G: Sukulaisten ylilyönnit lapsen hoidossa

• Viestiketjun aloittaja "essi"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24173046]Hei kokeilkaas seuraavaksi samaa kuin mä: hoidatte lapsenne ihan itse vaan, niin ei kukaan muu tule sotkemaan siihen vääränlaisten tapojensa kanssa, eikä ole stressiä itsellänne =)[/QUOTE]

Ei kyse ole vain siitä että itse "joutuisi" hoitamaan lapsensa, vaan kyllä siinä lapsikin menettää paljon jos ei pysty esim. isovanhempiaan tapaamaan näiden hoitotapojen vuoksi. Esim. omalla kohdallani, kun ei voitu enää niin usein nähdä mummia joka syöttää lapset ähkyyn herkkuja kielloista huolimatta. Tai jos isovanhemmat mielellään hoitaisivat lasta viikonlopun (lapsellekin ihanaa kun saa läheiset suhteet isovanhempiin), mutta koko viikonloppu mässätään ja unirytmit menevät aivan sekaisin (alkuviikosta monta päivää tuskaa herätä päiväkotiin), niin pakkohan siinä on hoitaa lapsi itse. Lapsi ja isovanhemmat kyllä kärsivät kun kanssakäymistä pitää rajoittaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24173046]Hei kokeilkaas seuraavaksi samaa kuin mä: hoidatte lapsenne ihan itse vaan, niin ei kukaan muu tule sotkemaan siihen vääränlaisten tapojensa kanssa, eikä ole stressiä itsellänne =)[/QUOTE]

Mielestäni käsitteeseen hoitaminen ei esim. hiusten leikkaminen sisälly.

Toisekseen, ei kaikki välttämättä ole jättämässä lastaan hoitoon vaan heitä suorastaan painostetaan "päästämään" lapsi isovanhempiensa luo.

Ja ennen kuin joku taas riekkuu, niin ei, en hoidata lapsiani muilla, en sukulaisilla, en pk:ssa, eli ei kalikka kalahtanut.

murr
Meillä on sattunut vain yksi ylilyönti mummun taholta josta räjähdin kunnolla. Vauva oli 2kk vanha ja oli tunkemassa mansikkaa ja kermaa vauvan suuhun kun pitäähän sitä kesän ensimmäisiä mansikoita saada maistella. Hohhoijaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsy;24170751:
Mun äidille ei auta mikään mitä ohjeistan esim. pojan päivärytmistä tai syömisistä. Mm. viimeks kun vein pojan hoitoon, sanoin että on just syönyt, että juota maito ja laita päiväunille, mieluiten nyt heti. No lähdin asioille ja soitin tunnin päästä kysyäkseni onko saanut pojan nukahtamaan, niin ilmoitti syöttäneensä ruokaa sille ja oli laittanut pojan 5min sitten nukkumaan. Ihan normaalia mun äidiltä on että antaa vuosikkaan pojan nukkua vaikka kolmetkin päiväunet, ja sitten illalla ihmettelee kun poika ei nukahda ennen puolta yötä. :( Meidän poika on vielä kamalan herkkä sekoamaan noissa unirytmeissään, joten aina kun on ollut mummilla hoidossa, saa seuraavat kolme päivää tapella nukkumisen kanssa. :/
Siis lapsi meni alle tunnin myöhässä päiväunille.. No onpa teillä tarkkaa.

"vieras"
Anoppi oli rääpinyt kakkupalansa päältä kaiken kermavaahdon pojalle, "pitäähän nimen annon kunniaksi".. Poika 1,5kk.

Anoppi leikkasi poikani tukan (poika n. 2v) ihan kananperseen näköseksi kun poika oli siellä hoidossa. Halusi kokeilla osaako leikata saksilla, kun ei ollut koskaan kokeillut. Kokeili sitten kolmena eri kertana ennenkö sit uskoi, et poika ei mene sinne ikinä hoitoon jos koskee saksilla siihen tukkaan.

Oltiin sovittu, että 2 lastamme menee mummulaan yöksi. Appiukko oli unohtanut kertoa anopille. Mies oli jo viemässä muksuja, kun anoppi soittaa, et "Pekka" voi kyllä tulla, mut jos "Maija" tulee, niin minähän en kotiin yöksi mene.

Anoppi ei voinut nostaa tyttöömme pois autosta, kun hällä oli märät hanskat. Minä sitten kannoin kauppakassit, 3 lasta ja matkatavaroita autosta sisälle, kun anoppi ravisteli hanskojansa.

Jnejne. lukuisia juttuja.

ärsy aka IhaNainen harmaana
[QUOTE="vieras";24174560]Siis lapsi meni alle tunnin myöhässä päiväunille.. No onpa teillä tarkkaa.[/QUOTE]

LÄhinnä ongelma oli tuossa tapauksessa siinä, että lapsi oli syönyt lounaan n. 30min aikaisemmin, ja mummi syötti lounaan uudestaan heti perään vaikka olin ohjeistanut täysin toisella tavalla. Nukkumisista mussutin toisessa kohtaa, jossa kerroin että mummi antaa vuosikkaan nukkua jopa kolmet 2h päiväunet päivän aikana ja sitten ihmettelee miksi lapsi valvoo yöllä.

Meil ei oo sellasia ylilyöntejä ollu ja kaik isovanhemmat kuuntelevat lastenlasten vanhempia. Mummu tuppaa juottamaan pojalle pillimehuja mutta siihenkään en jaksa puuttua jos lapsi muuten on syönyt ruokaa jne. Nyt kesällä puutuin kun alkoi olla liikaa mehua eikä sitä suolastapuolta mitä helteelläkin tarttee.Mut noin ylipäänsä hoito on asiallista ja voi luottaa.

ghj
Kaikki yskäisyt ja niiskutukset tietää sairastumista ja tarttumista.
Syötetään 4-6v. Isoja lusikallisia ja tiheeseen tahtiin, lapset ähkyinä
Vaatteita päälle mahd.paljon
Lapsia EI sa komentaa, ne tarttee rakkautta (ja saavat kyllä sitä yltäkylläisesti)
ym. =)

her
No voi. Olen varmaan itse syyllistynyt näihin ylilyönteihin kaikkein eniten ruokien suhteen. Sylivauvat on saaneet tutinpäästä maistaa niin kermaa kuin jäätelöäkin. Puolivuotiaat on saaneet keksiä nassuttaa kahvipöydässä ja pullaakin on kastettu kahviin. Limpparin hörpytyksellä sai hyvät naurut aikaan pikkuisen ilmeille. Samasta lusikasta on tullut annettua, kun itsellä on terve suu ollut aina, eivätkä ole tainneet mummot tai papatkaan juuri katsoa millä lusikalla maistiaisia annetaan.

En jaksa ymmärtää, miten voi olla niin katastrofaalista. Terveet hyvinvoivat lapset meillä kasvaa, vaikkei kaikesta jaksa niin nipottaa.

"vieras"
mun isä ois jo ihan 4kk iässä antanu meetvurstia.. onneksi olin ite paikalla.
Samoin puolivuotiaalle koittanut tarjota suklaakeksiä ja suklaamunia. Oon onneksi ollu taas paikalla niin oon voinu sanoa heti.
Nyt poika reilu 1v ja pappa ostelee herkkuja kun mennään käymään :D
no syököön siellä.. ei me kotiin ostella herkkuja.

"aino"
en juurikaan hysterisoi moisista :) Oon vähän sellainen luonnekin että jos jostain hysterisoin niin se on menoa, sillon kaikesta alan hysteeriseksi eikä kukaan tee oikein paitsi minä! :)

Ainoa tapaus minkä muistan oli kun poikani oli juuri täyttänyt vuoden. Me olimme totutelleet kuukauden ajan maitotuotteisiin. Lapsonen lähti mummolle ja vaarille yökylään. Seuraavana päivänä lähdin hakemaan välipalan aikoihin ja siellähän ne jäätelöä söivät... Melkein PUOLI LITRAA oli mummo syöttänyt pojalle! "Kun sille niin hyvin maistuu, suu aukiaa ku linnunpojalla ku lusikka tulee lähelle". Tämä oli asia josta keskusteltiin tovi... että ei hurjia määriä herkkuja, varsinkaan lapselle joka juuri totuttelee maitotuotteisiin. Maha oli kuralla seuraavan päivän :(

Mun mummi laitto tässä taannoin alle 2v pojan maitoon sokeria ku se pyys. Jäin kyllä kieltämättä monttu auki kattomaan ku niin nopeasti sujautti et hyvä ku ite tajusin. En siitä mitään sanonu vaikka omille vanhemmille helpommin tulee tehtyä selväks, että ihan kaikessa ei todellakaan periks anneta...

"sasa"
En jaksa ymmärtää, miten voi olla niin katastrofaalista. Terveet hyvinvoivat lapset meillä kasvaa, vaikkei kaikesta jaksa niin nipottaa.
Tällä palstalla onkin hämmätyttävä ominaisuus kerätä kontrollifriikkejä. Luulisi olevan elämän hankalaa, kun ympäristöä pitää haukankatseella vahtia jatkuvasti ja käskyttää, komentaa ja ohjeistaa joka asiaa.

Yhteistyössä