G:Miten pitkään töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
Heips...

Ajattelin kysellä ihan galluppia, miten pitkään immeiset ovat jaksaneet olla töissä?
Tai miten pitkään aiotte olla töissä?

Mulla nyt menossa rv 30, äippäloman alkuun vielä kuukausi, nyt alkaa olla jo tosi tuskasta....
Aika näyttää...

Millasin perustein olette jääneet mahd saikulle?

olin, mulla oli laskettu aika tammikuun lopussa ja siinä sitten joulupyhine vuoksi jäin muutaman päivän aattoa kotiin kun pidin vielä muutaman vanhan säästyneen lomapäivän. Oloni oli ihan hyvä, joten ei mitään syytä jäädä kotiin.

Mä jäin kotiin jo 2,5 kk ennen laskettua aikaa, mutta se johtui siitä, että määräaikainen työsopimukseni päättyi silloin. Olisin kyllä jaksanut olla vielä töissä. Olin työttömänä reilun kuukauden ennen äitiysloman alkua.

Kahdessa ekassa raskaudessa äitiysloman alku on ollut päivä muitten joukossa... Tein vielä viimeisillä viikoilla ensin kandi-, sitten gradututkimusta.

Nyt jään pois töistä jo noin rv 29, kun määräaikainen sopimus päättyy + joululomat + 12 lomapäivää. Vuoden loppuun olisin saanut olla, mutta ajattelin tehdä lahjaostokset ja joulusiivouksen kaikessa rauhassa... :-) Muuten olisin ehkä ottanut hieman varhennetun äitiysloman (istumatyö+pitkät työmatkat kipeyttävät kroppaa jo raskauden puolessavälissä).

Esikoista odottaessa pidin ensin viikon vuosilomia ja sitten olisin jäänyt 30 arkipäivää ennen äitiyslomalle. En ehtinyt tosin jäädä edes viralliselle äippärille, kun vauva syntyi rv 34+1.

Nyt otin varman päälle ja jäin kotiin 50 arkipäivää ennen La:ta. Nyt menossa rv 33+0 ja en jaksaisi millään olla enää töissä, koska supistelee niin paljon.

Äippälomapäiviä ei missään tapauksessa kannata käyttää varhennettuna siihen, ettei raskauden takia enää kykene käymään töissä. Silloin jollei työnteko onnistu supistelusta, isosta mahasta tms. johtuen, on aiheellista jäädä SAIKULLE, ei äitiyslomalle. Jokainen varhennettuna käytetty äitiyslomapäivä lyhentää äitiyslomaa loppupäästä, joten kannattaa tosiaan miettiä että mikä kannattaa.

Saikku on sitä varten että työnteko ei enää onnistu.

Minusta on reilumpaa yksityistä työnantajaa kohtaan jäädä sovitusti pois töistä äitiyslomalle kuin sairaslomalle. Kukin tekee tavallaan, mutta itselle se oli selkeä valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja möhömasu:
Minusta on reilumpaa yksityistä työnantajaa kohtaan jäädä sovitusti pois töistä äitiyslomalle kuin sairaslomalle. Kukin tekee tavallaan, mutta itselle se oli selkeä valinta.
Jouduin ensimmäisessä raskaudessa jäämään sairaslomalle kovien suppareiden vuoksi 2kk ennen äitiysloman alkua. Työnteko kävi todella hankalaksi.
Itse jäisin ehdottomasti sairaslomalle, jos en kykene työhön. Aivan sama onko raskaana vai ei. flunssaankaan en käytä vuosilomia, vaan sairaslomaa.
Itse en pysty jäämään hoitovapaalle äitiysloman jälkeen, kuin pariksi kuukaudeksi, joten koen 20 päivää erittäin tärkeäksi loppupäässä.
Itse koen, että olen mielummin reilu lapselleni, kuin työnantajalleni. Työnantajan kuuluu varautua siihen, että työntekijät voivat joutua välillä jäämään sairaslomalle. Palkkaahan työnantaja ei ole sairaspäiviltä velvollinen maksamaan kuin kuukauden, vähän työehtosopimuksesta riippuen.

Valitsin sen 30 arkipv ennen la:ta äitiysloman alkavaksi. Minäkin tosin huomasin, että työntekö ei enää ollenkaan kiinnostanut, enkä olisi siksi yhtään jaksanut enää mennä töihin. Ystäväni myös oli neuvonut minua ottamaan ton lyhyemmän loman, sillä muuten se lyhenee loppupäästä. Minuakin neuvottiin jäämään vaan sitten saikulle, jos ei pystykään enää olemaan töissä. Noh, mitään fyysistä syytä ei ollut, jotta olisin saikkua saanut. Minua jopa ärsytti se! :/ Tietenkin olin mieluummin tyytyväinen, ettei vauva puskenut ennen aikaisena, mutta salaa vähän toivoin vaivoja muuten vaan, että olisin saanut olla kotona, niin puulta se työ maistui. Nyt vahingosta viisastuneena aion jatkossa aina ottaa äitiysloman alkavaksi 50 arkipv ennen la:ta.

ruumiillisesti kevyttä mutta henkisesti rankkaa sisätyötä eli jäin äitiyslomalle vasta kun oli pakko, mutta viimeisenä odotuskuukautena (lähinnä 3 viimeistä viikkoa) loma tuli jo tosi tarpeeseen, väsymys alkoi painaa ja verenpaine kohota.

Lisäksi mielipide liittyen edellisiin kommentteihin:
Mielestäni jokaisen odottavan tulisi ajatella ensisijaisesti itsensä ja lapsensa parasta eikä työnantajan parasta - kaikilla on oikeus jäädä sairauslomalle jos on tarvis. Tietenkään sairauslomaa ei haeta vain sen takia että työnteko ei enää huvita vaan siksi ettei pysty enää tekemään töitä. Varhennettu äitiysloma kannattaa ottaa vain silloin, jos ei ole perusteita sairauslomaan (esim. "vähän väsyttää") ja haluaa muuten jäädä aiemmin pois töistä.

Minullakin siisti sisätyö, jossa mahdollisuus olla jalkeilla ja istua vaihdellen.

Töissä olen ollut molemmissa raskauksissa 33 viikolle. Pidempäänkin olisin ainakin ekassa raskaudessa jaksanut ja tokassa taisi reilu 1,5v esikoisen kanssa olla kotona jopa rankempaa kuin töissä (; Pidin kuitenkin molemmilla kerroilla 10 vuosilomapäivää (eli 2 viikkoa) ennen varsinaista äitiyslomaa, kun osui vielä kesäkuukausiin.

Työelämässä olen vaihtelevasti, mutta toiveissa on että koulussa voisin olla väliviikolle saaka, eli noin viikolle 39. Ja jos töihinkin otetaan niin sielläkin mahdollisimman pitkään.

Yhteistyössä