G: Sukulaisten ylilyönnit lapsen hoidossa

• Viestiketjun aloittaja "essi"
  • Ensimmäinen viesti
"essi"
Mitä mummi onkaan syöttänyt lapselle? Alemman ketjun innoittamana rupesi kiinnostamaan, kun jollakin appiukko oli antanut "kahvia runsaalla sokerilla" pienelle.

Oma appiukko lisäsi suolaa, suolaa enemmän suolaa kaikkiin ruokiin- ripsautti vauvan purkkiruokaankin, kun oli niin mautonta.

Isäni taas yritti lahjoa lapsia sokerilla- asiasta piti ihan suuttuakin.

Äitini on taas luottanut voin ja kerman voimaan.

Anoppi vie lapsilauman ravintolaan.

Mie haluan kuulla näitä lisää :)

äiti22
Mulle on ihan sama mitä mun lapsi mummulassa syö. Kunhan se on ihmisille tarkoitettua ruokaa eikä ole pilaantunut. Ja näin on aina ollutkin, koska äitini on ihan täyspäinen ihminen =)

Appiukon sanoin: "kyllä sitä pitää nyt hiukan lapelle jäätelöä/suklaata antaa"
Ja tämä oli siis silloin kun tyttö oli n. 6kk vanha. Eli kylläkään annettu kumpaakaan lapselle.

Nykyään saa siis isovanhempien luona pullaa ja jäätelöä hiukan mutta ei vielä karkkia...

Viimeksi muokattu:
Mun serkku tarjos kysymättä lupaa maitoallergiselle vauvalle jäätelöä. Seisoinitse vieressä ja kysyin että mitä sä oikein teet? Lapsi ei ollut kiinostunut jäätelöstä eikä kurotellut sitä kohti, miksi se pitää sitten työntää lapsen suuhun?

Meillä ei todellakaan ole tapahtunut mitään terveydelle vaarallista, mutta tässä:

- En voi viedä lapsia isoanoppilaan hoitoon ja laittaa mukaan varavaatteita, koska kaikki vaatteet tungetaan lapsille päälle. Kuulemma lapsilla kylmä, vaikka pää olisi märkä.

- Lapsia myös syötetään ja kiristetään syömään siellä niin, että lopulta tulee yrjö. "Katso kun mummi itkee jos et sinä syö yyhyyhyy!" "Mummikaan ei voi syödä ennen kuin te olette syöneet ja mummi sitten kuihtuu jos ei saa syödä"

- Anoppi-reppana on niin höynä, että tekee kaiken niin kuin 2- ja 3-vuotiaat tyrannit käskee. Mm. eräs päivä ruuaksi oli syöty muutama sata grammaa juustoa. "no kun tytöt halusi..". Syksyn viileillä ulkona oli päällä toppahaalari ja JUHLAKENGÄT. "no kun tytöt halusi.." Ja mehut oli kerran juotu karmealle lemuavasta valkosipulipuristimen säiliöstä. "no kun se sanoi että haluaa juoda siitä.." Ja eräs kerta oli päivä syöty karkkia ja juotu pillimehuja. "no kun ei ne halunneet ruokaa, vaan suklaata ja pillimehuja.."

- Omalla isälläni puolestaan riittää lastenhoitoneuvoja, vaikka yhtään ainoaa lasta ei ole kasvattanut tai hoitanut. Mm. vauvana röyhtäyttäessä taputin takapuolelle, niin kuulemma lapsiraukalle tulee aivotärähdys. Kantoliinaa ei olisi saanut käyttää, kun joudun kantamaan vielä murrosikäisenäkin sylissä. Lasta ei saa itkiessä ottaa syliin tai lohduttaa, kun oppii vain parkujaksi. Lapsen kysymyksiin ei saa vastata, kun oppii vain kyselemään lisää jne..

Näitä on paljon lisää, kaikki ei yhtäkkiä muistu mieleen. Mitään vakavaa ei ole ikinä sattunut, joten ei ole ollut tarpeen vetää pultteja. Paitsi hiekkalaatikolla pilalle möyrityt juhlakengät kyllä vähän harmittaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Schaföö;24163783:
Appiukon sanoin: "kyllä sitä pitää nyt hiukan lapelle jäätelöä/suklaata antaa"
Ja tämä oli siis silloin kun tyttö oli n. 6kk vanha. Eli kylläkään annettu kumpaakaan lapselle.

Nykyään saa siis isovanhempien luona pullaa ja jäätelöä hiukan mutta ei vielä karkkia...
mistäs tiiät ;)

"Pikkuinen Jättiläinen"
Meillä toinen mummoista aloitti lapsen ollessa 3 kk sen kyselyn että joko on saanut kahvia, joko joko joko?? Ekalla kerralla hymähdin että no ei tietenkään ole saanut, luulin että vitsaili asialla, mutta myöhemmin on välillä mennyt hermotkin tuosta kyselystä. Vaikka olen siis sanonut että ei ole saanut eikä tarvitsekaan maistaa kahvia vielä vuosikausiin niin mummo jatkaa kyselyään ja onkin nyt sitten sanonut, että kunhan jää lapsen kanssa kaksin niin sittenpä juodaan kahvia. Lapsellekin lässyttää, että odotapas kun äiti ei ole näkemässä :D En ymmärrä tuota pakkomiellettä kahvista, miksi lapsen pitäisi sitä saada maistaa??? Olen nyt harkinnut valehtelevani mummolle, että on se saanut jo kahvia.. voin kuvitella kuinka sillä venähtää naama pettymyksestä kun ei ole saanutkaan sitä itse antaa ;)

Alle vuoden ikäiselle en halunnut antaa mitään herkkuja kun vasta opeteltiin syömään tavallisia ruokia, uusia makuja oli paljon jne. Vaikka siis mummoille oli kerrottu että herkkuja ei tarvitse antaa vielä niin silti niitä annettiin kielloista huolimatta. Onneksi ei mitään allergioita ole ollut, ei nuo mummot varmasti uskoisi niihin ja tyrkyttäisivät kaikkea niistä allergioista huolimatta.

Nykyisin olen nostanut kädet pystyyn, mummot saa antaa herkkuja niin paljon kuin sielu sietää. Pääasia että kotona syödään suht terveellisesti, ei ne mummolakäynnit sitten silloin tällöin niin pahasta ole ja mummot on tyytyväisiä, kun saavat niitä herkkujaan antaa lapselle.

Niin, olihan mun oma äiti kielloista huolimatta syöttänyt suklaata 3kk ikäiselle vauvalle. Otti vielä kuvan ja lähetti sen mulle hyvänä vitsinä. Silloin ei naurattanut, mutta nyt mietin, että kuinka tiukkis sitä on ollutkaan silloin esikoisen aikaan! Ja kerran se oli ilman lupaa leikannut kuopuksen tukkaa. Silloin sanoin ihan suoraan, että nyt harmittaa ihan tosissaan kun meni leikkaamaan. Toiste ei olekaan sitten mennyt leikkelemään.

dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja äiti22;24163781:
Mulle on ihan sama mitä mun lapsi mummulassa syö. Kunhan se on ihmisille tarkoitettua ruokaa eikä ole pilaantunut. Ja näin on aina ollutkin, koska äitini on ihan täyspäinen ihminen =)
Minulle ei ole aivan sama. En todellakaan sulata sitä, että lapselle syötetään mummon tai ukin sylkeä. Streptococcus mutans bakteerin tartuttaminen lapsen suuhun tietää suun terveyden menettämistä loppuelämän ajaksi, eikä se ole mikään ihan pikkujuttu.

"siiseli"
Yhden sukulaisen mukaan huumattiin lasta, kun kipulääkittiin lapsen pahimpia hampaantekotuskia.

Oma mummoni antoi lapsen leikkiä ja keinua yksin seitsemännen kerroksen parvekkeella, lapsi on 2 v...

Anopilla ruokailut hoituvat siten, että hän istuttaa tuota 2-vuotiasta sylissään ja syöttää, argh.

Appiukko ei saa lasta syömään kunnon ruokaa tai nukkumaan päiväunia, herkkuja kyllä saa lapsen syömään vaikka kuinka.

napi
Minulle ei ole aivan sama. En todellakaan sulata sitä, että lapselle syötetään mummon tai ukin sylkeä. Streptococcus mutans bakteerin tartuttaminen lapsen suuhun tietää suun terveyden menettämistä loppuelämän ajaksi, eikä se ole mikään ihan pikkujuttu.
Mitäs kun se sun kultis aloittaa suutelot? tai vaikka moiskauttaa koulussa pusun jollekin pojalle/tytölle - ja taas mennään. Oletko kenties tarkailemassa ettei vaan mene hampaat pilalle loppuelämäksi?

"tuu"
Onhan noita jotain, mutta en ole jaksanut niistä ottaa stressiä. Tosin meillä nuo isovanhemmat on hyvin tarkkoja ja kuuntelee kyllä meidän ohjeita. Mutta toki ovat makeata saanneet enemmän kuin itse "sallisin". No eipä siihen kuole kun isovanhempia näkee kerran 1-2 kuukauteen. Ja nuo lapset onneks itsekin pyytää ruuan jälkeen xylitoli- pastillit joten ne tulee mummoloissa syötyä.

..
Mitäs kun se sun kultis aloittaa suutelot? tai vaikka moiskauttaa koulussa pusun jollekin pojalle/tytölle - ja taas mennään. Oletko kenties tarkailemassa ettei vaan mene hampaat pilalle loppuelämäksi?
Kolmivuotiaana noin suunnilleen suussa on jo niin vahva bakteerikanta, ettei se mutans enää tartu. Toivottavasti sitä ennen ei oo kovin suuria suuteloita vielä aloitettu..;) Jos mutans tarttuu huonohampaiselta papalta, on hampaidenhoito huomattavasti hankalampaa jatkossa koska suussa on niin korkea bakteeritaso.

Meillä ei oo kukaan vielä tyrkyttänyt kauheesti mitään, vauva on 8kk. Vauvalla on vielä ihan omat ruoat ja kaikki on onneksi sitä kunnioittanut.

maitoallergiselle täysimetetylle 4kk ikäselle olis pitäny antaa jäätelöö...

Me nähään isovanhempia n.1-2krt /vko. Joten ei nyt ihan joka kerta mielellään syötäis vaan herkkuja (etenkin ennen ruokaa), ruokajuomahan on toki mehua ukin mielestä. Kolmevuotiasta syötetään ja pöydästä saa hypätä edestakaisin - jos ei ruoka maita niin annetaan herkkuja mahan täytteeksi :headwall:

"vieras"
No toista lasta synnyttäessäni oli anoppi 3veelle antanut ruoan kanssa periksi ja tilalle kaapissa olleet vanukkaat. Siskoni otti lapsen mukaan kun tuli laitoksella käymään, yllättäen tyttö söi mun iltapalan, siunasin kyllä että lapsi on päivät hoidossa perhepäivähoitajalla eikä ongelma ole päivällä.

katkera
ihan vaan suhteellisuudentajun vuoksi: omien sukulaisten ylilyönti on se että äitini ei ole edes nähnyt kahta nuorinta lastani (kun ei kiinnosta) ja anoppi ei ole hoitanut koskaan sekuntiakaan tai edes ottanut syliin lapsiamme ikinä. Ei ole ketään sukulaista joka hoitaisi ja senpä takia kahdenkeskistä aikaa ei ole ollut hetkeäkää puolison kanssa sen jälkeen kun esikoinen syntyi (viimeiseen viiteen vuoteen siis).
Ottaisin koska tahansa ylilyöntejä tekevän ärsyttävän äidin/anopin joka saisi tehdä niitä ylilyöntejä kunhan vain olisi jollain tavalla mukana lapsiemme elämässä!

Toki ymmärrän ärsyytymisemme, mutta ärsyttää se tämäkin että esim. omia vanhempiani ei kiinnosta ainoat lapsenlapset tipan vertaa, pitää kaikki aika käyttää etelänmatkoihin ja harrastuksiin (ja terveitä ja nuoria ovat).

kakkuakaikille
Meillä ei ole ns. ylilyöntejä tapahtunut mutta muutama "läheltä piti"- tilanne :)
Vaari oli antamassa 5kk ikäiselle pojallemme ison lusikallisen täytekakkua, koristeineen päivineen. Lusikka oli jo melkein huulissa kiinni, poika suu auki kuin linnunpoikasella. Kun huomasin ja kielsin niin vauva oli pettynyt ja vaari käkätti pahankurisesti että olisi toisen nyt pitänyt kakkua maistaa.
Sitten ukki jäi kiinni samaisesta tilanteesta, lusikassa oli tosin jäätelökakkua ja pojalla ikää noin 6kk. Ja taas poika pettyi kun äiti ilmestyi paikalle ja lusikka ei päässyt suuhun asti.

"vieras"
Anoppi haluaa, siis omien joka paikassa toitottamiensa sanojen mukaan, NIIN kovasti hoitaa lapsenlapsiaan. Sen ainoan kerran, kun häntä pyydettiin vahtimaan meidän kahta lasta (silloin 3v ja 5v) niin hän lupasi, mutta ennen h-hetkeä piti soittaa minun äitini (rapiat 150 kilsan päästä) lisähoitajaksi - anopin pyynnöstä!

Juu, ja esikoinen olisi jo puolivuotiaana pitänyt viedä "viihtymään" tehokanalaan...ei olla edes jatkamassa tilaa...

anoppi laittaa paketillisen ( ison ) Domino-keksejä pöydälle kun lapset astuvat sisään. Ja nuohan syö.

appiukko taas luottaa vanukkaiden voimaan :)

En ole jaksanut enää asiasta huomautella, koska välimatkaa 500km, joten eivät viikottain näe.

Yhteistyössä