G: Kasvatatko lapsesi suvaitsevaisiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minni"

Vieras
Niin, siinä se. Että kasvatatko lapsesi niin että kaikki ihmiset, ihmisrodutkin ovat samalla viivalla, esim. tummaihoiset, romanit ja me valkolaiset olemme yhtä arvokkaita? Se ettei vaikuta onko rikas vai köyhä? Ja että erilaisuus ei ole pahe.

Vaiko kasvatatko lapsesi rasistiksi. Että me ollaan parempia kuin muut. Muut kulttuurit ei kelpaa. Rikkaat jyrää köyhät. Meidän on oltava samanlaisia, jos joku ei ole,

Jos kasvatat suvaitsevaiseksi, niin miksi? Jos et, niin mikset?

Minä kasvatan, minun vanhempani olivat hyvinkin rasistisia mutta minä en ole koskaan ollut. Minulla oli romaniystäviä, joita äiti ei päästänyt meille. Hän sanoi, että yksikään mustalaiskakara ei pääse meidän pihalle. Vaikka nämä lapset olivat rehtiä ja luotettavia, kävivät koulua päivittäin ja oli paljon ystäviä. Ja aina kun äitini sanoi niin se sattui sydämeen, ihan hirvittävästi.

Syynä ihan se, että lapseni pystyisivät hyväksyä kaikki, olla kaikkien kaveri. Vanhemmistani huolimatta menin romanin kanssa naimisiin. Meitä siunattiin lapsilla, ja lapsille on opetettu se, että me ollaan kaikkien kavereita. Ja että on olemassa sanoja jotka satuttaa, joista tulee paha mieli, ja sellaisia ei käytetä. Lapset on kysyneet, mitä ne sanat ovat. Olen kertonut ne, mustalainen/manne, neekeri, vaaleille ei varmasti sellaista nimitystä ole.

Miten teillä?

Ollaan kasvatettu.

Romanit Venäläiset Suomalaiset Ruotsalaiset Tummaihoiset Englantilaiset

Ja kaikki muut.

Haukkuvia nimityksiä: Mustalaiset/mannet, ryssät, Swedu-Petterit, Neekerit.

Ihan aiheen vierestä, mutta varmasti moni kokee kasvattavansa suvaitsevaiseksi, mutta toimiikin huomaamattaan juuri päinvastoin :) 'Vammaiset ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin mekin' 'Älä tuijota tummaihoisia, se on huonoa käytöstä' jne. Kaikki tällainen yletön korostaminen vain kertoo lapselle, että tietyissä ihmisryhmissä on vanhempien mielestä jotain erikoista.

Kaikki lähtee siitä, miten toimii itse muiden ihmisten kanssa ja miten paljon lapsi saa nähdä ja olla erilaisten ihmisten kanssa. Kysymyksiin toki vastataan, mutta yletön 'suvaitsevaiseksi kasvattaminen' kääntyy mitä todennäköisimmin itseään vastaan.

hyvä aloitus, toivottavasti saa monen miettimään, sillä tällä palstalla on tosi paljon ahdasmielisiä ja kapeakatseisia kirjoittajia.

kasvatan lapseni samaan arvomaailmaan kuin sinäkin omasi. ja siksi, että en näe, että maailma voi koskaan toimia jollei tasa-arvo toteudu ja siksi koska jokainen ihminen on yhtä arvokas. tuossa perusteet lyhykäisyydessään.

No tietysti kasvatan! Lapsen elämästä muodostuu paljon helpompi, kun hänelle on itsestään selvyys se, että toiset kulkee koko elämänsä hame päällään/huivi päässään, tai että toisilla on talvellakin ruskettuneen näköinen iho :D Itse en ollut lapsuudessani koskaan nähnyt somali-naista ja olihan se sitten ihme ja kumma kun semmoisen ekaa kertaa näki...

Tottakai kasvatan. Mikään ei ole niin säälittävä, kuin lapsi, joka hokee selvästi aikuisten suusta kuulemiaan "totuuksia" elämästä ja muista ihmisistä. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri, mutta kaikkien kanssa pitää tulla jotenkin toimeen. Matkailu avartaa ja haluan lasteni näkevän muutakin maailmaa kuin Tukholman ja Tallinnan jotta oppivat, että meidän tapamme elää ei ole ainoa oikea.

[QUOTE="palma";23225196]Tottakai kasvatan. Mikään ei ole niin säälittävä, kuin lapsi, joka hokee selvästi aikuisten suusta kuulemiaan "totuuksia" elämästä ja muista ihmisistä. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri, mutta kaikkien kanssa pitää tulla jotenkin toimeen. Matkailu avartaa ja haluan lasteni näkevän muutakin maailmaa kuin Tukholman ja Tallinnan jotta oppivat, että meidän tapamme elää ei ole ainoa oikea.[/QUOTE]

Juuri näin.

[QUOTE="minni";23225074]Niin, siinä se. Että kasvatatko lapsesi niin että kaikki ihmiset, ihmisrodutkin ovat samalla viivalla, esim. tummaihoiset, romanit ja me valkolaiset olemme yhtä arvokkaita? Se ettei vaikuta onko rikas vai köyhä? Ja että erilaisuus ei ole pahe.

Vaiko kasvatatko lapsesi rasistiksi. Että me ollaan parempia kuin muut. Muut kulttuurit ei kelpaa. Rikkaat jyrää köyhät. Meidän on oltava samanlaisia, jos joku ei ole,

Jos kasvatat suvaitsevaiseksi, niin miksi? Jos et, niin mikset?

Minä kasvatan, minun vanhempani olivat hyvinkin rasistisia mutta minä en ole koskaan ollut. Minulla oli romaniystäviä, joita äiti ei päästänyt meille. Hän sanoi, että yksikään mustalaiskakara ei pääse meidän pihalle. Vaikka nämä lapset olivat rehtiä ja luotettavia, kävivät koulua päivittäin ja oli paljon ystäviä. Ja aina kun äitini sanoi niin se sattui sydämeen, ihan hirvittävästi.

Syynä ihan se, että lapseni pystyisivät hyväksyä kaikki, olla kaikkien kaveri. Vanhemmistani huolimatta menin romanin kanssa naimisiin. Meitä siunattiin lapsilla, ja lapsille on opetettu se, että me ollaan kaikkien kavereita. Ja että on olemassa sanoja jotka satuttaa, joista tulee paha mieli, ja sellaisia ei käytetä. Lapset on kysyneet, mitä ne sanat ovat. Olen kertonut ne, mustalainen/manne, neekeri, vaaleille ei varmasti sellaista nimitystä ole.

Miten teillä?[/QUOTE]

Valkolainen? Miksei se ole yhtä loukkaava kuin esim. manne tms?

Vaikea olla kasvattamattakaan, koska esikoiseni on vammainen. En olisi hankkinut toista lasta, jos erilaisuus olisi ollut mielestäni paha asia. Kuopus ei edes reagoi siihen, että isosiskoaan pitäisi jotenkin erityisesti huomioida. Eikä tarvitsekaan, mutta jos ja kun kuopus käy vähän auttamassa siskoaan remontissa tai muissa kaksikätisyyttä edellyttävissä hommissa, olemme kaikki tyytyväisiä. Juuri 2 minuuttia sitten kysyin kuopukselta ihan tätä ketjua varten, millä tavalla hänen elämäänsä hankaloittaa vammainen isosisko. Vastaus oli, että ei mitenkään.

[QUOTE="vieras";23225119]Ihan aiheen vierestä, mutta varmasti moni kokee kasvattavansa suvaitsevaiseksi, mutta toimiikin huomaamattaan juuri päinvastoin :) 'Vammaiset ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin mekin' 'Älä tuijota tummaihoisia, se on huonoa käytöstä' jne. Kaikki tällainen yletön korostaminen vain kertoo lapselle, että tietyissä ihmisryhmissä on vanhempien mielestä jotain erikoista.
[/QUOTE]

Ei tuo mielestäni ole millään lailla suvaitsematonta tai jollain tapaa paheksuttavaa. Se nyt vain on tosiasia, että vammaiset näyttävät usein erilaisemmalta kuin suurin osa ihmisistä. Monilla paikkakunnilla Suomessa tummaihoinen henkilö on harvinaisuus. Ei jossain Kuopiossakaan heitä usein näe vaan on aika harvinaisuus. Niin tottakai on normaalia, että ihonväriltään erilainen ihminen herättää lapsessa kiinnostusta. Moni helsinkiläinen jos menisi johonkin pikkupaikkakunnalle elämään niin ajan kuluessa varmaan jossain vaiheessa oikein säpsähtäisi jos näkisi tumman ihmisen.

Kasvatamme tietoisesti suvaitsevaisiksi. Meillä on paljon eri rotuisia ystäviä, joten olisi jokseenkin outoa jos lapsemme heitä vieroksuisivat. Yritän myös opettaa että perheen tulotaso ei tarkoita mitään. Haluan että lapsemme ymmärtävät, että on erilaisia perheitä vaikka heiltä ei mitään puutukaan. Minusta on myös tärkeää opettaa kunnioittamaan ihmisyyttä. Lasten mummo opettaa vammaisia lapsia, joten nämä ovat ihan itsestäänselviä asioita meille.

[QUOTE="siiri";23225307]No tasa-arvon sisälle pääsemisen vuoksi annoin lapsille erimaalaisia nimiä. Ne on Carmen, Madeleine, Leevi, Pricilla ja Milaja.[/QUOTE]

tytöilläs on kaikkilla romskanimet.

Kyllä pyrimme kasvattamaan lapsemme suvaitsevaisiksi. Olen kertonut lapsille (kun joskus pelkäävät rosvoja), että rosvotkin ovat tavallisia ihmisiä, joilla vaan jostain syystä on vaikea tilanne ja sen vuoksi varastavat. Lapsille oli hoidossa tullut kiistaa, kun meidän lapset kertoivat rosvojen olevan tavallisia ihmisiä ja muut hoitolapset olivat eri mieltä. No, pienillä lapsilla rosvot ovat varmaan vähän "taruhahmoja" saduista, eivätkä oikein osaa ajatella heitä samanlaisina ihmisinä kuin muutkin.

Ei tuo mielestäni ole millään lailla suvaitsematonta tai jollain tapaa paheksuttavaa. Se nyt vain on tosiasia, että vammaiset näyttävät usein erilaisemmalta kuin suurin osa ihmisistä. Monilla paikkakunnilla Suomessa tummaihoinen henkilö on harvinaisuus. Ei jossain Kuopiossakaan heitä usein näe vaan on aika harvinaisuus. Niin tottakai on normaalia, että ihonväriltään erilainen ihminen herättää lapsessa kiinnostusta. Moni helsinkiläinen jos menisi johonkin pikkupaikkakunnalle elämään niin ajan kuluessa varmaan jossain vaiheessa oikein säpsähtäisi jos näkisi tumman ihmisen.
Peesi tähän. 25 vuotta sitten ei ollut kovinkaan tavallista tuoda vammaisia lapsia ihmisten ilmoille. Elettiin aikaa, jolloin yksinhuoltajuuskin oli vielä melkoisen suuri häpeä. Vammaisen lapsen yh tuplaten häpeä. Tummaihoinen, tummaihoinen vammainen... ne olisi menneet jo yli suomalaisten ymmärryksen.

Mulla oli joskus haaveena muuttaa vanhoilla päivilläni jonnekin maaseudulle, mutta ei ole enää.

[QUOTE="Riittu";23225337]Kyllä pyrimme kasvattamaan lapsemme suvaitsevaisiksi. Olen kertonut lapsille (kun joskus pelkäävät rosvoja), että rosvotkin ovat tavallisia ihmisiä, joilla vaan jostain syystä on vaikea tilanne ja sen vuoksi varastavat. Lapsille oli hoidossa tullut kiistaa, kun meidän lapset kertoivat rosvojen olevan tavallisia ihmisiä ja muut hoitolapset olivat eri mieltä. No, pienillä lapsilla rosvot ovat varmaan vähän "taruhahmoja" saduista, eivätkä oikein osaa ajatella heitä samanlaisina ihmisinä kuin muutkin.[/QUOTE]

Kiva.

Pitää sitten lapsesta saakka opettaa, että rosvona oleminen ei ole aivan kokonaan kiellettyä.

Mielestäni rosvo on astunut yhteiskunnan normien ja sopimusten ulkopuolelle. Ei täällä tarvitse kenenkään varastaa henkensä pitimiksi. Sillä haetaan parempaa elintasoa. Mielestäni rangaistukset saisivat olla erittäin paljon kovempia.

Yhteistyössä