G: Onko teillä kylmät kalat ja kinkku/laatikot samassa kattauksessa jouluna?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kuis on
[QUOTE="vieras";22706116]Ja sellainen kommentti kala-allergikkona tähän, että jos alkupalana olevat kalat tarjottaisiin omassa kattauksessaan niin mitä meinasitte että minä sillä aikaa syön? Peukalon kynsiä? Kyllä meillä on sekä kylmät kalat että kylmät lihat samaan aikaan.[/QUOTE]

Aivan. Miten näissä kattausasioissa huomioidaan kala-allergiset ja kasvissyöjät vai elättävätkö näitä tapoja vain ne, joilla ei ole erityisruokavalioisia ruokapöydässään?

"jojo"
No niin, kun tässä ollaan nyt kattausten suhteen erotettu jyvät akanoista kansanryhmien, sosiaalisen aseman ja junttiusasteen mukaan, kuka tahtoo keskustella siitä, onko sittenkään oikea valinta juoda viiniä jouluruokien ohella? Unohdetaan alkoholipitoisuus keskustelusta ja perehdytään makuun - sopiiko viini jouluruokien kanssa vaiko ei? ;)

Ja toinen lisäkysymys: kuinka moni käyttää servettejä arkisin? Tarvitaanko niitä johonkin vai ovatko ne osa kaunista kattausta?

"vieras"
lasimestarinsilli, sinappisilakat, mätihyytelä, mäti+sipuli+smetana, graavilohi, appelsiinigraavattu lohi, kylmäsavulohimousse, graavisiika, katkarapusalaatti ja keitetyt perrunat.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22705765]Mun mielestä taas graavilohi, herrasväensilli ja muut sillit nimen omaan sopii makeiden laatikoiden kera :p Siitä syntyy suuhun ihana makuyhdistelmä.[/QUOTE]

Samaa mieltä! Minulle ns. kylmät kalat on samanlainen ruuan osa kuin kinkku. Yhtä herkullista molemmat yhdistelmät. Minusta se on kalojen tuhlaamista syödä niitä alkupaloina. :D

"shihtzu"
No meillä on kaikki samassa kattauksessa, ei ole mitään järkeä laittaa kahta eri kattausta, kun meillä ei ole pöydässä kuin graavilohta ja silliä, joita ei edes kaikki syö. Minä otan ihan pienen palan yleensä lohta, mutta silliin en koske ja sisareni ei syö kumpaakaan ja silliä ei taida syödä kuin isäni ja veljeni, joka tänä vuonna ei edes ole meidän kanssamme joulua viettämässä.

[QUOTE="vieras";22706116]Ja sellainen kommentti kala-allergikkona tähän, että jos alkupalana olevat kalat tarjottaisiin omassa kattauksessaan niin mitä meinasitte että minä sillä aikaa syön? Peukalon kynsiä? Kyllä meillä on sekä kylmät kalat että kylmät lihat samaan aikaan.[/QUOTE]

Samaa miekin mietin, koska olen itsekin allerginen kalalle.

"vieras"
Yhdellä kattauksella menemme eteenpäin vain lautasia vaihtaen. Ensin syömme kaloja kuten sillejä, graavia lohta ja siikaa, kylmäsavustettua kalaa, mätiä ( kolmea erilaista) ja sushia( lastemme pyynnöstä). Myöhemmin laatikkoja ja kinkkua/kalkkunaa, paistikastiketta ja erilaisia salaatteja/ rosollia löytyy pöydästä. Jälkiruoka kahvineen nautitaan hieman myöhemmin. Suvun naisten voimin järjestämme joulua yhdessä. Oma osuuteni jää usein valitettavan pieneksi, koska pääkaupungin ruuhkasta voimme kiirehtiä joulun viettoon vasta aatonaattona. Nautimme tunnelmasta, siitä että kerrankin ei tarvitse suorittaa mitään, miettiä vaativaa työtään vaan antautua täysillä nauttimaan hyvästä seurasta ja ruoasta. Päteä ei meillä tarvitse jouluna mihinkään suuntaan. Sitä joudumme tekemään arkisin riittävästi, tunnemme etiketin mukaisen elämän arjessamme riittävästi. Jouluna löysäämme kravatin ja jakkupuvun nappia. Emme mieti asiakkaiden aviokriisejä ym. rahakiistoja. Toivon samaa muillekin saarnipöytien, koivupöytien ja mäntypöytien ääressä.

Keittiönoita
Aivan. Miten näissä kattausasioissa huomioidaan kala-allergiset ja kasvissyöjät vai elättävätkö näitä tapoja vain ne, joilla ei ole erityisruokavalioisia ruokapöydässään?
No meillä katetaan alkuruoka ja pääruoka erikseen, ei erikseen kalat/lihat/kasvikset. Joulupöydässämme on yleensä sekä kala-allergikko että kasvissyöjä ja alkupalapöydässä - kuten pääruokapöydässäkin - on jokaiselle jotain.

kummallista?
Hassua että monilla kaikki on samassa kattauksessa ja ihmettelevät esim. lautasten ja tiskin määrää. Eikö teillä todella ole koskaa tavallisina päivinä erikseen alkuruokaa ja pääruokaa ja niille eri lautaset? Kun meillä tämä ei ole mikään pelkkä joulujuttu vaan saattaa olla muulloinkin erikseen alku- ja pääruoka ja toki omilta lautasilta.

"Kenguru"
Hassua että monilla kaikki on samassa kattauksessa ja ihmettelevät esim. lautasten ja tiskin määrää. Eikö teillä todella ole koskaa tavallisina päivinä erikseen alkuruokaa ja pääruokaa ja niille eri lautaset? Kun meillä tämä ei ole mikään pelkkä joulujuttu vaan saattaa olla muulloinkin erikseen alku- ja pääruoka ja toki omilta lautasilta.
No meillä on alku- ja pääruoille eri lautaset arkena, ja vaikka kaikki jouluruoat on samaan aikaan pöydässä, niin lautasia vaihdetaan. Mieheni ei ole niin tarkka, jotta taitaa mennä koko sapuska samalta lautaselta. Mutta ei mun mielestä ihmisten erilaiset tavat ole mitenkään kummalliseksi luokiteltavia. Kukin tyylillään, ja hyvä niin:)

Keittiönoita
[QUOTE="Kenguru";22706573]No meillä on alku- ja pääruoille eri lautaset arkena, ja vaikka kaikki jouluruoat on samaan aikaan pöydässä, niin lautasia vaihdetaan. Mieheni ei ole niin tarkka, jotta taitaa mennä koko sapuska samalta lautaselta. Mutta ei mun mielestä ihmisten erilaiset tavat ole mitenkään kummalliseksi luokiteltavia. Kukin tyylillään, ja hyvä niin:)[/QUOTE]

Samaa mieltä. Joskus ne jonkun perheen tavat voi olla peräisin ihan vaan käytännön syistä. Esim mun lapsuudessani meidän nelihenkinen perhe asui 60 neliön kolmiossa eikä sinne todellakaan mahtunut sellaista ruokapöytää, että olisi voinut kattaa alkupalat ja pääruuan yhdellä kertaa. Vaikka nyt asutaan jo väljemmin, meillä silti - siis vanhemmillani, systerillä ja mulla - asunto on kalustettu lähinnä niitä vuoden 364:ää päivää varten ja jouluna koitetaan mahduttaa koko porukka yhdessä syömään. Käytännössä siis ruuat on apupöydillä, joita niitäkään ei ole yhdessäkään asunnossa niin paljon, että voisi kattaa alkuruat ja pääruuan samaan aikaan. Ja kun ei olla koskaan koettu kahta kattausta ongelmaksi, niin ei ole ollut tarvetta tapaa muuttaakaan.

ihanuudet
Voi elämä, tälläisestäkin täällä jaksetaan riitaa vääntään. Tälläiset viralliset tilaisuudet ovat asia erikseen.

Mutta omassa kotonaa, oman perheensä kanssa. Saa jokainen viettää juuri sellaisen joulu kuin haluaa ( ja perhetilanteeseen sopii, eli ei vedä lapsen kanssa änkyräkännejä tms )

Saa syödä niin hienosti kuin ikinä jaksaa. Tai vaikka mennä ravinteliin syömään. Tai vaikka valmisruokia sohvalla telkkarinäärellä. Saa syödä yhdestä kattauksesta ja samoiltalautasilta vaikka jälkkäriä myöten jos itse niin tahtoo.

Sillä eihän sillä ole yhtään mitään väliä. Pääasia että se joulu, tai mikä tahansa muupäivä. On sellainen että siitä omaperhe ja itse nauttii.
Älkää menkö vieraisille jos heidän tavat eivät kelpaa vaan pysykää kotona ja järjestäkää juuri sellainen joulu oikeanlaisine haarukoinen kuin haluatte.

Rauhaisaa, stressitöntä joulunodotusta kaikille. Ja ennenkaikkea, koettakaa olla tappelematta tälläisiltä täysin turhanpäiväisistä asioista.

Suzyanne
No meillä syödään jouluna ihan sitä mistä tykätään, ja kaikki on tarjolla kerralla. Yleensä laitetaan ruuat ns. seisova pöytä-tyylillä tuohon keittiön työtasolle. Meillä ei kyllä syödä muuta kalaa kuin ihan tavallista uunilohta, sitä otetaan erikseen lautaselle perunamuusin ja bataattilaatikon kanssa, lisäksi rosollia, sekä viher- ja sienisalaattia. Sitten toiseen satsiin otetaan lihaa, meillä on pieni porsaanpaisti, ja kalkkunarulla. Ja niiden kanssa myös lisukkeita.

Meillä joulu vietetään ihan perheen kesken, pienellä porukalla, ja tosiaankin täysin epävirallisesti.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta täällä on ilmeisesti kinasteltu siitä miten ja missä järjestyksessä kalaruuat pitää syödä.

Mulle on kyllä täysin sama pitääkö joku tuntematon ihminen meitä juntteina syömistemme takia vai ei. :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
akateeminenjunttiduunari
Meillä ei syödä muuta kalaa kun graavilohta ja kaikki on samassa kattauksessa. Eipä ole kukaan vielä valittanut ja mahassa ne menee kaikki sekaisin, ihan jokaisella.

"näin meillä"
Meillä on alkupalat ja sen jälkeen ruoat pöydässä. Ekan kierroksen ajan lämpimät ruoat ovat vielä uunissa odottelemassa, mutta tokalle kierrokselle ne nostetaan myös pöytään. Kylmiä ei siis kerätä välissä pois. Silloin siis pöydässä on kaikki mahdollinen yhtä aikaa, vaikka eihän ihmiset silti tietenkään tunge lautaselle kaikkea mahdollista yhtä aikaa, myös juustot. Kahvit katetaan sitten vasta kunnolla erikseen.

Lueskelin hieman netistä ja vaikuttaisi siltä, että tämä on nimenomaan perinteinen tapa järjestää pitopöytä. Eli ei siis eri kattauksia, mutta kaikkea ei heti kerralla pöytään kuitenkaan.

Minusta on aika noloa haukkua juntiksi perinteiset suomalaiset tavat (=pitopöytä). Minulle se antaa vaikutelman kirjoittajasta, että hänellä ei ole kosketusta oman maansa perinteisiin, saati osaa arvostaa niitä. Myöskin tuntuu, että tällainen henkilö ei osaa arvostaa erilaisten kulttuureiden tapoja, jos osaa ajatella vain yhden oikean tavan. Toki mekin syömme muissa yhteyksissä erikseen monta kattausta ja se(kin) on hyvä tapa, mutta suomalainen perinteinen pitopöytä ei sekään ole mitenkään huonompi ja halveksittavampi tapa. Minusta on noloa, jos oman maan vanhoja tapoja pitää loukkaavina, kuten joku kirjoittaja.

Mä en voi muuta kuin ihmetellä, että joku kokee olonsa niin loukatuksi ja joulunsa pilatuksi jos syö paikassa jossa kattaustapa eri kun omassa kodissa. Tulee mieleen, että onko pinna pikkuusen liian kiriällä ja se joulun yhdessäolo on täysin toissijaanen asia.

Minkä ihmeen takia toiset vetää 50 hehtaaria herneitä nekkuun, jos joku laittaa kaikki jouluruuat yhtäaikaa tarjolle?! Eiköhän se oo jokaisen oma asia, miten ne tarjoaa..?

Meillä on aina ollut kaikki yhtäaikaa pöydässä, ja jokainen saa ottaa mitä tykkää.. Samaa perinnettä aion minä jatkaa.. Meillä ei kukaan oo niin kalan/sillien ystävä että jaksais niitä ihan erikseen syödä!

Jos joku ne tahtoo erikseen laittaa esille, tehköön niin.. Ei heilauta mun maailmaa.. :D

a.p.
[QUOTE="jojo";22706150]No niin, kun tässä ollaan nyt kattausten suhteen erotettu jyvät akanoista kansanryhmien, sosiaalisen aseman ja junttiusasteen mukaan, kuka tahtoo keskustella siitä, onko sittenkään oikea valinta juoda viiniä jouluruokien ohella? Unohdetaan alkoholipitoisuus keskustelusta ja perehdytään makuun - sopiiko viini jouluruokien kanssa vaiko ei? ;)

Ja toinen lisäkysymys: kuinka moni käyttää servettejä arkisin? Tarvitaanko niitä johonkin vai ovatko ne osa kaunista kattausta?[/QUOTE]

Kuten jo aikaisemmin sanoin, emme juo punaviiniä laatikoiden/kinkun kanssa. Mätileipien kanssa on joskus tarjolla valkoviiniä tai shampanjaa, mutta yleensä nekin syödään oluen kanssa. Kuten kalatkin. Yleensä aloitetaan vaaleilla oluilla ja siirrytään tummiin pääruoan yhteydessä. Ei siis mitään peruskoffia, vaan vähän parempaa.

[QUOTE="vieras";22703463]Anoppi lätkäisee joulupöytään aina kaikki tarjolle samaan aikaan, eli silakat, rosolli, kinkku, lohi, herneet, laatikot ja sienisalaatti iloisessa sekamelskassa! Itse olen jo pienestä pitäen tottunut eri kattauksiin; mätileivillä ja aloitetaan, sitten vaihdetaan lautaset ja syödään kalat ja lopuksi lämpimät ruoat eli kinkku ja laatikot.

Kuinka teillä toteutetaan jouluillallinen? Kumpi tapa on ns. tavallisempaa suomalaisissa perheissä?[/QUOTE]

Meillä on kaikki kyllä samaan aikaan tarjolla buffet-tyyliin, alkupalat eri pöydässä ja pääruoka toisessa pöydässä. Alkuruoat syödään ensin (siis kalat ym.), lämpimät ruoat niiden jälkeen, yleensä eri lautasilta. Kinkku meillä syödään kylmänä mutta se on laatikoiden ja muiden lämpimien ruokien kanssa tarjolla.

[QUOTE="jojo";22706150]No niin, kun tässä ollaan nyt kattausten suhteen erotettu jyvät akanoista kansanryhmien, sosiaalisen aseman ja junttiusasteen mukaan, kuka tahtoo keskustella siitä, onko sittenkään oikea valinta juoda viiniä jouluruokien ohella? Unohdetaan alkoholipitoisuus keskustelusta ja perehdytään makuun - sopiiko viini jouluruokien kanssa vaiko ei? ;)

Ja toinen lisäkysymys: kuinka moni käyttää servettejä arkisin? Tarvitaanko niitä johonkin vai ovatko ne osa kaunista kattausta?[/QUOTE]

Meillä on joulupöydässä menty buffetsuuntaan viime vuosina ja alkupalat, kalan ja salaatit voi hakea itse buffettiin pinotuille lautasille. Lämpimän ruoan lautaset, lasit ja aterimet sekä paikkakortit sen sijaan katamme valmiiksi.
Meillä joustavin ja mukavin käytäntö tuo. Jollain toisella toisin.

Punaviini sopii mielestäni loistavasti laatikoiden ja kinkun kyytipojaksi.
Valkoviinin sanotaan sopivan kalalle. Ehkä niin. En osaa ottaa kantaa, sillä itse en sen mausta pidä - en kalan kanssa, enkä ilman kalaa.

Meillä käytetään serviettejä arkisinkin. Niillä pyyhitään suu , mutta kyllä ne toki esteettistäkin iloa tuottavat.

Entäs kuinka monen joulupöydässä luetaan evankeliumi?
Pitääkö joku puheen? Esittääkö joku musiikkia aterian aikana?
:)

Yhteistyössä