G KAIKILLE synnyttäneille: 1. yrjösitkö/yrjöttikö synnytyksessä? 2. Käytitkö ilokaasua?

• Viestiketjun aloittaja astalea
  • Ensimmäinen viesti
riittttttaliisa
Ekassa synnytyksesssä vedin ilokaasua oikein urakalla, eikä kätilö missään vaiheessa sanonut, että hellitä vähän. Ja yrjösin todella monesti. Muuten synnytys meni ilman kivunlievitystä, koska kätilö oli koko ajan tunnin myöhässä, eikä uskonut että synnyttäisin ensisynnyttäjänä niin pian. (synnytyin alle 4 tunnissa). Tokassa synnytyksessä sanoin että olin oksentanut, ja kätilö kertoi sen johtuvat tod näk ilokaasusta. Hän opasti etten saa ottaa sitä liian usein ja en oksentanut. Muuta kivunlievitystä ei tullut, silloinkin nopea synnytys - alle 2 h.

"..."
1. Oksensin pari kertaa rajusti kun cytotec (käynnistyslääke) alkoi vaikuttamaan.
2. Ilokaasua en käyttänyt synnytyksessä, mutta istukkaa kun koitettiin irroittaa lyötiin ilokaasumaski naamalla. Ilokaasusta ei ollut mitään vaikutusta, ei pos eikä neg. Tosin siinä vaiheessa epiduraali vaikutti vielä ja jotain muutakin lääkettä laitettiin jo tulemaan tipan kautta.
3. Johtui cytotecistä. Kaamea aine, mutta eipä ollut vaihtoehtoja kun ballongi ei toiminut ja tulehdusarvot nousi :(

Käytin molemmissa, mutta en yrjönnyt. Pyysin epiduraalin siinä vaiheessa kun ilokaasu ei enää auttanut maltillisesti vedettynä. Siitä tuli hetkeksi aina vähän känninen olo, voin kuvitella että jos sitä tuosta vielä kiskoo hulluna vetämättä happea välissä niin silloin se huono olo tulee. Itse hengittelin aina kaasua vetäessä välissä myös ilman maskia.

"Vieras"
1.joo
2.joo
3.ei

Oksentaminen on alkanu aina jo kotona. Tai siis oksennan vainjos syön jotain. Pieniä määriä vettä oon saanu alas, mehut ja muut oon kaikki oksentanu. Ilokaasu sitten sairaalassa ei oo muuttanu tilannetta suuntaan tai toiseen.

"Vieras"
Ennen synnärille menoa meinasin oksentaa kivusta synnärin pihalle. Mutta sisälle päästyä ei oksettanut, en oksentanut ja käytin ilokaasua (paljon, oli oikeastaan ainoa kivunlievitys).

puuumpuuum
EI oksettanut ollenkaan. Ja käytin ilokaasua. Ensin en meinannut haluta sitä kun monet olivat sanoneet, että se alkaa oksettamaan.. Kätilö sitten tuumasi ettei se ilokaasu okseta vaan ne supistukset :)

Yhteistyössä