Raskaana ja seisomatyössä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pimpampum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pimpampum

Vieras
Heippa,

kysyinkin jo tuolla toisessa ketjussa miten te raskaanaolevat olette pärjänneet/jaksaneet töissä, joissa joutuu seisomaan 8h putkeen?
Onko ollut turvotuksia, selkäkipuja?
Aloitan ensi viikolla uudessa työpaikassa (hotellin respassa) ja työnantaja tietää kyllä raskaudestani mutta haluaisin välttää sairaslomia kaikin voimin. Nyt olen vkolla 20+2, ja LA 11.11, ajattelin olla tuonne lokakuun puoleenväliin asti töissä ja sitten aloittaa äitiysloman. Oletteko te vastaavanlaisissa töissä jääneet missä vaiheessa ä-lomalle?

Minä olen jäänyt molemmissa raskauksissa muutamaa viikkoa ennen äitiyslomaa aina kesälomalle. Kuitenkin siis melkein loppuun asti olen jaksanut. oOen ammatiltani kokki ja vaikeaa on ollut kuumuuden kestämien, ruuan hajut ja tietty kiire. Turvotuksia tai selkäkipuja ei ole työ/raskaus aiheuttanut. Painoa mulle on tullut vähän molemmissa raskauksissa. Olen ollut aika liikunnallinen ihminen aina, että ehkä se on auttanut pysymään hyvässä kunnossa raskauksissa.

Äitiysloma sulla alkaa jo 6.10, että ihan puoleen väliin kuuta ei tarvitse jaksaa:). Niin siis jos aloitat 30 päivää ennen. Voihan sitä jo aloittaa aikaisemminkin.

Minä olen ollut ensimmäisessä raskaudessa seisomatyössä ja toisessa istumatyössä ja voin sanoa, että istumatyö on huomattavasti rankempaa kropalle, vaikka ei ehkä uskoisi!
Ensimmäinen meni siis hyvin, käytin kylläkin tukisukkahousuja jo aika varhaisessa vaiheessa, auttoi hyvin jaksamaan. Toisesta oli useampaan otteeseen ja lopulta jäin kokonaan sairaslomalle, selkä kramppas, lonkat kipeytyi pitkästä istumisesta, hartiat ja jalat(taukojumpasta huolimatta) puutui ja yksinkertaisesti takapuoli oli kipeä..

Mäkin ajattelin etukäteen että mulla helppoa töissä kun istumatyössä, kummastelin kun neuvolassa heti ekalla kerralla varoiteltiin että kipuja voi tulla jo aikaiseen.
No, nyt olen rv14+1 ja selkäkipuja on ollut jo pari viikkoa (nyt jo!!), mikä osin johtuu siitäkin että mulla jo valmiiksi välilevyn pullistuma ja rappeuma, molemmat alaselässä.
Olen siis nyt jo tietoinen, että valitettavasti joudun jäämään aikaiseen sairaslomalle.
Mun mielestä on kyllä tosi kummallista, että istumatyössä kipuja tulee nyt jo, mutta onhan se toisaalta ymmärrettävää. Pitkät markkinavaellukset sun muut, jotak olen koko ajan seisaallaan, helpottavat vain työssä syntyneitä selkäkipuja..siis ainakin tällä hetkellä kun näin alussa ollaan.

tsemiä kaikille!

Melli

Itse olin seisomatyössä vaatekaupassa. Tukisukkikset, terveyskengät ja ehdoton pelastukseni selän kannalta oli TUKIVYÖ! Suosittelen todella! Jäin kuitenkin 3 viikkoa ennen äippäloman alkua sairaslomalle - enemmän tympääntymisen takia ;-) kuin sen, etten olisi pystynyt/ jaksanut töissä. Oli tietty raskasta kumarrella, kyykkiä ja seistä koko päivän, mut olisin varmasti fysiikan puolesta pärjännyt loppuun asti.

Itse olin myös seisomatyössä (hieroja) aikas viime metreille saakka. Selkäsäryt sain pidettyä kurissa tukivyöllä ja vaapaa-aikana aktiivisesti liikkumalla, kevyesti venytellen. Mulle tosin tuli kilot vasta puolen välin jälkeen ja vain 10kg, joten myös se varmaan vaikutti asiaan. Kun lihaksisto on kunnossa, se kyllä auttaa toooosi paljon.

kiitti vastauksistanne, helpotti hiukan tietää että seisomatyö ei ole se "pahin mahdollinen" työskentelyasento. Varsinkin kun tämä työnantaja panosti minuun niin en haluaisi kremppojen takia antaa hänelle syytä katua. Tukisukkikset aion ostaa heti huomenna valmiiksi, 24h kengät jo onkin. Tukivyö sitten hankinnassa kun tämä maha tästä kasvaa enemmän.
20+3, puolessavälissä ollaan!

Yhteistyössä