G: Onko teillä kylmät kalat ja kinkku/laatikot samassa kattauksessa jouluna?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
No kun tässä on jo tänä aamuna palstajuntin leiman saanut, niin jatketaan nyt sitten.

Kaikki tarjolla samaan aikaan ja totta vie vielä valkoviinin kanssa.

Se ei yhtään kuulu muille kuinka mä kotonani kattauksen järjestän, kyllä mä silti jossain siljalinen seisovasta pöydästä tms osaan hakea ne erikseen ja syödä pupeltaa 'fiinisti'.
 
"Lissu"
Kaikki samaan kattaukseen vaan. Jouluna pitää olla rennosti eikä nipottaa joka haarukan asennosta. :) Tietysti jos on tottunut että pitää olla eri lautaset niin voihan ne laittaa, jos se niin tärkeää on.

Meidän joulupöydässä on tänä vuonna äkkiä laskien 15 henkeä, joten melkoinen tiskivuori olisi emännällä kyllä jos alettaisiin lautasia vaihtamaan vielä ruokalajien välissä. Myöskin kattauksen uusiminen välissä olisi aika työllistävää niitten ruokamäärien kanssa. Joten me mennään järjen kanssa näissä jutuissa :)
 
:D
No ota silmät käteen ja lue meidän joulun ruuista ennen kuin rupiat soittamaan suutas. :p

Niin ja kyllä mä tiedän koulutukseni puolesta kuinka kattaukset kuuluu tehdä ravintolassa, mutta nyt onkin kyse ihmisten omista kodeista ja siitä miten tuntuu heistä parhaimmalta tehdä.

Ihme pätemistä joillakin taas.
Hei, sähän oot ihan pöpi, jos rupeat edes tähän keskusteluun osallistumaan, kun teillä ei edes syödä kalaa! Luepa otsikko ja sen perusteella vastaa. Ziisus...
 
Tavallaan samassa kattauksessa, mutta kalat yms ovat toisella sivupöydällä ja sen verran ollaan 'sivistyneitä' että mies ja minä vaihdetaan lautanen pääruokaa aloitellessa. :D Lapset saavat toki itse ottaa mitä ja miten haluavat, koska ainakaan nuorimmaiset eivät jaksa tuntitolkulla pöydässä istuskella.
 
"neiti"
Kotona ja joka paikassa, missä olen ollut jouluna, on tarjoiltu ensin alkupalat, sitten pääruuat ja sitten mahdollisesti lipeäkalat ja jälkiruoat, esim. juustot, kiisselit, kakkukahvit tms.
 
"neiti"
Kotona ja joka paikassa, missä olen ollut jouluna, on tarjoiltu ensin alkupalat, sitten pääruuat ja sitten mahdollisesti lipeäkalat ja jälkiruoat, esim. juustot, kiisselit, kakkukahvit tms.

Tuttuni ja sukulaiseni tosin ovat korkeasti koulutettuja kaupunkilaisia, ehkä tämä kaikki kerrallaan tapa on enemmän maalta?
 
"Lissu"
Ihan mielenkiinnosta, te joilla on eri kattaukset ja lautaset yms: autatteko sitten emäntää kattauksien ja ruokien kanssa myös? Vai odotatteko että juhlien emäntä yksin kattaa monet lautaset ja välineet, huolehtii oman syömisensä(?) lomassa edelliset ruuat pois ja seuraavat lämpiminä pöytään, ne taas pois ja jälkkärit ja kahvit? Ja tämän jälkeen siivoaa jäljet ja huolehtii hirveästä tiskikasasta? Vai toimitaanko teillä talkootyyliin? Eikö olisi helpompi vaan kattaa pöytä kertaalleen ja alkaa syömään? :D

Vai, kuuluuko kaikki tämän ruokailutyylin edustajat pieniin seurueisiin?
 
"niin"
Olen todella yllättynyt, että lähes kaikki laittavat kylmät, voimakkaat kalat ja laatikot samalla kertaa tarjolle! Mielestäni tämä on vähän junttia, sori nyt... Sama kun lappaisi häissä noutopöydästä salaattia ja paistia samalle lautaselle!
Vastaavasti suurimman osa voi pitää erikseen tarjoilua snobina ;) Se nyt vaan on niin, että suurin osa suomalaisista on tavallisia duunareita, sukujuuret maalaistaloissa -ihan kuten minäkin. Juntteja ilmeisesti ap:n mielestä. Alkuruuat erikseen kuuluvat ravintolaan, jos sinnekään.
Esim. omat vanhempani tuntisivat itsensä hyvin vaivautuneiksi jouluna, jos pitäisi pukeutua varta vasten pukuun ja joulupöydässä jäykkäniä istua ja odottaa milloin alettaan tarjoilla alkupaloja. Kuka niitä sitä paitsi tarjoilisi? Emäntä on todennäköisesti jo itse vääntänyt kaikki jouluruuat ja haluaa jouluna levätä!

Oikeasti tässä on kyse vain erilaisista tavoista ja perinteistä, siitä mihin on tottunut. Ehkä on kuitenkin hyvä tiedostaa nämä erilaiset tavat. Ensi kerran kun viet miehesi sinun sukusi juhlapöytään, voit miettiä tunteeko mies itsensä kotoisaksi, onko jo tottunut tavoille?
 
Jsj
Meillä on kaikki samassa kattauksessa isolla pöydällä. Kukin syö miten tykkää ja missä järjestyksessä haluaa. Toimii hyvin jos haluaa ruokailla siten ettei joku husaa koko ajan keittiön ja salin väliä. Saadaan istua useampi tunti näin yhdessä.
 
[QUOTE="niin";22704317]Vastaavasti suurimman osa voi pitää erikseen tarjoilua snobina ;) Se nyt vaan on niin, että suurin osa suomalaisista on tavallisia duunareita, sukujuuret maalaistaloissa -ihan kuten minäkin. Juntteja ilmeisesti ap:n mielestä. Alkuruuat erikseen kuuluvat ravintolaan, jos sinnekään.
Esim. omat vanhempani tuntisivat itsensä hyvin vaivautuneiksi jouluna, jos pitäisi pukeutua varta vasten pukuun ja joulupöydässä jäykkäniä istua ja odottaa milloin alettaan tarjoilla alkupaloja. Kuka niitä sitä paitsi tarjoilisi? Emäntä on todennäköisesti jo itse vääntänyt kaikki jouluruuat ja haluaa jouluna levätä!

Oikeasti tässä on kyse vain erilaisista tavoista ja perinteistä, siitä mihin on tottunut. Ehkä on kuitenkin hyvä tiedostaa nämä erilaiset tavat. Ensi kerran kun viet miehesi sinun sukusi juhlapöytään, voit miettiä tunteeko mies itsensä kotoisaksi, onko jo tottunut tavoille?[/QUOTE]

Yhdyn tähän kommenttiin niin täysillä.
 
---
[QUOTE="Lissu";22704315]Ihan mielenkiinnosta, te joilla on eri kattaukset ja lautaset yms: autatteko sitten emäntää kattauksien ja ruokien kanssa myös? Vai odotatteko että juhlien emäntä yksin kattaa monet lautaset ja välineet, huolehtii oman syömisensä(?) lomassa edelliset ruuat pois ja seuraavat lämpiminä pöytään, ne taas pois ja jälkkärit ja kahvit? Ja tämän jälkeen siivoaa jäljet ja huolehtii hirveästä tiskikasasta? Vai toimitaanko teillä talkootyyliin? Eikö olisi helpompi vaan kattaa pöytä kertaalleen ja alkaa syömään? :D

Vai, kuuluuko kaikki tämän ruokailutyylin edustajat pieniin seurueisiin?[/QUOTE]

No meillä katetaan kaikki ruokailuvälineet kerralla. Alkuruokalautanen pääruokalautasen päälle, alku- ja pääruokaa varten välineet valmiiksi kuten myös kaikki juomalasit.

Ei siinä kauaa kestä kerätä alkuruoka pois ja pääruoka tilalle. Tämä tehdään miehen kanssa yhdessä.
 
"niin"
[QUOTE="neiti";22704286]Kotona ja joka paikassa, missä olen ollut jouluna, on tarjoiltu ensin alkupalat, sitten pääruuat ja sitten mahdollisesti lipeäkalat ja jälkiruoat, esim. juustot, kiisselit, kakkukahvit tms.

Tuttuni ja sukulaiseni tosin ovat korkeasti koulutettuja kaupunkilaisia, ehkä tämä kaikki kerrallaan tapa on enemmän maalta?[/QUOTE]

Varmaankin on. :) Itsekin olen, samoin mies, korkeasti koulutettu. Vanhemmat kuitenkaan eivät ole, vaikka miehen suku ei maalta olekaan ja meidänkin joulupöydässä kaikki on esillä samalla kertaa. Kuten sanoin, niin herraskainen tapahan tuo on, että erikseen on kattaukset.
 
"Lissu"
No meillä katetaan kaikki ruokailuvälineet kerralla. Alkuruokalautanen pääruokalautasen päälle, alku- ja pääruokaa varten välineet valmiiksi kuten myös kaikki juomalasit.

Ei siinä kauaa kestä kerätä alkuruoka pois ja pääruoka tilalle. Tämä tehdään miehen kanssa yhdessä.
Ei varmaan kestä kauaa jos syömässä on esim. neljä henkeä, mutta mä mietin lähinnä meidän tilannetta kun pöydässä on 15 hengen ruuat ja astiat. :)
 
"minä"
mun vanhemmat on perinteisesti duunareita, mä olen peruskoulun käynyt teiniäiti (siis en teini enää!) ja kyllä meillä syödään kalat eri kattauksessa laatikoiden ja kinkun kanssa...
 
[QUOTE="niin";22704317]
Oikeasti tässä on kyse vain erilaisista tavoista ja perinteistä, siitä mihin on tottunut. Ehkä on kuitenkin hyvä tiedostaa nämä erilaiset tavat.[/QUOTE]

Senhän vois kääntää niin, että on moukkamaista haukkua toisten tapoja... ja sekin on junttia, että vetää kauhiat kilarit siitä, että joillakin nyt on samassa pöydässä kaikki. :D
 
---
[QUOTE="Lissu";22704355]Ei varmaan kestä kauaa jos syömässä on esim. neljä henkeä, mutta mä mietin lähinnä meidän tilannetta kun pöydässä on 15 hengen ruuat ja astiat. :)[/QUOTE]

No meitä on 19 henkilöä....
 
:/
[QUOTE="neiti";22704286]Kotona ja joka paikassa, missä olen ollut jouluna, on tarjoiltu ensin alkupalat, sitten pääruuat ja sitten mahdollisesti lipeäkalat ja jälkiruoat, esim. juustot, kiisselit, kakkukahvit tms.

Tuttuni ja sukulaiseni tosin ovat korkeasti koulutettuja kaupunkilaisia, ehkä tämä kaikki kerrallaan tapa on enemmän maalta?[/QUOTE]

Jep... Ei ole siis mitään maalaisia vastaan tietenkään, mutta täällä Kaksplussallahan kirjoittelee porukkaa ympäri Suomen, joista varmaan pienempi osa Helsingistä ja osa siitäkin, joka on Helsingistä, on varmaan vähän vähemmän koulutettua jne...

Meilläkin ollaan AINA syöty kalaruoat ensin eri lautaselta, ja sitten vasta liharuoat omalta lautaseltaan. Olen minäkin joutunut istumaan vierailla (& siis maallahan se oli...) kerran sellaiseen joulupöytään, jossa kala ja liha oli tosiaankin samassa pöydässä, ja olin totaalisen järkyttynyt ja minua ihan oikeasti loukkasi tuollainen asetelma. Osasta varmasti kuulostaa oudolta tämä, mutta kun on tottunut koko elämänsä johonkin itselle niin tärkeään asiaan, ettei voi kuvitellakaan, että joku tekisi siinä toisin, niin kyllä siinä menee jauhot suuhun ja maku koko jutusta.
 

Yhteistyössä