G: Kumpi raskaampaaa, odottaa esikoista vai odottaa toista lasta esikoisen kanssa?

möö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskaampaa odottaa toista, jos on töissä. Tietty jos ois vaan kotona, niin menishän se sitten varmaan.
Niin, mut jos on vaan kotona täytyy silti hoitaa se esikoinen. Lasten ikäero tietysti vaikuttaa asiaan, mut alle 2-vuotiasta piti kantaa ym.
 
vieras
Toisen odotuksessa on raskainta alku, kun väsytti ihan älyttömästi ja silti olisi pitänyt jaksaa isomman kanssa. Itse olin osan aikaa töissä ja se aika varsinkin oli tosi rankkaa. Nukahtelin vessakäynneillä :D Itse raskaus oli helppo. Ei tullut mietittyä joka vaivaa kuten ekan kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskaampaa odottaa toista, jos on töissä. Tietty jos ois vaan kotona, niin menishän se sitten varmaan.
Riippuu aika lailla mitä teet työkses.. Ei se aina ihan rentoa oo kun isommat sisarukset on 3v ja 1v8kk. Isompi ei nuku enää edes päikkäreitä.. :snotty: Et voin kyllä sanoa, et mun silmän aluset on aika mustat ja aika poikki alan olemaan..

Mutta oma valinta, enkä kyllä valita. :)
 
kiitti vastauksista, lisääkin saa laittaa =) kokemukset ovat hyvin erilaisia, kuten odotinkin. Se väsymys on kyllä se, joka "pelottaa", sillä ainakin mä olin ihan omissa sfääreissä ensimmäisen vuoden synnytyksen jälkeen. Ja se on myös tosi, että odottaminenkin saattaa olla ihan helppo nakki siihen verrattuna mitä on tulossa sitten kun on vauva ja esikoinen.
 
Esikoisen odotus oli odotusajoistani helpoin ja ainoa raskausaika, jonka olin töissä. Toista odottaessani sitten olin kotona ( tytöillä ikäeroa n 1v 10kk) , töissäkäyminen olisi toki saattanut olla paljon raskaampaa kuin kotona olo. Mutta raskaus oli raskaampi kaikenkaikkaan ja loppua kohti en öisin nukkunut. Raskain oli kolmas raskauteni, senkin raskausajan olin kotona vanhempien lasten kanssa.
 
Mulla toinen raskaus oli paljon raskaampi johtuen ehkä siitäkin että oli niin huonossa kunnossa. taisin olla 10 viikkoa oksentamatta välissä :x ja kaikkea muutakin kremppaa ja supisteluja oli niin paljon etten olis kyllä pystyny töissä käymään. Esikoinen oli onneksi niin pieni vielä raskausaikana että kyllä sen kanssa selvisi jotenkuten, jos olisi ollu uhmaikäinen niin en olis jaksanu millää :ashamed:
 
joanna
kakkosta oli raskaampaa odottaa. vaikka ikäeroo tulikin 3vuotta niille.
kaikkein raskainta oli odottaa kolmatta kun kakkoselle ja kolmoselle tuli ikäeroo vuosi. siinä ei kerenny eikä voinu levätä,plääh.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis sehän riippuu täysin siitä, oletko kakkosta odottaessa töissä vai kotona. miten voi valittaa jaksamista, jos on kotiäitinä?!
raskaus kun saa olon väsyneeksi,jos et tiennyt. se ei katso sitä onko kotona vai töissä..väsyttää silti. toki kotona saa istahtaa,mutta jos siellä on pieni lapsi jo valmiina ei voi nukahtaa.
lapsen vahtiminen on puuduttavampaa kun on raskaana ja väsynyt. ennemmin sitä istuis töissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis sehän riippuu täysin siitä, oletko kakkosta odottaessa töissä vai kotona. miten voi valittaa jaksamista, jos on kotiäitinä?!
raskaus kun saa olon väsyneeksi,jos et tiennyt. se ei katso sitä onko kotona vai töissä..väsyttää silti. toki kotona saa istahtaa,mutta jos siellä on pieni lapsi jo valmiina ei voi nukahtaa.
lapsen vahtiminen on puuduttavampaa kun on raskaana ja väsynyt. ennemmin sitä istuis töissä.
No mut ei kai sun duuni töissä ole istua?
 
mm
Minusta niissä ei juurikaan ollut eroa. Molemmista olin loppuvaiheessa saikulla ennenaikaisuuden riskin vuoksi. Molemmissa minulla oli muutoin hyvä vointi. Toisessa raskaudessa loppuvaiheessa makoilin sohvalla ja leikin esikoisen kanssa. Esikoinen oli ikionnellinen kun äidillä oli koko päivä aikaa hänelle. Toinen kerta on sikäli helpompaa, että vauvatarvikkeet ovat valmiina ja asiat tutumpia. Voisin kuvitella, että ongelmia voi tulla, jos esikoinen sairastaa paljon, mutta sillehän voi mitään jos niin käy.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis sehän riippuu täysin siitä, oletko kakkosta odottaessa töissä vai kotona. miten voi valittaa jaksamista, jos on kotiäitinä?!
raskaus kun saa olon väsyneeksi,jos et tiennyt. se ei katso sitä onko kotona vai töissä..väsyttää silti. toki kotona saa istahtaa,mutta jos siellä on pieni lapsi jo valmiina ei voi nukahtaa.
lapsen vahtiminen on puuduttavampaa kun on raskaana ja väsynyt. ennemmin sitä istuis töissä.
No mut ei kai sun duuni töissä ole istua?
no ei mun,oon jalkojenpäällä jatkuvasti. mutta monet istuu..esim palkanlaskijat,kassamyyjät ja sit sihteerit. ei kaikki paina tukkaputkella kokopäivän
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis sehän riippuu täysin siitä, oletko kakkosta odottaessa töissä vai kotona. miten voi valittaa jaksamista, jos on kotiäitinä?!
Sä oot varmaan mun mies |O B)
"ethän sä sairas oo, vaan raskaana!?" kun ei voi tajuta, ei sitten millään että väsymys on aivan jotain järkyttävää vaikkei mitään kotihommia kummempaa ole tehnytkään.
Eli ei voi olla väsynyt kotona..? Kyllä voi, aivan helposti!
 
Toinen vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis sehän riippuu täysin siitä, oletko kakkosta odottaessa töissä vai kotona. miten voi valittaa jaksamista, jos on kotiäitinä?!
raskaus kun saa olon väsyneeksi,jos et tiennyt. se ei katso sitä onko kotona vai töissä..väsyttää silti. toki kotona saa istahtaa,mutta jos siellä on pieni lapsi jo valmiina ei voi nukahtaa.
lapsen vahtiminen on puuduttavampaa kun on raskaana ja väsynyt. ennemmin sitä istuis töissä.
No mut ei kai sun duuni töissä ole istua?
Mun duuni töissä ainakin on istua. Toki samalla pitää tehdä työtä ajatuksella. Meille tulossa toinen ja ikäeroa lapsille tulee vajaa 2 vuotta. Mä olin alkuraskauden kotona, pahoinvoivana ja väsyneenä, yritin tsempata, ettei esikoiseni "kärsi" odotuksestani.

Sitten pääsin töihin lepäämään. Toki on tämäkin raskasta, kun esikoinen aloitti päiväkodissa ja se tuo mukanaan omat kuviot ja fiilikset, sekä vanhemmille että lapsille.

Ehkä tämä toinen on raskaampi. Eka odotus oli todellista odottamista, mutta oli aikaa itselleen.

Nyt aika kuluu nopeammin, mutta on enemmän velvoitteita ja huolia tulevasta, kuten siitä, miten esikoinen ottaa sen, ettei olekaan enää ainokainen. Nyt olen jo valmiiksi paljon väsyneempi, saas nähdä kuinka väsynyt sitten, kun täysin uusi arki alkaa.
 
No mulle itelle oli raskaampaa olla raskaana kun oli jo se ensimmäinen lapsi siinä arjessa mukana. Mutta toki toinen raskaus oli muutenkin erilainen kun ensimmäinen ja siis jotenkin rasittavampi, vatsa kasvoi tosi isoksi ja mulla oli turvotusta ja iskias kipu oli aivan kamala. Ja supistukset kiusas mua rv 16 asti :/ Mutta varmaan tuo riippuu ihan raskaudesta ja siitä että pystyykö levätä päivän aikana ollenkaan...
 
Kääk, mä en osaa sanoa B) Kummankaan odottaminen ei ollut ylitsepääsemättömän raskasta kun tiesi miten ihana lopputulos odottaa :heart:
Esikoista odottaessa nautin odotuksesta ihan täysillä, oli aikaa tehdä ajatustyötä ja valmistella kaikki viimeisen päälle. Fyysisesti oli rankkaa kun pahoinvointi oli niin kamala, oksensin useita kertoja päivässä rv 19 asti, sitten se rauhoittui mutta väh. kerran viikossa oli "oksentelupäivä" koko loppuraskauden.

Esikoinen oli vähän yli vuoden kun aloin odottaa toista. Pahoinvointi oli vielä kamalampi kuin eka kerralla ja kesti yli puolenvälin. Myös alkuraskauden väsymys oli aika vaikeeta kestää kun esikoinen oli vielä niin "vahdittava", kiipeili kaikkialle jne...

Mutta toisaalta toisen odotus meni vähän siinä sivussa, kun koko ajan oli niin paljon touhua esikoisen kanssa (olin hoitovapaalla) niin viikot tuntuivat vierivät todella nopeasti! Esikoista odottaessa laskin päiviä milloin täyttyy seuraava raskausviikko mutta toista odottaessa sitä vaan ihmetteli että oho, jokos ollaan näin pitkällä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minusta se riippuu raskaudesta, ei siitä kuinka mones se on. :xmas:
Ihan samaa mietin minäkin, mutta kyllä täällä on annettu erittäin hyviä pointteja siinä, että toista odottaessa on huomioitava myös se esikoinen, jota ei ensimmäisessä raskaudessa tietenkään ole, vaan saa keskittyä ihan itseensä.
 
mulla esikoisen odotus oli raskaampi.silloin olin duunissa ja työ on fyysinen.toisen odotus oli helpompaan,kun oli ensimmäisen kanssa kotona (ikäeroa lapsilla 1.5 vuotta). mutta raskaus oli tokalla kerralla jo itsesssään oireettomampi, johtunee myös luultavasti siitä.
vauva aikakin täällä helpompi on esikoisen kanssa, mutta johtuu kyllä ihan vauvasta, on niin helppo muksu kun olla voi (tai ainakin tuntuu esikoisen tissiraivareiden,ilmavaivojen,valvottujen öiden ja kaikki tänne heti asenteen jälkeen) :D
 
Esikoinen oli reilun 1,5v kun aloin odottaa toista. Parasta siinä oli se, että sai tosiaan olla kotona eikä tarvinnut olla töissä. Tosin olisin joutunut olemaan sairaslomalla melkein koko raskausajan. Pahoinvointi oli kamalaa, olin muutenki kipeänä ja loppuraskaudessa liitoskivut oli hirveitä, en kyennyt edes lenkeille. Melko laiskasti tuli siis oleskeltua liikkumisen osalta mutta ei siinä mikään muu ollut raskaampaa vaikka olikin esikoinen. En sen takia ainakaan olisi toista tekemättä jättänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Mun mielestä oli raskaampaa odottaa ensimmäistä,koska olin töissä koko odotusajan.Kotona sai kuitenkin tehdä kaiken oman aikataulun mukaan ja lunkimmin.
Samaa mieltä vaikka mellä esikoinen oli vuoden vanha kun odotin jo toista niin silti. Jotenkin se kun pääsi lepäämään silloin kun halusi vaikka vaan sohvalle pitkäkseen kun oli kotona kaikki meni jotenkin helpommin. Pahaaoloakaan ei ollut niin paljon kun silloin kun esikoista odotin.
 

Yhteistyössä