G:Lasten ikäerot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei,

Esikoisella ja keskimmäisellä ikäeroa 1v 3 viikkoa,nyt 6v ja 5v (aivan liian vähän ;).Kuopus on 8kk ja ikäerot 4,5v ja 5,5v.Suurempi ikäero mielestäni parempi! Ehkä sellainen ideaali ikäero vois olla 3v,esikoinen on jo omatoiminen mutta kuitenkin sisaruksista on seuraa toisilleen.Meillä ei olla hirmuisesti suunniteltu ikäeroja,toinen raskaus oli ylläri ja kolmas kierukkalapsi ;)

Ikäeroa on 2 v 2 vkoa ja 2 pv... Aluksi kahden vaippaikäisen kanssa oli omat kommervenkkinsä mutta nyt kun ovat 5 ja 3 helpottaa. Pari vuotta niin on sit seuraa toisistaan.

Meillä ekan ja tokan ikäero 1v4kk tokan ja kolmosen 1v9kk ja kolmosen ja nelosen väli hitusen vajaa 3v. Minusta tuo 1,5-max.2v on mukavin ikäero. Meillä kun kaikki typyjä ainakin isommilla nyt samat leikit. Tietysti voi olla niitä huonojakin puolia mm. vauva-ajat voi olla rankkojakin yöheräilyjen suhteen, mut meillä nekin meni kivasti! Nyt vanhinkin jo seitsämän vuotias,toinen jo 6 jne..eli peräkkäin kasvavat isoimmiksi..Mut nyt taas vauvalle helpommin aikaa kun isommat osaa jo itekseen leikkiä mitä silloin kun oli vauva ja 1,5-vuotias...Eli hyvät ja "huonot" puolensa..

Itselläni on pojat 7v ja 9v.,ikäeroa tosin 1v ja 9kk.On toistensa kamuja vaikka kylläkin tappelee myös keskenään.Hyvä puoli myös että heillä on yhteisiä kavereita,usein myös muita veljeksiä.Kolmen vuoden ikäero tuntuu aika suurelta,jos on esim 3v ja eskari-ikäinen.. :hug:

Muistan itse että naapuristossa oli valinnanvaraa lapsena 3 vuotta nuorempi tai vuotta nuorempi, ja luonteet meni paremmin yksiin tämän kolme vuotta nuoremman kanssa.

Kyllä yli 3 vuoden ikäerolla voi silti olla ihan hyvät kaverit. Meillä ollut ihan pienestä, kun ei naapurissa ole lapsia. Isompi ymmärtää jo, että toinen ei osaa kaikkea, mitä itse, ja ohjaa ja neuvoo pienempää. Hyvin sujuu leikit.

Esikoisella ja keskimmäisellä ikäeroa 2v2kk ja keskimmäisellä ja kuopuksella 1v3kk. Nyt, kun lapset on kohta 6v, 2,5v ja 3,5v, tämä tuntuu sopivalta kaikin puolin. Meillä ei ollut mitään pahempia mustasukkaisuusdraamoja vauva-aikoinakaan ja nyt tietenkin päivät voi olla pelkkää nahistelua, mutta nyt osaavat jo leikkiä keskenänsä. Toki esikoinen pomottelee pienempiään. Minusta oli hyvä saada lapset peräkkäin, koska en ollut mikään kovin nuori ensisynnyttäjä (tai nykyään kai ihan standardi-ikäinen), 27v. "Iltatähdestä" emme ainakaan toistaiseksi haaveile. :)

Meillä tyttöjen ikäero on 1 v 7 kk. Itse olen tykännyt tästä ikäerosta kyllä, vaikka tosiaan tuo isompi olikin aikas pikkuinen kun vauva syntyi. Isompi oli siis vaipoissa ja häntä piti vielä syöttää jne. Kuitenkaan meillä ei ollut mitään mustasukkaisuuksia ennen kuin tää pienempi lähti 8 kk iässä konttaamaan. Silloinkin se vaihe meni äkkiä ohi. Rasittavinta oli se, että tuo mustasukkaisuus iski samaan aikaan kuin tämän isomman 2-v uhma, joten molemmissa yhtäaikaa oli kyllä kestäminen. Luonnekysymyksiä nämäkin, kaikille ei tule edes 2-v uhmaa ja useimmille se varmasti tulee vielä paljon lievempänä kuin tälle meidän tuittupäälle.

Nyt tytöt on 2 v 11 kk ja 1 v 4 kk. Hyvin alkaa mennä leikit yksiin jo nyt vaikka toki tuo pienempi ei silleen vielä varsinaisesti leikkiä osaakkaan. Tästä eteenpäin uskon, että vaan helpottaa kun tää pienempikin oppii kunnolla puhumaan ja alkaa vielä enemmän mennä leikit yksiin. Sekin kai auttaa, että ovat samaa sukupuolta.

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen tähän ikäeroon. Kun pienempi syntyi, niin isompikin oli vielä niin pieni, ettei muista aikaa ennen pikkusiskoa. Ei siis mitään traumanaiheita siitä, että olisi menettänyt vauvan/ainokaisen/pienimmän paikan talossa.

Ensimmäisen ja toisen ikäero on 8 1/2 vuotta.Ikäero on ollut positiivinen kaikessa mielessä.Isommasta pojasta on ollut apua pienemmän kanssa.Olen yh ja joskus sitä tarvitsee apu.Meillä isompi harrastaa kaikkea mm.Taekwondo,uinti ja liikunta muutenkin.Eli on hänellä myös omaa aikaa.Joskus sitä vaan tarvitsee apua.

Meillä on 3,5 v ikäeroa. eikä vielä ole yhteisleikkejä tuon vauvan kanssa, mutta silti sisarusrakkaus kasvaa päivä päivältä ja omia leluja jo lupaillaan pikkusysterille.
MITÄ tarkoittaa kierukkalapsi? Siis kierukka petti vai?

Esikoisen ja kuopuksen ikäero 14v. Hyvä on ollut kun isosisko mielellään hoitaa pikkuista. Esikon ja keskimmäisen ero 2v2kk ja oli aikanaan hyvä että tuli tehtyä suht peräkkäin.

Mun muksuilla on 11-vuoden ikä-ero.. =) Tarvittiin vähän lääkäreiden apua tähän meidän poikasen tekoon, siksi näin..
Kiva on nyt, kun tyttäreni 12-v auttaa poikasen hoidossa kovasti.
Olisin kyllä halunnut heille pienemmän ikä-eron, mutta en todellakaan valita tätäkään tilannetta..
Mahtavia muksuja kumpainenkin.. =)

Ensimmäisen ja toisen lapsen välillä tasan 1v6kk, toisen ja kolmannen ja kolmannen ja neljännen välillä kaksi vuotta...
Miusta hyvät ollu pienet ikäerot, tietysti ei ole muunlaisesta tilanteesta kokemusta. Mutta hyvä kun on kotona seuraa, eikä yleensä pahemmin tekemisen puutetta. Aikamoista vilskettä tietysti...

Ensimmäisen ja toisen ikäero 6v 7kk ja toisen ja kolmanen väli on 5 v 2 kk. En osaa sanoa onko ikäerot hyvästä vai pahasta...muusta ei ole kokemusta kuin juuri tälläisestä mitä meillä on.. ja en näe mitään ongelmaa siinä. Vanhimmasta varsinkin on ollut paljon apua nuorimman hoitamisessa ja keskimmäinenkin on niin iso jo että ei tarvitse olla kaikkea hänelle "passaamassa" eli on erittäin omatoiminen nuori herra =)

Hei vaan kaikille!
Mulla on esikoisen ja toisen ikäero 11kk1vko, toisen ja kolmannen n.1v5kk, sit tuliki väliä reilut 5v ja tulevan kanssa n.7v. Ja jos pitää valita niin pienet ikäerot olivat mulle parempi vaihtoehto, ihan lasten kasvatus syistä. Kun tuli pitempi väli alkoi olla mustasukkaisuuskin jo kuvioissa, toisaalta taas tällä hetkellä lapset ovat olleet alusta asti mukana raskaudessani joten innolla odotellaan kaikki uutta tulokasta ( eikä vielä ainakaan oo tullu mustasukkaisuutta esille)
Terveisin; Äiti vm-70 :wave:

Yhteistyössä