kokemusta?kun määräyskirja loppuu ennen kuin ä-loma alkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zuku

Aktiivinen jäsen
10.06.2007
4 256
0
36
mulla siis määräyskirja lopuu 17.1(kirjoitettu keväällä -07, eli ennen raskauden alkua). Äippä loma alkaa 24.1. Nyt sit mietin et mites tuo viikko tuossa välissä
vaihtoehtoja olen pähkäillyt..no ei voi vielä tietää et miten tämä loppu menee, mut suuresti epäilen että joudun jäämään sairaslomalle ennen äippäloman alkua, vaikka kaikki nyt onkin hyvin.
1.jos jään saikulle ja saikkua äippäloman alkuun asti, ni miten käytännössä tuon viikon "palkka". Tuleeko työnantajalta/kelalta..
tai mitä jos niin hyvin että voin olla määräyskirjan loppuun saakka töissä.. ja haen esim. viikoksi itteni työkkärin kirjoille..
miten tekisitte/olelle tehneet.. ku tällaisia mä pähkäilen. Käytännössä nyt viikon "palkalla" ei ole mitään merkitystä kokonaisuudessa, mut ihan mielenkiinnosta...
zuku + vaavi 26+5

Mulla työsopimus loppuu vuoden vaihteessa ja äippäloma alkaisi joskus 14.1. Mä tein sellaisen ratkaisun että aloitan äitiysloman vain pikkasen aikaistettuna 1.1.2008. Ei viitti muutaman päivän takia alkamaan työkkäriä sotkemaan siihen.

sekin on hyvä vaihtoehto.. laitoin jo äippäraha hakemuksen menemään. voikohan sitä muuttaa jälkikäteen, mikäli alkaa tuntua ettei voimat riitä...
tuossa työttömäksijäämisessä on vain huonoa puolena se et jos tulee töihin lähtö..ku tällä alalla sitä työttömyyttä on ja työ keikka voi olla jopa 100km päähä! Ja riittäneenköhän kieltäytymisen syyksi raskaus..

´sinun kannattaa muuten ottaa selville että mitä sijaisuutta teet.mulla itsellä oli määräyskirja 10.12 asti ja äippäloma alkaa 29.11.
koska teen äitiyslomasijaisuutta niin joutuivat jatkaa mun määräsykirjaa hänen hoitovapaansa ajan eli 31.8.08 asti.näin saan äitiysloma-ajan palkan ja vuosilomaa kertyy.jos en olisi osannut pyytää niin en olis näitä saanut....

mutta jos siis sulla työsuhde loppuu luonnollisesti niin itse kyl aloittaisin äitisyloman varhennettuna koska kyse vaan viikosta..

teen äitiysloman sijaisuutta ja äippälomalaisella loppuu äitiysloma tuolloin 17.1. ja olen ymmärtänyt et tulee tuolloin töihin.. tuo varhennettu äipploma on varmasti järkevin ratkasu! mut voiko sen ilmoittaa myöhemmin...olen siis jo äippäloma hakemuksen jättänyt. Tosin päätöstä en ole vielä saanut

zuku jää vaan työttömäksi, ei varmana määrää sua mihinkää töihin ku olet viikon päästä jäämässä äippälomalle!! ja saahan työstä kieltäytyä käsittääkseni ainakin kerran ilman tukien menetystä jos on perustelu (esim ettet viimeisilläsi halua matkustaa sataa kilometriä tai että vointisi on huono, tuskin vaatii sairastodistusta ku la on käsillä)..

kun meinaan vaan jos otat varhennetun äippäloman niin se on sit kurjaa ku vauvan kanssa on vähemmän sit.... et ennemmin jätä se viikko siihen päähän ku olet kotona vauvan kanssa.

Siis sulla jää varsinaisesti 5 työpäivää siinä määräyskirjan ja äippäloman väliin... Jos ilmoittaudut työnhakijaksi, niin eiks siihen tuu joka tapauksessa se 5 päivän karenssi rahoihin? Eli hyödytkö loppujen lopuksi rahallisesti yhtään siitä viikosta ilmoittaudut työttömäksi tai et? Mut peesaan kyllä anuuuta siinä, että työtönkin voi sairastaa.

Varhennettu tosiaankin sitä äippälomaa nipistää toisesta päästä mutta mä päädyin siihen senkin takia jo että vielä ei edes ole selvillä että koska olisin lopettelemassa lomaa. Ilmottaudun ennemmin työttömäksi sitten silloin loppupäässä, jos päätän työttömäksi jäädä. Jotenki toi virastojen sun muiden kanssa pelaaminen on aina niin tuskallista että mä katoin helpommaksi sen että aloitan äippäloman suoraan. Koskaan en oo työkkärin kanssa ollu tekemisissä että voihan se mennä kivuttomasti mutta en oikein jaksa uskoa.

olen tosiaan ajatellu et aloitan äippäloman varhennettuna..ku ei tuo työttömäksi jääminen käytännössä "hyödytä", suuresti epäilen että joudun jäämään saikulle ennen kuin määräyskirja päättyy, miten siinä tapauksessa että jää saikulle aikaisemmin. katsotaanko sairasloman kesto siihen asti kun varhennettu äippäloma alkaa vai siihen asti kun varsinainen äippäloma alkaa? tietääkö kukaan et voiko hakemuksen vielä jättää? olen nimittäin jo alkuperäisen äippäraha-hakemuksen jättäny.. onko siinä joku aika raja tms? kaikkea sitä mielessään pyörittelee

Mä käsittäisin että se sairausloma kestää siihen kunnes sun määräyskirja loppuu. Kannattaa soittaa kelaan ja kysyä tota että voiko siihen hakemukseen tehdä muutoksia. Luulis että voi jos ei sitä ole käsitelty vielä. Mä tosiaan meen samoilla viikoilla ja mulla ei vielä näy edes netin kautta sitten niin minkäänlaisia päätöksiä.

totta... varmasti kelasta selviäis "helpoimmin". Huomenna töissä lyhyempi päivä, ni taidan pyörähtää kelassa ihan paikanpäällä. ja tuntus et siihen voi hakea muutosta, jos ovat jo kerenneet alkaa käsitteleen hakemusta

Yhteistyössä