G:Osaatko kutoa/neuloa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aipe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En osaa kutoa, mutta osaan neuloa. Haluaisin kyllä oppia kudontaakin joskus :)

Meilläkin päin on kyllä aina puhuttu nimenomaan kutomisesta kun on puhuttu neulomisesta, tai ainakin mun äiti on aina puhunut kutomisesta ja kutimista. Mä neulon, mutta mulla on kutimet :D

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
mut ei niin nättejä kuin oma tekemät. kaupan matot on liian tasaisia ja räsymatot yleensä todella huonolaatuisia.

Niitä on vain makkarissa.Sain ne vanhemmilta.Muissa huoneissa on toisenlaisia mattoja. En pidä räsymatoista.

Osaan neuloa eli kuten itse tapana sanoa, kutoa :) Tiedän kyllä että kangaspuilla kudotaan.
Osaan myös virkata jonkin verran. Meillä on lapsesta asti tehty käsitöitä, ensimmäisen juttuni kudoin eli siis neuloin 6-vuotiaana.
Kuitenkin vähän ihmetyttää miksei moni osaa neuloa eikä yleensäkään tehdä käsitöitä? Niitä taitojahan opetellaan koulussakin. Johtuuko se kotioloista, että äitinne ei ole osannut?

Kädettömille puikot ja koukut käteen vaan, niin sitä oppii jos tahtoo. Netistä löytyy aloittelijalle ohjeita ja vähän kokeneemmalle helppoja ohjeita. Haasteitakin olen itse löytänyt: kaksinkertainen aloitus neuleessa, eikä sekään ollut sitten kauheen vaikee.
Minä neulon isoja ja pieniä neuleita kahdella puikolla, kolmellakin, jos palmikkoa laitellaan. Olen aivan hoopona pitsineuleisiin sukissa, topeissa ja neuletakeissa/paidossa. Niitä ei valmiina saa ja vaikka saiskin, se on mulle harrastus, tosi rentouttavaa.
Opin alkeet koulussa ala-asteella ja itse opettelemalla lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Osaa kutoa ja virkata. Mulle tuo kutominen tarkoottaa puikoilla kutomista eli neulomista.

Ai että mun korvaani särähtää, tai siis silmiin sattuu ;)

Kangaspuilla kudotaan
Ompelukoneella/neulalla ja langalla ommellaan
puikoilla neulotaan

:attn: pilkkua viilaan juu.

Se on murrekysymys. Itse olen Tampereelta, vanhempani Etelä-Pohjanmaalta ja Pirkanmaalta, ja minä KUDON tumppuja ja villasukkia.

Alkuperäinen kirjoittaja tauntaun:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Neulon, virkkaan, kudon, huovutan, ompelen, punon...

listan jatkoks vielä mie lisäisin, et kehrään (ihan pian, kunhan sen opin :D ) ja teen hopeaketjuja..

Ai kauhee, mun pitää lisätä listaani myös kehrääminen. Tosin luonnistuu vain värttinällä,rukilla kerran koittanut ja oli armotonta räpellystä :laugh:
Enkä mä oikeen tiedä mistä saisi tilattua hyvää valmiiksi karstattua villaa,itse karstaaminen on aikasen työlästä.

Ja hopeakorujen tekoakinoon käynyt opiskelemassa, mutta se on jäänyt.

Joo, mä kudon puikoilla :whistle: :D Mun ihan ykkösharrastus, kudon niin kauan ku kädet liikkuu ja henki pihisee. Ja osaan myös virkata ja ommella mut ne ei sillee kiinnosta.. Samoten ku kaikenlainen askartelu paskartelu on kivaa :)

Kehräämisen haluaisin myös oppia :) Punontaakaan en ole koskaan kokeillut.

Osaan neulomisen lisäksi ommella, virkata, kirjoa, huovuttaa yms. Ja tehdä päre- ja olkikattoja :D

Yhteistyössä