Minä olen (lyhyellä kaavalla) ensimmäisenä viikkona jättänyt pahimmat hyppimiset ja lumenkolaamisen pois ja viimisellä viikolla ennen punktiota olen kokonaan ollut liikkumatta.
Ekassa hoidossani liikuin koko ajan, vaikka alavatsaa välillä juili. Kävelin pitkiä lenkkejä, tein lumitöitä... Lopulta ennen punktiota olo oli aivan kamala. Alavatsa oli niin ärtynyt, että jopa auton tärinä sai kyyneleet silmiin.
Toisessa hoidossa ymmärsin ottaa rauhallisemmin ja olo oli punktiopäivänäkin vielä ihan hyvä. Alavatsa ei ollenkaan ärtynyt yhtä paljon.
Muutenkin, jos rakkuloita kasvaa paljon niin ei suositella hyppimisiä tai syviä kumarteluja. Minulla on rakkula määrä ollut yli 60 kpl ja lääkäri ja hoitaja on erikseen asiasta muistuttanut.
Tämä siksi, koska hoidossa munasarjat ovat normaalia suuremmat (turpoavat hoidon aikana) ja painavammat. Munasarjat eivät ole varsinaisesti mitenkään kiinnittyneet vatsaonteloon. Kohtua ja munasarjaa yhdistää vain ohut munanjohdin. Jos hyppii voi pahimmassa tapauksessa käydä siten, että munanjohdin kiertyy munasarjan tai kohdun ympärille. Se on kuulemma kivulias tila, joka voidaan hoitaa vain leikkauksella, jossa munasarja menetetään.
Näin ymmärsin hoitajan selostuksen. Ymmärrettävästi vältin kaikkea hyppimistä ja kurottelua....