G:raskausajan liikunnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sohvis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sohvis

Vieras
Heips

Mielenkiinnosta kyselen, millaista liikuntaa olette harrastaneet raskausaikana? Mikä on tuntunut hyvältä ja mikä puolestaan on pitänyt jättää pois. Mitä suosittelisit?

Ratsastus oli jätettävä jo alkumetreillä, se harmitti todella. Muutenkin joutunut löysäämään tahtia koiran kanssa lenkkeilyssä kun vatsa sanoo vastaan. Rauhallisia kävelylenkkejä kannattaa harrastaa, ja uintia jos viihtyy esim. uimahalleissa.

alkuraskaudessa kaikkea normaalisti, mutta pian puolenvälin jälkeen alkoi sitten kaikki loppua. Kävelykään ei tuntunut hyvältä. vielä olen käynyt silloin tällöin pumpissa ja rauhallisella kävelylenkillä.

Harrastin ennen raskautta erilaisia jumppia ja punttista. Alkuraskaudessa voin todella pahoin 6 viikkoa, 24 h/vrk, jolloin kaikki liikunta jäi. Tämän jälkeen yritin palata aikaisempien harrastusteni pariin, mutta jotenkin ei tuntunut hyvältä... Keskiraskaudessa löysin uimisen ja vesijuoksun, mitä voinkin suositella lämpimästi! Vesijumppaakin kokeilin, mutta siinä tuntui olevan liian vähän haastetta. Loppuraskaudessa nämä jäivät, alkoi ikävästi supistelemaan vedessä. Nyt viikolla 41 onkin jo tiukkaa kävellä kilometriäkään... :)

Itse olen harrastanut alku- ja keskiraskaudessa kaikkea mahdollista mm. pikaluistelua, hiihtoa, melontaa, juoksua, vaellusta, pyöräilyä, suunnistusta. Viikon 28 jälkeen jätin juoksun pois, nyt kesäkuussa jätin suunnistuksen pois lähinnä kaatumisvaaran vuoksi ja nyt viimeisenä jätin hiihdon (hiihtoputkessa) pois noin raskausviikolla 34 lähinnä liitoskipujen vuoksi. Nyt viikolla 38 pyöräilen edelleen ja koiran kanssa teen päivittäin 2 kävelylenkkiä, joista toinen on tunnin mittainen. Eli kaikkea mahdollista oman voinnin ja kunnon mukaan.

Viikko 23. Spinningiä ja kuntosalia harrastan kuten ennen raskauttakin. Tosin kuntosalilla olen hiukan pudottanut painoja ja maastavedot olen jättänyt kokonaan pois. Uinnista en koskaan ole tykännyt.

Tosi heikkoa on ollut. Eka raskausoire (viikko hedelmöitymisen jälkeen, eli jo ennen plussaa) oli voimien katoaminen. Kun yritti hiihtää ylämäkeen niin syke nousi heti kattoon ja kroppa huusi armoa. Voimat eivät ole siitä palautuneet. Oon tehnyt sen jälkeen rauhallisia 2-7 km kävelylenkkejä ja ennen puolta väliä myös uin 500 m silloin tällöin. rv 20 aikoihin meloin mutta se aiheutti supistuksia. Nyt edelleen kävelylenkkejä, laskettuun aikaan on vielä 2,5 kk. Toivon että voimat palaavat joskus.

Kävelylenkkejä ja uimista harrastin.Kävelylenkit muuttuivat sitten itsestään rauhallisiksi kun ei enää pystynyt viuhtomaan tavanomaista tahtia.Kävelin joka päivä aina siihen asti kunnes menin käynnistykseen rv42.Uimista ei suositeltu iha loppuraskaudesta sen takia jos kohdunsuu olisi auki.

Mä pyöräilen päivittäin n. 8km (työmatkat). Lisäksi yritän jumppailla kotona tai käydä salilla edes kerran viikossa. Poden huonoa omaatuntoa siitä etten jaksa käydä salilla tai jumppaillla useammin. Riittäisikö tuo pyöräily?? Lantionpohjalihaksiakin pitäisi harjoittaa, kunhan muistaisi.. Mulla on duunissakin aika paljon seisomista ja juoksemista paikasta toiseen , että oon aika rätti ku kotiin pääsen.. Suunnitelmissa olisi uimaan menemistä, jos saan aikaiseksi..Rv 18.

Pyöräillyt olen ja nyt kun olo on parempi alkuraskauden jälkeen aloitan jumpat (rauhallisemmalla tatsilla ja pienemmillä painoilla tosin) ja lisäksi venyttelen. Pommpiminen saati juoksu ei onnistu näiden melonien ja vatsan takia. Periaatteessa kaikkea mitä ennenkin, mutta siis rauhallisemmin. Ooon muuten huomannut, että vaikuttaa mielialaankin: parempi edes tehdä pieni kävelylenkki kuin vain völlätä kotisohvalla: jaksaa paremmin.

Alku meni soffan pohjalla nukkuessa. Mä olin niin uskomattoman poikki, että töiden jälkeen kaaduin sohvaan, mies hoiti ruuanlaiton ja kodinhoidin ja tökkäsi mua aina myöhäisillalla sen verran hereille, että siirryin olkkarista sänkyyn nukkumaan. Jos jaksuja riitti, niin käytiin kävelemässä hissuksiin ja joskus tehtiin vähän reippaampiakin lenkkejä. Ja ed. kirjoittajan kanssa ihan samaa mieltä tuosta että jos vaan millään muotoa jaksaa, niin kiertää sitten vaikka korttelin tai jotain, tulee parempi olo.

Keskiraskaudessa kävin aktiivisesti jumpassa, lähinnä muokkauksessa (lihaskuntoo) ja bodylogicissa, joka oli tempoltaan ihanan rauhallista. 30+ viikoilla oli lopetettava siitä syystä, että mulla alkoi niin törkeät närästykset että vähäinenkin vääränlainen liike heitti vatsahapot kurkkuun.

Kesällä tuli oltua ulkona ja touhuttua sikäli, että mä pystyin kuitenkin esim. pesemään mattoja, samoin festarireissuilla kertyi kilsoja ihan kivasti ;) . Nyt loppumetreillä (39. viikko menossa) on liitos- ja selkäkivut äityneet sen verran koviksi, että varsinaista liikuntaa en enää harrasta, mutta yritän liikkua kävellen mahdollisimman paljon (hirveän hidastahan se on mutta silti) ja olla aktiivinen niissä rajoissa kun jaksaa.

Ratsastusta läpi raskauden, viimeiset viikot pois lukien kun ei päässyt hevosen selkään. Ei esteitä eikä maastoa. Puolenvälin jälkeen käyntiä, hieman kevennettyä ravia ja kevyttä laukkaa. Tallitöitä jaksamisen mukaan, kuitenkin vältin kauhean painavien juttujen nostelua. Kävelylenkkejä koirien kanssa. Yleistä remontointia, risukon raivausta, heinäpellolla kaksi päivää ennen synnytystä...Eli hyötyliikuntaa oman jaksamisen mukaan. Tuolla heinäpellolla olin lähinnä synnytyksen käynnistymisen toivossa, ja taisi se auttaakkin.

Yhteistyössä