, niin pomo suhtautuisi siihen niin että "no nythän tiedät".

Aikaisemmin en olekaan välittänyt muista, mutta nyt tilanne on alkanut vaivaamaan. Haluan että minua arvostetaan ja kunnioitetaan samalla tavalla kuin muitakin! En ole yhtään sen huonompi kuin muutkaan.

Luulen, että alat pikkuhiljaa olemaan valmis siihen, että et anna ihmisten kävellä itsesi yli. Alat sanomaan vastaan. Kun kuulet vähättelyä sanot, että ei se ihan noinkaan mennyt. Sun ei tarvii itseäsi kehua, mutta voit tuoda esiin tosiasiat. Kun alat sanomaan vastaan, suhtaudut asioihin huumorilla ja positiivisesti, ei ne kauaa enää jaksa ilkeillä ja mollata.

Itsekin olen huomannut ammatillista kasvua itsessäni. Muutos on tapahtunut pikkuhiljaa, mutta nyt, kun omaan jo toistakymmentä vuotta työkokemusta omalta alaltani huomaan, että mulla on paljonkin sanottavaa enkä anna periksi helposti. Esim. pari viikkoa sitten työkaveri vähätteli työtäni (työkaveri vähättelee kaikkia nostaakseen itseään ja monet eivät saa sanottua hänelle vastaan). Minä sanoin vastaan ja hänpä käänsi kelkkansa samantien ja alkoikin kehua. No, ei ne kehut ihan sydämestä tulleet, mutta eipähän haukkunutkaan enää. Olin tosi tyytyväinen, että sain pysäytettyä ja tiedän, ettei hän enää niin helposti aloita.

Usein se menee niin, että jos ei itse arvosta itseään, niin muutkaan ei arvosta. Eli jos vähättelet osaamistasi ja tekemisiäsi (et ehkä ajatuksissasi vaan käytöksen tasolla) etkä osaa ottaa vastaan positiivista palautetta, niin muutkin alkaa vähätellä sinua.

Uusimmat

Yhteistyössä