G:Hätäkeskukseen soittamisesta

Tuli vaan mieleen.. toisesta ketjusta siis. Kuinkas moni on soittanut hätäkeskukseen elämänsä varrella, kuinka usein ja jos vielä haluaa sanoa, niin miksi?

Itse soitin ekan kerran hätäkeskukseen about kaksi ja puoli vuotta sitten, sen jälkeen olen soittanut varmaan... kymmenen kertaa ainakin. Poliisisetiä kaivannut. Kaksi viimeistä kertaa soitin kun naapurista huusi nainen apua ja sitten kun mopopojat valloittivat parkkipaikan ja liikenneympyrän eräänä yönä ja mekkaloivat....

Kiinnostaa vaan, että onko ihmisillä yleensä kovin korkea vai matala kynnys soittaa hätäkeskukseen. Itsestä tuntuu, että kun on pari kertaa soittanut, niin se kynnys aina laskee.

harmaana
En välttämättä soittaisi mopoilijoista hätäkeskukseen vaan poliisille.
Itselläni kynnys on aika korkea ja soitan sinne vain oikeassa hätätilanteessa, jotta en tuki linjoja. Jos on jokin järjestyshäiriö niin soitan siitä poliisille.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
No kun se oli keskellä yötä ja mä en tosiaankaan tiennyt mitään poliisin numeroa mistä saa pelkän poliisin kiinni. Ja samasta asiasta olivat sitten muutkin soittaneet sinne. Puheluni kesti 35 sekuntia, tarkistin. Ja arvasin, että joku tulee tästä rutisemaan.. :/ Tosiasia on, että hätäkeskuksesta kuuluu saada ja saa myös poliisin kiinni.

Mä oon soittanu kans asiakkaalle kerran ambulanssin. Poliisin numeroon myös joskus soitellut mopoilijoista. Hätänumeroon on tosi suuri kynnys soittaa, just sen takia, ettei soita ns. turhan takia. Mietin aina hyvin pitkään mihin soitan, kun tarttee soitella.

vieras
Itselläni kynnys on aika korkea ja soitan sinne vain oikeassa hätätilanteessa, jotta en tuki linjoja. Jos on jokin järjestyshäiriö niin soitan siitä poliisille.
poliiseilla ei ole enää omaa numeroa

Tuuulis
Olen soittanut lukuisia kertoja mummolleni, kun häntä usein huimasi ja hän pyysi soittamaan. Sekä useasti isälleni, hänellä diabetes ja verensokerin laskiessa liian alas olen joutunut soittamaan. Sekä kerran pikkusiskolleni, hän oli ryypännyt itsensä siihen kuntoon ettei aamulla saatu hereille. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, meillä ainakin yöaikaan täytyy poliisit "tilata" 112 -numerosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiitos! Niin mäkin arvelin. Itseasiassa, mieleen tuli, että yhtä kertaa lukuun ottamatta olen aina soittanut nimenomaan poliisin tarpeen takia hätäkeskukseen.

poliisin tavoittaa nykyään myöskin hätäkeskuksen kautta.

Mä olen muistaakseni soittanut kolme kertaa. Kaikki poliisiasioita. Löydettiin yliajettu kituva kissa, joka piti lopettaa. Joku mies makasi yöllä kadulla enkä uskaltanut mennä katsomaan mikä sillä oli hätänä niin soitin poliisille ja ne lupasivat käydä tarkistamassa ja sitten oli joku väärinpysäköity auto portin edessä niin, ettei siitä pääsyt kulkemaan.

3 kertaa oon soittanu. Ekan kerran kun rapussa meidän oven takana tapeltiin ja jonkun päätä hakattiin meidän oveen. Toisen kerran kun naapuri sai "kohtauksen" pihalla. Ja kolmannen kun "omantiensäkulkija" sammui työpaikan tuulikaappiin.

Kynnys on varmaankin aika korkea, mutta aikankin itselle sattui tilanteet joissa ei mitään muuta vaihtoehtoa käsittääkseni ollut.

Tyttäremme sitä harrastaa =) Soitti ekankerran pari vuotta sitten rattijuoposta joka ajoi huonolla menestyksellä parkkiruutuun (siellä oli jo toinen auto) ja viimeksi soitti viimeviikolla pyöräilijästä jonka löysi ojasta makaamasta naamallaan. Ite oon soittanut kerran alle parivuotiaasta pojasta joka istui alasti pelkät saappaat jalassa syksyisessä sateessa erään liikekeskuksen rappusissa eikä osannut tietojaan antaa (etsi pikkuinen äitiään).

muutama vuosi sitten
soitin poliisille, kun hullu eksäni hillui vessan oven takana, jonne olin lukittautunut piiloon. Tilanne rauhoittui kuitenkin jo puhelun aikana, en tiedä, kuuliko/aavistiko hullu eksä, että soitin apua. Mutta "partio" olisi kyllä tullut paikalle. Muistan ikuisesti kiitollisuudella, että olisin sen avun saanut. Hullu eksä nukahti sohvalle...

Itse olen soittanut töihin potilasta varten useita kertoja. "Siviilissä" olen soitellut sammuneille, pahoinpitelyn uhriksi joutuneelle. Kaverille soitettiin nuorena ambulanssi kun oli ottanut lääkkeitä ja viinaa ja oli totaalisen sekaisin.. eipä ymmärtänyt kaveri meidän tekoa! :(

Yhteistyössä