Raskaus ja liikunta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumppaohjaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!
Tässäpä omia kokemuksiani. Odotan ensimmäistä lastani ja raskausviikkoja nyt 23+0. Minulle sanottiin neuvolassa että kaikkea mitä olen harrastanut ennen raskautta voin jatkaa niin pitkään kuin hyvältä tuntuu.
Olen käynyt kolme kertaa viikossa kuntosalilla. Ohjelmaa olen tietysti muokannut ja painoja vähentänyt sekä sarjoja pidentänyt.
Käyn myös zumbassa ja latinosportissa. Olen hankkinut sykemittarin joka on oiva apulainen sykkeen tarkkailussa, etten treenaisi liian kovaa. Hypyt olen jättänyt tekemättä.
Lisäksi käyn kävelylenkeillä ja uimassa.
Toivottavasti pystyn jatkamaan mahdollisimman pitkään, mutta tietysti vauvan hyvinvoinnin ehdoilla mennään! =)

Itse treenasin viime raskaudessa melko normaalisti 39 viikolle asti. Käytännössä se tarkoitti punttisalia, uintia ja kävelyä. Tais kyllä lisätä turvotusta, kun en muutenkaan levännyt.

Nykyään treenaan huomattavasti monipuolisemmin ja rankemmin: spinning, step, erilaiset tanssitunnit, pump, juoksu... Olen muuttanut treeniä sillä lailla (nyt vasta yhdeksän viikkoa kasassa), että en enää juokse, käy stepissä tai esim. combatissa. Vältän siis kaikkea lantionpohjan rasitusta, koska siinä on heikkoutta. Kierrän myös tunnit, jossa syke nousee väkisinkin tosi korkeaksi. Esim. joku combat on sellainen, että on vaikea tehdä maltillisesti, koska ei käytetä painoja tms. joita voisi vähentää... Kävelyä olen lisännyt.

Vatsan treenaaminen askarruttaa, alunperin ajattelin, että 12-viikolta jätän perus ylösnousut pois ja sen sijasta teen hooveria tms. Katsotaan nyt miten tuo vatsa alkaa kasvamaan. Jos Luoja suo ja raskaus jatkuu, niin yritän löytää jonkun asiantuntijan ja kysellä tarkkoja ohjeita. En yritä raskauden aikana kohotaa kuntoa, vain ylläpitää, mutta en halua heikentää kuntoa yhtään enempää kuin on pakko. Erityisesti vatsalihaksista haluisin pitää huolta niin hvyin kuin mahdollista.

Sykemittari löytyy, mutta olen siitä lomalla :D Pitää ottaa käyttöön ja selvittää oma raskauden aikainen maksimisyke. Oon ajatellut, että tässä raskaudessa keventäisin loppua kohden enemmän kuin viimeksi, ehkä korvaan jotain pilateksella ja uinnilla. Ja lepään! Viimeksi en sitä suosiolla tehnyt... Palautuminen oli tosi hidasta. Ja ne turvotuksetkin kaameet.

Olisi kiva kuulla muiden liikkuvien odottajien tunnelmia!

Mä en ole mikään himoliikkuja, mutta 3-4 krt viikossa jumppailen. 2krt viikossa steppiä/keppijumppaa ja 2 krt viikossa pumppia. Lisäksi silloin tällöin spinningiä tms.
Nyt raskauduttuani olen ihan ymmyrkäisenä, että mitä voin tehdä ja mitä en. Onko vatsalihasliikkeet kielletty vai ei? Voinko jumpata ihan normaalisti, kunnes kroppa alkaa ilmoitella, mitä ei pidä tehdä vai pitääkö heti alkaa jättää jotain pois?

En haluaisi todellakaan 30 raskauskiloa, enkä muutenkaan päästää itseäni ihan rapakuntoon..

Asiat, jotka raskausaikana liikkuessa pitää ottaa huomioon ovat käsittääkseni vatsalihakset, lantionpohja ja syke. Pinnalliset vatsalihakset alkavat väistyä kohdun tieltä ilmeisesti siinä 12-vkon tienoilla, ja kun niiden väliin alkaa tulla rakoa, pitäisi pinnallisten treenaaminen lopettaa, ettei rako ja siitä aiheutuva pömppömaha jää pysyväksi. Treenaamisen saa aloittaa vasta kun rako on umpeutunut. Itse olen miettinyt sitä onko tuo rv 12 ehdoton rajapyykki vai vaihteleeko se

sitLantionpohjaan liittyy sellainen juttu, että kun kohtu ja lapsi kasvaa, lantionpohjaan tulee ylimääräistä painetta, jota juokseminen, hyppiminen yms. rasittaa. Toisin sanoen suna harkitsisin ehkä tuon stepin poisjättämistä jossain vaiheessa tai ainakin iisimpää otetta tunnilla. Lantionpohjan ylimääräinen rasittaminen edesauttaa virtsankarkailua. Myös sykkeet pitäisi pitää maltillisena, koska ne vaikuttavat vauvaan. Ilmeisesti vaikuttavat vauvan sykkeeseen. Mulla on sykehuippu joku reilu 180.. Sinne en uskalla enää mennä, koska pelkään että se suoranaisesti vaikuttaa jo lapsen hapen saantiin. Näissä syke-asioissakin on kuitenkin se juttu, että ilmeisesti jos on liikkunut aikaisemmin paljon ja elimistö on tottunut rasitukseen, saavat sykkeet olla korkeammat kuin raskauden aikana liikunnan aloittaneilla.

Olen tottunut liikkumaan säännöllisesti ja paljon "normaalitilassa". Raskaudet kuitenkin löysyttävät lantion siihen malliin, että rauhallista kävelyä tai pyöräilyä vauhdikkaampaa liikuntaa ei voi harrastaa :/ Harmittaa vietävästi, koska joinakin päivinä kun vointi on parempi käyn harrastamassa ja on se ihanaa. Mutta sitten lantio-, nivus- ja selkäkivuista täytyy kärsiä kahta kauheammin.

Nyt toinen raskaus menossa, ja tilanne pahempi jopa kuin ensimmäisessä. Tosi vaikeaa olla paikoillaan kun luonto sanoo ihan toista. Kadehdin niitä jotka pystyvät jumppaamaan tms, itse en pääse edes portaita alas irvistelemättä. Onneksi kuitenkin tilanne korjautuu sitten nopeasti synnytyksen jälkeen, ainakin nyt tiedän sen.

Synnytyksen jälkeen harrastin vain kävelylenkkejä vauvan kanssa, reippaamman liikunnan aloitin oikestaan vasta täysimetyksen loppumisen jälkeen, koska olin niin sippi fyysisesti ettei paukkuja paljon ollut. Olen aika hoikka ja vauva iso, joten imetys kulutti todella vaikka söin niin paljon kuin ehdin. Sitten vasta energiaa riitti vähän omiinkin tarpeisiin kun vauva söi jo muutakin ruokaa.

Noista lantionpohjalihaksista: niitä kannattaa kyllä treenata raskausaikana, koska minulla ainakin auttoi sitten se lihastreeni parantelemaan kärsinyttä alapäätä, turvotus laski nopeasti ja parani muutenkin. Jälkitarkastuksessa jo lääkäri sanoi että ihan huippukunnossa. Jotkut lihakset sentään;)

Nyt on meneillään viikko 12, eikä vielä näy tai tunnu missään. Ainakaan minun vatsalihakseni eivät toistaiseksi ole väistyneet minnekään. Eilen kävin jumpassa ja tänään agilitykisoissa spurttaamassa ihan tavalliseen tapaan. Kohta varmaan alkaa maha pyöristyä ja kai sen sitten huomaa kun täytyy hidastaa tahtia.

Minäkin olen tätä asiaa paljon pohtinut. Oon viikolla 9, ja näin kävi että liityin kuntokeskukseen, innostuin ja pian teinkin plussatestin. Mikä sattuma, heti kun päättää että nyt lähtee läskit. :o) Mutta siis, lähes kaikilla jumppatunneilla kuitenkin treenataan vatsalihaksia, mikä ei siis näemmä hyvää tee. Ja mietin tuota sykerajaakin, minulla on peruskunto noussut jo kovasti mutta kyllä aloittelijalla silti nousee syke jo pelkässä sambicissa välillä melko korkealle. Täytynee kysellä neuvolasta neuvoja asiaan.

Yhteistyössä