G: Elämäntilanne esikoisen syntyessä.

• Viestiketjun aloittaja -*-
  • Ensimmäinen viesti
-*-
Eli ihan yleisesti. Minkä ikäisiä olitte? Millaisessa asunnossa asuitte? Töissä vai opiskelemassa? Oliko suunniteltu raskaus? Olitteko valmiita lapsen tuloon? Tiesittekö kumpi tulee? Yms.

"Inka"
Minä olin ollut 1,5v töissä vakituisena ja mies opiskeli. Omistusasunto (rivari 86 neliötä) Minä olin just täyttänyt 25v ja mies oli 24v. Oltiin kihloissa (naimisiin mentiin kun esikoinen 7 kk. Täysin suunniteltu ja oltiin enemmän kuin valmiita :) Toinen lapsi tulikin sitten melkein heti perään :)

Minä 22v, mies 28v. Opiskelija-asunto (perheasunto). Mies opiskeli. Raskaus oli suunniteltu yllätys, olimme valmiita. Tiesimme, että poika tulossa. Olimme kihloissa. Naimisiin mentiin, kun poika oli 8kk ikäinen.

Nyt 6 vuotta myöhemmin mies on valmistunut diplomi-insinööriksi ja odotan neljättä lastamme.

Naimisissa, omistusasunto, minulla vakkari työ, mies sai juuri yt-neuvotteluissa kenkää kk ennen kuin poika syntyi (työllistyi kuitenkin ennen kuin poika oli edes 1kk vanha), lapsi oli suunniteltu ja erittäin toivottu, valmiita oltiin ja tiedettiin kumpi tulee :)

Sain esikoiseni 26 vuotta sitten.
Minä olin 18 ja kirjoitin ylioppilaaksi samana keväänä kun esikoinen syntyi. Mies oli 24 ja töissä.
Olimme naimisissa ja asuimme kaksiossa joka oli (pankin) omistusasunto. Emme tienneet tulokkaan sukupuolta, raskaus oli suunniteltu ja olimme valmiita lapsen tuloon.

Mä olin 24 ja exä oli 31. Asuttiin kolmiossa kerrostalossa, neliöitä 76. Exä oli töissä, mulla ei ollut töitä eikä opiskelupaikkaa. Raskaus oli suunniteltu ja totta kai oltiin valmiita lapsen tuloon. Ei tiedetty kumpi tulee. Ollaan erottu likan ollessa 1v7kk. Likalla pikkuveli isänsä uudesta suhteesta.

Miuski harmailee
Esikoisen syntyessä minä olin 27v, mies 25v. Olimme naimisissa ja asuimme omassa 96 neliön rivarissa. Miehellä oli yksi opiskeltu tutkinto valmiina ja vakituinen työpaikka. Mulla oli kaksi tutkintoa ja työpaikka, tosin määräaikainen. Ennen esikoista takana oli 2 keskenmenoa, joten tämä raskaus oli todella toivottu, odotettu ja vaalittu. Emme tienneet vauvan sukupuolta etukäteen, vaikka kävimme omalla gynellä sitä luurailemassakin. Vauva ei halunnut paljastaa :)

"juups"
Eli ihan yleisesti. Minkä ikäisiä olitte? Millaisessa asunnossa asuitte? Töissä vai opiskelemassa? Oliko suunniteltu raskaus? Olitteko valmiita lapsen tuloon? Tiesittekö kumpi tulee? Yms.
Mä olin 22v, juuri valmistunut sh:ksi. Mä olin tehnyt töitä jo opiskeluaikana, joten mun oli tavallaan helppo jäädä äitiyslomalle heti opintojen päätyttyä. Jalka oli muutaman oven raossa jo ja mulle tarjottiinkin vakituista työtä jo raskausaikana. Mies 26v ja hänellä oli jo vakituinen työpaikka ollut pidempään omalla alallaan. Asuimme vuokralla juuri rakennetussa rivitalon päädyssä, kooltaan huoneisto oli 2h+k+s noin 60 neliötä. Lapsi oli suunniteltu.

halipupu harmaana
Oltiin molemmat n. 27 v, naimisissa, asuttiin vuokralla kolmiossa. Miehellä oli vakityö ja mulla sijaisuus. Raskaus oli harkittu ja lapsi toivottu. Sukupuolta ei ehkä edes haluttu tietää, pääasia että lapsi syntyisi elossa ja elinkykyisenä. Kun tulin raskaaksi, enoni lapsi kuoli kohtuun ja itse hoidin päiväkodissa sellaisen perheen lapsia, jossa kaikki neljä lasta olivat kehitysvammaisia, joten se pisti vähän ajattelemaan asioiden tärkeysjärjestystä uudella tavalla.

meille sopi näin
Minä 30, mies 27 kun aloin odottaa esikoista. Molemmilla takana vuosia töitä, kumpikin kiertänyt maailmaa usean vuoden. Kummallakin takana avoliitot joista ei lapsia. Pari omistus osaketta, molemmilla omat. Talous kunnossa vaikka "perusduunareita" oltiin.

Lapsi oli haluttu, nappas heti ekasta kierrosta. Puhdas rakkauslapsi. Lapsen tuloon olimme varsin valmiita. "Irtolaiselämää" tarpeeksi takana, uuden elämän vaiheen aika.

Emme tieneet sukupuolta. Sillä ei ollut merkitystä meille. Nyt lapsia kolme ihanaista, kaksi typyä ja poika. Onni asuu meillä edeleen ja rakkaus. Enää ei kiire rahanperään, se vaihe meni jo. Itse lasten kanssa kotona, mies tekee lyennettyä työ viikkoa. Meillä on aikaa ja siitä olen enemmän kuin kiitollinen. Toivottavasti kukaan ei tätä onnea meiltä ota.

"Vierailija"
Minkä ikäisiä olitte? Minä lähes 31, mies 35
Millaisessa asunnossa asuitte? Itse rakennettu omakotitalo maalla (jossa edelleen)
Töissä vai opiskelemassa? Määräaikaisessa työssä, mies vakituisessa
Oliko suunniteltu raskaus? Oli. Halusimme viimein lapsia yli 10 vuoden yhdessäolon jälkeen.
Olitteko valmiita lapsen tuloon? Kyllä
Tiesittekö kumpi tulee? Emme

"vieras"
Minä 28, mies 27, molemmilla vakituinen työ ja omassa omakotitalossa asuttiin. Vauvan sukupuolta ei tiedetty etukäteen. Suunniteltu lapsi oli ja toivottu. En olisi voinut kuvitella perheen perustamista tilanteessa, jossa toinen olisi ollut opiskelija tai työtön tai olisimme asuneet vuokralla jossain pienessä kerrostaloasunnossa. Jollekin se vaihtoehto sopii, mut ei mulle. Mulle oli tärkeää, että ensin on vakiintunut elämäntilanne ja talous kunnossa ennen kuin alettiin lapsia hankkia.

"Neith"
oltiin menty naimisiin ja aloitettu lapsen yrittäminen, eli suunniteltu oli
asuttiin rivari kaksiossa, molemmat oli töissä. ja sukupuoli kysyttiin rakenne ultrassa, eli tiedettiin kumpi oli tulossa.. (mies ei kyllä edes pitänyt tyttöä vaihtarina kun heidän sukuunsa ei ole syntynyt kuin poikia)

"daisy"
Olin 25v, mies pari vuotta vanhempi. Molemmat käytiin töissä. Jätettiin ehkäsy pois ja todettiin että saa tulla jos on tullakseen, kuitenkaan ei yrittämällä yritetä. Vauva sai alkunsa melko pian ja ultrassa näky että tyttö oli.

Mies jätti mut kun olin 7kk raskaana, ei kuulemma ollut valmis sitoutumaan vaikka oli kosinut mua pari kk aiemmin. Muutin n. 40 neliön kerrotalokaksioon ja elelin vauvan kanssa kahden joka kuitenkin kuoli ollessaan 1v ja 14päivää :(

"vieras"
Minä oli 25 v ja mies 28 v. Oma (= melkolailla pankin) kerrostalokaksio, kummallakin vakituinen työpaikka. Ihan suunniteltu juttu raskaus oli, sitä ennen mentiin kihloihin. Vauvan sukupuoli selvisi vasta synnytyksessä. Minulla oli ehkä liian ruusuiset kuvat vauva-ajasta, väsymys, yksinäisyys ja kotitöiden lisääntyminen yllätti, etenkin kun mies jostain syystä jatkoi poikamieselämää.

harmaana nyt
Olin 24v, sinkku. Vakituisessa työssä kolmatta vuotta, vuokrakaksiossa asuin. Lapsi sai alkunsa yhden yön jutusta, ja oli alusta saakka selvää että isä ei tule olemaan elämässämme mukana. Olin innoissani äidiksi tulosta, ja hyvin pärjäsinkin 2v yksinhuoltajana vanhempieni ja sisarusteni tuella, kunnes tapasin nykyisen mieheni joka on ihana isä lapselleni sekä tietysti yhteisille lapsillemme.

gtrvf
Olin 26 vuotias. Asuttiin kerrostalokolmiossa. Olin töissä. Raskaus oli suunniteltu. Oltiin valmiita lapsen tuloon. Meille kerrottiin sukupuoli, vaikkei se tieto meille välttämättömyys ollutkaan etukäteen.

Minä 22v ja mies 26v
Minä opiskelija ja työssäkäyvä ja mies alansa työssä. Kihloissa oltiin.
Asumisoikeusasunnossa kolmiossa ja lapsi erittäin toivottu(eli toki oltiin valmiita) ja sukupuoli oli tiedossa. :)

Erittäin hyvin kaikki mennyt ja hyvät päätökset ollaan siis tehty :)

Minä olin 23v, ex oli 27v. ja naimisissa olimme olleet 2 vuotta. Molemmilla vakityö, vuokralla asuimme. Lapsi oli suunniteltu ja toivottu. Minä ainakin olin valmis lapsen tuloon, ex ei tainnut olla sitten kuitenkaan vaikka hän lasta ensimmäisenä ehdotti... Sukupuolta ei tiedetty etukäteen, selvisi vasta synnytyksessä.

Itse olin 19 ja mies 25. Asuttiin pienessä vuokrakaksiossa, rivarissa. Molemmat oltiin oltu työttömänä, minä valmistumisesta asti eli melkein kaksi vuotta. Oli suunniteltu raskaus ja puol vuotta menikin ennen kuin raskauduin (juu, ei ole aika eikä mikään mutta silloin sitä kuvitteli että se on pillerit pois ja naps, olet raskaana). Oltiin valmiita, olin ajatellut jo monta vuotta että kunhan saan amiksen käytyä niin lapsi saa tulla. Yritin kyllä puolisen vuotta etsiä töitä, mutta eipä niitä löytynyt niin ajateltiin että samahan tuo on tehdä lapset nyt ja katsoa työkuvioita sitten uudestaan.
Ei tiietty kumpi tulee.

Yhteistyössä