G: Kielioppivirheinhokkinne, top3?

  • Viestiketjun aloittaja Kielipoliisi
  • Ensimmäinen viesti
Kielipoliisi
1. Yhdyssanavirheet, esim. äitiys päiväraha
2. Katsoppas, olekkin,...
3. Yhdysviivan virheellinen käyttö tai käyttämättä jättäminen, esim. avio-ero, osakeenemmistö, talous ja - tulopoliittinen selonteko jne.
 
Inni
Eikö nuo 2 kohdan sanat ole murre sanoja? Ainakin itse Oulun suunnalta niitä käydän ja tulen käyttämään edelleenkin. Tämä kaksplussan palsta ei ole mikään äidinkielen koe, enkä todellakaan aio edes kirjoittaa sen mukaisesti. Jotenkin tuntuu naurettavalta että pitäis kirjoittaa kuin tentissä olisi.
 
huoh
Kun pitäisi lukea "kuka", niin lukee "ketä". Tuossa voi myös olla jokin muukin, mutta silti kirjoitetaan tai sanotaan "ketä". Se on täysin väärin ja antaa tosi typerän kuvan, ihan kuin ei suomea osaisi edes puhua!
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
1. yhdyssanavirheet
2. erisnimet isolla ja yleisnimet pienellä, ei siis Suomalainen eikä Jyväskyläläinen ;)
3. turhat lyhennökset ja virtuaalisanasto IRL, OT, OMG, tavan, normi

hihhiiiii I LOVE the kielioppi :saint:
mä käytän nykyään tota tavan. Kun tänne muutettiin, niin ihan murteen vuoksi tavallinen muuttui tavan :ashamed: hyi miuta! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
1. yhdyssanavirheet
2. erisnimet isolla ja yleisnimet pienellä, ei siis Suomalainen eikä Jyväskyläläinen ;)
3. turhat lyhennökset ja virtuaalisanasto IRL, OT, OMG, tavan, normi

hihhiiiii I LOVE the kielioppi :saint:
mä käytän nykyään tota tavan. Kun tänne muutettiin, niin ihan murteen vuoksi tavallinen muuttui tavan :ashamed: hyi miuta! :D
Hyvä että tunnustit! Se on jo alku parannukseen
:D
 
Kielipoliisi
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Kun pitäisi lukea "kuka", niin lukee "ketä". Tuossa voi myös olla jokin muukin, mutta silti kirjoitetaan tai sanotaan "ketä". Se on täysin väärin ja antaa tosi typerän kuvan, ihan kuin ei suomea osaisi edes puhua!
Ei ole puhekielessä virhe, vaan kuuluu länsisuomalaisiin murteisiin. "Virallista" suomea se ei kuitenkaan ole.

 
Ärsyttää jos joku lopettaa lauseensa kolmeen pisteeseen... tai vielä pahempaa on ne jo mainitut kolme (tai useampi) pilkkua,,,,, ilmeisesti tarkoitus on sama kuin yhdellä pisteellä,,,, tai sitten mä en vaan tajuu... koska olen vain yksi tahvo mamma... usein nää kirjoitukset on ilman isoja kirjaimia,,,,,ja ne on pitkiä kuin synti.... ja kappaleita ei ole jaoteltu lainkaan.... jatkuu,,, ja jatkuu vaan....

Muoks. Ahhh, juuri edeltävä kirjoittaja käyttikin tätä :heart: :kieh:
 
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja Inni:
Eikö nuo 2 kohdan sanat ole murre sanoja? Ainakin itse Oulun suunnalta niitä käydän ja tulen käyttämään edelleenkin. Tämä kaksplussan palsta ei ole mikään äidinkielen koe, enkä todellakaan aio edes kirjoittaa sen mukaisesti. Jotenkin tuntuu naurettavalta että pitäis kirjoittaa kuin tentissä olisi.
no eivät ole murresanoja vaan VÄÄRIÄ kirjoitusasuja :)
 

Yhteistyössä