ivf-hoidot ja liikunta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmi78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

helmi78

Jäsen
26.07.2006
108
0
16
HEIPS!
Minkä verran ja millaista liikuntaa olette harrastaneet kun hoidot ovat käynnissä?
Sen verran tiedän että punktion jälkeen ei raskasta liikuntaa voi harrastaa,mutta lähinnä tuon piikittelyn ajan...

Itse en ole vielä IVF vaiheessa, mutta inssipiikittelyjen aikana olen harrastanut uintia ja ruhallisia kävelylenkkejä.

Törmäsin vasta mielenkiintoiseen tutkimukseen (Morris et al, 2006), jossa tutkittiin ekaan IVF hoitoon osallituvia naisia. Tulokset olivat aika yllättäviä:
Yleisesti ottaen liikuntaa harrastavien naisten kohdalla IVF ei onnistunut muita paremmin. JA naisilla, jotka raportoivat harrastaneensa liikuntaa yli 4h viikossa pidemmän aikaa oli huomattavasti huonommat mahikset onnistua IVF hoidoissa verrattuna liikkumattomiin naisiin. (KÄÄK!)

Varman ainoa asia mihin liikunta ei vaikuta positiivisesti... Kyse oli siis pitkältä ajalta ennen hoitoja, ei niinkään hoitojen aikan tapahtuvasta liikunnasta.

Kysymys voisi olla että noiden jouokossa on himoliikkuja anorektikoita, joilla on sen vuoksi häiriintynyt kierto. Toivottavasti, koska liikunta rules!

Hei!

Itse liikun paljon (spinningiä, pacea, bodypumpia, lenkkeilyä)
yleensä 5-7 x vk ja 1-2h kerralla.
Harrastin normaalisti liikuntaa ekan viikon ajan (mulla lyhyt hoitokaava eli 2vk), tokalla viikolla oli maha turpeana ja kipeänä eikä liikkuminen huvittanut yhtään.
Punktion jälkeen sain ohjeeksi 2vko pitää taukoa. Munarakkuloita oli aika paljon, 28kpl. Turvonnut, kipeä olo meni ohi siinä parissa viikossa.

Kiitos Anni77!
Noita liikuntamuotoja mäkin olen harrastanut.Mutta nyt taitaa jäädä jumpat joksikin aikaa väliin :(
Aloitin pistelyn lauantaina mutta mulla alkoi vihloo jo nyt mahaa niin kamalasti välillä ettei jumppaan lähtö enää houkutellut
Ehtiihän sitä sitten kun tämä on ohi...

Minä olen (lyhyellä kaavalla) ensimmäisenä viikkona jättänyt pahimmat hyppimiset ja lumenkolaamisen pois ja viimisellä viikolla ennen punktiota olen kokonaan ollut liikkumatta.

Ekassa hoidossani liikuin koko ajan, vaikka alavatsaa välillä juili. Kävelin pitkiä lenkkejä, tein lumitöitä... Lopulta ennen punktiota olo oli aivan kamala. Alavatsa oli niin ärtynyt, että jopa auton tärinä sai kyyneleet silmiin.

Toisessa hoidossa ymmärsin ottaa rauhallisemmin ja olo oli punktiopäivänäkin vielä ihan hyvä. Alavatsa ei ollenkaan ärtynyt yhtä paljon.

Muutenkin, jos rakkuloita kasvaa paljon niin ei suositella hyppimisiä tai syviä kumarteluja. Minulla on rakkula määrä ollut yli 60 kpl ja lääkäri ja hoitaja on erikseen asiasta muistuttanut.
Tämä siksi, koska hoidossa munasarjat ovat normaalia suuremmat (turpoavat hoidon aikana) ja painavammat. Munasarjat eivät ole varsinaisesti mitenkään kiinnittyneet vatsaonteloon. Kohtua ja munasarjaa yhdistää vain ohut munanjohdin. Jos hyppii voi pahimmassa tapauksessa käydä siten, että munanjohdin kiertyy munasarjan tai kohdun ympärille. Se on kuulemma kivulias tila, joka voidaan hoitaa vain leikkauksella, jossa munasarja menetetään.
Näin ymmärsin hoitajan selostuksen. Ymmärrettävästi vältin kaikkea hyppimistä ja kurottelua....

Yhteistyössä