G: Sukulaisten ylilyönnit lapsen hoidossa

• Viestiketjun aloittaja "essi"
  • Ensimmäinen viesti
"jepjep"
omat vanhemmat eivät halua tehdä mitään mikä vaan voisi pahoittaa lapsen mieltä - eli käytännössä antaisivat lapsen määräillä kaikesta... Omasta lapsuudestakin muistan, että kuria olisi voinut olla enemmän, että kai ovat vaan sen luontoisia.

Sukulaisilta tulee joskus vaatelahjoja, joista olen toki kiitollinen, mutta ne ovat niin isoa kokoa, että mahtuvat vasta 2-3vuoden päästä :D no parempi tietenkin niin päin, kuin liian pieniä.

Lapsen isovanhemmat myös hössöttävät pikkukakkosesta. Katsovat aamusta asti tarkkaan kelloa ja lapselle puhuvat kokoajan, että sitten on pikkukakkonen ja se on jotakin erikoista ja hienoa ja ehdottamasti sillon oltava töllön ääressä. Siihen aikaan ulkoa pitää tulla sisälle ym...

"vieras"
Mummo on leikkauttanut alle 1v hiukset. Olin pahoillani, koska mulla oli ajatus hiukan toisenlaisesta mallista. Samainen mummo kiikutti lapsen lääkäriin nuhaisena ja varasi samalla ajan korvien putkitukseen, koska ilman ei lasten kanssa pärjää. Onneksi ei sentään putkittanut. Oli lääkäri vaatinut vanhemmat puhelimeen. Ruokapuolella on syöttänyt vaikkaa mitä. Pahimpana munavoita lusikalla kananmuna-allergiselle lapselle. Lapsella oli silmänaluset auaki viikkoja tuon tempauksen jälkeen. Aikuisten lääkkeitä syöttää lähes joka kerta. Nyt on vähentänyt, kun iho meni rikki mummon vahvasta kortisonivoiteesta, jota oli leivtetty jonkun hyttysenpureman päälle. Aikuisten yskänlääkkeestä tuli tulenpunaiset posket ja särkylääkkeestä vatsa kipeäksi.

"vieras"
noi on kyllä sen verran vakavia juttuja, että ainakaan mun lapsia ei ko mummo tapaisi ilman valvontaa. Saattais lastensuojelutädit olla tismalleen samaa mieltä.

[QUOTE="vieras";24164230]Mummo on leikkauttanut alle 1v hiukset. Olin pahoillani, koska mulla oli ajatus hiukan toisenlaisesta mallista. Samainen mummo kiikutti lapsen lääkäriin nuhaisena ja varasi samalla ajan korvien putkitukseen, koska ilman ei lasten kanssa pärjää. Onneksi ei sentään putkittanut. Oli lääkäri vaatinut vanhemmat puhelimeen. Ruokapuolella on syöttänyt vaikkaa mitä. Pahimpana munavoita lusikalla kananmuna-allergiselle lapselle. Lapsella oli silmänaluset auaki viikkoja tuon tempauksen jälkeen. Aikuisten lääkkeitä syöttää lähes joka kerta. Nyt on vähentänyt, kun iho meni rikki mummon vahvasta kortisonivoiteesta, jota oli leivtetty jonkun hyttysenpureman päälle. Aikuisten yskänlääkkeestä tuli tulenpunaiset posket ja särkylääkkeestä vatsa kipeäksi.[/QUOTE]

"vilma"
Meillä mummi leikkasi lasten hiukset ja voi että mä kiehuin! Oltiin just kasvatettu tytöille pitkiä hiuksia ja mummi oli itse saksinut erittäin lyhyet polkka(potta)tukat :(

No, vanhempi oli 1,5-vuotias kun välit menivät poikki että kokemusta ei ole kuin tällaisista:
-Vauvalle suolaista ruokaa (siis kyse ihmisistä jotka lisäävät jopa pekonille suolaa kun se paistetaan), jouduin koko hemmetin ajan jankuttamaan että ne vauvat ei tarvitse sitä suolaa! ja että se ei ole pienten munuaisille hyväksi... Ja ei, kun minä olin ylihysteerinen hullu, sekopää, sairas...
-Vauvalla pullaa, keksiä, jäätelöä, karkkia... Sen kerran kun annoin luvan antaa keksiä tai pullaa niin sitä sitten tungettiin lapselle ihan olan takaa ja kun huomautin niin taas sama sävel "Sä olet kyllä tyhmä, kyllähän joskus pitää saada jotain hyvää... Voi sun lapsiraukkoja kun äiti ei ikinä anna mitään hyvää..". (kyse ihmisistä jotka olivat melkein päivittäin lasten kanssa tekemisissä ja melkein päivittäin jouduin rajoittamaan kaiken paskan tunkemista mun lapsille)
-Juustonaksuja pikkutaaperolle (rajoitin taas ja taas olin halveksuttava mäkättäjä).
-Lapselle leikattiin törkeä otsatukka ilman mun lupaa.
-Vuosikas meinattiin sulkea pimeään vessaan kun se ei totellut ja tullut sieltä pois..
-lapsen isoäiti leikki vauvaa ja meni lapsen pinnasänkyyn lapsen tutti suussa..
...
En tiedä mitä kaikkea en tiedä, ja noita on vielä lisääkin.. En vaan jaksa listailla enempää. Siinä jossain kohtaa mä sitten tajusin että nuo ihmiset ei ole hyväksi meidän perheelle, eikä tosiaan lapsille.

"hauki"
Mun anoppi on hysteerisen ylihuolehtivainen ja soittelee meille joka vierailun jälkeen, kuinka me ollaan vastuuttomia vanhempia, kun meillä ei ole ikkunoissa lapsilukkoa (meidän lapsi on vasta 1v9kk eikä ole ollenkaan kiinnostunut ikkunalle kiipeämisestä, eikä sinne kyllä moneen vuoteen yletä kiipeämäänkään) tai vauvana annettiin hänen nukkua parvekkeellä 10 asteen pakkasessa. Tai menimme ulos talvella, jääpuikko saattaa tippua päähän näes. Raivostuttava nainen.

Niin ja mutsilla oli tapana vuosikaudet soittaa aamuisin ja kertoa millanen sää on tulossa..että mä osaan sitten laittaa lapsille oikeat varustukset...:vampire:
Lopulta mä jouduin aina toteamaan, että laitan ne alasti pakkaseen kun se kyseli onko niillä tarpeeksi päällä..

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"misu"
Piti ihan miettimällä miettiä mutta oma mummoni tuli meille kerran kylään ja ntarjosi lapsillemme isot suhteellisen kovat ja sitkeät toffee karkit suuhun :)
Hyväähän mummo tarkoitti mutta kun antoi tuon karkin myös meidän puolitoistavuotiselle lapsellekin.
Onneksi lapsi tuli heti keittiöön jossa kaivoin kaikessa hiljaisuudessa karkin pois suusta ettei lapsi tukehdu (sen verran iso oli karkki)
En sanonut mummolleni mitään, miksi olisin vanhan ihmisen mielen pahoittanut kun ei kuitenkaan kerennyt mitään vahinkoa käydä.

"mä"
en yleensä jaksa stressata, lapsi ei kuole eikä edes vammaudu grillitassusta tai hetkellisestä sokeriannostuksesta. Silloin, kun anoppi tunki 7kk vanhan vauvan käteen täytekeksin, niin vähän älähdin.

Tuohon ylensyöttämiseenhän ne minunkin äitini ylilyönnit liittyvät. Pitkään käytiin kerran viikossa mummilla, mutta kun ikinä ei sanominen tehonnut, vaan koko vierailun ajan syötettiin eineslihapullaa, ranskiksia, pullaa, sipsia, keksiä, suklaata, jätskiä jne., niin pakko oli alkaa vähentää kyläilyjä. Joka kerta mummi vinkui että eikö niille voisi antaa mehua. Sen sentään uskoi, että mehua ei juota (siinäkään ei tietty riittäisi lasillinen, vaan kohta olisi ollut vähintäänkin puolen litran limpparipullot kaikilla). Omatkin hampaani ovat mitä ovat, sillä sain juoda rajattomasti Cokista ihan taaperosta asti, sitä oli aina kotona.

Jos mummulassa käytäisiin kerran parissa kuussa, ei siellä tarjottavilla herkuilla olisi niin väliä. Minusta on silti surullista ettei muuten osata olla lasten kanssa kuin hakemalla suosiota herkkujen kautta.

• Tykkää
Reactions: kampanisu
ärsy
Mun äidille ei auta mikään mitä ohjeistan esim. pojan päivärytmistä tai syömisistä. Mm. viimeks kun vein pojan hoitoon, sanoin että on just syönyt, että juota maito ja laita päiväunille, mieluiten nyt heti. No lähdin asioille ja soitin tunnin päästä kysyäkseni onko saanut pojan nukahtamaan, niin ilmoitti syöttäneensä ruokaa sille ja oli laittanut pojan 5min sitten nukkumaan. Ihan normaalia mun äidiltä on että antaa vuosikkaan pojan nukkua vaikka kolmetkin päiväunet, ja sitten illalla ihmettelee kun poika ei nukahda ennen puolta yötä. :( Meidän poika on vielä kamalan herkkä sekoamaan noissa unirytmeissään, joten aina kun on ollut mummilla hoidossa, saa seuraavat kolme päivää tapella nukkumisen kanssa. :/

"karju"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsy;24170751:
Mun äidille ei auta mikään mitä ohjeistan esim. pojan päivärytmistä tai syömisistä. Mm. viimeks kun vein pojan hoitoon, sanoin että on just syönyt, että juota maito ja laita päiväunille, mieluiten nyt heti. No lähdin asioille ja soitin tunnin päästä kysyäkseni onko saanut pojan nukahtamaan, niin ilmoitti syöttäneensä ruokaa sille ja oli laittanut pojan 5min sitten nukkumaan. Ihan normaalia mun äidiltä on että antaa vuosikkaan pojan nukkua vaikka kolmetkin päiväunet, ja sitten illalla ihmettelee kun poika ei nukahda ennen puolta yötä. :( Meidän poika on vielä kamalan herkkä sekoamaan noissa unirytmeissään, joten aina kun on ollut mummilla hoidossa, saa seuraavat kolme päivää tapella nukkumisen kanssa. :/
Hoida itse pentusi niin ei tarvitse tapella nukkumisien kanssa jos mummon ilmainen lastenhoitoapu ei kelpaa.

"AleXAN"
Meillä ei oo mitään ylilyöntejä tapahtunu mummojen/pappojen kans.
Perus settiä. Anopilla käydessä työntää pöydän täyteen erilaisia keksejä, limpparia ja jäätelöö. Joskus saattaa antaa lapsille rahaa, muutaman kympin per nuppi.. jostain kumman syystä lapset odottaa aina mummolle pääsyä :D
Isomummo taas syöttää lapsille pullaa ja kakkua, vaikka tietää että olis ruoka aika ja pitäis syödä ekaks ihan oikeeta ruokaa. En jaksa vetää hernettä nenään enää.

erratic
Eivät näe niin usein että mummulan herkkumässytys haittaisi. Siitä pidetään kyllä aina kiinni että vähintään 1 lämmin ateria on per päivä. Päiväunista voidaan joustaa. Ainoa mistä en oikein tykkää on se että mummulassa eivät ole hygienian kanssa niin turhantarkkoja, mutta näytetään olevan vielä kaikki hengissä, joten jos suurempia juttuja ei ole niin pidän suuni supussa.

Anoppila-mummulan tyylistä en tykkää. Ruokajutut sujuu ok, mutta anoppi ei oikein viitsi seurata lasta. Esimerkki: pojalla on atooppinen iho. Korvantaukset aukeavat jos niitä ei pestä ja kuivata päivittäin hyvin. Kun lapsi oli mummulassa 3pv miehen ollessa työmatkalla ja minä yövuorossa, lapsi tuli takaisin korvantaukset verta valuen, eikä anoppi ollut tehnyt MITÄÄN. Menihän siinä sitten taas melkein kuukausi ennen kuin ihottumat parani. Hirvittää muutenkin, miten mahtaa katsoa perään esim. koirien läsnäollessa (näillä sukulaisilla on pilallehemmoteltuja koiria joilla on johtajuusongelmia... näistä asioista on kyllä ollut puhetta ja harvoin koira on paikalla koska ei ole anopin).

Oma äitini nosti esikoisen synnyttyä kauhean metelin siitä kun kuljetettiin vastasyntynyttä autossa turvakaukalossa. Vauvan selkä menee pilalle ja se ei pysty kävelemään kunnolla isompana. Auton vieressä itkeä tihrusti ja meidän selän takana soitti myös anopille, jota pyysi puhumaan meille järkeä... Anoppi fiksuna ihmisenä ei lähtenyt tuohon päivittelyyn mukaan.

Kahden nuoremman kanssa ei ole enää samaa showta pistänyt pystyyn.

Mummolassa lapset saavat aina ruuaksi nakkeja tai makkaraa. En ole tästä jaksanut kovin suurta numeroa tehdä, mutta välillä kyllä muistutan että voisi niille muksuille vähän terveellisempääkin tarjota. Lapset on kaiketi pakko saada syömään jotain, ettei vain ole nälkä (lapset ovat kyllä ruokailleet kotona, mutta siitä huolimatta näitä "herkkuja" syötetään).

IhaNainen
[QUOTE="karju";24171040]Hoida itse pentusi niin ei tarvitse tapella nukkumisien kanssa jos mummon ilmainen lastenhoitoapu ei kelpaa.[/QUOTE]

Niin hoidankin, ehkä 5 kertaa on ollut mummilla hoidossa, joista yhden kerran yötä. Mun mielestä mulla on oikeus mussuttaa jos annan selvät ohjeet milloin pojan kuuluu nukkua, kaiken muun saa tehdä miten ite tykkää, ja silti ei voi nukuttaa sitä lasta niin kuin on sovittu.

Meillä
ex-anoppi syötti poikaa vielä 5-6 vuotiaana...mutta mitäs siitä,kotona ei tosiaankaa syötetty,ei edes pyytänyt.
Nykyinen anoppi ei ikinä uskaltanut ottaa vauvaa syliinsä.eikä ikimailmassa hoida tuntiakaan.

"vieras"
Hei kokeilkaas seuraavaksi samaa kuin mä: hoidatte lapsenne ihan itse vaan, niin ei kukaan muu tule sotkemaan siihen vääränlaisten tapojensa kanssa, eikä ole stressiä itsellänne =)

ylilyöntiä puolin jos toisin
Oli esikoiseni mummo meillä kylässä ja esikoiseni (kehitysvammainen)
sanoi (kun meille oli juuri syntynyt vauva ) mummolleen meidän kuullen,
-Toivottavasti tuo meidän vauva tulee joskus samaan kouluun kuin minäkin olen
Johon sitten mieheni tuumasi mutisten että toivottavasti nyt kuitenkin ihan normaalipuolelle
Jolloin ex-anoppini eli esikoiseni mummo suuttui ja huuti pää punaisena kuinka emme rakasta minun esikoistani?!?

Koetin selittää siinä sitten että eiköhän jokainen toivo kuitenkin ihan tervettä ja normaalia lasta mutta jos nyt niin käy ettei ole normaali niin luuleeko hän ettei me rakasteta lasta sen vuoksi jos ilmenee vasta myöhemmin "vikaa"

Yhteistyössä