G: Kuka TÄYSIMETTÄNYT 6kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 6kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikkia kolmea olen täysimettänyt 6kk.

Ja kaikki ovat voineet ja kasvaneet hyvin ja alkaneet syödä kiinteitä omaan tahtiinsa. Ei 6kk vanhan tarvitsekaan vielä syömällä syödä, vaan totutella uusiin makuihin ja uuteen ruoan koostumukseen. Vähitellen kiinteän ruoan määrä sitten kasvaa, mutta rintamaito saa olla pääasiallinen ravinnonlähde yksivuotiaaksi asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Kirjoitan vielä, että mä en tähän ketjuun kirjoittanut tota alkuperäistä 6kk:n suositusta, mutta vastasin vain Q-kupille sen linkin perään kyselyihin, että olen sen linkin joskus tälle palstalle laittanut ja kysyin puolestaan linkkiä alle 6kk:n iässä aloitetun kiinteän ruuan suoliston pilaamiseen.

Enhän mä sanonut että alle 6 kk iässä aloitetut kiinteät pilaa suoliston...
Vaan että liian aikaisin aloitetut. Samaan tapaan kuin tässä 6 kk täysimetysketjussa on sanottu liian pitkään kestäneen täysimetyksen olevan pahasta. Vaikkei noin 6 kk ole liian pitkään.
Tuolla ainakin on jotain aiheeseen liittyen http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/kiinteat.html

Tässä parempi uutinen kyseisestä tutkimuksesta. Missään ei mainita että 6kk täysimetys lisäisi allergioita tai riskiä sairastua niihin. Suositus on että kiinteät aloitetaan viimeistään 6kk iässä minkä suurin osa täysimettäjistä varmasti tekeekin.

Yli puoli vuotta kestävä täysimetys saattaa lisätä allergiariskiä

Yli puoli vuotta kestävä rintaruokinta ei suojaa lasta allergioilta. Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan yli puoli vuotta jatkuva täysimetys saattaa jopa lisätä allergiariskiä.

Nykyinen neuvolasuositus on, että lapsi saisi pelkkää rintamaitoa puolivuotiaaksi asti.

"Voidaan sanoa, että sillä kuudella kuukaudella on ihan varmasti se rintaruokinnan suojateho jo saavutettu," väitöstutkimuksen tehnyt lääketieteen lisensiaatti Maria Pesonen vakuuttaa.

Muut tutkimukset ovat jo aiemmin osoittaneet, että lapsi saa rintamaidosta jonkinlaisen suojan allergioita vastaan. Enimmäissuoja saavutetaan ilmeisesti jo 3-4 kuukauden imetyksellä.

"Allergian kannalta kolme neljä kuukautta (imetystä ) riittää, mutta tietysti rintamaito on varmasti ihmislapselle optimaalista ravintoa. Siinä mielessä kuuden kuukauden imetyksessä ei ole mitään vikaa," Pesonen toteaa.

Yli yhdeksän kuukautta pelkän rintaruokinnan varassa olleilla lapsilla oli myöhemmin muita enemmän allergioita. Heiltä löytyi verrattain usein esimerkiksi atooppista ihottumaa. Monilla oli myös yliherkkyyttä ruoka-aineille.

Allerginen nuha, astma ja atooppinen ihottuma ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä. On arvioitu, että jopa miljoona suomalaista kärsii näistä.

Tutkimuksessa oli mukana 200 suomalaisen terveen vastasyntyneen ryhmä, jota on seurattu syntymästä 20 vuoden ikään saakka.

Osallistujista 42 prosenttia oli allergiaperheiden lapsia. Lapsista reilu puolet sai puolivuotiaaksi ja viidennes yli yhdeksän kuukauden ikäiseksi pelkkää äidinmaitoa.

Pesosen Helsingin yliopistossa tekemä väitöskirja tarkastetaan perjantaina.
HS

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Kirjoitan vielä, että mä en tähän ketjuun kirjoittanut tota alkuperäistä 6kk:n suositusta, mutta vastasin vain Q-kupille sen linkin perään kyselyihin, että olen sen linkin joskus tälle palstalle laittanut ja kysyin puolestaan linkkiä alle 6kk:n iässä aloitetun kiinteän ruuan suoliston pilaamiseen.

Enhän mä sanonut että alle 6 kk iässä aloitetut kiinteät pilaa suoliston...
Vaan että liian aikaisin aloitetut. Samaan tapaan kuin tässä 6 kk täysimetysketjussa on sanottu liian pitkään kestäneen täysimetyksen olevan pahasta.
Tuolla ainakin on jotain aiheeseen liittyen http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/kiinteat.html

Ok, ymmärsin väärin.
Tossa kirjoituksessakin sanotaan, että alle 3kk:n ikäisen elimistölle kiinteät saattaa olla jopa haitaksi. 4-kuiselle voi siis hyvällä omalla tunnolla antaa kiinteitä, jos ei imetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Yli yhdeksän kuukautta pelkän rintaruokinnan varassa olleilla lapsilla oli myöhemmin muita enemmän allergioita. Heiltä löytyi verrattain usein esimerkiksi atooppista ihottumaa. Monilla oli myös yliherkkyyttä ruoka-aineille.

Niinpä. Yli 9 kk. Eli ei liity mitenkään siihen 6 kk täysimetyssuositukseen =)

Ok, ymmärsin väärin.
Tossa kirjoituksessakin sanotaan, että alle 3kk:n ikäisen elimistölle kiinteät saattaa olla jopa haitaksi. 4-kuiselle voi siis hyvällä omalla tunnolla antaa kiinteitä, jos ei imetä.

Niin, mutta en mä ainakaan päinvastaista edes väittänyt =). 4 kk on yleinen ja ihan hyvä ikä aloitella kiinteitä, kaiketi.

Toi Vieras Harmaanan laittama linkki on juuri se mitä mä oon lueskellut. Enkä mä ole missään sanonut, ettei 6kk:tta voisi täysimettää, vaan, ettei YLI 6kk:n täysimetytstä suositella.

en ole. Jokainen kolmesta lapsesta on saanut laitoksella keltaisuuden (kuivumisesta johtuvaa) takia lisämaitoa kahtena ensimmäisenä elinpäivänään, sillä minulla maito on joka kerta noussut vasta kolmantena päivänä synnytyksestä. Sen jälkeen ovat sitten syöneet pelkästään rintamaitoa sen 6kk.

Toi Vieras Harmaanan laittama linkki on juuri se mitä mä oon lueskellut. Enkä mä ole missään sanonut, ettei 6kk:tta voisi täysimettää, vaan, ettei YLI 6kk:n täysimetytstä suositella.

Tiedetään. Mutta tuntuu vaan tosi hassulta, että tällainen uutinen otetaan esille ketjussa, jossa ei ole kyse 9 kk tai muutenkaan "liian pitkään" kestäneestä täysimetyksestä, vaan siitä 6 kuukaudesta joka on kaikkien mahdollisten tahojen mukaan suositus ja "sallittua".
Samapa se kummasta päästä suositusta rikkoo: onko lapsi pelkällä rintamaidolla liian pitkään, vai saako kiinteitä jo liian aikaisin. Kumpikin voi aiheuttaa lapselle vahinkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Tiedetään. Mutta tuntuu vaan tosi hassulta, että tällainen uutinen otetaan esille ketjussa, jossa ei ole kyse 9 kk tai muutenkaan "liian pitkään" kestäneestä täysimetyksestä, vaan siitä 6 kuukaudesta joka on kaikkien mahdollisten tahojen mukaan suositus ja "sallittua".
Samapa se kummasta päästä suositusta rikkoo: onko lapsi pelkällä rintamaidolla liian pitkään, vai saako kiinteitä jo liian aikaisin. Kumpikin voi aiheuttaa lapselle vahinkoa.

Juu juu, mutta niin kuin sanoin, mä en sitä ekaa komenttia laittanut vaan kerroin vain sun kyselyihin, että sellaisen tutkimustuloslinkin olen joskus laittanut. Siitä tää juttu on lähtenyt rönsyilemään suuntaan jos toiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Itse asiassa:
en ole. Jokainen kolmesta lapsesta on saanut laitoksella keltaisuuden (kuivumisesta johtuvaa) takia lisämaitoa kahtena ensimmäisenä elinpäivänään, sillä minulla maito on joka kerta noussut vasta kolmantena päivänä synnytyksestä. Sen jälkeen ovat sitten syöneet pelkästään rintamaitoa sen 6kk.

Näin mullakin. Paitti saivat lisämaitoa kolmena päivänä ja lapsia on kaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Itse asiassa:

No jos ei nyt kaikkein tiukimman täysimetyksen määritelmän mukaan mennä, niin olet täysimettänyt 6kk.

täysimettänyt sanan varsinaisessa merkityksessä lukuunottamatta vastasyntyneiden vuodeosastolla saatua pientä määrää lisämaitoa pari kertaa. Imetin 6 kk tarjoamatta korviketta tai muuta ja sitten vielä reiluun vuoteen tarjoamatta edelleenkään korvikkeita mutta toki joskus puolen vuoden jälkeen alkoi kiinteitä syömään

Alkuperäinen kirjoittaja marsu73:
Minä myös, eka lusikallinen kiinteää juuri tasan 6kk ikäisenä. Minulla on kaksi tuttua, jotka ovat molemmat aloittaneet kiinteiden antamisen alle 3kk ikäiselle, ja en voi muuta kuin ihmetellä miksi pitää olla niin kiire. Kyllä sitä ehtii vielä syöttää lasta lusikalla ihan kyllästymiseen asti.

Ja mä ihmettelen miksi just tasan päivälleen 6kk ikäisenä :D

Kylläpä vain täysimetin 6kk ikään asti. Itsekin ajattelin, niin, että miksi kiinteät jos hyvin kasvaa maidollakin. Eikä tullut mikään kiire niiden soseiden kanssa...hyvin kerkesi tottua (itse asiassa jopa nopeammin ja paremmin)...

Alkuperäinen kirjoittaja Liisu:
Alkuperäinen kirjoittaja marsu73:
Minä myös, eka lusikallinen kiinteää juuri tasan 6kk ikäisenä. Minulla on kaksi tuttua, jotka ovat molemmat aloittaneet kiinteiden antamisen alle 3kk ikäiselle, ja en voi muuta kuin ihmetellä miksi pitää olla niin kiire. Kyllä sitä ehtii vielä syöttää lasta lusikalla ihan kyllästymiseen asti.

Ja mä ihmettelen miksi just tasan päivälleen 6kk ikäisenä :D

No ihan sattumaa se oli, että täytti juuri sinä päivänä 6kk, en todellakaan ole mikään "pilkunviilaaja" tässä asiassa. En nähnyt tarpeelliseksi aloittaa yhtään aikaisemminkaan ja sinä päivänä tuli aloitettua sen kummempaa asiaa miettimättä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että ei ole mitään "hyötyä" antaa alle 3kk ikäiselle soseita, päinvastoin siinä voi tehdä ikävän palveluksen lapsen vielä kehittyvälle ruoansulatuselimistölle , kuten nämä pari tuttavaani tekevät/tekivät.

Yhteistyössä