G: Kumpi parempi: kotihoito vai päivähoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos sinulla siis ei olisi rahasta kiinni se, että meneekö lapsi hoitoon vai onko kotona niin kumpi olisi mielestäsi lapsillesi parempi: se, että ovat kanssasi kotona pitkään vai päivähoito? Ja mikä olisi optimaalinen ikä laittaa lapsi hoitoon, jos ei rahasta ole kiinni?

Jos rahasta ei olisi kiinni, niin olisin siihen saakka kotona, kun nuorin menee eskariin/ekaluokalle. =)
Mutta nyt kotihoidontuella olen siihen saakka kotona, että nuorin on 3v. Lapset käyvät seurakunnan kerhoissa, sekä harrastuksissa iltaisin. Ja kavereita näämme lähes päivittäin.

Ja paremmuudesta en sano mitään, jokaisen valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon =)

Ihan omakohtaisia juttuja nämä, ja riippuu täysin perheestä, ja lapsesta. Meillä meni puolipäivähoitoon n. 3-vuotiaana, ja kokopäivähoitoon 4-vuotiaana. Ja kokopäivähoidolla tarkoitan 9-15 ma-pe. Nyt on 5-vuotias, ja tällä tavalla mennään vielä vuosi. Minusta tämä on ollut hyvä ratkaisu, ja lapsi on tykännyt.

Meillä toimii parhaiten se että mä olen kotona ainakin siihen kun nuorin on 3v, senkin jälkeen tilanteesta riippuen pyritään pitämään hoitopäivät lyhyinä jos kodin ulkopuolelle hoitoon menevät.

Lapset hoidettaisiin eskari-ikään saakka kotona jos ei olisi rahasta kiinni eivätkä joutuisi ala-asteen ekoilla luokilla ainakaan olemaan pitkiä päiviä kotona yksin (tai iltapäiväkerhoissa tmv.).

Nytkin käydään lähes päivittäin kerhoilemassa jossain tai tapaamassa kavereita. Jatkossa kuvioon tulee varmasti myös kerhoja joissa ollaan ilman vanhempia.

Mä tekisin samalla tavalla kuin teinkin; kotona kunnes lapset on1,5v , sitten pph:lle ja n. 5 veenä päiväkotiin. Mutta: jos ei olis rahasta pulaa, niin pitäisin niitä hoidossa vaan 5-6h / pvä ja aina sillon tällön ylimääräisiä vapiksia.

Mun mielestä parasta olis olla 3-4v asti kotiäitinä, että lapsi saisi olla (aktiivisessa) kotihoidossa ja sitten lapselle vähäistä hoidossakäyntiä, kuten 3-4h päivässä ja eskari samoin. Sitten olisin kotona kun lapsi on 1-3luokilla. Mut katotaan nyt miten tää menee, kun eri-ikäisiä lapsia on kotona tulevina vuosina.

[QUOTE="vieras";23371678]Jos sinulla siis ei olisi rahasta kiinni se, että meneekö lapsi hoitoon vai onko kotona niin kumpi olisi mielestäsi lapsillesi parempi: se, että ovat kanssasi kotona pitkään vai päivähoito? Ja mikä olisi optimaalinen ikä laittaa lapsi hoitoon, jos ei rahasta ole kiinni?[/QUOTE]

Molemmat tavat voi hoitaa hyvin tai huonosti. Kotihoidossa riskinä, että seinät kaatuu päälle, elämä on virikkeetöntä, äiti kyllästyy ja kypsyy kotona, kärsitään rahapulasta ja stressataan siitä, lapset eivät saa ikäistään seuraa eivätkä opi sosiaalisia taitoja ja riski ellei äti jaksa/ osaa/ viitsi panostaa esim kunnon ruokaan, päivärytmiin ja kasvattamiseen. Päivähoidossa riski jos päivät ovat liian pitkiä, työn ja perheen yhteensovittaminen ei onnistu tai siitä tulee liian rankkaa, jos lapsille ei jää rentoa vapaa-aikaa kotona vaan viipelletään koko ajan sinne tänne tai jos päivähoidossa on jotain ongelmia eikä lapsi tunnu viihtyvän. Minusta olisi hyvä jos lapsi saisi olla yli 2v kotona ja ainakin 3-4v:stä eteenpäin olisi hyvä jossain muodossa olla ikäistensä kanssa leikkimässä ilman äitiäkin. Parhaassa tapauksessa kummallakin tavalla saa yhdistettyä riittävän yhdessäolon, laadukkaan elämän, sekä lasten että vanhempien hyvinvoinnin, hyvät rutiinit, ravinnon, sosiaalisten taitojen harjoittelun, hyvän kasvatuksen, vanhempien rakkauden jne.

Ei jumaliste, miten idioottia porukkaa täällä liikkuu. Ettekö te saa tarpeeksi nukuttua, ettekä sen tähden muista, että juuri äsken käyty sama keskustelu, vai missä oikein on vika.

Joka ainoa päivä täällä riidellään siitä, voiko sen lapsen viedä sinne hoitoon vai ei ja miksi ei ja minkä ikäisenä ei ainakaan. Ihan samat argumentit tulevat joka ainoassa keskustelussa, mutta silti joku älykääpiö aina aloittaa aiheesta uuden ketjun.

Minä haluaisin Suomeen samanlaisen kunnollisen playschool-systeemin mitä on esim. mun miehen kotimaassa. Eli lapsi noudetaan aamulla kotoa, ja palautetaan kotiin puolenpäivän jälkeen.

Sellaisessa mun lapset kävisivät 2½-vuotiaasta alkaen tms, jos se vain olisi mahdollista. En minä varmaan töihin menisi, jos rahaa olisi kuin roskaa, saisin kyllä aikani kulumaan ja itseäni toteutettua muutenkin.

Mutta en haluaisi olla 24/7 lasteni kanssa, enkä haluaisi riistää lapsiltani mahdollisuutta varhaiskasvatukseen, ohjattuun toimintaan ja ikätovereiden seuraan.

Ei jumaliste, miten idioottia porukkaa täällä liikkuu. Ettekö te saa tarpeeksi nukuttua, ettekä sen tähden muista, että juuri äsken käyty sama keskustelu, vai missä oikein on vika.

Joka ainoa päivä täällä riidellään siitä, voiko sen lapsen viedä sinne hoitoon vai ei ja miksi ei ja minkä ikäisenä ei ainakaan. Ihan samat argumentit tulevat joka ainoassa keskustelussa, mutta silti joku älykääpiö aina aloittaa aiheesta uuden ketjun.

Miten siitä riidellään tässä ketjussa? Kai jokainen saa asiallisesti kysyttynä asiallisesti oman mielipiteensä ja omakohtaiset suunnitelmansa/toiveensa kertoa? Puhutaanhan täällä päivittäin karppaamisesta ja nyt jodista ja ties mistä turhasta paskasta, miksei tästäkin? Pitääkö avata jos valmiiksi ottaa niin paljon päähän.

koen, että viim. 5-vuotiaana jonkinlainen ryhmässä toimiminen on jo tärkeetä. Eli kotihoito ok, jos kerhotoimintaa vähintään kahdesti viikossa. Muuten ehdottomasti päivähoito 5-vuotiaana.

Miten siitä riidellään tässä ketjussa? Kai jokainen saa asiallisesti kysyttynä asiallisesti oman mielipiteensä ja omakohtaiset suunnitelmansa/toiveensa kertoa? Puhutaanhan täällä päivittäin karppaamisesta ja nyt jodista ja ties mistä turhasta paskasta, miksei tästäkin? Pitääkö avata jos valmiiksi ottaa niin paljon päähän.
Oletko oikeasti noin naiivi? Luuletko todella, että tämä keskustelu kestää vielä pitkään asialinjalla?

Oletko oikeasti noin naiivi? Luuletko todella, että tämä keskustelu kestää vielä pitkään asialinjalla?

Asialinjoilla on pysytty tähän saakka, eikö? Vai näetkö paljonkin riitaa tässä, muuta kuin omat kommenttisi? Hyvin mahdollista että se menee väittelyksi, mutta ei välttämättä ja mitä väliä vaikka menisikin, nautitaan niin kauan kuin tätä kestää. Vai mikä pakko sulla on yrittää riitaa haastaa?

Sun logiikallasi täällä ei saisi keskustella yhtään mistään. Oletko oikeasti niin naiivi että kuvittelet täällä minkään keskustelun pysyvän asiallisena, ihan aiheesta riippumatta? Että pistetääs koko palsta pakettiin niin olet tyytyväinen? Riidankylväjä, tiedätkö mitä tarkoittaa?

Sun logiikallasi täällä ei saisi keskustella yhtään mistään. ?

Miten niin? Missä sanoin, että mistään ei saisi keskustella? Logiikallani ei ainoastaan kannata keskustella siitä yhdestä ja samasta aiheesta koko ajan, kun aivan yhtä hyvin voi lukea niitä vanhoja keskusteluja.

Mutta jos tuo mielestäsi on sama asia, niin alan ymmärtää, miksi täällä kaikki toopet vain jankkaavat samaa ja samaa ja samaa ja samaa ....

Miten niin? Missä sanoin, että mistään ei saisi keskustella? Logiikallani ei ainoastaan kannata keskustella siitä yhdestä ja samasta aiheesta koko ajan, kun aivan yhtä hyvin voi lukea niitä vanhoja keskusteluja.

Mutta jos tuo mielestäsi on sama asia, niin alan ymmärtää, miksi täällä kaikki toopet vain jankkaavat samaa ja samaa ja samaa ja samaa ....

Koit kuitenkin tarpeelliseksi osallistua uuteen keskusteluun:)

[QUOTE="mä";23371963]Koit kuitenkin tarpeelliseksi osallistua uuteen keskusteluun:)[/QUOTE]

Totta, mutta sain sentään sen käännettyä uusille raiteille, joten ei tarvitse tuosta yhdestä ja samasta aiheesta teidän vouhkata :D

Eli sä olet idiootti. Mahtavaa. Taputetaan kaikki sulle nyt. *taputtaa* Onko hyvä?

Meillä flikka meni vuoropäiväkotiin alle vuoden ikänsä. Silloin olin hänen kanssaan yksin ja oli pakko palata töihin. Flikka on viiden vanha ja nykysinkin vielä vuoropäiväkodissa meidän molempien vuorotyön takia, mutta nykysin enään 13 päivää. Menee niin ristiin vuorot miehen kanssa.

Jos olisi ollut mahdollisuus olla kotona pitempään, niin en ole ihan varma olisinko siltikään ollut kotona. Seinät kaatuisi päälle... Tulevaisuudessa, jos sellainen tilanne tulee että tarvii asiaa taas pohtia niin mies on luvannut ainakin hetkeksi jäädä koti-isäksi jos mä haluun palata töihin het äitiysloman jälkeen :)

Yhteistyössä