G: Kumpi raskaampaaa, odottaa esikoista vai odottaa toista lasta esikoisen kanssa?

Toivon nyt rehellisiä vastauksia!

Kumpi on raskaampaa odottaa ensimmäistä lasta vai odottaa toista lasta hoitovapaalla/äitiyslomalla jo olemassa olevan esikoisen kanssa?

Mitetitään, että jaksaiskohan sitä lisääntyä :D Oma jaksaminen kun on jo kortilla nyt, niin millä tavoin se muuttuu kun on raskaana ja saa toisen lapsen.

Toisaalta raskasta tekee ensimmäisen lapsen kohdalla se, ettei ole ennen ollut raskaana ja odottaa lasta kuin kuuta nousevaa. Tottakai toista lasta odottaa myös mutta eritavalla, ehkä? Myös se on raskasta kuinka se elämä muuttuu ensimäisen lapsen jälkeen niin radikaalisti, hyvällä tavalla tietysti. Yms.

Sitten kun on jo lapsi ennestään niin tietää ehkä jo jotain raskaudesta, väsymisestä yms. Tilanne ei tuu muuttumaan samanlailla kuin ensimäisen lapsen kohdalla.

Emmä tiiä :D Sanokaa te, joilla on kokemusta enemmän! :wave:


Ja vielä extrakysymys: millaista on olla raskaana. töissä ja esikoinen ensimmäistä kertaa hoidossa?
 
No odottaa toista, tietysti B)

Ensimmäistä odottaessa pystyi keskittymään vapaa-ajan itseensä, huilailemaan ja ottamaan rennosti. Nyt ei auta vaikka kuinka väsyttäisi tai olisi kuvottava olo, lapsen kanssa on silti touhuttava normaalijutut.
Toisaalta se taas on positiivista, että ei ehdi tarkkailla itseään ja omia tuntemuksiaan liiaksi :D
 
vieras
minulla on vain yksi lapsi, muttei minusta ollut yhtään raskasta odottaa sitä ensimmäistä lasta! kun jäi äitiyslomalle sai tehdä ihan vapaasti mitä vaan, nukku aamulla pitkään, käydä kaupungilla ystävien kanssa etc. ei toista odottaessa olisi siihen mahdollisuutta.
 
cukkis
meillä tuli ikäeroksi 2v3kk ja kyllä tää toinen meni ihan sivussa raskaus aika vaikka talon rakennuskin oli siinä sivussa....enh edes viikkoja tiennyt mikä viikko on menossa.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No odottaa toista, tietysti B)

Ensimmäistä odottaessa pystyi keskittymään vapaa-ajan itseensä, huilailemaan ja ottamaan rennosti. Nyt ei auta vaikka kuinka väsyttäisi tai olisi kuvottava olo, lapsen kanssa on silti touhuttava normaalijutut.
Toisaalta se taas on positiivista, että ei ehdi tarkkailla itseään ja omia tuntemuksiaan liiaksi :D
Tätä mieltä minäkin. Mutta menihän se toinenkin raskaus, vaikka tuintui että se kesti 100 viikkoa!!
 
Musta oli tavallaan raskaampaa odottaa toista vaikka toisaalta toisen odotus meni "siinä sivussa" kun esikoisen kanssa oli paljon puuhattavaa eikä siihen raskaana oloon ehtinyt niin keskittyä.

Mutta ehdottomasti on kyllä raskaampaa olla kahden pienen äiti kun yhden pienen äiti.
 
Meillä pojilla ikäeroa 1v2kk ja olin siis äippälomalla/hoitovapaalla raskausajan. Toinen raskaus oli ehkä enempi henkisesti raskaampi kuin ensimmäinen. Tieto lisää tuskaa tms. kun esikoista odotellessa oli sellaisessa hurmioissa, ettei osannut pelätä mitään. Lisäks kun olin kotona, oli liikaa aika miettiä raskautta. Töissä kun olin esikoista ootellessa ei todellakaan ollut aikaa murehtia raskautta.

Onneks toka raskaus meni fyysisesti ihan hyvin. Melko ongelmaton ja jaksoin tuota esikoista hoitaa ihan hyvin loppuun saakka. Onhan siinä raatamista kun toinen on vielä täysin autettava. Vaipanvaihdot yms. alkoi loppuraskaudessa olla hankalaa, mutta onnistui. Esikoinen oppi onneksi kävelemään vajaa paria kuukautta ennen laskettua aikaa ja se helpotti suuresti.

Mutta siis vastaus kysymykseesi: toka on vaikeempi!
 
unikuu108
cukkis (vierailija)

meillä tuli ikäeroksi 2v3kk ja kyllä tää toinen meni ihan sivussa raskaus aika vaikka talon rakennuskin oli siinä sivussa....enh edes viikkoja tiennyt mikä viikko on menossa.....
peesin
mun mielestä on raskaampaa odottaa ekaa kuin tätä tokaa 2½vuotiaan kanssa.
 
Odottaa esikoista ja ihan vaan sen takia, että aika mateli kyllä niin julmetun hitaasti!!! |O

Esikoinen oli 1,5v, kun aloin odottaa kakkosta ja kakkonen oli 8kk, kun aloin odottaa kolmosta ja nämä kaksi raskautta meni, kuin siivillä.

Mulla on kyllä ollut helpot raskaudet, joten ehkä paha mennä sanomaan. Ei siis ollut mitn vikoja. Pääsin hyvin kävelemään ja tekemään kaikkea, mitä ennen raskauksiakin.
 
möö
Mulla odottaa toista esikoisen kanssa (lasten ikäeroa vajaa 2 v.) Ensimmäiseltä puolelta vuodelta kakkosen syntymän jälkeen en muista mitään. Esim. ristiäis- ja joulukuvat ovat kuin muiden ottamia. Kuopuksen ja keskimmäisen ikäeroa on reilu 3 vuotta ja nyt kaikki on olevinaan mahdottoman helppoa ja unet riittävät joten muistikin pelaa.
 
Kyllä tän toisen odotus on ollut raskaampaa. Raskaus on ollut ensinnäkin aikalailla erilainen verrattuna pojan odotukseen. Töissä olo on myös vaikuttanut, ekassa raskaudessa jäin tosi aikaisessa vaiheessa kotiin, sain vaan olla, nukkua silloin kuin huvitti ja tehdä muutenkin mitä halusin.
Mut onneksi tuo poika on jo noin iso niin sen suhteen ei ole ole ollut raskasta. :)
 
minä
Raskaampaa odottaa toista, rajun pahoinvoinnin takiakaan ei voinut yhtään levätä toisin kuin aiemmin töiden jälkeen/sairaslomalla, loppuvaiheessa ennenaikaisten supistusten takia lapsen kantelu ym oli periaatteessa kielletty mutta pakkohan niitä oli tehdä. Myöskään sairaalaan ei voinut jäädä lepäämään koska lapselle ei olisi ollut hoitopaikkaa.
 
Kakkonen siinä mielessä raskaampi,
että kun tuli töistä kotiin ei voinut vaan käydä nukkumaan/ lepäileen vaan piti hoita esikoista ja kotitöitä kumminkin.

Mutta pojilla on ikäeroa 3v7kk joten ei se kakkosen odotus mitään tuskaa ollut :)
 

Yhteistyössä