G: Onko mielestäsi tärkeämpää ylipäätään saada lapsi vai saada lapsi "sen oikean" miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Helppo sanoa, että B, mutta elämä vaan on mennyt eri raiteita kuin on suunniteltu, sitä unelmien prinssiä ei tullutkaan, eikä ketään muutakaan... Lapsen kaipuu vie silti voiton. Enkä todellakaan joskus ennen, minä järkevä ja harkitseva ihminen olisi näin uskonut sanovani.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
A. Yleensä ihmiset, jotka sanovat että b, eivät joko erityisen kovasti halua lasta ollenkaan, tai heillä on jo nyt mahdollisuus saada se hyvään parisuhteeseen. Mikä musta on vähän jeesustelua.

B

Mä haluaisin lapsen, mutta vain hyvään parisuhteeseen. Ja ei, mulla ei ole parisuhdetta tällä hetkellä. Ja kyllä vain, tää tekee kipeää, pelkään, etten ehkä saa lasta koskaan ja se SATTUU. Joten en näkis tätä nyt jeesusteluna sen enempää kuin sunkaan vastaustasi.

Haluaisin lapsen vain hyvään parisuhteeseen, koska se olisi musta sille lapselle oikein. Lapsi ansaitsee molemmat vanhemmat. Ja mitä jos mä yksinhuoltajana tai huonossa suhteessa hajoaisin ihan täysin? Ja se lapsi olis mun armoilla?

Tietenkään mistään suhteesta ja sen kestosta ei voi mitään varmaa tietää. Mutta tieten tahtoen en huonoon suhteeseen koskaan lähtisi lapsia toivomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmnnn:
Aika paljon B vastauksia. Olisitteko tosiaan valmiita jäämään lapsettomiksi jos ette saisi lapselle ihanne isää?

hmm, mulla ei oel sellasta suunnatonta tarvetta saada alsta.. siis yksin.. kyllä mä haluan saada sen lapsen perheeseen... siis että lapsella on äiti ja isä.. kumpikin sellainen että ei tarvitse hävetä, kantaa vastuunsa ja osallistuu lapsen elämään... kun asia pitäis ajatella myös sen lapsen kantilta... mikä sille lapselle on hyväksi

No nimenomaan! Musta on hirmuisen itsekästä toivoa itselleen lasta, vaikka olosuhteet ei ehkä ole otolliset. Millaisen ristin siinä sille lapselle antaa!

Mä jo pikkutyttönä päätin et jos en tapaa sitä oikeaa teen vain lasta ja itseäni varten lapsen.Lapsen kaipuu oli aina suuressa osaa elämääni,rakastan lapsia.Tapasin miehen ja tulin pian hänelle raskaaksi,meillä oli vaikeaa mutta selvisimme ja rakastamme toisiamme.,meillä on edelleen kipinää.Eli sain molemmat.Lapsi ei ollut suunniteltu kylläkään tuohon elämänvaiheeseen.En halunnut lasta juuri silloin enkä miestäkään...

Alkuperäinen kirjoittaja jeesustelija:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmnnn:
Aika paljon B vastauksia. Olisitteko tosiaan valmiita jäämään lapsettomiksi jos ette saisi lapselle ihanne isää?

hmm, mulla ei oel sellasta suunnatonta tarvetta saada alsta.. siis yksin.. kyllä mä haluan saada sen lapsen perheeseen... siis että lapsella on äiti ja isä.. kumpikin sellainen että ei tarvitse hävetä, kantaa vastuunsa ja osallistuu lapsen elämään... kun asia pitäis ajatella myös sen lapsen kantilta... mikä sille lapselle on hyväksi

No nimenomaan! Musta on hirmuisen itsekästä toivoa itselleen lasta, vaikka olosuhteet ei ehkä ole otolliset. Millaisen ristin siinä sille lapselle antaa!

Yksikin hyvä ja rakastava vanhempi voi tarjota hyvän ja rakastetun olon.

Hyvä saada kunnon miehen kanssa lapsi. Jos tekee huonon miehen kanssa lapsen niin lapsi perii 50% mahd. huonot geenit joita jatkaa sitten aikanaan ja tulee taas jollakin tavalla moraalittomia vanhempia.

Hyvä nainen ja hyvä mies tekevät yhteiskuntakelpoisemman ja hauskemman lapsen suuremmalla todennäköisyydellä.

Esim:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/isattomyys_jattaa_aukon_lapsen_sisimpaan_638200.html

Vastasin a, koska ajattelin b-vastauksen tarkoittavan hyvää parisuhdetta jonka voisi kuvitella kestävän rakkaudellisena elämän loppuun asti, ei vain sitä, että mies olisi kelvollinen isä. Eli luulin tuon tarkoittavan sitä, että tekisinkö lasta sellaisen miehen kanssa, joka ei kuitenkaan olisi ihan sitä, mitä elämänkumppaniltani toivon.

En nyt minkään narkkarin tai sekopään kanssa menisi lasta tekemään. Sensijaan jos mulla olis mies, joka olisi hyvää isäainesta ja sillälailla luotettava sekä täyspäinen, että tietäisin lapsella olevan kaksi häntä rakastavaa, yhteistyöhön kykenevää ja vastuuta kantavaa vanhempaa siinäkin tapauksessa että eroaisimme (tai emme ylipäänsä ikinä alkaisi kunnolla yhdessä ollakaan), voisin kyllä hankkia lapsia hänen kanssaan vaikkei hän mikään elämäni rakkaus tai välttämättä rakkaus ollenkaan olisikaan.

Miehen ei siis tarvitsisi olla tosi ihana unelmien prinssi, että tekisin lapsen hänen kanssaan, peruskunnollinen kuitenkin.

Olen saanut siltä osin ideaalin elämän, että sain mieheni kanssa lapsia ja halusimme niitä molemmat.
Vaikka miehen kohdalla lasten haluamiseen menikin pitempi kypsymisaika. Mutta jos mieheni, ei lapsia koskaan olisi sitten lopulta halunnutkaan- en tiedä, mitä olisin siinä tilanteessa tehnyt- varmaan se olisi muodostunut erottavaksi tekijäksi suhteesamme. Sillä minä halusin lapsia kovasti ja kipeästi ja voi olla että olisin lapsen saadakseni ylittänyt omat moraaliset rajani ja käyttänyt jotakuta miestä ainoastaan siementäjänä. En hyväksy sellaista, mutta en takaa eikö lapsen kaipuu olisi yksi niistä asioista, joiden vuoksi olisin valmis venyttämään moraaliani.

B ) Saada lapsi hyvän miehen kanssa, jonka kanssa suhde vahvoilla kantimilla, elämä uomissaan jne., tai ei lasta ollenkaan.
LainaaIlmoita asiaton viesti

Ja tuonpa vuoksi mulla ei vielä lapsia olekaan :)

B, on tietysti mahdotonta sanoa, kuinka loppujen lopuksi olisi käynyt. Halusin lapsia nimenomaan siihen parisuhteeseen, jossa olin/olen. En aiempiin. Ja myöhempiä ei ole ollut. Mutta enemmän halusin toimivan parisuhteen, kuin lapsia.

Vaikea sanoa... En usko yhteen ainoaan oikeaan kumppaniin jonka kanssa kaikki on täydellistä jne. Tottakai jokaisen kohdalla olisi parasta että lapsi kuitenkin syntyisi hyvään ja vahvaan parisuhteeseen sekä muuten sopivaan elämäntilanteeseen molempien vanhempien toivomana. Itse laskisin että meidän lasten kanssa myös kävi näin, siksi voisin kai sanoa b.

Mutta jos nyt kuvittelisin etten olisi niin hyvää parisuhdetta löytänyt, tai toimivassa parisuhteessa mies ei haluaisi lasta ja oma ikä lähestyisi 40v niin... En kyllä sano ettenkö voisi tuossa tilanteessa antaa periksi vauvakuumeelle vaikka tuoreessa suhteessa jos mies toivoisi samaa, ilman että oikeasti mieleen on tullut sitä vahvaa tunnetta että näin tämän pitääkin ehdottomasti mennä. En tarkoita että olisin lasta hankkimassa kenen hyvänsä kanssa, mutta varmasti voisin tuossa tilanteessa madaltaa vaatimuksiani silläkin riskillä ettei parisuhde sitten loppupelissä ehkä toimisikaan (no, eihän sitä ole sanottu että toimisi ikuisesti näissä pitkissä ja hyvissä suhteissakaan, mutta siis epäonnistumisen riskit näkisin tuossa suurempina).

Vain sopivan miehen kanssa. Mulle lapsi ei ole se tärkein juttu tässä kokonaisuudessa, vaan hyvä parisuhde, johon voi sitten tehdä lapsen lisäksi jos tuntuu siltä. Mut mä en harrastakaan äitiyttä, vaan se on yksi osa-alue elämässäni, joka ei hallitse liikaa, vaan on tasapainossa muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja down under:
Vain sopivan miehen kanssa. Mulle lapsi ei ole se tärkein juttu tässä kokonaisuudessa, vaan hyvä parisuhde, johon voi sitten tehdä lapsen lisäksi jos tuntuu siltä. Mut mä en harrastakaan äitiyttä, vaan se on yksi osa-alue elämässäni, joka ei hallitse liikaa, vaan on tasapainossa muiden kanssa.

Edit. Enkä nyt siis tarkoita, että uskoisin lapsellisesti mihinkään "siihen oikeaan", vaan tarkoitan toimivaa suhdetta hyvässä tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
B ehdottomasti ja niin olen valinnutkin. En olisi tehnyt lasta ilman juuri tuota oikeaa miestä.

Peesi. En edes halunnut lasta ennen puolisoani, ajatuskin oli vieras. Oikean rakkauden kanssa kuitenkin vauvakuume heräsi ja halusimme yhteisen rakkauden hedelmän.
Ellen olisi tavannut miestäni, luultavasti olisin edennyt urallani ja elellyt vapaata elämää, eikä siihen olisi kuulunut ajatukset omakotitalosta ja perhe-elämästä.
Lapsemme ovat meille kyllä kaikki kaikessa.

Sanotaan vielä että joitain vuosia sitten olisin varmasti ollut huomattavasti vahvemmin b:n kannalla (jos se nyt oli se hyvä parisuhde). Olisin ajatellut että kestäisin tarvittaessa ilman lapsiakin ja varmaan kestäisin nytkin. Mutta silti kun ikää tulee lisää ja noita "lapsellisia" vuosia alkaa olla yhä enemmän takana niin on enää vaikeampi kuvitella lapsetonta elämää. Ja tänäpäivänä kun miettii kuinka kaveripiirissäkin on lapsia tullut kuin sieniä sateella niin ehkä lapsettomuus tänäpäivänä (kohta 33v) tuntuisi huomattavasti pahemmalta kuin vaikka 6v sitten.

Jos ajattelen että minulla olsii vaikka sinkkuna mahdollisuus adoptoida lapsi niin itseasiassa sekin kuulostaa ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta. Eli olisin kenties valmis myös "tekemään" lapsen aivan ilman isääkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Fiona:
A. Huono mies ei ennusta millainen lapsesta tulee.

Tätä haluaisin vähän kyseenalaistaa. Jos on tieteellisesti todistettu että eläimillä myös luonne periytyy vahvasti, miksi se ei pätisi homo sapiensiin? Ja myös henkiset sairaudet ja taipuvaisuudet periytyvät.

Eli riippuu myös siitä millä tavalla mies on huono.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnanna:
B. Kun olin huonon suhteen jälkeen sinkku, harkitsin yksin adoptiota, mutta biologisia lapsia en olisi halunnut ilman parisuhdetta ja elämäni miestä tehdä.

Osaatko sanoa miksi näin?

Itse olen kanssa tuota miettinyt ja perustellut itselleni lähinnä sillä että sinkkuna adoptoimalla kukaan mies ei joudu vastuuseen lapsesta. Samalla itsekkäänä saisi itse täydet oikeudet lapseeni, eli ei tarvitsisi jakaa tätä jonkun ihmisen kanssa johon ei ehkä välit ole niin hyvät. Ja jos myöhemmin saisi sen hyvän parisuhteen niin voisin kuvitella että miehen olisi helpompi ottaa adoptiolapsi omakseen.

Toisaalta kuitenkin adoptiovaihtoehdossa lapsi olisi isätön - ehkä enemmänkin kuin biologisena lapsena- ja minä yksin hänen kanssaan.